Gå til innhold

Hva er grunnen til at de med asperger ikke jobber?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Måbarefåsiat... skrev:

Mange voksne vet ikke en gang at de har as. Mange, som min mann, ble oppmerksom på syndromet og fikk utredning, da sønnen vår fikk diagnose. Han har i alle år jobbet med økonomi i departement og statlige etater.

Det òg. Noen kan oppdage det i voksen alder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

"Litt av problemet med disse undersøkelsene er imidlertid at en del de som er i full jobb, antagelig ikke har noen diagnose fordi de ikke trenger den""

Nettopp. Da er de ikke nok plaget til å fortjene diagnose.

Anonymkode: 46aaa...963

Den ble jeg litt nysgjerrig på. Hvordan fortjener man en diagnose, og hva stiller som 'nok plaget'? :klo:

En diagnose er vel bare en samle-betegnelse på diverse symptomer? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Mari Y skrev:

Den ble jeg litt nysgjerrig på. Hvordan fortjener man en diagnose, og hva stiller som 'nok plaget'? :klo:

En diagnose er vel bare en samle-betegnelse på diverse symptomer? 

Det sies at en diagnose skal gå utover livskvalitet osv. Men jeg tror at diagnoser som asperger skiller seg litt ut. Er nok mange av de som først får henvisning til psykolog pga depresjon eller angst. Så ender de gjerne opp med en aspergerdiagnose også, men det er depresjon og angst som er hovedproblemet. Sånn bortsett fra at man gjerne blir lettere stresset med asperger og utvikler kanskje lettere en depresjon. Langvarig stress = nedstemthet = depresjon.

Så jeg tenker egentlig at asperger ikke er så alvorlig diagnose i mange tilfeller som andre. Dvs mange vil nok lide under bare den, men er nok mange som får problemer grunnet komorbide lidelser.

Anonymkode: c0953...0e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det sies at en diagnose skal gå utover livskvalitet osv. Men jeg tror at diagnoser som asperger skiller seg litt ut. Er nok mange av de som først får henvisning til psykolog pga depresjon eller angst. Så ender de gjerne opp med en aspergerdiagnose også, men det er depresjon og angst som er hovedproblemet. Sånn bortsett fra at man gjerne blir lettere stresset med asperger og utvikler kanskje lettere en depresjon. Langvarig stress = nedstemthet = depresjon.

Så jeg tenker egentlig at asperger ikke er så alvorlig diagnose i mange tilfeller som andre. Dvs mange vil nok lide under bare den, men er nok mange som får problemer grunnet komorbide lidelser.

Anonymkode: c0953...0e3

Sånn kan det nok være.

Anonymkode: 46aaa...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Mari Y skrev:

Det òg. Noen kan oppdage det i voksen alder. 

Da er man neppe så plaget og skulle ikke hatt diagnosen. 

Alle disse "lissom" aspergerene ødelegger for de som virkelig har problemer og trenger hjelp. Men som bare blir stuet bort på trygd.

Anonymkode: 46aaa...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er man neppe så plaget og skulle ikke hatt diagnosen. 

Alle disse "lissom" aspergerene ødelegger for de som virkelig har problemer og trenger hjelp. Men som bare blir stuet bort på trygd.

Anonymkode: 46aaa...963

Ødelegger hvordan? Og om noen ødelegger noe er det vel heller psykoplogene som gir diagnosen du burde være sint på. Det er ikke aspergerne selv som setter diagnosen, det er det psykologen som gjør. Så da kjefter du på en uskyldig gruppe med mennesker

Anonymkode: c0953...0e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ødelegger hvordan? Og om noen ødelegger noe er det vel heller psykoplogene som gir diagnosen du burde være sint på. Det er ikke aspergerne selv som setter diagnosen, det er det psykologen som gjør. Så da kjefter du på en uskyldig gruppe med mennesker

Anonymkode: c0953...0e3

De kunne sagt nei takk.

