Gå til innhold

Barnevernet gjør jo så mye bra sies der.


Askandmaybeitell

Anbefalte innlegg

22 minutter siden, Askandmaybeitell skrev:

Nå vil jeg selvsagt først si at det er da utrolig leit å høre at du har opplevd omsorgs svikt under oppveksten, noe INGEN barn skal måtte oppleve.

Men dette bekrefter desverre bare flere av de påstandene som jeg har, den ene er at barnevernet desverre bruker mere tid på å være der de ikke skal være. Og derfor svikter mange av dem der de burde være.

Og en annen ting det bekrefter er nettopp at det rent faktisk mange ganger er bedre å vokse opp i biologisk familie under omsorgssvikt, da det ofte går bedre med disse barna enn barn som har vært under offentlig omsorg.

Så gratulerer med at du ikke ble kriminell, men det er jo ikke sånn at man blir kriminell som en respons på opplevelsene... Men nettverket, i den offentlige omsorg er desverre OFTE preget av rus og kriminalitet...

barn under offentlig omsorg kommer jo ofte fra familier med rus og voldsproblematikk, så hvordan kan man skille på hvor atferden kommer fra?

Anonymkode: d648f...c54

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Askandmaybeitell skrev:

Fra artikkelen som er litt relevant, og sier at standarden er jo tydelig på vei et bekymringsfullt sted. Eller har du noe dokumentasjon, som viser det motsatte av dette her:

Så hva har skjedd etter dette? I 2015 var det 1504 akuttvedtak - en økning på hele 60 % fra 2008. Altså etter at departementet ber kommunene begrense bruken, så øker den med 60 %. Det innebærer i dag at kun 10-15 % av alle omsorgsplasseringer i Norge nå er ordinære plasseringer etter § 4.12, en type omsorgsplassering som gir barnet vesentlig større rettsikkerhet. Så kan man spørre om grunnen til en slik utvikling, er det at det i dag er flere alvorlige saker og et større behov for å beskytte barn slik at denne økningen kan rettferdiggjøres?  Vår påstand er at slik er det ikke, heller at terskelen for å benytte seg av akuttvedtak er blitt langt lavere.  Vi oppfatter i tillegg at akuttvedtakene som innebærer dårligere rettsikkerhet, ofte blir førende for resten av sakshåndteringen. I noen tilfeller har vi sett at unødvendige akuttvedtak medfører alvorlige skader for barna som er blitt utsatt.

hvilke akuttvedtak er det du mener gir dårligere rettssikkerhet for barn???? § 4-12 er en permanent omsorgsovertakelse og ikke et akkuttvedtak. et akuttvedtak er bare et midlertidig vedtak brukt i nettopp AKUTTE situasjoner. de har en tidsbegrensning på 6 uker hvor man må bestemme seg for hva som skal skje videre. Jeg skjønner ikke hva du mener, kan du utdype dette litt bedre.

Anonymkode: d648f...c54

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Askandmaybeitell skrev:

Takker for dine "komplimenter" :-) 
Altså om du nå ikke tror på meg, så kan jeg jo ikke annet enn å si at den måten du analyserer meg er svært så dårlig.
Men at du rent faktisk sitter med en viten om hvordan barneverns barn mange ganger etter barneverns oppveksten, faktisk ender opp uten store kunnskaper eller evner bekrefter at du sitter å kverulerer mot reel viten.

For å forsvare et system som du jobber innenfor, men så vet vi jo vel hva man mener om viktigheten av de tidligere leve årene.

Og det er så igjen noe der kan bekrefte min påstand omkring de 9 årene jeg levde sammen med min mamma, men at jeg ikke har gått i skole til mere enn 4 klasse er så korrekt.

At jeg har et evne nivå langt over det vanlige er korrekt, dette er utredet av sakkyndig, så ja som jeg sa den gangen barnevernets dysfunksjonalitet gikk for alvor opp for meg.

Dere har skapt deres eget monster, og DER kommer min innstilling inn om at jeg skal gi de som ikke kan begå seg kommunikasjonsmessig en stemme de fortjener. Kombinert med en vilje, sosiale egenskaper over det vanlige som gjør at jeg kan begå meg like enkelt blant gate gutter som europa parlaments medlemmer. 
Gjør at jeg er her for å forandre, og være med til å skape en bedre fremtid for våres barn...
Og stoppe den selv erkjennelsen på inkompetansen til barnevernet som det er, når man har et utsagn om at barneverns barn avler barneverns barn. 


