Gå til innhold

Barnevernet gjør jo så mye bra sies der.


Askandmaybeitell

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ops nå kommer sikkert ansvarsfraskrivelse. Bare vent. Hva annet kan en forvente fra kritikere av bv.

Ikke rart alle har rømt disse trådene:Det går ikke an å ha en saklig diskusjon. 

Adjø fra meg også. 

Anonymkode: 28311...f27

Tenker at det er bedre å sitte tilbake med de som bryr seg om barna, samtidig med det kommer klart frem hvor uviktige barna er for dere som jobber i barnevernet.
Så ønsker deg en god tur og byr deg adjø.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Askandmaybeitell skrev:

Tenker at det er bedre å sitte tilbake med de som bryr seg om barna, samtidig med det kommer klart frem hvor uviktige barna er for dere som jobber i barnevernet.
Så ønsker deg en god tur og byr deg adjø.

Godt sagt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lenge leve ignoransen og de som velger å lese deler av et HI og se bort fra resten. 

Hvor er din empati for de personene som TS har ranet og utøvet vold mot? De også er noens barn. Noens søster, eller bror. Hva har du lyst til å si til moren til de han har utøvd vold mot som sitter ved sykesengen til sin sønn og gråter. Fortelle denne sippehistorien og bruke unnskyldningene som er brukt her? Klarer du i det hele tatt å se et helhetsbilde eller faller du lett for et HI som du har har gjort her og glemmer ofrene?

Anonymkode: 28311...f27

Som i mange andre forhold tenker jeg at det er viktig å ha flere tanker i hodet på en gang. Jeg har da på ingen måte forsvart de handlinger som er begått av TS. Det tror jeg også du vil streve for å finne i mine svar her. Jeg påpeker at han tar ansvar for sine handlinger, men han forklarer dem med oppveksten han har fått. Det er da også meget godt dokumentert via flere tiår med forskning på vold og kriminalitet at oppvekst på institusjoner sammen med andre vanskelige ungdommer gir en høyrisiko for å utvikle kriminalitet. Dette kombinert med å bli utsatt for vold, overgrep og ustabilitet. Det å påpeke risikofaktorer er da ikke det samme som en ansvarsfraskrivelse. Så er det klart at jeg har empati med ofrene. Og at det han har påført dem er hans ansvar. Slik jeg forstår det har han da også sonet i fengsel for dette. Men at en barndom der man er utsatt for vold fører til risiko for å bli voldsutøver er jo nettopp hele tanken bak å ha et barnevern og derfor vi i samfunnet vil beskytte barn og plasserer dem under andre omsorgsbetingelser. Det er bare det at vi mange ganger feiler. Fordi det vi vil beskytte dem fra, er ofte verre innenfor offentlig omsorg. Og dette er vel det TS nettopp vil påpeke. Slik leser jeg både TS og Slagelse, at de ikke har opplevd å bli beskyttet og ivaretatt. Kanskje ikke da de bodde hjemme, men i alle fall ikke da det offentlige var deres omsorgspersoner. Om vi som samfunn kaller deres historier for sippehistorier synes jeg er en fallitterklæring. Vi må tåle å høre det, tåle å se det i øynene slik at vi nettopp kan forhindre at dette skjer igjen. Det gjør vi ikke ved å fordømme dem som forteller eller ved å fornekte historiene deres. Vi må ta det til oss. Bare slik kan vi la være å skape flere ofte, både ofre for barnevernet og ofre for den kriminalitet de kan utsette andre for som voksne. 

