Gå til innhold

Chickenwings´dagbok! (IVF) 🌸


Chickenwings85

Anbefalte innlegg

Hehe, jeg har lest studier om dette - som alt annet :ler: Get ready for en avhandling.

Det er absolutt ikke dårligere sjanser ved fryseforsøk, særlig ikke hvis du har fryst ned blastocyster. Med vitrifikasjon, som alle bruker for å fryse egg nå, overlever ca 90 % av dem opptiningen. Når du har fire på frys (husker jeg feil nå?) er du nærmest garantert at minst én overlever opptining. Noen av studiene jeg har lest viser at det er ingen forskjell i sannsynlighet for å lykkes på fryseforsøk ves ferskforsøk med embryo av samme alder og kvalitet, mens andre faktisk viser at fryseforsøk har litt høyere sannsynlighet for å lykkes, spesielt med blastocyst. Man vet ikke helt hvorfor; noen mener det er fordi det er lettere å time det så livmorslimhinnen får "perfekt" kvalitet, mens det også kan være fordi eggene har vært a) robuste nok til å overleve til blastocyst, b) fine nok til at de kunne fryses, og c) i tillegg tøffe nok til å overleve tiningen. Under ferskforsøk har man ikke like god "filtrering" av egg, der setter man oftere inn egg av labrere kvalitet. "Problemet" med resultatene er at man ikke vet nok om grunnen til at (spesielt) ferskforsøkene ikke har lykkes. I USA, der de fleste studiene er fra, er det f.eks ikke uvanlig å ha flere stimuleringssykluser og "banke" embryoer på frys før innsett, ofte fordi mødrene vil ha pgd og vil/må ha stort nok utvalg før de er tålelig sikre på innsett av et godt nok embryo. Ofte fordi de er relativt gamle så de har lav AMH (ergo få egg per uttak) og pga alderen har stor sannsynlighet for kromosomavvik i tillegg. Med andre ord er det ikke direkte oversettbart til typisk norske forhold, men konklusjonen er: Fryseforsøk har minst like gode sjanser som ferskforsøk :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

...PS: Synd med fremdeles svake streker :( Det er jo lov å håpe litt fremdeles, men jeg forstår veldig godt behovet for å legge planer for videre forsøk på dette stadiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo faktisk en betryggende avhandling @miore :)  Takk for at du tok deg tid! 

Blir spennende å høre hva de sier på onsdag. Jeg kommer til å gå i kjelleren om jeg ikke rekker et fryseforsøk før jul. Det her er det eneste jeg tenker på dag ut og dag inn. Nå må den «prøverørsbobla» snart ta slutt!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Chickenwings85 skrev:

Ja, det har vært en tung dag. Føles ut som jeg har en hjelm på hodet som et resultat av alle tårene. Men ja, jeg kommer til å teste frem til blodprøven. Kan likesågodt bruke opp alle de strimlene som jeg hsr hamstret inn. Men altså, jeg vet svaret og jeg har vel egentlig brukt dagen i dag på å «sørge» fra meg 🙈

Jeg vet ingenting om fryseforsøk jeg heller. Jeg trodde det var mindre sjanse, men det handler kanskje ift om de overlever opptining? Isåfall blir jeg litt mer optimistisk. Men, om egget ikke tåler opptining, må jeg vente på neste syklus igjen da? For de tiner bare ett og ett egg om gange?  Det kan jo bli noen lange måneder med mange skuffelser isåfall...🤔

Ja, det er fire blastoer. Jeg trodde egg måtte bli til blastocyst før de kunne fryses? 

Herregud, jeg er helt blank her. @miore, du som vet alt- kan du forklare meg? 😅

Men takk for omtanken Illy. Du er så heldig som endelig har fått det til. Det var ditt tredje forsøk, sant? ❤️

Uff, jeg vet hvor tung og tomt det kan være med blanke tester. Og ekstra kjipt om det går sånn nå etter den sommeren dere har hatt. Akkurat det med at man får sørget fra seg tidlig, eller ta skuffelsen innover seg i mindre biter, er en fordel med å teste tidlig i hvertfall.

