Gå til innhold

Hva er grunnen til at de med asperger ikke jobber?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg vet det. Jeg går på aap pga annen sykdom urelatert til det å være introvert og høysensitiv, men det å være sensitiv og introvert har ikke påvirket meg i så stor grad at jeg ikke kunne jobbe av det/bli utbrent før sykdommen min. Og jeg er svært høysensitiv. 

Jeg forstår det du sier, men likevel er ikke det som er nevnt noe som andre ikke daglig opplever. Det er ikke noe som skiller seg ut liksom. Det er ganske normalt å reagere slikt på overstimulering, for oss som er sensitive av natur. For oss som sliter. For oss som har angst, depresjon, opplever noe tøft osv.

Kormobide lidelser, er det angst og depresjon?

Det blir også vanlige introverte/høysensitive. Det er derfor jeg synes det er så rart at disse tingene blir nevnt så ofte når det kommer til aspergers, og hvorfor noen ikke jobber eller sliter i arbeidslivet. Har som sagt ikke lest hele tråden, men jeg sitter med inntrykk av at det er ganske mange med aspergere som er ufør, men HVA er det som gjør det? Er det de symptomene på høysensitivitet/introvert? Er det en annen diagnose som adhd/pu osv? Er dette forresten blitt nevnt i tråden, eller gitt svar på? :P

Anonymkode: a8257...606

Jeg vet bare at jeg kjenner noen som kan få for mye sanse-inntrykk, eller hva man kaller det. Men om så mange av dem er uføretrygdede har jeg egentlig ingen mulighet til å svare på. Nå har jeg inntrykk av at det kan overlappe med psykisk utviklingshemning,som autisme også kan gjøre, så det kan jo være en sammenheng mellom de to. Jeg mener å ha hørt om noe om noe som heter deltids- trygd, også. Den trygden som ofte referes til der folk ikke jobber, er vel gjerne arbeidsledighets- trygd, eller dagpenger, om jeg forstår det rett. I tillegg har det visst blitt mer vanskelig å få seg jobb, generelt. Jeg mener i alle fall å huske at det har blitt økt konkurranse om arbeidsplasser i Norge, også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hvorfor du retter dette mot meg. Du skriver jo det samme som meg. Jeg svarte en person som fikk det til å høres som om de med Aspergers kunne gå til legen og kreve uføretrygd fordi de blir slitne av sanseinntrykk. Jeg var ikke klar over at introvert er personlighetstrekket som øker sannsynligheten for ufør mest, så det er fint med utfyllende informasjon, men du poengterer etterpå det samme som jeg gjør at det er ikke utelukkende basert på dette at de får uføretrygd. 

Jeg skjønner ikke hvorfor du prøver å latterliggjøre meg med å skrive "Du er nok et nobelt menneske som ofrer deg selv og klarer å holde ut enorm lidelse for å gjøre det som er forventet av deg."? Det kan være jeg er eller ikke er et nobelt menneske men det har ingenting med hvorvidt jeg holder ut enorm lidelse for å gjøre det som er forventet av meg. Jeg har vært alvorlig syk i flere år og da var jeg utenfor arbeidslivet. Når jeg sleit med tilleggslidelser ble også mine Aspergers-trekk mye mer uttalte, og det ble vanskelig å kompensere.
Nå er jeg friskere og klarer i større grad å tilpasse meg de plagene jeg har i forbindelse med min Aspergers-diagnose. Men jeg har også tatt grep og prøver meg heller i jobber der det er større sjanse for å få tilrettelegging, og som er mer tilpasset de behovene jeg har. Der opplever jeg å være en stor ressurs, og jeg får tilbakemeldinger på at jeg jobber raskt og effektivt, og kommer med verdifulle innspill. Og dette klarer jeg nettopp å gjøre fordi jeg i størst grad blant annet jobber alene, fordi jeg jobber hjemmefra, og etter møter der jeg må forholde meg til alle på en gang ikke klarer å gjøre så mye resten av dagen. Men poenget mitt er at det finnes muligheter! 

Jeg tror det er mye rett i det du sier at når man er annerledes så er det vanskelig å passe inn i arbeidslivet. Som jeg skrev i en annen tråd, å være annerledes i en normal verden er vanskelig. Men det er ikke fordi man ikke har evner, ressurser, eller potensiale til å gjøre en jobb, det er fordi de fleste jobbene er tilpasset normalitet. Hvis man kunne endret på dette, hatt fokus på at de med Aspergers har arbeidsevne, men de trenger gjerne tilrettelagt jobbmiljø og arbeidsoppgaver, i stedet for å si at det er en iboende egenskap hos de med Aspergers å ikke kunne jobbe, for dette er jo ikke tilfellet. 