Endret av intelligmor
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, intelligmor skrev:

Som i mange andre forhold tenker jeg at det er viktig å ha flere tanker i hodet på en gang. Jeg har da på ingen måte forsvart de handlinger som er begått av TS. Det tror jeg også du vil streve for å finne i mine svar her. Jeg påpeker at han tar ansvar for sine handlinger, men han forklarer dem med oppveksten han har fått. Det er da også meget godt dokumentert via flere tiår med forskning på vold og kriminalitet at oppvekst på institusjoner sammen med andre vanskelige ungdommer gir en høyrisiko for å utvikle kriminalitet. Dette kombinert med å bli utsatt for vold, overgrep og ustabilitet. Det å påpeke risikofaktorer er da ikke det samme som en ansvarsfraskrivelse. Så er det klart at jeg har empati med ofrene. Og at det han har påført dem er hans ansvar. Slik jeg forstår det har han da også sonet i fengsel for dette. Men at en barndom der man er utsatt for vold fører til risiko for å bli voldsutøver er jo nettopp hele tanken bak å ha et barnevern og derfor vi i samfunnet vil beskytte barn og plasserer dem under andre omsorgsbetingelser. Det er bare det at vi mange ganger feiler. Fordi det vi vil beskytte dem fra, er ofte verre innenfor offentlig omsorg. Og dette er vel det TS nettopp vil påpeke. Slik leser jeg både TS og Slagelse, at de ikke har opplevd å bli beskyttet og ivaretatt. Kanskje ikke da de bodde hjemme, men i alle fall ikke da det offentlige var deres omsorgspersoner. Om vi som samfunn kaller deres historier for sippehistorier synes jeg er en fallitterklæring. Vi må tåle å høre det, tåle å se det i øynene slik at vi nettopp kan forhindre at dette skjer igjen. Det gjør vi ikke ved å fordømme dem som forteller eller ved å fornekte historiene deres. Bare slik kan vi la være å skape flere ofte, både ofre for barnevernet og ofre for den kriminalitet de kan utsette andre for som voksne. 

Så utrolig bra sammenfattet, og forstått av det som egentlig menes her... Så kan kun ta hatten av for at verden stadig har mennesker som deg og noen få av de andre som kommenterer på denne tråden, ellers hadde den vært ignorant, kald og kynisk...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Det finnes nok mange eksempler på at barn har hatt det vondt i barnevernet, enten på grunn av skader fra omsorgen de hadde hos sine foreldre, eller på grunn av dårlig behandling av barnevernet, eller at man tross alt blir skilt fra de foreldrene som er de eneste man har en trygghet til selv om de behandler deg dårlig, eller fordi barnevernet har gjort feil. Men det er samtidig mange eksempler på at barn har fått hjelp av barnevernet, og blitt spart fra en enda verre skjebne enn den de hadde hatt hvis de hadde blitt hos sine foreldre. 

Løsningen på dette er ikke å fjerne barnevernet, da er det mange som vil bli mishandlet av sine foreldre uten at noen griper inn. Løsningen er heller ikke å la barnevernet kjøre på akkurat som de gjør i dag, for hver eneste som får det verre under omsorgen til barnevernet er ett for mye. Hvert eneste barn som blir tatt fra foreldrene der det er feil, er ett for mye. 

Jeg tror løsningen er å forbedre det barnevernet vi allerede har. Mer ressurser i tillegg til en bedre holdning til barnevernet. Når foreldre lar være å skaffe hjelp til familien fordi de er redde for at de skal miste barna sine så er det noe galt, og dette fører til at barn må lide lengre enn nødvendig. Med større fokus på hjelp i hjemmet kunne kanskje flere familier selv tatt kontakt med barnevernet for å få den oppfølgingen de trenger, slik at barna kan forbli hos sine primære omsorgspersoner samtidig som det blir satt i gang hjelpetiltak. I tillegg synes jeg det burde ha rettslige konsekvenser når ansatte i barnevernet gjør grove feil. Du jobber for barn og familier, og den makten du er tildelt er ikke til deg å styre etter som en konge, det er som en "samfunnstjener". Hvis man misbruker dette, med alvorlige konsekvenser for barna og familiene dette går utover, må det ha konsekvenser. Noe som igjen kan hjelpe til med tiltroen til at barnevernet ikke står over loven. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for spekulasjoner, brukerangrep og svar til dette.

