Gå til innhold

Barnevernet gjør jo så mye bra sies der.


Askandmaybeitell

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

man kan også se på det slik at disse barna har så mye de strever med at det ikke er plass til å konsentrere seg om skole, hvis de hadde fått god nok omsorg i hjemmet ville ting vært annerledes. men det biologiske prinsipp er så sterkt i Norge at foreldre får total ødelegge barna sine, skaden er uopprettelig. det er barna som er de største taperne, de må leve med sin tapte barndom og konsekvensene av denne for resten av sitt liv. Barndommen varer i generasjoner, man gjør det man selv har lært. så lurer du på hvorfor de har så dårlige odds for å bli normalt fungerende samfunnsborgere som bidrar til fellesskapet. det er disse dårlige foreldrene som burde stoppes MYE tidligere, ikke når de er 9 som for deg. det var allerede for sent så ikke rart du ble kriminell. 

Anonymkode: d648f...c54

Man kan se det slik. Det er lite forskning som støtter ditt synspunkt. I en sammenlignende studie fra Sverige av Vinnerljung viste det seg at det gikk altså MYE dårligere med de barna som ble plassert i fosterhjem/offentlig omsorg, enn de som ble hjemme under dårlig omsorg. Offentlig omsorg er forbundet med store og massive utfordringer for barna. Barn under offentlig omsorg har en mye større risiko for å ta selvmord som unge voksne. I tillegg så har de 8 ganger større sjanse for å bli utsatt for seksuelle overgrep og vold i fosterhjem/institusjoner enn barn som bor hjemme. Jeg er enig i at barna er de største taperene. Derfor må vi finne tiltak som beskytter barna, og ikke ha et barnavern som er overaktiv og plasserer barn basert på helt feile og ukyndige vurderinger. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

barn under offentlig omsorg kommer jo ofte fra familier med rus og voldsproblematikk, så hvordan kan man skille på hvor atferden kommer fra?

Anonymkode: d648f...c54

Det er jo vanskelig. Men det er ikke automatikk i at det går det minste bedre med barna som blir plassert. Dessuten er det jo i dag ikke slik at barna som blir plassert ofte har vært utsatt for vold og rus. Det er kun 30% av omsorgsovertakelsene det. Mange skyldes noe så "uspesifikt" som dårlige foreldreferdigheter, som personer med 3-årig utdannelse skal uttale seg om. Det er jo ikke rart det går galt! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, intelligmor skrev:

Det er jo vanskelig. Men det er ikke automatikk i at det går det minste bedre med barna som blir plassert. Dessuten er det jo i dag ikke slik at barna som blir plassert ofte har vært utsatt for vold og rus. Det er kun 30% av omsorgsovertakelsene det. Mange skyldes noe så "uspesifikt" som dårlige foreldreferdigheter, som personer med 3-årig utdannelse skal uttale seg om. Det er jo ikke rart det går galt! 

Ja. Og vi har noen barnevernansatte her på KG som mener at tre årig utdannelse er nok og at de ikke trenger mer faglig kunnskap om omsorg for barn ettersom de henter inn sakkyndige psykologer i sakene. Det jeg syns er skremmende med dette arbeidet er at barnevernet ikke foretar mer selvstendige undersøkelser selv og prater med barna mer. For hvis et barn er i et voldelig hjem så er det mer enn belastende. I den studien jeg la ut i forrige innlegg sies det at barnevernansatte ikke prater med barna på grunn av den belastningen de blir utsatt for ved å prate om det. Da er rett blitt galt og galt blitt rett. Så nei, det er ikke rart at det går galt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke "videre dokumentasjon", det er hentet fra nøyaktig samme artikkel som den du nevnte først. 

