Gå til innhold

Hva er grunnen til at de med asperger ikke jobber?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg faktisk i dag, og kom til å tenke på denne tråden: Det som her nevntes var at på mange fronter er Norge usedvanlig annerledes enn andre deler av verden. F eks har Norge gratis utdanning, noe man ikke har like mye av i andre land. Skole og utdanning er også ofte en viktig forutsetning for å komme seg ut i jobb. Det er altså tydeligvis mange grunnleggende ting som vil fungere annerledes i mange land utenfor Norge, som må taes med 

Anonymkode: 089c3...826

De tenker at Aspergere har mer nytte av utdanning/skole for å få seg jobb, enn andre mennesker ? Selv ville jeg tro det var motsatt, at de er mer egnede til "robot" oppgaver og ikke tenkende oppgaver da det som regel medfører mer samarbeid/sosialisering etc for yrkesutøvelsen

Men jeg er ingen ekspert på temaet jeg bare spekulerer

Anonymkode: 3d8ba...b85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les litt på forumet på autismesiden så vil du se at flertallet ikke jobber, men er enten uføre eller studerer.

https://www.autismesiden.no/forum/default.aspx?g=topics&f=20

Anonymkode: 46aaa...963

Kan man av dette trekke den slutning at alle som studerer, har diagnoser som hindrer dem i å delta i vanlig arbeidsliv? Folk som blir betegnet som evige studenter, er autister for eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bare prøver å banke inn litt fornuft her jeg. Dere har åpenbart et forvrengt syn på statistikk og vitenskap og Asperger og yrkesdeltagelse og jobbsituasjonen Aspergere (og andre med utofrdringer) møter når de skal ut i jobb, i det virkelige arbeidslivet. Og da snakker jeg ikke om 20-30 arbeidsplasser i landet som er spessialtilpasset til Aspergere, en av dem dere lenket til tidligere her ble nedlagt pga det lønte seg ikke å ha Aspergerne i jobb (lol) og isteden for at staten skulle subsidiere bedriften la de den bare ned slik at aspergerne kunne gå til trygd istedenfor... Sånn er virkeligheten, ja det finnes solskinnshistorier, ja det er bra, ja det er mange med gode intensjoner og det er bra. Men det må være lov å innse at virkeligheten er litt mørk og dyster, hva folk sier på facebook og twitter og forum er ikke virkehligheten.

https://www.nrk.no/livsstil/_han-skal-faen-ikke-fa-uforetrygd-1.8407567

https://nrkbeta.no/2013/09/09/pixellus-legger-ned/

Jeg sier det igjenn, dersom dere oppriktig mener at å ha sort hudfarge, er et større handicap, enn  å ha asperger syndom, så må dere ta dere en bolle, og komme tilbake til virkeligheten. Det var poenget, det var relevansen, det var det jeg prøvde å banke inn. Jeg har heller ingen eksakt statestikk for nøyakltig hvor mange % som er i arbeidslivet, men det er ikke i nærheten av andelen for friske mennesker, ok ? Og med mindre du hevder at "negere" er utviklingshemmede, så lander vi på at andelen i yrkesaktiv alder i jobb med Asperger er UNDER 30% altså i området 10%-30%, ikke 80-90% slik som forumbrukerne i hopetall hevder. 

ok?

Anonymkode: 3d8ba...b85

Er den det kun fordi du fokuserer på de negative sidene ved en diagnose, eller faktisk slik at det er individuelt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er nok noen som ikke vil være med i taper-gjengen.

Anonymkode: 46aaa...963

Og en taper- gjeng er...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er det. Men flertallet jobber ikke i ordinært arbeid.

Anonymkode: 46aaa...963

Kilder...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mari Y skrev:

Er den det kun fordi du fokuserer på de negative sidene ved en diagnose, eller faktisk slik at det er individuelt? 

Det er 1 negativ "nedsatt evne til gjensidig sosial kommunikasjon", også en ofte negativ men kan være positiv i noen tilfeller "veldig fokusert på få favoritttemaer", snittverdien på dette i arbeidssammenheng vil jeg være ganske trygg på at er negativ, men du tenker kanskje annerledes ?

Alt er selvsagt individuelt, vi må se på snitt, i snitt er Asperger negativt for arbeidsevnen. Dette trodde jeg alle var enige om :P

Anonymkode: 3d8ba...b85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er 1 negativ "nedsatt evne til gjensidig sosial kommunikasjon", også en ofte negativ men kan være positiv i noen tilfeller "veldig fokusert på få favoritttemaer", snittverdien på dette i arbeidssammenheng vil jeg være ganske trygg på at er negativ, men du tenker kanskje annerledes ?

