Gå til innhold

Den ukjente veien fra to til tre!


celujo

Anbefalte innlegg

Hei! :blomst:

Da havnet jeg her inne jeg også! Trenger vel egentlig bare et sted jeg kan skrive litt når jeg føler for det - hodet må jo luftes det og :)

Kan jo fortelle litt om meg da; 

Jeg er i midten av tjueårene, bor med samboer og har fast jobb som fagarbeider. Samboer har også fast jobb, vi eier stort hus og begge har biler (bor landlig til, så her fungerer det ikke med bare èn gitt!), katt og ja - ganske A4 egentlig, og vi trives veldig godt med det. Jeg går selv deltid på skole ved siden av jobb for tiden, driver med en bachelor og synes egentlig det fungerer veldig fint å gjøre det på den måten. Planen vår i forhold til familie var å egentlig vente til jeg var ferdig med utdannelsen, ikke pga økonomien (den er ganske grei som den er), men for å ha en mindre ting å tenke på, men plutselig har ting endret seg. Etter å ha oppdaget celleforandringer og å ha utført et par inngrep der, ble det oppdaget at jeg har en tett eggleder og en delvis tett, noe som kan gjøre prøvingen litt vanskeligere for oss. Derfor tok vi det store valget nå; barn er viktigere enn utdanning (og utdanning kan man alltids ta opp igjen senere) og jeg sluttet med prevensjon for en uke siden. Jeg håper så klart på at skolen skal la seg gjøre, men dette må jeg bare ta som det kommer - det er jo mye mulig dette kan ta lang tid, også med tanke på at jeg har brukt p-piller tolv år, så hvem vet - kanskje jeg til og med har fullført skolen før det kommer et nurk? :vetikke:

Jeg vet at de fleste sier at det "bare" er å kjøre på med IVF om det ikke går, men av en eller annen grunn har verken jeg eller samboer lyst til å gå gjennom det, og krysser alt jeg har for at det skal gå på den naturlige måten... Foreløpig er jeg spent på å se om syklusen min normaliserer seg de neste par månedene og ta det derifra!

Har sett litt på dette med temping, men må innrømme at det går litt rundt i surr med alle forklaringer og apper rundt omkring, så om noen har en kort og enkel forklaring til meg, med evt tips til app, takker jeg veldig for det :)

Jaja - det ble et langt første innlegg, men sånn er nå det! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så spennende! Velkommen til prøveboblen :fnise: 
De fleste ville nok valgt den naturlige måten, så jeg skjønner deg godt! Min store skrekk er å måtte gå gjennom IVF, mest fordi jeg tror det sliter veldig på psyken. I alle fall for meg.
Jeg slutta med prevensjon i august i fjor og vi begynte prøvingen i oktober, og jeg var så heldig at syklusen min har holdt seg helt stabil etterpå... men vi har ikke truffet likevel, så en stabil syklus trenger ikke alltid gjør det lett tydeligvis! Det er lurt å være forberedt på at det kan ta tid, for det var ikke jeg, og ble litt for skuffa da det ikke klaffet de to første gangene. Nå er det litt lettere å "finne seg i" selv om det er tungt med negative tester. Forhåpentligvis får du deg en positiv overraskelse og blir gravid fort :jepp: 

Jeg bruker to apper nå, flo og clue. Clue er den jeg har brukt lengst og er veldig glad i den! Designet er fint og enkelt, og så langt er appen veldig presis :) Du kan plotte inn hvordan utfloden (isj) er dag for dag, når dere har hatt sex, menssmerter, temperatur og alt mulig. Veldig greit å gå tilbake og sammenligne sykluser og se mønsteret i det hele. 

