Gå til innhold

Hva er grunnen til at de med asperger ikke jobber?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, Mari Y skrev:

Du har sikkert konkludert helt skrått med med at 'de' ikke har empati, ser jeg. 

Man må jo nærmest bli deprimert av å henge på dette forumet med så mye vas folk kan dra ut av munnen. 

https://www.nrk.no/livsstil/_han-skal-faen-ikke-fa-uforetrygd-1.8407567

Sjokkbeskjeden hadde kommet to dager tidligere. Christian og kona Anne Grete var på foreldremøte for sønnen Marius som akkurat hadde starta i andre klasse på videregående skole.

– Møtet skulle handle om karrierevalg og muligheter etter videregående skole.

Marius er nemlig høytfungerende autist.

– Vi fikk beskjed om at han kunne regne med å bli uføretrygda når han ble 19 år.

Marius faller mellom to stoler. Han ikke har psykisk utviklingshemming, og er dermed for frisk til å jobbe på en skjermet arbeidsplass. Men han har problemer med å fungere i sosiale sammenhenger, så familien fikk beskjed om at han ikke ville ha muligheter til å få en vanlig jobb heller.

 

Anonymkode: 46aaa...963

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.nrk.no/livsstil/_han-skal-faen-ikke-fa-uforetrygd-1.8407567

Sjokkbeskjeden hadde kommet to dager tidligere. Christian og kona Anne Grete var på foreldremøte for sønnen Marius som akkurat hadde starta i andre klasse på videregående skole.

– Møtet skulle handle om karrierevalg og muligheter etter videregående skole.

Marius er nemlig høytfungerende autist.

– Vi fikk beskjed om at han kunne regne med å bli uføretrygda når han ble 19 år.

Marius faller mellom to stoler. Han ikke har psykisk utviklingshemming, og er dermed for frisk til å jobbe på en skjermet arbeidsplass. Men han har problemer med å fungere i sosiale sammenhenger, så familien fikk beskjed om at han ikke ville ha muligheter til å få en vanlig jobb heller.

 

Anonymkode: 46aaa...963

Nei, fordi han ikke fungerer til det. Det er derfor man har VTA. De er ikke 'vanlige' arbeidsplasser, men de fungerer likevel som en arbeidsplass. Man kan gjøre nyttig ting på en VTA- bedrift, og de er tilgjengelig for folk som sliter med diverse lignende utfordringer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mari Y skrev:

Nei, fordi han ikke fungerer til det. Det er derfor man har VTA. De er ikke 'vanlige' arbeidsplasser, men de fungerer likevel som en arbeidsplass. Man kan gjøre nyttig ting på en VTA- bedrift, og de er tilgjengelig for folk som sliter med diverse lignende utfordringer 

Sitte å pakke skruer sammen med folk med PU er ikke spesielt givende.

Anonymkode: 46aaa...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Sykkelkopp skrev:

Ville påstander uten pålitelig grunnlag er alt jeg har sett deg komme med hittil

Nå har jeg kommet med mange referanser til uttalelser fra folk som er Asperger-eksperter fra hele verden. Tallene disse har kommet frem til ligger på mellom 70 og 90% utenfor arbeidslivet.

Hvis du har andre undersøkelser du kan henvise til som viser andre tall kom med disse.

Siden du ikke har gjort det kan vi trygt konkludere med at du bare raller og ikke har en anelse hva du snakker om.

Anonymkode: 46aaa...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn med a skal i jobb uansett om vi skal starte opp selv.

:hjerte:Flott ressursterk gutt, ingen uføretrygd på han som 19.:hjerte:

 

Anonymkode: 1f53d...6ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sitte å pakke skruer sammen med folk med PU er ikke spesielt givende.

Anonymkode: 46aaa...963

De gjør ikke bare det på slike plasser. Har du f eks hørt om Balder tekstil? Eller GOTT, for den del. Syr og vever tepper, bl a. Og hvor har du det fra at det er dårlig å jobbe sammen med psykisk utviklingshemmede? Jeg f eks kunne godt fungert med en som har en utviklingshemming, like mye som en 'normal' person. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sitte å pakke skruer sammen med folk med PU er ikke spesielt givende.