Fra en artikkel:

– Skole størst betydning

– Mestring av skole er det som har størst betydning for voksenlivet. Tallene vi presenterer i dag er svært nedslående. I 2015 var det 53.439 mottok tiltak fra barnevernet. Hele 10 prosent av alle barn i Norge mottar hjelp fra barnevernet i løpet av barndommen, sa Trommald under frokostseminaret på Litteraturhuset i Oslo. 

– Bare 40 prosent av de som har tiltak fra barnevernet fullfører videregående skole. Det er svært alvorlig. Barnevernsbarna befinner seg på en helt annen skala. Det sier noe om risikoforholdene disse barna lever under, sa Trommald videre.

http://frifagbevegelse.no/nyheter/barnevernsbarn-gjor-det-vesentlig-darligere-enn-andre-pa-skolen-6.158.443562.e554066ba3

Du mistet hele poenget mitt Bravia

Anonymkode: 28311...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

......og den sekken ble pakket de 7 første årene av livet ditt også. selv en baby får uopprettelige skalder av omsorgssvikt, vold og mishandling. det hjelper ikke hvor lenge det bor i fosterhjem og får god nok omsorg.

Anonymkode: d648f...c54

Ja men dette er jo så der at ting ikke helt stemmer overens med min oppvekst, som jeg skriver var ikke min mamma perfekt. Det er ingen mødre tenker nå jeg, eller fedre for den saks skyld. Men så vokste jeg opp i de første 9 årene i en stor og tett familie på et lite øy samfunn, hvor man ikke hadde latt meg bli så utsatt at disse skadene skulle kunne oppstå.
Som jeg skriver så husker jeg det som en god periode i barndommen, med kjærlighet og onkler og bestefar som prøvde å gi meg mannlig input i mangel av fars figur.
Og tanter og bestemor som selvsagt passet på meg, da min mamma jobbet siden hun jo var eneforsørger.
Som jeg bruker å si, om min mamma skulle utsatt meg for den omsorgs svikten og traumer som barnevernet gjorde... Måtte hun ha leid inn hjelp...

Og så har jeg et søsken som er  11 år yngre enn meg, som bodde hjemme til sitt 7 år. Da omkom våres mamma og søskenet mitt ble adoptert av en tante, og vokste opp i den biologiske familien...
Og endte opp i den helt andre enden av samfunnet, med hus, biler og en høy stilling. Altså vellykket samfunns borger, uten å ha vært under offentlig omsorg...
Så tenker at historien beviser at biologisk tilknytning og bevaring av familie relasjoner er det som må være en minimums standard som følges.

Og så et par spørsmål, om ikke man kan forandre barn som er skadet i oppveksten...
Hvorfor diagnostiserer man og "behandler" i økende tempo... Er det for å kunne bli forsterkede fosterhjem?

Og tenker man at skadene rent faktisk oppstår ved selve inngrepet det er å bli fjernet fra sin familie? Altså har du noe annet enn teorier om dette?

Den tredje og siste spørsmålet, er DETTE hva man lærer som fosterhjem? for å kunne føle at man bidrar? Med tanke på de fosterhjems verve møtene hvor man nedgjør biologiske foreldre til de grader og overdramatiserer problematikken demmes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Askandmaybeitell skrev:


Fra en artikkel:

– Skole størst betydning

– Mestring av skole er det som har størst betydning for voksenlivet. Tallene vi presenterer i dag er svært nedslående. I 2015 var det 53.439 mottok tiltak fra barnevernet. Hele 10 prosent av alle barn i Norge mottar hjelp fra barnevernet i løpet av barndommen, sa Trommald under frokostseminaret på Litteraturhuset i Oslo. 

– Bare 40 prosent av de som har tiltak fra barnevernet fullfører videregående skole. Det er svært alvorlig. Barnevernsbarna befinner seg på en helt annen skala. Det sier noe om risikoforholdene disse barna lever under, sa Trommald videre.

http://frifagbevegelse.no/nyheter/barnevernsbarn-gjor-det-vesentlig-darligere-enn-andre-pa-skolen-6.158.443562.e554066ba3

man kan også se på det slik at disse barna har så mye de strever med at det ikke er plass til å konsentrere seg om skole, hvis de hadde fått god nok omsorg i hjemmet ville ting vært annerledes. men det biologiske prinsipp er så sterkt i Norge at foreldre får total ødelegge barna sine, skaden er uopprettelig. det er barna som er de største taperne, de må leve med sin tapte barndom og konsekvensene av denne for resten av sitt liv. Barndommen varer i generasjoner, man gjør det man selv har lært. så lurer du på hvorfor de har så dårlige odds for å bli normalt fungerende samfunnsborgere som bidrar til fellesskapet. det er disse dårlige foreldrene som burde stoppes MYE tidligere, ikke når de er 9 som for deg. det var allerede for sent så ikke rart du ble kriminell. 