Og grunnen til at jeg nå jobber, har ingenting med at jeg har høyere moral eller bedre innstilling, det er fordi jeg er heldig med gode ressurser og evner som kan motvirke alle utfordringene jeg har i forbindelse med min diagnose. Det er også fordi jeg har et støtteapparat som faktisk fungerer godt, og som har hjulpet meg å få i gang et arbeid som jeg faktisk kan utføre, og som jeg faktisk kan være flink til, og kanskje gjøre en strålende jobb med. Så hører jeg derimot om andre med Aspergers der NAV nærmest stuer dem vekk som uføre før de en gang får prøvd seg. Det handler jo ikke om at de har lavere moral, det handler om at de har vært uheldige med at saksbehandleren deres ser det som at de krever mindre hvis de ufører dem i stedet for å hjelpe dem med en jobb som kan passe, i f.eks en lav stillingsprosent. 

Jeg tror at slik arbeidslivet er i dag så er det mange av de som har Aspergers som ikke kan jobbe (forenelig med det faktum at flesteparten ikke gjør det), men jeg tror på at de med Aspergers har arbeidsevne og med tilrettelagte arbeidsplasser vil de kunne bidra i samfunnet i større grad enn de gjør i dag. Jeg mener dette er det beste for samfunnet, og jeg mener det er det beste for de enkeltpersonene det gjelder. For uansett hvor syk jeg var da jeg ikke jobbet, hvor nedsatt arbeidsevnen min var, og jeg visste at "slik må det bare være nå" så var følelsen av å stadig gå og være en belastning for samfunnet en ekstrabelastning for meg. Jeg ville jo jobbe. Og den følelsen unner jeg ingen å måtte gå med resten av sine liv som uføre, når de faktisk har evner de kan bruke i en jobb, om bare arbeidslivet hadde tilpasset seg det. 

Anonymkode: a7c2d...074

Oj, beklager! Det gikk visst litt fort her, jeg sjekket ikke AB-en i det du siterte, så siden jeg hadde skrevet noe nesten likt, trodde jeg det var meg du skrev til. Det var ikke meningen! Menmen, det jeg skrev står jeg like fullt for, bare en smule mindre forsvarsmodus. ;):P 

Anonymkode: a7c2d...074

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mente ikke å henge noen, for undringen din vil jeg bare si følgende, kanskje folk er hardere rammet enn deg, og derfor ikke klarer å holde ut? Er det helt utenkelig? Tror du alle "introverte" er akkuratt som deg? Folk legger veldig mye forskjellig i samme ord, det er ikke sånmn at en enten er introvert eller ikke, eller enten høysensitiv eller ikke. Det er grader, noen har sikkert en mer alvorlig grad en deg og aknskje noen ting i tillegg og derfor ikke klarer å holde ut da, selv om du klarer det. På seg selv kjenner en ingen andre

Jeg er ikke happy eller uhappy, men føler at en del folk misforstår meg, enten med vilje eller fordi jeg er uklar muligens vet ikke, men poenget mitt kommer ikke frem til mottagerne virker det som, men det går bra altså, jeg er vant til det ;) 

God bedring

Anonymkode: 3d8ba...b85

Ab er ekstremt bitter over at hun sliter i livet med sin diagnose, og hun føler det som et hån at andre med samme diagnose ikke lider så mye som hun selv. Om andre klarer seg bra med diagnosen, så kan hun tolke dette som et bevis på at det er hun som har mislykket, og at det ikke bare er diagnosen sin skyld. Så det er lettere å være sint på andre, både pga det og fordi hun er generelt bitter for at livet hennes er dritt. Mange har argumentert med henne i flere tråder, men hun har bestemt seg for å være hatsk mot andre med aspergerdiagnosen som er positive. Er nok ikke vits å dra det lenger.

Syns også at dette er oppførsel som moderatoren burde gi advarsel for. Det blir det samme som at en person går i alle tråder om muslimer og sier stygge ting om muslimer. Å diskutere negative sider er greit, men når man aldri hører på hva andre sier, ignorerer argumentene deres mens man fortsetter å si stygge ting om en gruppe mennesker, så er det forbi greit i mine øyne, om det er aspergere, muslimer, kvinner eller menn man snakker dritt om.