Anonymkode: 46aaa...963

Heh. Jeg vet mer om dette enn du aner. Og de gjør mer enn bare å pakke skruer. Faktisk er det noen bedrifter de også vever tepper. Men dette er så typisk det man kan lire seg av på Kvinneguiden, at det når nesten på grensen til komisk. 

Psykisk utviklingshemmede:to each their own. Man trenger ikke snakke med alle man jobber med når man er på et slikt sted, men er man vant til utviklingshemmede så er man vant til det. Jeg lærer mer av å snakke med enkelte utviklingshemmede enn trangsynte folk på Kvinneguiden, for å si det slik. Jeg har nå jobbet i en slik bedrift i mange år, gjort veldig mye den tiden jeg har jobbet der. Og det var alt enn å pakke skruer, for å si det rett ut😉. Tygg litt på den, du! 

Anonymkode: 089c3...826

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri møtt på så mye fordommer på et sted tidligere, kvinneguiden er stedet.

Anonymkode: 1f53d...6ae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god del jobber. En større del har komorbide lidelser og funksjonsevnen er pga det nedsatt på en slik måte at arbeidsevnen ikke er stor nok til å få relevante jobber (slik som det er for en god del andre uføre og arbeidsløse). Andre igjen fungerer så dårlig sosialt at de fleste jobber ikke fungerer for dem, og de jobber da i skjermede bedrifter eller er uføre og deltar på dagtilbud. 

Jeg har Aspergers og nå jobber jeg deltid, en lav prosent. Grunnen til dette er de komorbide lidelsene jeg har, på grunn av alvorlig sykdom har jeg i noen år vært utenfor arbeidslivet. Tidligere jobbet jeg, og for kollegaer og arbeidsgiver så var det ingen som ante at jeg hadde Aspergers. Jeg fikk tilbakemeldinger på at jeg gjorde en god jobb både fra kollegaer og de jeg hadde med å gjøre. Jeg har hatt flere forskjellige jobber, noen der kommunikasjon er viktig. Dette var ikke et problem for meg. Men det som var en utfordring for meg og gjorde det vanskelig for meg å jobbe, selv da jeg gjorde det i mye større grad enn jeg gjorde nå var ... ja, for det viste ikke utenpå virker det som at jeg hadde Aspergers, jeg var på jobb i 7,5 timer og gjorde arbeidsoppgavene mine og utførte jobben på en tilfredsstillende måte. Men det å være rundt mennesker i så mange timer, og det å stadig møte på uventede ting i løpet av arbeidsdagen krevde utrolig mye av meg. Slik at jeg nok hadde lett for å bli utbrent og det deretter førte til depressive perioder. Så når arbeidsdagen var over var mye energi brukt opp på å kompensere (i tillegg til at det er jo ofte slitsomt å jobbe for de fleste). Hvis jeg hadde brukt dagen sammen med kollegaer og klienter/pasienter var det ikke snakk om å gjøre noe annet enn å låse meg inne resten av dagen. Mest på grunn av overstimulering, og sensorisk overbelastning. Så for meg er dét grunnen til at det er vanskelig å jobbe normalt. 

Jobben jeg har nå er mer tilpasset dette og på denne måten tar jeg sikte på å klare å jobbe mer stabilt i en større stillingsprosent uten at dette fører til depresjon og meltdowns. 

Anonymkode: a7c2d...074

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forresten TS, jeg er ganske sikker på at du var den jeg skrev litt med i en annen tråd om Aspergers forrige uke. Jeg skulle ønske at du klarte å se at du med å uttale deg på den måten du gjør er med på å stigmatisere en gruppe du er en del av. Det er ikke slik at kvinner ikke kan være kvinnehatere, at mørkhudete ikke kan være rasister, og det er heller ikke sånn at fordi du selv har Aspergers så kan ikke du være fordomsfull mot den gruppen. Og nettopp det virker det som du er. 