Raven Emerald, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ops nå kommer sikkert ansvarsfraskrivelse. Bare vent. Hva annet kan en forvente fra kritikere av bv.

Ikke rart alle har rømt disse trådene:Det går ikke an å ha en saklig diskusjon. 

Adjø fra meg også. 

Anonymkode: 28311...f27

Det er ikke rart at folk gir opp, når de får det samme spørsmålet oppatt og oppatt fra noen av debattantene i disse trådene

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakkes mye om vold og alkohol, som grunner for barnevernet går inn i familier.
Men la oss så se på hva som er årsakene til barn flyttes med tvang fra sin trygghet, for å "redde" dem som vi vet grunnet forskning langt fra er fakta.

årsaker.PNG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Askandmaybeitell skrev:

Snakkes mye om vold og alkohol, som grunner for barnevernet går inn i familier.
Men la oss så se på hva som er årsakene til barn flyttes med tvang fra sin trygghet, for å "redde" dem som vi vet grunnet forskning langt fra er fakta.

 

Jeg foreslår at du heller forteller årsaken til at DU ble flyttet med tvang. Det er mistenkelig at du hele tiden unngår spørsmålet.

Og jeg foreslår at du forholder deg til kg regler om dokumentasjon og legger frem link fremfår å lime inn bilder man ikke kan ane hvor bilder er hentet fra.

Anonymkode: 28311...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg foreslår at du heller forteller årsaken til at DU ble flyttet med tvang. Det er mistenkelig at du hele tiden unngår spørsmålet.

Og jeg foreslår at du forholder deg til kg regler om dokumentasjon og legger frem link fremfår å lime inn bilder man ikke kan ane hvor bilder er hentet fra.

Anonymkode: 28311...f27

Dette er et skjema laget etter opplysninger fra SSB.no så der er langt fra noe udokumentert i dette bildet, det er bare lettere for andre å se fakta. Men kan og skal da lage et nytt som dekker på landsplan, og nyere statistikk til ære for deg.

Og kan kun si at jeg med glede vil dele historien om hvorfor jeg ble fjernet fra min mor, om det hadde noen relevans.
Da jeg som tidligere nevnt har et 11 år yngre søsken, som vokste opp hos min mor til denne ble 7 år og våres mor omkom.
Denne ble adoptert av biologisk familie og har klart seg langt bedre enn meg, hvilket er i samsvar med forskningen.

Og tenker at denne teksten her som er skrevet før er beviset for at man er klar over faren ved offentlig "omsorg" 

Selv et barn som f.eks har en forelder som slår eller drikker vil anse sin forelder som kjærlig. Spes når dette barnet har vært på institusjon og fengsel og har fengsel og institusjon og har disse og sammenligne det med

Det i seg selv forteller jo hvor mye verre det egentlig er, og i god tråd med forskningen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er så et nytt skjema, og jeg mener at man burde ta til seg at dette er så gjeldende barn 0-2 år.
Og allikevel har vi altså et barn representert med tiltak, grunnet barnets rusproblematikk.

bvtiltak13-14-15.PNG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Honey Dew skrev:

Det er ikke rart at folk gir opp, når de får det samme spørsmålet oppatt og oppatt fra noen av debattantene i disse trådene

Det er ikke rart at spørsmålet kommer opp igjen når dere bv tilhengere bevisst unngår å svare på det etter at dere har kommet med påstander som da ikke henger på greip. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg foreslår at du heller forteller årsaken til at DU ble flyttet med tvang. Det er mistenkelig at du hele tiden unngår spørsmålet.

Og jeg foreslår at du forholder deg til kg regler om dokumentasjon og legger frem link fremfår å lime inn bilder man ikke kan ane hvor bilder er hentet fra.

Anonymkode: 28311...f27

Jeg foreslår at du holder deg til tema om barnevernets arbeid og at du og dere andre bv tilhengere er tilfredstilt med at dere får den dokumentasjonen dere har krevd så mange ganger. Det er skremmende å se fakta om barnevernets "omsorg". De fakta som bekrefter hva man selv har erfart. 