Jeg vet ikke om de tar opp flere hvis det første ikke overlever heller, men ut i fra det @miore skriver er det i hvertfall veldig gode sjanser for at de klarer seg. Du må kunne få et inn før jul, nok venting nå!  Jeg har alltid håpt veldig på å få en blastocyst, de har hatt betydelig høyere sjanse for suksess i alle statistikker jeg har lest :)

Det var mitt 3. forsøk, ja. Jeg forventet at det skulle bli mange forsøk, hvis det gikk i det hele tatt, og når det plutselig gikk innefor 3 forsøk, føler jeg meg utrolig heldig. Oddsene mine var nok ikke så veldig gode, siden vi av en eller annen grunn fikk ut få egg på høye medisindoser, og ikke var det mange av dem som utviklet seg rett heller. Men det er å finne det ene rette egget da. Det ER gode muligheter for at deres ligger i fryseren på Riksen :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire blastoer på frys er knallbra! Jeg vil tro de har mulighet til å tine et nytt hvis den første ikke klarer seg, men det avhenger nok av når de må tines for å rekke innsett. Av mine 39 egg som jeg har fått ut, så har det aldri blitt en blastocyst av det. Det var en liten tre-dagers eskimo som ble til den sprellende gutten i magen nå. Så jeg har veldig troen på fryseforsøk, til og med når det ikke er blastokvalitet. Som nevnt over her så kan det tenkes at de er mer robuste når de har tålt fryseprosessen, og det kan kanskje gi et litt bedre utgangspunkt. Når er offisiell testedag? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist å lese om svake tester :( ser @miore har svart deg bra ang fryseforsøk :) om det første ikke overlever tar de nok opp ny raskt, og de tiner fort så innsett går nok som planlagt da :) du er jo heldig som har mange på frys. Jeg antar du kan starte rett på fryseforsøk, om de har plass. 

Skjlnner godt hva du mener. Jeg hater denne bobla 😥Håper vi snart kommer ut av den, og kan starte leve igjen 🙏❤

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke vært så aktiv her inne i det siste. Det tredje forsøket ble negativt, dessverre. Kjedelig, men sånn er livet. Nå er det bare å begynne å tenke på fryseforsøk som jeg håper på at jeg rekker før jul. Utrolig kjedelig om jeg må vente helt til nyåret for å få innsett. Riksen har stengt i uke 52, men sånn jeg ser det så burde jeg jo rekke et innsett i uke 51. Kanskje ikke hvis jeg må ha en naturlig syklus da jeg ofte kan gå 30-35 dager. Jeg håper at de kan gi meg Primolut igjen, men det var noe usikkert om de ville gi meg det rett etter et negativt forsøk. Jeg blir gal av denne ventingen og all usikkerhet som den medfører. 

 

På 30.10.2017 den 6.29, LoveTrain skrev:

Fire blastoer på frys er knallbra! Jeg vil tro de har mulighet til å tine et nytt hvis den første ikke klarer seg, men det avhenger nok av når de må tines for å rekke innsett. Av mine 39 egg som jeg har fått ut, så har det aldri blitt en blastocyst av det. Det var en liten tre-dagers eskimo som ble til den sprellende gutten i magen nå. Så jeg har veldig troen på fryseforsøk, til og med når det ikke er blastokvalitet. Som nevnt over her så kan det tenkes at de er mer robuste når de har tålt fryseprosessen, og det kan kanskje gi et litt bedre utgangspunkt. Når er offisiell testedag? 

Så gøy å høre at du ble gravid en tre-dagers eskimo. Man trenger å høre slike historier opp i alt det negative. Håper veldig at det går bra med fryseforsøk. Det var visst ett egg som ikke tålte nedfrysing, så nå har jeg tre egg igjen. 

På 30.10.2017 den 20.39, Nematocera skrev:

Hvordan går det med deg? Er det fortsatt bare dårlige nyheter og én kjip ensom kontrollstrek å spore? 

 

Jepp. Her ble d bare én strek gitt. Neste gang!!!

 

På 30.10.2017 den 6.51, LillyBe skrev:

Trist å lese om svake tester :( ser @miore har svart deg bra ang fryseforsøk :) om det første ikke overlever tar de nok opp ny raskt, og de tiner fort så innsett går nok som planlagt da :) du er jo heldig som har mange på frys. Jeg antar du kan starte rett på fryseforsøk, om de har plass. 