Du er med på å latterliggjøre denne gruppen når du legger frem eksemplene dine i HI som om dette er stereotypisk for de med Aspergers. Det hjelper ingen at du overdriver slik du gjør, og kanskje du mener det som et virkemiddel for å sette ting på spissen, men for meg virker det mer som du prøver å nedvurdere hva de med høytfungerende autisme faktisk kan få til. 

  • Ja, jeg hater øyekontakt, men som du sier, man kan se på siden eller fokusere på øyevippene, det finnes triks.
  • Mangel på empati er ikke et krav for å få diagnosen.
  • Ja, det hender at jeg i stressede situasjoner stimmer, det får meg til å føle meg rolig og tryggere. Men i alle dager, det betyr ikke at jeg flakser med armene opp og ned i tide og i utide. Med mindre jeg er syk slik at jeg ikke har overskudd til å kontrollere det skjer stimming kun når jeg er alene. 
  • Min finmotorikk er dårligere enn andres, men andre motoriske evner har jeg trent opp siden jeg var barn med å delta på ulike sporter, jeg slår meg litt oftere enn gjennomsnittet, men ikke noe som er merkbart utover "klossmajor" i jobbsammenheng. 

Noen av punktene du legger frem ser jeg også kan skape problemer, f.eks det med rutiner, faste rammer, og forventningsangst. Men ellers er mange av eksemplene dine karikerte og med å skrive dem som om de gjelder for alle med Aspergers så gjør du denne gruppen urett. "Er det fordi de med as stimmer så mye og flakser med armene opp og ned i utide og... ja?", dette er bare ... frekt rett og slett. 

Anonymkode: a7c2d...074

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heh. Jeg vet mer om dette enn du aner. Og de gjør mer enn bare å pakke skruer. Faktisk er det noen bedrifter de også vever tepper. Men dette er så typisk det man kan lire seg av på Kvinneguiden, at det når nesten på grensen til komisk. 

Psykisk utviklingshemmede:to each their own. Man trenger ikke snakke med alle man jobber med når man er på et slikt sted, men er man vant til utviklingshemmede så er man vant til det. Jeg lærer mer av å snakke med enkelte utviklingshemmede enn trangsynte folk på Kvinneguiden, for å si det slik. Jeg har nå jobbet i en slik bedrift i mange år, gjort veldig mye den tiden jeg har jobbet der. Og det var alt enn å pakke skruer, for å si det rett ut😉. Tygg litt på den, du! 

Anonymkode: 089c3...826

Hva er poenget å "jobbe" ett sånt sted?

Anonymkode: 46aaa...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mari Y skrev:

De gjør ikke bare det på slike plasser. Har du f eks hørt om Balder tekstil? Eller GOTT, for den del. Syr og vever tepper, bl a. Og hvor har du det fra at det er dårlig å jobbe sammen med psykisk utviklingshemmede? Jeg f eks kunne godt fungert med en som har en utviklingshemming, like mye som en 'normal' person. 

Herregud kjerring, jeg er da ikke interessert i å drive med håndarbeid.

Anonymkode: 46aaa...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud kjerring, jeg er da ikke interessert i å drive med håndarbeid.

Anonymkode: 46aaa...963

Hvorfor har ikke aspergere øyekontakt egentlig? Hvis du klarer å trene på å ha normal øyekontakt vil ting bli lettere. Er ikke så mye som skal til for å passe inn sosialt :)

Anonymkode: 464f0...d2b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har ikke aspergere øyekontakt egentlig? Hvis du klarer å trene på å ha normal øyekontakt vil ting bli lettere. Er ikke så mye som skal til for å passe inn sosialt :)

Anonymkode: 464f0...d2b

Det er slitsomt å huske på når en skal ha det og når en ikke skal ha det. Vanskelig å konsentrere seg om å,snakke da.

Anonymkode: 46aaa...963

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har ikke aspergere øyekontakt egentlig? Hvis du klarer å trene på å ha normal øyekontakt vil ting bli lettere. Er ikke så mye som skal til for å passe inn sosialt :)

Anonymkode: 464f0...d2b

Ikke meg du spurte men dette synes jeg er ganske interessant i grunn! Jeg har ved ulike anledninger spurt fortrolige om de har lagt merke til om jeg er dårlig til å ha normal øyekontakt eller ikke, og ingen av dem har noen gang lagt merke til noe eller tenkt over det en gang. Noe som betyr at jeg nettopp som du sier har funnet en måte å mestre det på slik at jeg klarer å passe inn sosialt. Kamuflasje nærmest.