Anonymkode: d648f...c54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Askandmaybeitell skrev:


Den tredje og siste spørsmålet, er DETTE hva man lærer som fosterhjem? for å kunne føle at man bidrar? Med tanke på de fosterhjems verve møtene hvor man nedgjør biologiske foreldre til de grader og overdramatiserer problematikken demmes.

Har du vært med i en rekrutterings prosess for å bli fosterhjem??? siden du uttaler deg om dette mener jeg?? Jeg har vært med på denne sitter ikke igjen med samme inntrykk, at det biologiske ble nedgradert eller minimert. heller ikke overdramatisert.  

Anonymkode: d648f...c54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

barn under offentlig omsorg kommer jo ofte fra familier med rus og voldsproblematikk, så hvordan kan man skille på hvor atferden kommer fra?

Anonymkode: d648f...c54

Tenker at man skal være varsom med ordet ofte, og heller se på fakta istedenfor hva barnevernet ønsker å få folk til å tro er fakta.

Her er en oversikt over grunnlaget barnevernet fremmet saker om omsorgsovertakelse til fylkesnemnda tallene er fra SSB.no

Ofte er ikke de tallene jeg forbinder med rus her eller vold, i forhold til manglende foreldreferdigheter for eksempel...
Vurdert av en nyutdannet 24 åring som ikke engang har flyttet ut hjemmefra... Grovt tegnet opp...

årsaker.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hvilke akuttvedtak er det du mener gir dårligere rettssikkerhet for barn???? § 4-12 er en permanent omsorgsovertakelse og ikke et akkuttvedtak. et akuttvedtak er bare et midlertidig vedtak brukt i nettopp AKUTTE situasjoner. de har en tidsbegrensning på 6 uker hvor man må bestemme seg for hva som skal skje videre. Jeg skjønner ikke hva du mener, kan du utdype dette litt bedre.

Anonymkode: d648f...c54

Som du ser så skriver jeg med Bold skrift, at det er fra en artikkel. Så den limer jeg inn her.

http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/er-det-grunn-til-å-være-bekymret-for-barnevernet-1.766944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du mistet hele poenget mitt Bravia

Anonymkode: 28311...f27

Det beklager jeg i så fall, men gjerne forklar meg hva poenget ditt så var? Da jeg tydeligvis ikke er så smart som først antatt av både deg og meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Askandmaybeitell skrev:

Tusen takk for tips, og jobber akkurat nå for en forandring av dette systemet. Som er utrolig viktig, så kan det andre komme i etterkant. Og denne artikkelen fra i dag, sier det meste... 

https://www.nrk.no/ytring/makt-utenfor-kontroll-1.13448919

lurer på hvordan du jobber for forandring av dette systemet? Gjør du noe mer konstruktivt en å lage tråder på kg? er det noen organisasjon eller noe sånn? For at noen ting burde forandres er vi nok enige om.

Anonymkode: d648f...c54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

lurer på hvordan du jobber for forandring av dette systemet? Gjør du noe mer konstruktivt en å lage tråder på kg? er det noen organisasjon eller noe sånn? For at noen ting burde forandres er vi nok enige om.

Anonymkode: d648f...c54

Takk for et godt spørsmål, og ja det kan jeg så si at jeg gjør.
Både med organisasjons arbeid, politikere og fagfolk samt media. Men noe som jo er en realitet, er jo denne "naive" måten som folk ser denne etaten på, så mye av min tid går så også med og arbeide på Sosiale medier. For det er her jeg reelt sett har kommet i kontakt med endrings fokuserte mennesker, av utrolig mange forskjellige kategorier. Så om dette er noe du ønsker å ta del i, så send meg gjerne en melding, og så kan vi sikkert finne ut av noe. Og da dette er anonymt osv. så er dette jo en ting som min fortids erfaring kommer godt med. Diskresjon, er og vil alltid være en styrke for meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

man kan også se på det slik at disse barna har så mye de strever med at det ikke er plass til å konsentrere seg om skole, hvis de hadde fått god nok omsorg i hjemmet ville ting vært annerledes. men det biologiske prinsipp er så sterkt i Norge at foreldre får total ødelegge barna sine, skaden er uopprettelig. det er barna som er de største taperne, de må leve med sin tapte barndom og konsekvensene av denne for resten av sitt liv. Barndommen varer i generasjoner, man gjør det man selv har lært. så lurer du på hvorfor de har så dårlige odds for å bli normalt fungerende samfunnsborgere som bidrar til fellesskapet. det er disse dårlige foreldrene som burde stoppes MYE tidligere, ikke når de er 9 som for deg. det var allerede for sent så ikke rart du ble kriminell. 