Endret av slagelse
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 1.4.2017 den 0.51, Askandmaybeitell skrev:

Godt spørsmål rundt helhetsbildet, som omhandler at jeg tar FULT ansvar for mine handlinger, synd at DU kan virke som du ikke "ønsker" eller VILL se det...
Men tenker at foreldrene til ofrene, har et langt bedre refleksjons nivå enn det du presenterer. 
Og så skjønner hva en traumatiserende oppvekst gjør ved et menneske, som for eksempel fratar noen mennesker empatien. Som kan være relevant i ditt tilfelle, i mitt var det å skape et utagerende og sint menneske. Som skadet andre og gjorde dem vondt, og ettersom jeg IKKE vokste opp hjemme... Tenker jeg at man må forholde seg til det systemet som hadde omsorgen for meg...
Og det var altså slik at det var barnevernet, som sikkert også sto bak mange av mine ofres bakgrunn. Da som jeg har skrevet, dette foregikk i et kriminelt miljø. 

I ALLE SINE DAGER!!!! hva i alle sidene dager er dette, jeg blir helt sjokkert. trodde ikke du fraskrev deg ansvar, er det ikke akkurat det du gjør her da!!!! det var ikke din skyld for du har hatt det så vondt, det må da foreldrene til ofrene forstå er det jeg forstår av det du har skrevet. Til opplysning kan jeg fortelle deg at ingen foreldre vil gi deg noe mer forståelse på grunn av dine vonde opplevelser i barndommen!!!! Alle mennesker har sine utfordringer og vanskelige opplevelser i livet, det gir ingen noe mer eller mindre ansvar for egne handlinger. Vi må alle ta de konsekvensene selv, DET ER SÅNN FOR ALLE. Kriminell handling er ditt eget valg= straff/konsekvens.

 

Anonymkode: d648f...c54

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I ALLE SINE DAGER!!!! hva i alle sidene dager er dette, jeg blir helt sjokkert. trodde ikke du fraskrev deg ansvar, er det ikke akkurat det du gjør her da!!!! det var ikke din skyld for du har hatt det så vondt, det må da foreldrene til ofrene forstå er det jeg forstår av det du har skrevet. Til opplysning kan jeg fortelle deg at ingen foreldre vil gi deg noe mer forståelse på grunn av dine vonde opplevelser i barndommen!!!! Alle mennesker har sine utfordringer og vanskelige opplevelser i livet, det gir ingen noe mer eller mindre ansvar for egne handlinger. Vi må alle ta de konsekvensene selv, DET ER SÅNN FOR ALLE. Kriminell handling er ditt eget valg= straff/konsekvens.

 

Anonymkode: d648f...c54

Er dette noe dere sier til barna dere fjerner fra sine foreldre? 

Og så vil du ikke se jeg tar ansvar... 

Men én ting jeg så lurer på, hva når man fjernes grunnet risiko for fremtidig omsorgssvikt da...? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I ALLE SINE DAGER!!!! hva i alle sidene dager er dette, jeg blir helt sjokkert. trodde ikke du fraskrev deg ansvar, er det ikke akkurat det du gjør her da!!!! det var ikke din skyld for du har hatt det så vondt, det må da foreldrene til ofrene forstå er det jeg forstår av det du har skrevet. Til opplysning kan jeg fortelle deg at ingen foreldre vil gi deg noe mer forståelse på grunn av dine vonde opplevelser i barndommen!!!! Alle mennesker har sine utfordringer og vanskelige opplevelser i livet, det gir ingen noe mer eller mindre ansvar for egne handlinger. Vi må alle ta de konsekvensene selv, DET ER SÅNN FOR ALLE. Kriminell handling er ditt eget valg= straff/konsekvens.