Anonymkode: 9332c...586

Finner det pussig at dette er interessen for kommentaren, men fravær av interesse for tema og dokumentasjonen...
Tenker at der er oppsiktsvekkende mange, som EGENTLIG IKKE reflekterer over barnas interresse og rettigheter til sitt biologiske opphavssted og meninger rundt dette. 
Og at disse velger istedenfor å usaklig angripe, og det HELT udokumentert de faktaene som presenteres... 
Det i seg selv, viser meg ihvertfall at påstandene om barnas beste og barnas rettigheter må langt oftere enn man tror. Vike for voksnes meninger og faglige interesser, så håper at visse her evner å ta til seg innspillene og vise en genuin interesse for en fobedring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke "videre dokumentasjon", det er hentet fra nøyaktig samme artikkel som den du nevnte først. 

Anonymkode: 9332c...586

Dette er videre dokumentasjon da jeg henviser til studien som er omtalt i den første artikkelen jeg la ut. Hvorfor kritiserer du at jeg legger ut videre dokumentasjon fremfor å se på fakta og hvordan barnevernet jobber for "barns beste"? Jeg forventer din saklige begrunnelse på dette.

Endret av slagelse
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, slagelse skrev:

Dette er videre dokumentasjon da jeg henviser til studien som er omtalt i den første artikkelen jeg la ut. Hvorfor kritiserer du at jeg legger ut videre dokumentasjon fremfor å se på fakta og hvordan barnevernet jobber for "barns beste"? Jeg forventer din saklige begrunnelse på dette.

Hvorfor kritiserer du min kritikk av "dokumentasjonen" din? Jeg forventer din saklige begrunnelse på dette. 

Anonymkode: 9332c...586

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kritiserer du min kritikk av "dokumentasjonen" din? Jeg forventer din saklige begrunnelse på dette. 

Anonymkode: 9332c...586

Jaha og så lurer man på hvorfor barnevernet kritiseres???
Hvorfor mange av de ansatte kritiseres for å være umodne, ufaglige, inkompetente, konfliktskapende samt det som er verre og ikke nødvendigvis uriktig... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kritiserer du min kritikk av "dokumentasjonen" din? Jeg forventer din saklige begrunnelse på dette. 

Anonymkode: 9332c...586

Hvorfor ikke diskutere hva som kommer frem der av barnevernets svikt overfor barna? Er det ikke barnas beste vi skal være opptatt av? Jeg forventer din saklige begrunnelse på dette. 

Endret av slagelse
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, slagelse skrev:

Ja. Og vi har noen barnevernansatte her på KG som mener at tre årig utdannelse er nok og at de ikke trenger mer faglig kunnskap om omsorg for barn ettersom de henter inn sakkyndige psykologer i sakene. Det jeg syns er skremmende med dette arbeidet er at barnevernet ikke foretar mer selvstendige undersøkelser selv og prater med barna mer. For hvis et barn er i et voldelig hjem så er det mer enn belastende. I den studien jeg la ut i forrige innlegg sies det at barnevernansatte ikke prater med barna på grunn av den belastningen de blir utsatt for ved å prate om det. Da er rett blitt galt og galt blitt rett. Så nei, det er ikke rart at det går galt. 

Her er det flere tema du tar opp. Jeg er enig i at tre årig utdannelse ikke er nok for å vurdere disse avanserte temaene. Det er nok EN av grunnene for at det går så galt i barnevernet. En annen faktor er at de har for mye makt, og ingen kan overprøve deres makt. Det stemmer nok også at barn snakkes for lite med, og det finnes ikke noe forskning som viser at barn tar skade av å fortelle hvordan de har det. Det er lovpålagt i barnevernet å snakke med barna, men det gjøres ikke. Og spesielt ille er det om barn lever under dårlige omsorgsbetingelser i det offentlige, da forteller de enda mindre om det eller opplever det enda mer som deres feil. For da er de jo hos noen som er bestemt skal være snille. Ofte forteller ikke barn om dette før de blir voksne, og det har langvarige konsekvenser. Derfor er det både modig og til etterfølgelse at trådstarter her, Askandmaybeitell , forteller om sine opplevelser for å advare om et dysfunksjonelt system. Barna må høres, og de er ikke lengre sentrum av dette systemet. Det er penger og de ansattes rettigheter. Barna er glemt i det hele. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.3.2017 den 21.35, AnonymBruker skrev:

Snevrsynthet ligger hos folk som holder en grudge et helt liv og som ikke vil gi slipp mot en etat for alt som har gått galt i livet. Ja, det begås feil men man kan ikke skylde på alt som går alt hos seg selv på andre. Man har også et ansvar selv, alltid. Du vil ikke tro hva andre mennesker har vært gjennom, og det mye verre enn deg og likevel har de ikke blitt overgripere. Å bruke andre som unnskyldning for sine egne feil er ansvarfraskrivelse. Hvis ikke du har lagt merke til det er det så godt som ingen som deltar in din tråd: Du er ikke akkurat det beste forbildet. 

Anonymkode: 28311...f27

Dette er da virkelig et tegn på sneversynthet. Dette handler mer om dine egne fortolkninger enn det som faktisk står i innlegget. Trådstarter forteller om egne opplevelser og de konsekvenser et liv under barnevernet har hatt. Han tar da ansvar for egne handlinger slik jeg leser dette. Din nedrakking på en som ærlig deler sin historie er ikke annet enn trist og ondskapsfull. Jeg håper inderlig ikke du jobber med mennesker ut i fra den manglende empati du viser her. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, intelligmor skrev:

Dette er da virkelig et tegn på sneversynthet. Dette handler mer om dine egne fortolkninger enn det som faktisk står i innlegget. Trådstarter forteller om egne opplevelser og de konsekvenser et liv under barnevernet har hatt. Han tar da ansvar for egne handlinger slik jeg leser dette. Din nedrakking på en som ærlig deler sin historie er ikke annet enn trist og ondskapsfull. Jeg håper inderlig ikke du jobber med mennesker ut i fra den manglende empati du viser her. 

 

43 minutter siden, intelligmor skrev:

Her er det flere tema du tar opp. Jeg er enig i at tre årig utdannelse ikke er nok for å vurdere disse avanserte temaene. Det er nok EN av grunnene for at det går så galt i barnevernet. En annen faktor er at de har for mye makt, og ingen kan overprøve deres makt. Det stemmer nok også at barn snakkes for lite med, og det finnes ikke noe forskning som viser at barn tar skade av å fortelle hvordan de har det. Det er lovpålagt i barnevernet å snakke med barna, men det gjøres ikke. Og spesielt ille er det om barn lever under dårlige omsorgsbetingelser i det offentlige, da forteller de enda mindre om det eller opplever det enda mer som deres feil. For da er de jo hos noen som er bestemt skal være snille. Ofte forteller ikke barn om dette før de blir voksne, og det har langvarige konsekvenser. Derfor er det både modig og til etterfølgelse at trådstarter her, Askandmaybeitell , forteller om sine opplevelser for å advare om et dysfunksjonelt system. Barna må høres, og de er ikke lengre sentrum av dette systemet. Det er penger og de ansattes rettigheter. Barna er glemt i det hele. 

Setter utrolig stor pris på at der nå viser seg at mennesker med både forstand, viten, og ikke minst empati og barna i fokus.
Og kan kun tilslutte meg den siste frykten, rundt om denne personen du svarer her øverst jobber med andre mennesker.
Samtidig noterer jeg meg at der er er noen slike paranoide vrangforestillinger, omkring at noen i denne tråden er samme bruker, det syntes jeg er veldig dårlig oppførsel.
Og driver selv en større gruppe på Facebook, som folk i konflikt med barnevernet og som ønsker bedring.
IKKE en eneste gang har den oppførselen som er vist her på tråden funnet sted, overfor noen av de bv pedagoger som er medlemmer der...
Og det forteller eller bekrefter bare ennå en gang at det er faktisk ikke aktivistene som er de umodne, og "farlige" i denne kampen for barna.., Det er disse som her på en stygg måte, prøver å angripe og spore tråden av.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, intelligmor skrev:

Det å mistenkeliggjøre meg kan du godt velge. Det tar på ingen måte bort ditt empatiløse innlegg. Jeg synes det er modig og bra at noen eksponerer hvordan de har hatt det i barndommen. Vi trenger mer åpenhet på dette feltet, og med glede registrerer jeg at det kommer mer og mer frem i lyset og flere forteller sine historier. Når det offentlige overtar omsorgen for barn, så forvalter de et stort, meget stort ansvar. Da må vi i det minste se til at de har det bra. At noen forteller om hvordan dette oppleves fra innsiden gir jo en unik mulighet til å endre det, om vi bare er modne nok og voksne nok til å faktisk høre på hva de forteller. 