Anonymkode: d648f...c54

Satser på at du mener mye her, men egentlig vet lite om den manglende respekt for biologiske bånd ( ikke frekt ment ), blant annet en av årsakene til EMD jo har 8 snart 9 saker som skal opp i retten der.
Det alene kommer til å bli ET STORT nederlag for hele landet, da kommer de to største ordene som Norge er kjent for Quisling og nok verre Barnevernet for vi snakker om barn her...



https://www.nrk.no/ytring/til-barnets-beste_-1.8321086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du vært med i en rekrutterings prosess for å bli fosterhjem??? siden du uttaler deg om dette mener jeg?? Jeg har vært med på denne sitter ikke igjen med samme inntrykk, at det biologiske ble nedgradert eller minimert. heller ikke overdramatisert.  

Anonymkode: d648f...c54

Nei har ikke vært i en rekrutterings prosess sånn fysisk, men siden der er masse av mennesker som innsamler informasjon.
Og registrerer bevis, vi snakker tross alt om noe som har gått over styr.
Så er der selvsagt både videoer og lydopptak av slike møter.


Og vedrørende det biologiske prinsippet, tenker jeg at så har du vell hørt om Raundalen utvalget.
Undersøkelsen finner du her:
https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2012-5/id671400/

Utvalget, som skulle vurdere det biologiske prinsipp i barnevernet, synes å være kritisk til prinsippet. De argumenterer for at hensynet til foreldrenes rettssikkerhet kommer i konflikt med barnas behov, og konkluderer med at det ikke finnes holdepunkter som bekrefter eller avkrefter at det har en avgjørende egenverdi for barn å vokse opp hos sine foreldre.

Utvalget konkluderer med at det ikke finnes holdepunkter som bekrefter eller avkrefter at det har en avgjørende egenverdi for barn å vokse opp hos sine foreldre.

Dette bekymrer. Det biologiske prinsipp ivaretar både foreldrenes og barnas rettssikkerhet. Offentlig omsorgssvikt kan forekomme blant annet gjennom feilaktige omsorgsovertakelser eller fordi omsorgen overtas uten at gode og varige løsninger finnes. Dette burde ført til større varsomhet i utvalgets konklusjoner. Det biologiske prinsipp er kanskje heller ikke den største eller eneste årsaken til at noen barn ikke får hjelpen de trenger innen rimelig tid eller at fosterhjem rakner?


https://www.nrk.no/ytring/til-barnets-beste_-1.8321086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snevrsynthet ligger hos folk som holder en grudge et helt liv og som ikke vil gi slipp mot en etat for alt som har gått galt i livet. Ja, det begås feil men man kan ikke skylde på alt som går alt hos seg selv på andre. Man har også et ansvar selv, alltid. Du vil ikke tro hva andre mennesker har vært gjennom, og det mye verre enn deg og likevel har de ikke blitt overgripere. Å bruke andre som unnskyldning for sine egne feil er ansvarfraskrivelse. Hvis ikke du har lagt merke til det er det så godt som ingen som deltar in din tråd: Du er ikke akkurat det beste forbildet. 

Anonymkode: 28311...f27

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsett med kopier og lim og artikler. Jeg tror folk er lei for å være helt ærlig.

Finner noe mer interessant

Anonymkode: 28311...f27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snevrsynthet ligger hos folk som holder en grudge et helt liv og som ikke vil gi slipp mot en etat for alt som har gått galt i livet. Ja, det begås feil men man kan ikke skylde på alt som går alt hos seg selv på andre. Man har også et ansvar selv, alltid. Du vil ikke tro hva andre mennesker har vært gjennom, og det mye verre enn deg og likevel har de ikke blitt overgripere. Å bruke andre som unnskyldning for sine egne feil er ansvarfraskrivelse. Hvis ikke du har lagt merke til det er det så godt som ingen som deltar in din tråd: Du er ikke akkurat det beste forbildet. 