Anonymkode: c0953...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ab er ekstremt bitter over at hun sliter i livet med sin diagnose, og hun føler det som et hån at andre med samme diagnose ikke lider så mye som hun selv. Om andre klarer seg bra med diagnosen, så kan hun tolke dette som et bevis på at det er hun som har mislykket, og at det ikke bare er diagnosen sin skyld. Så det er lettere å være sint på andre, både pga det og fordi hun er generelt bitter for at livet hennes er dritt. Mange har argumentert med henne i flere tråder, men hun har bestemt seg for å være hatsk mot andre med aspergerdiagnosen som er positive. Er nok ikke vits å dra det lenger.

Syns også at dette er oppførsel som moderatoren burde gi advarsel for. Det blir det samme som at en person går i alle tråder om muslimer og sier stygge ting om muslimer. Å diskutere negative sider er greit, men når man aldri hører på hva andre sier, ignorerer argumentene deres mens man fortsetter å si stygge ting om en gruppe mennesker, så er det forbi greit i mine øyne, om det er aspergere, muslimer, kvinner eller menn man snakker dritt om.

Anonymkode: c0953...0e3

Godt skrevet!

Jeg har reagert på dette samme. Jeg synes det er utrolig uheldig for gruppen med mennesker med Aspergers at noen holder på sånn, det er stigmatisering og latterliggjøring av gruppen. Selv om jeg jo vet at det TS sikter til ikke er representativt for alle med Aspergers, så føler jeg meg likevel truffet når noen så innbitt ønsker å latterliggjøre mennesker med denne diagnosen. 

Når det gjelder utsagnet at det er ingenting positivt med en diagnose, så vil jeg si at jo det er det. Det kan være positivt å FÅ en diagnose fordi man da lettere er rustet til å møte problemene på en tilpasset måte, og man kan finne mye litteratur om området som kan hjelpe en å forstå seg selv. Og ellers finnes det trekk ved meg som tilegnes Aspergers-diagnosen som kan fungere som styrker. 

Anonymkode: a7c2d...074

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.3.2017 den 0.20, AnonymBruker skrev:

Wow...DE kildene var jo pålitelige... Den ene er link til et annet nettforum der dette diskuteres😂 Ingen av disse kildene kan underbygge din påstand. Hvis det er dette du har lest som får deg til å tro at de med asperger ikke jobber, så må du rett og slett bli litt mere kildekritisk!

Anonymkode: e5f01...143

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ab er ekstremt bitter over at hun sliter i livet med sin diagnose, og hun føler det som et hån at andre med samme diagnose ikke lider så mye som hun selv. Om andre klarer seg bra med diagnosen, så kan hun tolke dette som et bevis på at det er hun som har mislykket, og at det ikke bare er diagnosen sin skyld. Så det er lettere å være sint på andre, både pga det og fordi hun er generelt bitter for at livet hennes er dritt. Mange har argumentert med henne i flere tråder, men hun har bestemt seg for å være hatsk mot andre med aspergerdiagnosen som er positive. Er nok ikke vits å dra det lenger.

Syns også at dette er oppførsel som moderatoren burde gi advarsel for. Det blir det samme som at en person går i alle tråder om muslimer og sier stygge ting om muslimer. Å diskutere negative sider er greit, men når man aldri hører på hva andre sier, ignorerer argumentene deres mens man fortsetter å si stygge ting om en gruppe mennesker, så er det forbi greit i mine øyne, om det er aspergere, muslimer, kvinner eller menn man snakker dritt om.

Anonymkode: c0953...0e3

Er det meg du snakker om her? Eller snakker du om den du siterte?

Anonymkode: a8257...606

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Mari Y skrev:

De jeg kjenner kan godt være sosiale med andre, men noen av dem kan bli litt slitne, om det blir for mye sosial aktivitet. 

Hvor mange aspergere det er som uføretrygder seg, vet jeg ikke. Men asperger rammer egentlig veldig forskjellig og grunnene til at folk går på trygd er ikke alltid det samme. Som en her tidligere nevnte, så kan en slik diagnose oppdages langt oppe i voksen alder. 

Eksempelvis tror jeg også man kan ha en blanding av psykisk utviklingshemning og asperger. Jeg vet i alle fall at på VTA- bedrifter må man motta uføretrygd ved siden av for å få en plass. Man må huske på at en diagnose først og fremst bare er en samle-betegnelse på ulike symptomer, og utgjør egentlig ikke hele personen. 