Masse lykke til! Gleder meg til å lese videre og håper det går bra for dere :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, tweet skrev:

Så spennende! Velkommen til prøveboblen :fnise: 
De fleste ville nok valgt den naturlige måten, så jeg skjønner deg godt! Min store skrekk er å måtte gå gjennom IVF, mest fordi jeg tror det sliter veldig på psyken. I alle fall for meg.
Jeg slutta med prevensjon i august i fjor og vi begynte prøvingen i oktober, og jeg var så heldig at syklusen min har holdt seg helt stabil etterpå... men vi har ikke truffet likevel, så en stabil syklus trenger ikke alltid gjør det lett tydeligvis! Det er lurt å være forberedt på at det kan ta tid, for det var ikke jeg, og ble litt for skuffa da det ikke klaffet de to første gangene. Nå er det litt lettere å "finne seg i" selv om det er tungt med negative tester. Forhåpentligvis får du deg en positiv overraskelse og blir gravid fort :jepp: 

Jeg bruker to apper nå, flo og clue. Clue er den jeg har brukt lengst og er veldig glad i den! Designet er fint og enkelt, og så langt er appen veldig presis :) Du kan plotte inn hvordan utfloden (isj) er dag for dag, når dere har hatt sex, menssmerter, temperatur og alt mulig. Veldig greit å gå tilbake og sammenligne sykluser og se mønsteret i det hele. 

Masse lykke til! Gleder meg til å lese videre og håper det går bra for dere :) 

Takk for det du! :) 
Er akkurat det jeg tenker også - jeg merker at dette opptar mye av tankegangen allerede nå, så jeg hadde nok slitt meg ut ganske raskt om jeg måtte gjennom noe så krevende.. Så, vi krysser fingre for at kroppen spiller på lag og vi får det til selv! :rolleyes:

Nei, du sier noe der! Er vel og merke kanskje litt bedre odds mht planlegging med regelmessig syklus da, men ikke gitt at det er så lett for det.. Jobber mye med tanken om at dette kommer til å ta tid og samboer er også veldig forberedt på det - tror derfor sjokket hadde vært stort om det gikk fort! :P Hehe.. Vi får krysse fingrene for hverandre - Håper det sitter snart for dere også!! :)

Takk for tips til apper - de skal jeg sjekke ut! Kan man legge inn temp i disse også? Har lastet ned Ovia selv, men den er litt rotete synes jeg, selv om det er mange av de samme funksjonene du nevner man kan plotte inn der også. 
Bestilte meg termometer i går kveld som kommer i posten i løpet av uken tror jeg, men er veldig usikker på hele greia - forstår ikke helt disse grafene og sånt:fnise: men men. Litt betenkt ift det å ta temp til samme tid hver dag og - det er uaktuelt å ha på klokke i helgene og sånt - ikke for min del, men samboer sover så lett, så da hadde jeg vekt han :P Vi får nå se.. Alle erfaringer med slikt tas i hvertfall i mot med stor takk! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke store oppdateringen på meg i dag, venter på at den siste bortfallsblødningen skal forsvinne slik at vi kan begi oss ut i PP1 :) Hatt besøk av et vennepar i kveld som venter en gutt i august og det blir så klart mye babyprat - moro å høre at samboer har så mange ideer til det ene og andre, både når det kommer til innredning av barnerom, logistikk med henting i barnehagen og sånne ting - koselig å høre han si "når vi får barn, så gjør vi...." - han blir bare mer og mer klar om dagen, selv om han ikke helt innrømmer det selv :fnise:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart hvordan jeg dro fra forrige legebesøk med svaret ang tette eggledere og tenkte at "jaja, da er det bare en ting å gjøre - vi må lage barn!" og la det frem til samboer som om jeg var superklar og at dette kom jeg/vi til å takle med glans.
Mens nå, noen uker etter, og når jeg først går uten prevensjon og han begynner å venne seg til tanken - DA dere, da skal jeg få helt noia og være livredd for at spiren skal sitte i løpet av de første par-tre månedene. Tanker som "håper det tar minst et halvt år" og "hjelp, jeg vet ikke om jeg klarer å ta vare på et annet menneske" surrer rund ti hodet mitt. Tenk å være så forstyrra.... Jeg jobber med barn og har tantebarn jeg elsker som mine egne og har stilt opp for fra dag en - jeg vet jo innerst inne at jeg vil bli en god mor til syvende og sist, men herlighet - så skummelt dette egentlig er!!  :overrasket: :fnise:  Konkluderer vel selv med at disse tankene må komme fra det at jeg innerst inne er så livredd for at vi ikke skal få det til og at jeg faktisk aldri skal få oppleve å bli mor, så her er det bare å ta seg sammen og messe om at dette SKAL gå!:bond: 

