Gå til innhold

Hva er grunnen til at de med asperger ikke jobber?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sa bare at jeg vet ikke hvor mange aspergere som er i jobb, har ingen kilde, men ifølge SSB (kilden ovenfor) så er kun 40% av afrikanske nordmenn i yrkesaktiv alder i jobb. Og hvis du tenker selv, hva er et større handicap, å ha asperger eller sort hudfarge, da kan du med logisk tenking se at vi ender opp godt under 40% trolig rundt 20% i jobb. Og det er ikke noe galt i det

Forøvrig synes jeg det er merkelig at alle dere kjenner så mange aspergere, jeg kjenner ingen IRL selv, jeg har asperger selv btw, og jeg har ALDRI sagt til noen IRL at jeg har asperger, og ville aldri gjort det heller.... Med mindre det kun var til arbeidsgiver for noe tilrettelegging

Anonymkode: 3d8ba...b85

Siterte jeg feil person eller noe?

Ok teitaa

:tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Første tar ikke for seg aspergere, men alle funksjonshemmede

Andre "kilde" er bare en diskusjon

Tredje sier 1/3 ikke har jobb/ studerer i begynnelsen av 20-årene

Fjerde sier at 35% tar høyere utdanning og at det er **trodd** at 80-90% er arbeidsledige

Femte sier at 74% er arbeidsledige, men det virker som om de inkluderer barn ned i 16 års alder. Så skjønner ikke helt den. Om 150 av de i undersøkelsen var tenåringer i alder 16-18, så sier ikke det så mye...

Uansett så er det også noe forskjell på diagnostiseringen i Norge og USA, det er nok heller ikke så mye tilrettelegging og opplegg vil jeg tro. Så om de tallene kan brukes om Norge er jeg skeptisk til. Det var ihvertfall mye motstridende informasjon i de kildene, fremstår ikke så veldig pålitelig

Anonymkode: c0953...0e3

Vil du veldig gjerne at det skal fremstå som Aspergere jobber:fnise:?

Anonymkode: febe3...021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vil du veldig gjerne at det skal fremstå som Aspergere jobber:fnise:?

Anonymkode: febe3...021

Det heter å være kildekritisk. Det betyr at man ikke stoler på alt man leser, og at man undersøker påstandene folk kommer med. Jeg gav et eksempel tidligere. Denne nettsiden sier at elg er gromme dyr, men jeg tror ikke på dem fordi de har ingen pålitelige kilder http://www.elg.no/

Anonymkode: c0953...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, LeilaS skrev:

Jeg kjenner mange mennesker. Har ikke sagt jeg mange med asperger ;)  Men finnes faktisk folk med asperger som jobber kjære anonym ;) 

Haha, jeg har tidligere svart i tråden jeg også. Jeg har Aspergers og jobber litt nå. 

Jeg slo bare en spøk på skrivefeilen din! Du skrev mrd (milliard) i stedet for med. Var bare det jeg tøyset litt med. :P Vi er ellers enige. ;) 

Anonymkode: a7c2d...074

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det heter å være kildekritisk. Det betyr at man ikke stoler på alt man leser, og at man undersøker påstandene folk kommer med. Jeg gav et eksempel tidligere. Denne nettsiden sier at elg er gromme dyr, men jeg tror ikke på dem fordi de har ingen pålitelige kilder http://www.elg.no/

Anonymkode: c0953...0e3

Hva om noen påstår at du er en bra person?

Anonymkode: febe3...021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva om noen påstår at du er en bra person?

Anonymkode: febe3...021

I dette tilfelle betyr det at det bare ser noen deler av den jeg er, da jeg er langt fra en bra person. Deres mening er farget av ta de har sett visse oppførsler som de tolker som bra. Mens egentlig er jeg ganske kjip og ego.

Anonymkode: c0953...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I dette tilfelle betyr det at det bare ser noen deler av den jeg er, da jeg er langt fra en bra person. Deres mening er farget av ta de har sett visse oppførsler som de tolker som bra. Mens egentlig er jeg ganske kjip og ego.

Anonymkode: c0953...0e3

Og hva om noen påstår at du er en idiot? Hvem av disse skal jeg da forholde meg til?

Anonymkode: febe3...021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hva om noen påstår at du er en idiot? Hvem av disse skal jeg da forholde meg til?

Anonymkode: febe3...021

Den av de som ikke hevder å ha et svart/ hvit ide av virkeligheten. Den som kan vurdere en person til tross for at de blir provosert av den

Anonymkode: c0953...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

(...klipp)

På autismesiden.no står det at "Det finnes ingen offisiell statistikk på andel personer med Asperger som er i jobb. Det er gjort enkelte undersøkelser i andre land som viser stort sprik i andel aspergere i full jobb - fra nedslående under 1% til opp i noen titalls prosent. Litt av problemet med disse undersøkelsene er imidlertid at en del de som er i full jobb, antagelig ikke har noen diagnose fordi de ikke trenger den".

(..klipp)

Anonymkode: a8e5e...d9a

 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Litt av problemet med disse undersøkelsene er imidlertid at en del de som er i full jobb, antagelig ikke har noen diagnose fordi de ikke trenger den""

Nettopp. Da er de ikke nok plaget til å fortjene diagnose.