Er man ikke normalt begavet, enten det er i nedre eller øvre område, så skal man ikke få AS-diagnose. Jeg tror i så fall de er feildiagnosistert de som både er PU og har AS, (hva mener du med blanding, forresten?) hvis de finnes. Hører din andre setning sammen med den første? Fordi det er jo ikke bare psykisk utviklingshemmede som jobber slike steder. Så hvis noen med AS jobber på en VTA-bedrift sier ikke det noe om hvor lite eller høyt begavet han er.

Anonymkode: 84219...2d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det meg du snakker om her? Eller snakker du om den du siterte?

Anonymkode: a8257...606

Jeg tror AB_0e3 snakker om trådstarter. Men det ble litt forvirrende når h*n omtalte han som Ab. For vi er jo så mange AB-er her! :P 

Anonymkode: a7c2d...074

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tror AB_0e3 snakker om trådstarter. Men det ble litt forvirrende når h*n omtalte han som Ab. For vi er jo så mange AB-er her! :P 

Anonymkode: a7c2d...074

Hehe OK. Ble ganske forvirret der :P

Anonymkode: a8257...606

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mente ikke å henge noen, for undringen din vil jeg bare si følgende, kanskje folk er hardere rammet enn deg, og derfor ikke klarer å holde ut? Er det helt utenkelig? Tror du alle "introverte" er akkuratt som deg? Folk legger veldig mye forskjellig i samme ord, det er ikke sånmn at en enten er introvert eller ikke, eller enten høysensitiv eller ikke. Det er grader, noen har sikkert en mer alvorlig grad en deg og aknskje noen ting i tillegg og derfor ikke klarer å holde ut da, selv om du klarer det. På seg selv kjenner en ingen andre

Jeg er ikke happy eller uhappy, men føler at en del folk misforstår meg, enten med vilje eller fordi jeg er uklar muligens vet ikke, men poenget mitt kommer ikke frem til mottagerne virker det som, men det går bra altså, jeg er vant til det ;) 

God bedring

Anonymkode: 3d8ba...b85

Jeg skrev noe og trodde jeg hadde postet, men den forsvant visst...

Vil tro at det å være introvert og høysensitiv er ganske straight forward. En introvert bruker opp kreftene ved å være med andre, men samler dem igjen alene. Jeg er forresten svært høysensitiv. Det er liksom det at jeg har hørt at akkurat dette her ofte når det er snakk om aspergere og hvorfor de sliter i arbeidslivet eller er ufør, det er liksom et argument. Jeg har ikke hørt særlig om dette fra andre som også har/sliter med det samme. Det er derfor jeg undres.

Takk :)

Anonymkode: a8257...606

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wow...DE kildene var jo pålitelige... Den ene er link til et annet nettforum der dette diskuteres😂 Ingen av disse kildene kan underbygge din påstand. Hvis det er dette du har lest som får deg til å tro at de med asperger ikke jobber, så må du rett og slett bli litt mere kildekritisk!

Anonymkode: e5f01...143

Det finnes masse kilder som bekrefter hva jeg sier (dere har ennå ikke hostet opp en kilde som sier at de fleste jobber).

Her er en prosjektrapport fra NAV:

"De fleste med Asperger syndrom eller høytfungerende autisme er ute av yrkeslivet."

http://www.nevsom.no/novus/upload/Autisme-rapporter_og-artikler/Arbeidssokere_m_Asperger-NAV-Prosjektrapport 201210.pdf

Anonymkode: 46aaa...963

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Mari Y skrev:

Jeg vet bare at jeg kjenner noen som kan få for mye sanse-inntrykk, eller hva man kaller det. Men om så mange av dem er uføretrygdede har jeg egentlig ingen mulighet til å svare på. Nå har jeg inntrykk av at det kan overlappe med psykisk utviklingshemning,som autisme også kan gjøre, så det kan jo være en sammenheng mellom de to. Jeg mener å ha hørt om noe om noe som heter deltids- trygd, også. Den trygden som ofte referes til der folk ikke jobber, er vel gjerne arbeidsledighets- trygd, eller dagpenger, om jeg forstår det rett. I tillegg har det visst blitt mer vanskelig å få seg jobb, generelt. Jeg mener i alle fall å huske at det har blitt økt konkurranse om arbeidsplasser i Norge, også. 

Men er deres sanseinntrykk annerledes enn hva "normale" mennesker som er høysensitive og introverte? For når det beskrives høres det jo ganske likt ut som det vi andre også føler på.

Det kan godt være, ja. Ikke nødvendigvis PU, men adhd og slikt kanskje?

Anonymkode: a8257...606

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Mari Y skrev:

Eksempelvis tror jeg også man kan ha en blanding av psykisk utviklingshemning og asperger.