Anonymkode: 28311...f27

Jeg finner det interessant at barneverntilhengerne ikke debatterer temaet i tråden, men skriver bare at TS sine innlegg ikke gir mening osv. Det forteller meg at dere ikke har noe å komme med. Her har TS forsøkt på tålmodig vis å debattere på normal måte med dere. Da skylder dere å holde dere til tema og debattere på saklig måte. Da er dere gode forbilder, slik som TS. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Snevrsynthet ligger hos folk som holder en grudge et helt liv og som ikke vil gi slipp mot en etat for alt som har gått galt i livet. Ja, det begås feil men man kan ikke skylde på alt som går alt hos seg selv på andre. Man har også et ansvar selv, alltid. Du vil ikke tro hva andre mennesker har vært gjennom, og det mye verre enn deg og likevel har de ikke blitt overgripere. Å bruke andre som unnskyldning for sine egne feil er ansvarfraskrivelse. Hvis ikke du har lagt merke til det er det så godt som ingen som deltar in din tråd: Du er ikke akkurat det beste forbildet. 

Anonymkode: 28311...f27

Nå er det slik at jeg bruker mine opplevelser til å utlevere en dysfunksjonel etat som skader barna, og denne manglende interessen du påpeker syntes jeg da ikke å kjenne så mye til... Utrolig mange som har et behov for å prøve å nedgjøre meg eller å ta meg, ISTEDENFOR å bruke de erfaringene jeg har til å sørge for INGEN andre barn opplever det samme...
Så tenker at JEG ikke er den som fralegger meg ansvaret, og at ingen deltar kan jo være takket være frustrasjonen over visses ekle måte å se bort fra det som skulle egentlig hatt deres oppmerksomhet LANGT mere enn meg...
Fremtiden til barna våres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp i en "barnevernsfamilie", dvs. at foreldrene mine mottok tiltak hele oppveksten min så og si. På et tidspunkt prøvde barnevernet å overta omsorgen for lillebroren min, men foreldrene mine vant både i fylkesnemda og tingretten.

Sakens kjerne var at barnevernet mente at foreldrene mine hadde såpass manglende foreldreferdigheter at lillebroren min hadde tatt varige skader av det i form av forsinket utvikling og avvikende atferd (aka tilknytningsvansker). Lillebroren min var diagnostisert med moderat psykisk utviklingshemning med autistiske trekk, barnevernet trodde ikke helt på denne diagnosen. Etter hvert ble det foretatt noen blodprøver, som viste at lillebroren min hadde en kjent (men sjelden) genfeil, noe jeg tror spilte en stor rolle for saken til mamma og pappa, de hadde nå liksom et sikkert bevis på hvorfor lillebroren min var som han var (diagnoser satt ut ifra evnenivå og atferd går det alltid ann å stille spørsmål til årsaken ved). Det skal nå sies at barnevernet ikke fikk noe støtte fra skolen eller andre som hadde hyppig kontakt med familien våres. Beslutningen om å gå til sak var tatt på bakgrunn av en saklyndog psykolog som hadde tvilt på diagnosen (før genfeilen ble påvist). 

Poenget mitt med dette er at jeg forstår frustrasjonen til ts, og at det er mye feil som bør bli bedre. For min del så er i hvertfall mine erfaringer med å ha vokst opp i en "barnevernsfamilie" følgende:

- At det later til at troen på at man kan vite hvordan omsorgspersonenes kompetanse er ut ifra atferd og utvikling alene står litt for sterkt i noen tilfeller. Slik at alternative syn ikke tilstrekkelig blir drøftet eller tatt hensyn til. Eks doagnosen til lillebroren min. Kan legge til at det at jeg var normalt utviklet, ifølge bv, måtte jo følgelig være fordi mamma og pappa neglisjerte lillebroren min til fordel for meg.

- Hyppige bytter av saksbehandlere kan fort føre til at loggføringer og referater fra tidligere saksbehandlere blir fortolket på stadig nye måter, slik at det til slutt blir stort gap mellom det saksbehandler 1 mente å formidle som hadde saken på et tidspunkt, og det saksbehandler 4 tolker det saksbehandler 1 har skrevet. Dette kombinert med saksbehandlerne er overlesset med saker kan forsterke dette problemet.

- Tar kanskje litt lite hensyn til hvordan inngrepet føles for barna. Nå hadde vi som sakt bare hjelpetiltak i hjemmet, men når det var lite stabilitet i dem som kom hjem til oss (nye personer nesten hver gang) så følte jeg bare mer og mer på, ettersom jeg ble eldre, at hjemmet vårt var en slags "offentlighet" hvor "hvem som helst" bare kunne komme inn og iakta oss og at vi var en slags "case" som trengtes å fikses. Jeg merket stor forskjell på når venner av familien på besøk vs noen fra barnevernet (selv om jeg ikke visste at de var fra barnevernet når jeg var liten). Jeg merket at mamma og pappa var mer anspendte da og ikke var slik de pleide å være. 

Anonymkode: 7cb70...42e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...