(puh... det måtte bare ut! :blush:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått ordentlig termometer i hus og tenker at jeg skal prøve meg på denne tempingen da.. Men - har det all verden å si om jeg ikke måler til eksakt samme tid hver morgen tro?:klo: Jeg står opp alt mellom 5.45 og 8.45 i ukedagene - sjelden senere i helgen, men nyter å sove så lenge jeg kan på morgenene.. :fnise:

--

Helgen har bare flydd avgårde, med huset fullt bursdagsselskap i går og dagen i dag har plutselig gått vekk til andre plikter og ærender, så nå er planen å få gjort litt skolearbeid.. Kjenner at det er tungt å studere "alene" som jeg gjør - det krever mye egenarbeid og jeg er forferdelig dårlig til å ta ting i god tid, slik at alt skjer i siste liten... Liiitt stressa mtp eksamensoppgavene som skal inn etter påske nå! *Gi meg motivasjon og selvdisiplin!*:bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

CD11 i dag og i følge appen har jeg eggløsning den 14., dvs "fruktbare dager fra i morgen". Dette er jo gitt at syklusen har stabilistert seg og TR kommer når det er forventet, men vi er i hvertfall klare for å legge inn litt aksjer minimum annenhver dag fremover for å se om vi treffer :rolleyes: Kjent litt smerter nederst i magen i dag og mistenker det er eggstokkene? Ikke godt å si, men... Har ikke kommet godt nok igang med denne tempingen og nå på torsdag reiser vi bort i tre dager, så det spørs vel om jeg ikke lar termometer ligge hjemme til påskeferien er unnagjort - blir jo ikke akkurat mye å stole på med en dag her og en dag der..

Det her er så alt for nervepirrende - sitter det nå blir det vel januarbaby, noe som ikke kunne passet dårligere med tanke på skolen og praksis, men heller baby nå og skole senere! Krysser alt vi har for at den ene egglederen slipper forbi nå :phaedra:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CD 12

Herlighet, er det mulig å ha så såre brystvorter bare PANG over natta da?! :overrasket: 
Tydelig at appen har truffet nogenlunde tid ift eggløsning da - murringene har i hvertfall ikke gitt seg.. På en måte litt godt å kjenne at kroppen fungerer, men veldig rart etter såå mange år på pillene også.
Nei, nå er det bare å pakke kofferten mens jeg venter på at samboeren skal komme hjem og vi får lagt inn litt aksjer i dag og! :sjarmor:
I morgen blir det Kiel-båten - gleder meg til et par dager borte, før de siste dagene av påsken skal vies 100% til skole og oppgaver! (Nå har jeg skrevet det her, så da måå det jo skje.... *selvdisiplin*) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, her vil jeg følge med videre :goodbye:

Jeg bruker fertilityfriend-appen siden jeg temper, der får du jo også opp en graf som er veldig spennende å følge med på :) men det er faktisk litt viktig å tempe til samme tid hver dag, for tempen varierer visst med ca 0,1 grad per time leste jeg ett sted. 

Jeg er så heldig å ha 2 små fra før som jeg har blitt gravid med veldig lett, men det ser ut til at det kan bli vanskeligere denne gangen. Jeg har aldri tenkt noe særlig på ivf for det har vært så fjernt for meg, men må innrømme at det har blitt min store skrekk også.

Jeg skal i alle fall krysse alt jeg kan for at dere slipper ivf og at spiren sitter etter hvert :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.4.2017 den 12.25, Pjusk skrev:

Hei, her vil jeg følge med videre :goodbye:

Jeg bruker fertilityfriend-appen siden jeg temper, der får du jo også opp en graf som er veldig spennende å følge med på :) men det er faktisk litt viktig å tempe til samme tid hver dag, for tempen varierer visst med ca 0,1 grad per time leste jeg ett sted. 