Lenge leve ignoransen og de som velger å lese deler av et HI og se bort fra resten. 

Hvor er din empati for de personene som TS har ranet og utøvet vold mot? De også er noens barn. Noens søster, eller bror. Hva har du lyst til å si til moren til de han har utøvd vold mot som sitter ved sykesengen til sin sønn og gråter. Fortelle denne sippehistorien og bruke unnskyldningene som er brukt her? Klarer du i det hele tatt å se et helhetsbilde eller faller du lett for et HI som du har har gjort her og glemmer ofrene?

Anonymkode: 28311...f27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ops nå kommer sikkert ansvarsfraskrivelse. Bare vent. Hva annet kan en forvente fra kritikere av bv.

Ikke rart alle har rømt disse trådene:Det går ikke an å ha en saklig diskusjon. 

Adjø fra meg også. 

Anonymkode: 28311...f27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, intelligmor skrev:

Dette er da virkelig et tegn på sneversynthet. Dette handler mer om dine egne fortolkninger enn det som faktisk står i innlegget. Trådstarter forteller om egne opplevelser og de konsekvenser et liv under barnevernet har hatt. Han tar da ansvar for egne handlinger slik jeg leser dette. Din nedrakking på en som ærlig deler sin historie er ikke annet enn trist og ondskapsfull. Jeg håper inderlig ikke du jobber med mennesker ut i fra den manglende empati du viser her. 

Jeg er helt enig med deg. Jeg kan også fortelle at jeg har mine stygge erfaringer med barnevernet fra da jeg var liten. Flere av de ansatte jeg møtte var ikke villige til å avhøre meg. De som avhørte meg prøvde å manipulere meg til å si det de hadde bestemt seg for at skulle sies. Etter at jeg ble voksen fant jeg ut at jeg var ikke alene. Jeg ser mange likheter i måte barnevernet jobber på i forskjellige saker. Det jeg møter blant brukerne på KG er ingen vilje til å se det fra barnas ståsted eller barnevernofrenes ståsted. Barna blir ikke hørt. De får kjeft for å åpne seg. Jeg fikk det. Jeg ble kalt stygge og grove ting av de ansatte i barnevernet fordi at jeg turte å si fra. Sånn skal det ikke være. Og holdningene jeg ser blant barneverntilhengerne på KG er skremmende. Sånn skal det heller ikke være. Barna skal bli hørt på sine ønsker og behov. Og dette er barnevernet lovforpliktet til å etterkomme. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ops nå kommer sikkert ansvarsfraskrivelse. Bare vent. Hva annet kan en forvente fra kritikere av bv.

Ikke rart alle har rømt disse trådene:Det går ikke an å ha en saklig diskusjon. 

Adjø fra meg også. 

Anonymkode: 28311...f27

Det er ikke rart at det ikke går å ha saklig diskusjon når du ikke svarer på spørsmål. Så den er nok på din og de andre bv tilhengernes kappe. Ingen kommer med saklig begrunnelse på hvorfor de støtter en etat som ikke fungerer. Der er sakens kjerne. Adjø. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Lenge leve ignoransen og de som velger å lese deler av et HI og se bort fra resten. 

Hvor er din empati for de personene som TS har ranet og utøvet vold mot? De også er noens barn. Noens søster, eller bror. Hva har du lyst til å si til moren til de han har utøvd vold mot som sitter ved sykesengen til sin sønn og gråter. Fortelle denne sippehistorien og bruke unnskyldningene som er brukt her? Klarer du i det hele tatt å se et helhetsbilde eller faller du lett for et HI som du har har gjort her og glemmer ofrene?