Anonymkode: 46aaa...963

Hvis et menneske er så sterkt plaget at alt arbeid er utelukket uansett hvor mye vedkommende prøver og vil, kan man kanskje si "fortjener" en diagnose i den forstand at en diagnose gir rettigheter, blant annet til uføretrygd. Eller er det noe annet du tenker du på når du bruker begrepet "fortjene"?

Sitatet du kommenterer kan leses som et innspill til trådens overskrift "Hva er årsak til at de med Asberger ikke jobber". Svaret er at en del med Asberger kan være i full jobb, men ikke komme med på statistikken fordi de ikke er diagnostisert. Dermed ser det ut som om folk med AS er mindre representert i arbeidslivet enn det som faktisk er tilfelle.

Anonymkode: a8e5e...d9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vil du veldig gjerne at det skal fremstå som Aspergere jobber:fnise:?

Anonymkode: febe3...021

Er nok noen som ikke vil være med i taper-gjengen.

Anonymkode: 46aaa...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svaret er at en del med Asberger kan være i full jobb, men ikke komme med på statistikken fordi de ikke er diagnostisert.

Selvfølgelig ikke. Det gjelder alle sykdommer og lidelser.

Anonymkode: 46aaa...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, LeilaS skrev:

Jeg kjenner mange mennesker. Har ikke sagt jeg mange med asperger ;)  Men finnes faktisk folk med asperger som jobber kjære anonym ;) 

Ja det er det. Men flertallet jobber ikke i ordinært arbeid.

Anonymkode: 46aaa...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sa bare at jeg vet ikke hvor mange aspergere som er i jobb, har ingen kilde, men ifølge SSB (kilden ovenfor) så er kun 40% av afrikanske nordmenn i yrkesaktiv alder i jobb. Og hvis du tenker selv, hva er et større handicap, å ha asperger eller sort hudfarge, da kan du med logisk tenking se at vi ender opp godt under 40% trolig rundt 20% i jobb. Og det er ikke noe galt i det

Forøvrig synes jeg det er merkelig at alle dere kjenner så mange aspergere, jeg kjenner ingen IRL selv, jeg har asperger selv btw, og jeg har ALDRI sagt til noen IRL at jeg har asperger, og ville aldri gjort det heller.... Med mindre det kun var til arbeidsgiver for noe tilrettelegging

Anonymkode: 3d8ba...b85

Jeg har heller ikke sagt det til noen. Ikke kjenner jeg noen i RL heller da, men hadde ikke sagt det om det så var.

Anonymkode: 46aaa...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor drar du inn mørkhudede som om det er relevant? Det kan være helt mulig at færre innvandrere kommer seg i arbeid grunnet språk og fordommer. Det har ingenting med hvor mange aspergere som kommer seg i arbeid å gjøre. Faktumet er at vi mangler statistikk på asperger og jobb. Kanskje er det flere, kanskje er det færre, vi har ikke fakta til å støtte noen av delene

Vi har nok kilder til å hevde at flertallet ikke jobber. Hvis du har kilder som viser det motsatte er det bare å legge det ut. Hvis ikke er det bare å ta seg en bolle.

Lykke til.

Anonymkode: 46aaa...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den av de som ikke hevder å ha et svart/ hvit ide av virkeligheten. Den som kan vurdere en person til tross for at de blir provosert av den

Anonymkode: c0953...0e3

Ok...så hvem skal vurdere om personen(e) vurderer riktig...?

Anonymkode: febe3...021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå har jeg faktisk i dag, og kom til å tenke på denne tråden: Det som her nevntes var at på mange fronter er Norge usedvanlig annerledes enn andre deler av verden. F eks har Norge gratis utdanning, noe man ikke har like mye av i andre land. Skole og utdanning er også ofte en viktig forutsetning for å komme seg ut i jobb. Det er altså tydeligvis mange grunnleggende ting som vil fungere annerledes i mange land utenfor Norge, som må taes med 

Anonymkode: 089c3...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig ikke. Det gjelder alle sykdommer og lidelser.

Anonymkode: 46aaa...963

Men det er vel egentlig ikke en sykdom? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg faktisk i dag, og kom til å tenke på denne tråden: Det som her nevntes var at på mange fronter er Norge usedvanlig annerledes enn andre deler av verden. F eks har Norge gratis utdanning, noe man ikke har like mye av i andre land. Skole og utdanning er også ofte en viktig forutsetning for å komme seg ut i jobb. Det er altså tydeligvis mange grunnleggende ting som vil fungere annerledes i mange land utenfor Norge, som må taes med 

Anonymkode: 089c3...826

Les litt på forumet på autismesiden så vil du se at flertallet ikke jobber, men er enten uføre eller studerer.

https://www.autismesiden.no/forum/default.aspx?g=topics&f=20

 

 

Anonymkode: 46aaa...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mari Y skrev:

Men det er vel egentlig ikke en sykdom? 

Lidelser da.

Anonymkode: 46aaa...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...