Alt er selvsagt individuelt, vi må se på snitt, i snitt er Asperger negativt for arbeidsevnen. Dette trodde jeg alle var enige om :P

Anonymkode: 3d8ba...b85

Men hvorfor må det på liv og død være det negative hele tiden, som dere vil at folk skal fokusere på? Hvorfor i alle dager må det absolutt være galt å ha en autist- diagnose? Jeg kjenner da mange med asperger som jeg fungerer godt sammen med. Så hvorfor i alle dager må det på liv og død være så mye negativitet fra dere som har så vanvittig negativt fokus på det? Hva med å ikke ensidig negativt fokusere på utviklingshemmede eller mennesker med utviklingsforstyrrelse? Det er ikke annet enn sykt irriterende. 

Og det vet du hvordan? Nei,'alle' er ikke enig i  det at aspergere ikke kan fungere i en jobb, men det spiller da overhodet heller ingen rolle. Det er fullstendig irrelevant om folk er enig i dette eller ikke

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Mari Y skrev:

Er den det kun fordi du fokuserer på de negative sidene ved en diagnose, eller faktisk slik at det er individuelt? 

Det finnes ingen positive sider med en diagnose!

Anonymkode: 46aaa...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes ingen positive sider med en diagnose!

Anonymkode: 46aaa...963

Ehh..jo. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mari Y skrev:

Men hvorfor må det på liv og død være det negative hele tiden, som dere vil at folk skal fokusere på? Hvorfor i alle dager må det absolutt være galt å ha en autist- diagnose? Jeg kjenner da mange med asperger som jeg fungerer godt sammen med. Så hvorfor i alle dager må det på liv og død være så mye negativitet fra dere som har så vanvittig negativt fokus på det? Hva med å ikke ensidig negativt fokusere på utviklingshemmede eller mennesker med utviklingsforstyrrelse? Det er ikke annet enn sykt irriterende. 

Og det vet du hvordan? Nei,'alle' er ikke enig i  det at aspergere ikke kan fungere i en jobb, men det spiller da overhodet heller ingen rolle. Det er fullstendig irrelevant om folk er enig i dette eller ikke

Faktum er at flertallet ikke jobber i det ordinære arbeidsliv. Om de ikke liker det får være ditt problem.

Anonymkode: 46aaa...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mari Y skrev:

Ehh..jo. 

Nei, det gjør det ikke.

Anonymkode: 46aaa...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det gjør det ikke.

Anonymkode: 46aaa...963

Selvfølgelig gjør det det. 

Men kanskje ikke i ditt hode...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mari Y skrev:

Selvfølgelig gjør det det. 

Selvfølgelig gjør det ikke det. Det er ingen ting positivt med å ha en sykdom eller lidelse.

 

Anonymkode: 46aaa...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Faktum er at flertallet ikke jobber i det ordinære arbeidsliv. Om de ikke liker det får være ditt problem.

Anonymkode: 46aaa...963

Har ingenting å si hva jeg mener eller ikke. Om du så mener det, får du komme med noen saklige kilder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig gjør det ikke det. Det er ingen ting positivt med å ha en sykdom eller lidelse.

 

Anonymkode: 46aaa...963

Er ikke en sykdom å ha autisme. Hvor får du slikt tøv fra?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mari Y skrev:

Har ingenting å si hva jeg mener eller ikke. Om du så mener det, får du komme med noen saklige kilder. 

Det har jeg allerede gjort.

Du derimot har ikke hostet opp en enste kilde.

Du bare raller, og er totalt kunnskapsløs på dette området.

Anonymkode: 46aaa...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg allerede gjort.

Du derimot har ikke hostet opp en enste kilde.

Du bare raller, og er totalt kunnskapsløs på dette området.

Anonymkode: 46aaa...963

Ha ha, kunnskapsløs, jaha. 

Hvorfor skal jeg uansett tro det når du bare vinkler det til å fremme ditt eget ståsted?! Er da også flere som har kommet med motkilder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mari Y skrev:

Ha ha, kunnskapsløs, jaha. 

Hvorfor skal jeg uansett tro det når du bare vinkler det til å fremme ditt eget ståsted?! Er da også flere som har kommet med motkilder. 

Sludder. Verdens ledende eksperter på Aspergers sier klart og tydelig at flertallet ikke er i ordinært arbeid.

 

Anonymkode: 46aaa...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sludder. Verdens ledende eksperter på Aspergers sier klart og tydelig at flertallet ikke er i ordinært arbeid.

 

Anonymkode: 46aaa...963

Og så?! Det er, som sagt, forskjell på Norge og utlandet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mari Y skrev:

Og så?! Det er, som sagt, forskjell på Norge og utlandet 

Faktisk så er det mye vanskeligere å få trygd i land som USA. Ergo, det er flere aspergere som ikke jobber her i landet.

Anonymkode: 46aaa...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...