Nei, det kan man ikke. AS utelukker PU.

Anonymkode: 46aaa...963

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det kan man ikke. AS utelukker PU.

Anonymkode: 46aaa...963

Det er ikke nødvendigvis en psykisk utviklingshemning, men jeg tror man kan ha begge deler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Mari Y skrev:

Det er ikke nødvendigvis en psykisk utviklingshemning, men jeg tror man kan ha begge deler. 

Hva mener du? Om man har asperger må man ha normal intelligens, det er et av diagnosekriteriene. Om man har lavere intelligens så er man en lavtfungerende autist, ikke asperger

Anonymkode: c0953...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du? Om man har asperger må man ha normal intelligens, det er et av diagnosekriteriene. Om man har lavere intelligens så er man en lavtfungerende autist, ikke asperger

Anonymkode: c0953...0e3

Jeg googlet det nettopp og fikk ikke noen konkrete svar på dette. Psykisk utviklingshemning defineres gjerne som under IQ 70, men det er noen som mener at man bør gå bort fra dette, fordi man kan ha en kognitiv svikt på flere andre områder, og fordi noen igjen hevder at usedvanlig lav IQ ikke alltid kan være tilfredsstillende for kriteriet. 

Asperger- ut ifra det som stod der, kom det frem at man har det man kaller høytfungerende autisme, som igjen er autisme uten psykisk utviklingshemning. Men det er litt vanskelig å se akkurat hvor de plasserte diagnosen asperger. Det som i alle fall må være sikkert er at mange aspergere ikke har en psykisk utviklingshemning, da de ofte er svært intelligente. Men nå er ikke svar skrevet i stein heller, og kriterier for diagnoser tenderer vel gjerne til å bli endret på over tid. Diagnoser er, som sagt, mer eller mindre en samlebetegnelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men psykisk utviklingshemming utelukker Asperger. Ingen skal få Aspergerdiagnose dersom de har under normal intelligens. Ikke bland dette!

Anonymkode: 84219...2d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Mari Y skrev:

Jeg googlet det nettopp og fikk ikke noen konkrete svar på dette. Psykisk utviklingshemning defineres gjerne som under IQ 70, men det er noen som mener at man bør gå bort fra dette, fordi man kan ha en kognitiv svikt på flere andre områder, og fordi noen igjen hevder at usedvanlig lav IQ ikke alltid kan være tilfredsstillende for kriteriet. 

Asperger- ut ifra det som stod der, kom det frem at man har det man kaller høytfungerende autisme, som igjen er autisme uten psykisk utviklingshemning. Men det er litt vanskelig å se akkurat hvor de plasserte diagnosen asperger. Det som i alle fall må være sikkert er at mange aspergere ikke har en psykisk utviklingshemning, da de ofte er svært intelligente. Men nå er ikke svar skrevet i stein heller, og kriterier for diagnoser tenderer vel gjerne til å bli endret på over tid. Diagnoser er, som sagt, mer eller mindre en samlebetegnelse. 

Det er flere ting som spiller inn her

Personer med IQ under 70 blir ansett som mentalt utviklingshemmet.

Du må ha en IQ på over 70 for å kvalifisere som asperger

Du vet at det er forskjell på autisme og asperger? Man kan være autist å ha IQ under 70. Man kan ikke ha asperger og IQ under 70

Du kan være enten "bare" utviklingshemmet med IQ under 70. Eller du kan være utviklingshemmet OG ha autisme. Men man har ikke nødvendigvis begge deler. Men du kan ikke være utviklingshemmet og være asperger

Anonymkode: 8182b...1ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er flere ting som spiller inn her

Personer med IQ under 70 blir ansett som mentalt utviklingshemmet.

Du må ha en IQ på over 70 for å kvalifisere som asperger

Du vet at det er forskjell på autisme og asperger? Man kan være autist å ha IQ under 70. Man kan ikke ha asperger og IQ under 70

Du kan være enten "bare" utviklingshemmet med IQ under 70. Eller du kan være utviklingshemmet OG ha autisme. Men man har ikke nødvendigvis begge deler. Men du kan ikke være utviklingshemmet og være asperger

Anonymkode: 8182b...1ff

Pr i dag er asperger en del av autisme- spekteret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mari Y skrev:

Pr i dag er asperger en del av autisme- spekteret. 

?? Du vet ikke at der er ulike former for autisme? Nonverbal autisme, lavtfungerende? Disse blir ikke kalt asperger og blir ikke diagnostisert som asperger

Anonymkode: c0953...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...