Anonymkode: 46aaa...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det sies at en diagnose skal gå utover livskvalitet osv. Men jeg tror at diagnoser som asperger skiller seg litt ut. Er nok mange av de som først får henvisning til psykolog pga depresjon eller angst. Så ender de gjerne opp med en aspergerdiagnose også, men det er depresjon og angst som er hovedproblemet. Sånn bortsett fra at man gjerne blir lettere stresset med asperger og utvikler kanskje lettere en depresjon. Langvarig stress = nedstemthet = depresjon.

Så jeg tenker egentlig at asperger ikke er så alvorlig diagnose i mange tilfeller som andre. Dvs mange vil nok lide under bare den, men er nok mange som får problemer grunnet komorbide lidelser.

Anonymkode: c0953...0e3

Så det tror du. På hvilket grunnlag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en med Asberger som er sivilingeniør i full (og godt betalt) jobb. Så at "de" ikke jobber er ofte vas. 

Anonymkode: 8ddc4...9cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kunne sagt nei takk.

Anonymkode: 46aaa...963

Nei. Om psykologen setter en diagnose så kan man ikke protestere den. Eller, man kan, men da får man en ny utredning med samme resultat. Tror du farlige mennesker som tror de er jesus eller hitler kan nekte å bli satt diagnose på? Nei. Psykologer har stor makt. Mennesker kan tvangsmedisineres basert på diagnoser de har. De kan ikke nekte verken diagnosen eller medisineringen. 

Anonymkode: c0953...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant "folk flest" er det 70% som jobber, blant Aspergere er det visst 90% som jobber skal en tolke forumet her.

Og jeg bebreider dere ikke for å ta feil, det er lett å la seg lure basert på personlig erfaring, hovedfeilen dere gjør er at dere får et skjevt utvalg, fordi dere er i jobb, og da møter dere aspergerne som er i jobb, og de finnes de. Problemet er at aspergerne som ikke jobber og som ofte ikke har noe liv i det hele tatt, og ingen venner, de møter dere ikke, derfor tror dere alle aspergene er velllykkede advokater sivlng leger ledere whatever, men det er faktisk ikke slik den virkelige virkeligheten er, tro det eller ei

Lykke til

Anonymkode: 3d8ba...b85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Blant "folk flest" er det 70% som jobber, blant Aspergere er det visst 90% som jobber skal en tolke forumet her.

Og jeg bebreider dere ikke for å ta feil, det er lett å la seg lure basert på personlig erfaring, hovedfeilen dere gjør er at dere får et skjevt utvalg, fordi dere er i jobb, og da møter dere aspergerne som er i jobb, og de finnes de. Problemet er at aspergerne som ikke jobber og som ofte ikke har noe liv i det hele tatt, og ingen venner, de møter dere ikke, derfor tror dere alle aspergene er velllykkede advokater sivlng leger ledere whatever, men det er faktisk ikke slik den virkelige virkeligheten er, tro det eller ei

Lykke til

Anonymkode: 3d8ba...b85

Det er ingen som har sagt det. Det som blir protestert er at 80% ikke jobber, fordi kildene er ikke-eksisterende. Det blir også sagt at selv om mange med asperger klarer seg dårlig, så finnes de som klarer seg helt fint.

Hva mener du med folk flest forresten? Det er ikke 30% arbeidsledighet i dette landet.... Og de som ikke har asperger og som ikke jobber har alt fra kreft til MS.

Anonymkode: c0953...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen som har sagt det. Det som blir protestert er at 80% ikke jobber, fordi kildene er ikke-eksisterende. Det blir også sagt at selv om mange med asperger klarer seg dårlig, så finnes de som klarer seg helt fint.

Hva mener du med folk flest forresten? Det er ikke 30% arbeidsledighet i dette landet.... Og de som ikke har asperger og som ikke jobber har alt fra kreft til MS.

Anonymkode: c0953...0e3

Alle kilder det henvises til i denne tråder sier 70-90% ikke er i ordinært arbeid. 

Det holder ikke å komme anekdoter om at du kjenner en eller flere som Aspergers som jobber.

Kom med kildedata som viser at de overnevnte tallene er gale, og at antallet er langt lavere. Klarer du ikke det er det bare å holde kjeft.