Men selv om jeg åpenbart klarer å gjøre det uten at det blir påfallende utad er det alltid noe jeg legger merke til, tenker over og som på en måte er et brennende ubehag. For de fleste nevrotypiske antar jeg at dette er en del av intuisjonen. Man tenker ikke over det, og det går av seg selv uten stess. For meg der dette ikke er intuitivt blir det en aktiv jobb, og grunnen til ubehaget er at jeg blir så redd for om at jeg ikke klarer å lese situasjonen godt nok slik at det skal BLI påfallende. Tonefall, kroppsberøringer, sarkasme og humor er ting jeg synes er enkelt å lese når man først har lært det. Jeg må være oppmerksom men det er på en måte ganske "regelbundet". Mimikk og kroppspråk hos meg selv fungerer helt vanlig, og med litt fokus og energi leser jeg dette greit hos andre. Igjen: mønstergjenkjenning og innlæring av kunnskap nesten til en grad av reflekser (men likevel ikke intuisjon). Mens øyekontakt er i en særstilling, for ingen kan komme med noe fasitsvar for hvor lenge man skal se inn i andres øyne,  det er umulig å læres. Du må bare se det an, og dette er nettopp intuisjon, og den har jeg ikke. Så selv om jeg tydeligvis har funnet en måte å mestre det på krever det alltid fokus, og jeg kjenner meg nervøs for det er så ubehagelig å ikke kunne ha noen som helst trygghet på at "dette er noe jeg kan/har lært", mens derimot en stadig uvisshet på om "wæ, så jeg for lenge nå? Så jeg for lite?". 

Håper noe av dette ga mening. Jeg ville prøve å svare for dette er noe jeg selv har tenkt litt på. 

Anonymkode: a7c2d...074

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jobber som pedagog, og av de med asperger eller med diagnose i autismespekteret, anbefaler vi høyere utdanning. De er gode på sine felt, for eksempel detaljer i kode. 

Hadde for eksempel en elev i fjor som vi vet vil få problemer i yrket han utdannet seg til, men blomstret da han fikk jobbe med "sin greie".

Vi kan tilpasse skolehverdagen, men bransjen vi utdanner til må ha yrkesutøvere som er selstendige med egne arbeidsoppgaver og kunder/brukere.

Disse elevene konkurrerer på like vilkår som andre i forhold til læreplass, men av de jeg har utdannet, har jeg ikke sett noen få jobb etter endt læretid. Noen av de blir lærekandidat, og noen blir valgt bort av arbeidsmarkedet. 

Av og til har vg hatt artikler om dette. For eksempel han som startet et firma for sønnen der han digitaliserer bilder. Og nylig en som jobber med å finne feil i kode. 

I kollegiet har vi diskutert og ser at de som jobber med kode, der de kan få sitte i fred, men fremdeles er en del av et fellesskap og som produserer noe, vil føle mestring og klare å produsere noe arbeidslivet vil ha. 

Anonymkode: 96b3b...cd7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud kjerring, jeg er da ikke interessert i å drive med håndarbeid.

Anonymkode: 46aaa...963

Hvorfor kaller du meg kjerring? 

 

Og har du overhodet asperger siden du svarer her? Du kan jo sjekke selv hva de driver med på disse VTA- bedriftene om det overhodet er så nøye? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har ikke aspergere øyekontakt egentlig? Hvis du klarer å trene på å ha normal øyekontakt vil ting bli lettere. Er ikke så mye som skal til for å passe inn sosialt :)

Anonymkode: 464f0...d2b

Jo. Faktisk veldig mye. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er poenget å "jobbe" ett sånt sted?

Anonymkode: 46aaa...963

Hva er i såfall poenget med å ikke gjøre det, om det er lettere å fungere der enn på en 'vanlig' plass? 

Anonymkode: 089c3...826

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...