 

Anonymkode: d648f...c54

Er du så ureflektert egentlig, så eller tenker du dette på noen måte vil stoppe meg? Tenk på dette, hva tenker du så om glassjenta hun skal stoppe å sutre det er hennes egen skyld eller hva? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I ALLE SINE DAGER!!!! hva i alle sidene dager er dette, jeg blir helt sjokkert. trodde ikke du fraskrev deg ansvar, er det ikke akkurat det du gjør her da!!!! det var ikke din skyld for du har hatt det så vondt, det må da foreldrene til ofrene forstå er det jeg forstår av det du har skrevet. Til opplysning kan jeg fortelle deg at ingen foreldre vil gi deg noe mer forståelse på grunn av dine vonde opplevelser i barndommen!!!! Alle mennesker har sine utfordringer og vanskelige opplevelser i livet, det gir ingen noe mer eller mindre ansvar for egne handlinger. Vi må alle ta de konsekvensene selv, DET ER SÅNN FOR ALLE. Kriminell handling er ditt eget valg= straff/konsekvens.

 

Anonymkode: d648f...c54

Jeg lurer på om du bare vil misforstå og kverulere, eller om du ikke leser det TS skriver. Men for å snu på det da; hva mener du er å ta ansvar for egne handlinger? Hva er det du savner i det han sier? 

Jeg leser at han selv tar ansvar for det han har gjort, han angrer på det og har sonet i fengsel for dette. At han FORKLARER årsakene til at det ble slik, er da ikke på noen måte å fraskrive seg ansvaret slik jeg ser det. Her må du gjerne opplyse meg om du ser noe jeg ikke ser eller har en annen kunnskap om hva det innebærer å påta seg et ansvar. 

TS er vel heller ikke uenig at hans handlinger er hans eget valg og dermed må han bære ansvaret for det. Jeg leser ikke et sted at han synes det var urettferdig at han ble fengslet eller at han skriver at han burde fått mildere straff på grunn av sin oppvekst. Han belyser likevel en uhyre viktig problematikk: hvilke redskaper/verktøy blir unge personer utstyrt med når de skal ut i samfunnet etter en oppvekst på institusjoner? Gjør det offentlige dem rustet til å bli gode borgere? Min påstand, er i likhet med TS, at det ofte ikke er tilfellet. Og samfunnet har jo på mange måter vært enig i det-det er jo grunnen til alle erstatningsutbetalinger til barnevernsbarn. Det er da VIRKELIG å ta ansvar å engasjere seg i dette temaet slik TS har gjort og å belyse hvor ille det kan gå. At han bruker egne erfaringer til dette er da både modig og innsiktsfullt!  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I ALLE SINE DAGER!!!! hva i alle sidene dager er dette, jeg blir helt sjokkert. trodde ikke du fraskrev deg ansvar, er det ikke akkurat det du gjør her da!!!! det var ikke din skyld for du har hatt det så vondt, det må da foreldrene til ofrene forstå er det jeg forstår av det du har skrevet. Til opplysning kan jeg fortelle deg at ingen foreldre vil gi deg noe mer forståelse på grunn av dine vonde opplevelser i barndommen!!!! Alle mennesker har sine utfordringer og vanskelige opplevelser i livet, det gir ingen noe mer eller mindre ansvar for egne handlinger. Vi må alle ta de konsekvensene selv, DET ER SÅNN FOR ALLE. Kriminell handling er ditt eget valg= straff/konsekvens.

 

Anonymkode: d648f...c54

Amen!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Honey Dew skrev:

Amen!

Ja og jeg har så sannelig tatt min del av ansvaret og gjør det hver eneste dag, men tenk på hvor mange ofre på begge sider av loven barnevernet skaper...
Baneheia saken, var jo tidligere bv barn, Brevik hadde vell også noe bv innblandet osv så tenker at MAN ikke vil se skogen for bare trær. Og det i seg selv er nok mere ansvarsfraleggende enn jeg greier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... når man avslutter alle settninger med et men viser man jo tydelig at man ikke tar ansvar. det kalles å BORTFORKLARE!!!!

Anonymkode: d648f...c54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...