Anonymkode: 46aaa...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Alle kilder det henvises til i denne tråder sier 70-90% ikke er i ordinært arbeid. 

Det holder ikke å komme anekdoter om at du kjenner en eller flere som Aspergers som jobber.

Kom med kildedata som viser at de overnevnte tallene er gale, og at antallet er langt lavere. Klarer du ikke det er det bare å holde kjeft.

Anonymkode: 46aaa...963

Det finnes ikke pålitelige tall om asperger i jobb, så vi har per idag ikke noe svar. Kildene man har komt til kan ikke stoles på. Om jeg lager en nettside og sier at 60% av asperger jobber så er ikke det en kilde. Ikke la deg imponere av noen linker. At noen linker noe betyr ikke at det som står der er sant. Om jeg linker til en side der en nazist sier at jøder er onde, så er ikke det et faktum.

Her er kilde på at sauer er dumme dyr http://sau.no/

Anonymkode: c0953...0e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er man neppe så plaget og skulle ikke hatt diagnosen. 

Alle disse "lissom" aspergerene ødelegger for de som virkelig har problemer og trenger hjelp. Men som bare blir stuet bort på trygd.

Anonymkode: 46aaa...963

Dette har du skikkelig greie på, skjønner jeg... *ironi*

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes ikke pålitelige tall om asperger i jobb, så vi har per idag ikke noe svar. Kildene man har komt til kan ikke stoles på. Om jeg lager en nettside og sier at 60% av asperger jobber så er ikke det en kilde. Ikke la deg imponere av noen linker. At noen linker noe betyr ikke at det som står der er sant. Om jeg linker til en side der en nazist sier at jøder er onde, så er ikke det et faktum.

Her er kilde på at sauer er dumme dyr http://sau.no/

Anonymkode: c0953...0e3

Jeg hevder det finnes de som mener Star Wars er en dokumentar og jeg kan sikkert finne nettsiden som støtter opp om det også ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes ikke pålitelige tall om asperger i jobb, så vi har per idag ikke noe svar. Kildene man har komt til kan ikke stoles på. Om jeg lager en nettside og sier at 60% av asperger jobber så er ikke det en kilde. Ikke la deg imponere av noen linker. At noen linker noe betyr ikke at det som står der er sant. Om jeg linker til en side der en nazist sier at jøder er onde, så er ikke det et faktum.

Her er kilde på at sauer er dumme dyr http://sau.no/

Anonymkode: c0953...0e3

Dette er tall som kommer fra noen verdens beste eksperter på Aspergers som Tony Attwood. Dette bekreftes også av nav.

Jeg stoler mer på disse enn en anonym noksagt som kun baserer seg på personlige erfaringer.

Anonymkode: 46aaa...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Dette har du skikkelig greie på, skjønner jeg... *ironi*

Ja.

Anonymkode: 46aaa...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle kilder det henvises til i denne tråder sier 70-90% ikke er i ordinært arbeid. 

Det holder ikke å komme anekdoter om at du kjenner en eller flere som Aspergers som jobber.

Kom med kildedata som viser at de overnevnte tallene er gale, og at antallet er langt lavere. Klarer du ikke det er det bare å holde kjeft.

Anonymkode: 46aaa...963

Hvorfor skal jeg holde kjeft bare fordi jeg vet noe du ikke vet? Jeg bor sammen med en as, vi kjenner mange - ingen av dem er på trygd. Hvis du synes livet vårt er en anekdote, så er vel det strengt tatt ditt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er tall som kommer fra noen verdens beste eksperter på Aspergers som Tony Attwood. Dette bekreftes også av nav.

Jeg stoler mer på disse enn en anonym noksagt som kun baserer seg på personlige erfaringer.

Anonymkode: 46aaa...963

Om du leser lengre bak i tråden ser du hvorfor kildene ble avfeiet. Jeg kommer til å overse deg da du ikke gidder bruke to sekund på å sjekke hva vi har snakket om

Anonymkode: c0953...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...