Anonymkode: 28311...f27

Godt spørsmål rundt helhetsbildet, som omhandler at jeg tar FULT ansvar for mine handlinger, synd at DU kan virke som du ikke "ønsker" eller VILL se det...
Men tenker at foreldrene til ofrene, har et langt bedre refleksjons nivå enn det du presenterer. 
Og så skjønner hva en traumatiserende oppvekst gjør ved et menneske, som for eksempel fratar noen mennesker empatien. Som kan være relevant i ditt tilfelle, i mitt var det å skape et utagerende og sint menneske. Som skadet andre og gjorde dem vondt, og ettersom jeg IKKE vokste opp hjemme... Tenker jeg at man må forholde seg til det systemet som hadde omsorgen for meg...
Og det var altså slik at det var barnevernet, som sikkert også sto bak mange av mine ofres bakgrunn. Da som jeg har skrevet, dette foregikk i et kriminelt miljø. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, intelligmor skrev:

Her er det flere tema du tar opp. Jeg er enig i at tre årig utdannelse ikke er nok for å vurdere disse avanserte temaene. Det er nok EN av grunnene for at det går så galt i barnevernet. En annen faktor er at de har for mye makt, og ingen kan overprøve deres makt. Det stemmer nok også at barn snakkes for lite med, og det finnes ikke noe forskning som viser at barn tar skade av å fortelle hvordan de har det. Det er lovpålagt i barnevernet å snakke med barna, men det gjøres ikke. Og spesielt ille er det om barn lever under dårlige omsorgsbetingelser i det offentlige, da forteller de enda mindre om det eller opplever det enda mer som deres feil. For da er de jo hos noen som er bestemt skal være snille. Ofte forteller ikke barn om dette før de blir voksne, og det har langvarige konsekvenser. Derfor er det både modig og til etterfølgelse at trådstarter her, Askandmaybeitell , forteller om sine opplevelser for å advare om et dysfunksjonelt system. Barna må høres, og de er ikke lengre sentrum av dette systemet. Det er penger og de ansattes rettigheter. Barna er glemt i det hele. 

Meget godt innlegg! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, slagelse skrev:

Jeg er helt enig med deg. Jeg kan også fortelle at jeg har mine stygge erfaringer med barnevernet fra da jeg var liten. Flere av de ansatte jeg møtte var ikke villige til å avhøre meg. De som avhørte meg prøvde å manipulere meg til å si det de hadde bestemt seg for at skulle sies. Etter at jeg ble voksen fant jeg ut at jeg var ikke alene. Jeg ser mange likheter i måte barnevernet jobber på i forskjellige saker. Det jeg møter blant brukerne på KG er ingen vilje til å se det fra barnas ståsted eller barnevernofrenes ståsted. Barna blir ikke hørt. De får kjeft for å åpne seg. Jeg fikk det. Jeg ble kalt stygge og grove ting av de ansatte i barnevernet fordi at jeg turte å si fra. Sånn skal det ikke være. Og holdningene jeg ser blant barneverntilhengerne på KG er skremmende. Sånn skal det heller ikke være. Barna skal bli hørt på sine ønsker og behov. Og dette er barnevernet lovforpliktet til å etterkomme. 

Dette er det fint du forteller om. Det er godt dokumentert at barn innen barnevernet blir for lite hørt. I mange undersøkelser snakkes de ikke med engang. Det å høre barn før de flyttes til en ny omsorgsbase av barnevernet gjøres sjeldent. At mange barn opplever omsorgssvikt hjemme er sikkert. Det betyr ikke at de automatisk får det bedre i offentlig omsorg. Også barn i det offentlige utsettes for vold, overgrep og krenkelser, uforstand og ufaglighet. Et slikt system er ikke til barnas beste, det må endres. Vi svikter barna om vi naivt går rundt og tror at systemet fungerer. Som nasjon burde vi skamme oss for hva vi påfører barnevernsbarna av skader! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...