Jeg er så heldig å ha 2 små fra før som jeg har blitt gravid med veldig lett, men det ser ut til at det kan bli vanskeligere denne gangen. Jeg har aldri tenkt noe særlig på ivf for det har vært så fjernt for meg, men må innrømme at det har blitt min store skrekk også.

Jeg skal i alle fall krysse alt jeg kan for at dere slipper ivf og at spiren sitter etter hvert :jepp:

Hei Pjusk! Så hyggelig at du vil følge med:smilyblomst:

Har lastet ned den appen, også har jeg Ovia som jeg liker godt - ser man kan legge inn temp der og, men er usikker på om man får graf. Tenker at jeg får gi hele greia en sjanse - og se om jeg klarer å tempe til samme tid til tross for ekstremt trøtthet om morgenen:fnise:

Så herlig at dere prøver på nr tre! :) Kan jeg spørre om hvor gamle de to du har fra før er? :) Og hvor lenge har du prøvd nå? Ja dette med IVF synes jeg er forferdelig skummelt - håper vi slipper det begge to..! :phaedra:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også sinnsykt trøtt om morgenen, men det har blitt en vane å tempe nå, så når går det greit :P

De er 3,5 år og 5 år, så de er tette i alder :jepp: Er i PP6 nå, men har ikke el hver måned, så hvor mange PPer jeg har hatt med el vet jeg ikke. Muligens bare 1 :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg hjemme fra et par dager på Kiel-båten og det var absolutt veldig koselig, men kroppen er jo så innmari rar! Brystvortene er fortsatt såre, noe jeg trodde var pga eggløsning, men det begynte jo på onsdag og har enda ikke gitt seg?! På torsdag opplevde jeg det som må ha vært det berømte "EL-slimet", blankt og litt lyserosa. Har hatt mye rare "kramper" i magen og murring i korsryggen, samt kjent en skikkelig stikning nederst på høyre side, samtidig som jeg i går var ekstremt kvalm hele dagen og slet med å få i meg mat. Hva i all verden er alt dette her?! :bond: Ene delen i hodet mitt tenker "tenk hvis jeg er gravid", mens den andre delen tenker "det er jo ikke mulig så raskt" - det må jo ha vært tegn på eggløsning, eller..? Til å bli sprø av alt det her! :overrasket: Akkurat sovet to timer på sofaen med magevondten, kjenner jeg er sliiiten (men sengene på Color Magic var ikke akkurat stort å skryte av! :p) og skolearbeid nå sitter laaangt inne..:tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pjusk skrev:

Jeg er også sinnsykt trøtt om morgenen, men det har blitt en vane å tempe nå, så når går det greit :P

De er 3,5 år og 5 år, så de er tette i alder :jepp: Er i PP6 nå, men har ikke el hver måned, så hvor mange PPer jeg har hatt med el vet jeg ikke. Muligens bare 1 :ler:

Får vel bare prøve ja! Eneste jeg er redd for er at samboer blir irritert - termometer piper jo og han sover lett :P hehe. 

Fin alder det da, også for å få en til! :biggrin: 
Er ikke mulig å bli klok på denne kvinnekroppen altså - merker at jeg IKKE kjenner min etter såå mange år på pillene. Du har jo to fine bevis på at kroppen din i bunn og grunn har det som skal til da, så vi får krysse fingrene for at det klaffer snart! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Magevondten de siste dagene var nok ikke uten grunn - jeg endte opp med å stort sett sitte på do i hele går kveld :roll: 
Så der var det i alle fall en logisk forklaring! Jeg har følt meg mye bedre i dag, bortsett fra fortsatt veeldig såre brystvorter, men etter å ha spørt google kom jeg frem til at det var ganske normalt i lengre tid etter pilleslutt - så der var det en logisk forklaring på det og! Velger fortsatt å tro at det var el-slim jeg opplevde og at murringene i magen dagene før var pga eggløsning, så kanskje det er et lite håp som en spire allikevel - nå er det bare å bite tennene sammen og vente for å se om TR dukker opp eller ikke ; vi la i alle fall inn mer enn nok aksjer denne uken:fnise: hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.4.2017 den 14.48, celujo skrev:

Får vel bare prøve ja! Eneste jeg er redd for er at samboer blir irritert - termometer piper jo og han sover lett :P hehe. 

Fin alder det da, også for å få en til! :biggrin: 
Er ikke mulig å bli klok på denne kvinnekroppen altså - merker at jeg IKKE kjenner min etter såå mange år på pillene. Du har jo to fine bevis på at kroppen din i bunn og grunn har det som skal til da, så vi får krysse fingrene for at det klaffer snart! :Nikke:

Jeg hater egentlig den pipinga fra termometeret :ler:

Ja, nå begynner de å bli såpass store at det passer med en til :fnise: Bleiefrie og mer selvstendige. Eneste jeg gruer meg litt til er å få bleieunge i hus igjen da. Har vært så deilig det siste året når vi ikke har hatt bleieunger :ler:

Kroppen har i alle fall hatt det som skal til, men jeg merker at kroppen er annerledes nå. Før hadde jeg jo stabile sykluser og eggløsning hver måned. Det jeg frykter mest er at jeg har fått skader på egglederne etter en bekkeninfeksjon jeg hadde for ca 2,5 år siden, og at jeg derfor kommer til å slite med å bli gravid. Man må liksom bli kjent med kroppen på nytt når man er prøvere :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Pjusk skrev:

Jeg hater egentlig den pipinga fra termometeret :ler:

Ja, nå begynner de å bli såpass store at det passer med en til :fnise: Bleiefrie og mer selvstendige. Eneste jeg gruer meg litt til er å få bleieunge i hus igjen da. Har vært så deilig det siste året når vi ikke har hatt bleieunger :ler:

Kroppen har i alle fall hatt det som skal til, men jeg merker at kroppen er annerledes nå. Før hadde jeg jo stabile sykluser og eggløsning hver måned. Det jeg frykter mest er at jeg har fått skader på egglederne etter en bekkeninfeksjon jeg hadde for ca 2,5 år siden, og at jeg derfor kommer til å slite med å bli gravid. Man må liksom bli kjent med kroppen på nytt når man er prøvere :P 

Hehe, ja det kan jeg skjønne - men det er vel verdt et par år med bleier til :D De store er jo i den alderen at det er moro å hjelpe til med alt og, så du får nok masse hjelp :) (Høres ut som om jeg har barn her selv, men jeg har ikke det - bare jobbet i barnehage i maange år :P hehe) 

Hm, ja denne kroppen er jo i stadig forandring! Det er mest sannsynlig en infeksjon som har gjort at jeg nå sitter med tett eggleder nå og. Det er bare å krysse fingrene (men ikke beina:fnise:) og ha trua på at dette skal gå! :smilyblomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skrytemelding:
Jeg kan hvis jeg vil! Skrev første eksamenstekst  i går og nesten ferdig med nr to i dag - satser på å ha den i boks i morgen, og så er det bare en oppgave til før alt leveres på torsdag! Hvem sier at skippertak ikke funker? :fnise: Jeg velger å tro jeg jobber best under press og må si meg strålende fornøyd med at jeg får det unna nå, så denne skyen kan flytte seg fra over meg :P  

Nå blir det å legge vekk pcen for kvelden og heller se film i armkroken - må gi samboeren litt oppmerksomhet og :phaedra:

Håper alle har hatt en fin påske! :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guri malla - jeg sitter å nettshopper litt småtterier til en av mine nærmeste venninner som er i uke 21 og er sikker på at det rasler høylytt i eggstokkene! 😂 

Tenkte lage en kurv med litt "alt mulig" til både mor, far og baby i barselgave, så handler litt nå og da, og i kveld ble det dette settet. Sååå nydelig😍 

Ah, sukk... jeg håper jeg får handle til et lite nurk en dag<3

 

IMG_0826.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...