Skjlnner godt hva du mener. Jeg hater denne bobla 😥Håper vi snart kommer ut av den, og kan starte leve igjen 🙏❤

Heldigvis har jeg egg på frys ja. Vi får se hvordan det går. 

Hvordan går det med deg? Har du lagt en plan for videre forsøk eller? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal starte med Primolut 20november, så da blir det fryseforsøk før jul! Yess! Opptur i all nedturen 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Chickenwings85 skrev:

Jeg skal starte med Primolut 20november, så da blir det fryseforsøk før jul! Yess! Opptur i all nedturen 😊

Åh så bra👍 Jeg sendte inn spm på MIn journal. Ikke noe svar enda, men tar jo som regel en dag eller to. Da burde jo jeg også kunne få det samme😉🙏 Håpe på tidenes julegave 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tuppelene skrev:

Åh så bra👍 Jeg sendte inn spm på MIn journal. Ikke noe svar enda, men tar jo som regel en dag eller to. Da burde jo jeg også kunne få det samme😉🙏 Håpe på tidenes julegave 😉

Ja, det virker som om vi er helt likt i syklusen, så forhåpentligvis så skal det nok gå bra for deg å. Tenk det, det hadde absolutt vært tidenes julegave. Det er iiingenting anna jeg ønsker meg ❤️

Du har snakket litt med riksen om ventetid mellom forsøkene sant? Er det ca tre måneder? 

Jeg prøver bare lage en plan dersom ikke det går med fryseforsøk. Går ikke det med frys nå, så tenker jeg å ta en nytt forsøk på fertilitetssenteret dersom ventetiden på riksen strekker ut. La 2018 bli året vårt!!! 🙏🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Chickenwings85 skrev:

Ja, det virker som om vi er helt likt i syklusen, så forhåpentligvis så skal det nok gå bra for deg å. Tenk det, det hadde absolutt vært tidenes julegave. Det er iiingenting anna jeg ønsker meg ❤️

Du har snakket litt med riksen om ventetid mellom forsøkene sant? Er det ca tre måneder? 

Jeg prøver bare lage en plan dersom ikke det går med fryseforsøk. Går ikke det med frys nå, så tenker jeg å ta en nytt forsøk på fertilitetssenteret dersom ventetiden på riksen strekker ut. La 2018 bli året vårt!!! 🙏🏼

I hodet mitt burde det gå at jeg også får primolut 🤞

litt avhengig av sykluser så er det 2-3 mnd ventetid der. Så greit å ta utgangspunkt i 3 mnd tenker jeg. Og som jeg forsto begynner man på medisinene 2mnd etter og uttaket er 3 mnd etter.. Fysj som tiden flyr avgårde altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, tuppelene skrev:

I hodet mitt burde det gå at jeg også får primolut 🤞

litt avhengig av sykluser så er det 2-3 mnd ventetid der. Så greit å ta utgangspunkt i 3 mnd tenker jeg. Og som jeg forsto begynner man på medisinene 2mnd etter og uttaket er 3 mnd etter.. Fysj som tiden flyr avgårde altså.

Ahh! Ja den tiden altså, den flyr samtidig som det går i sneglefart, spesielt i den prosessen her. 

For et år det har vært. I fjor på denne tiden så fant jeg ut gjennom laparoskopi at jeg måtte i gang med prøverør. I 2017 har jeg rukket å ha 3 forsøk, 1 graviditet, 1 abort og nå fryseforsøk. Det er ikke rart at man blir litt ustabil. Fysøren altså! 

Men, håper vi snart er i mål nå. Blir spennende å følge deg. Så blir det spennende å høre hva de sier til deg om Primolut. Jeg krysser fingrene 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så herlig at du får innsett før jul :) 

Her går det greit! Blir forsøk i Porsgrunn ila desember...så håper jeg joiner positiv test i desember ❤ oppstart sprøyter om ca 2 uker! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.11.2017 den 13.40, Chickenwings85 skrev:

Ahh! Ja den tiden altså, den flyr samtidig som det går i sneglefart, spesielt i den prosessen her. 

For et år det har vært. I fjor på denne tiden så fant jeg ut gjennom laparoskopi at jeg måtte i gang med prøverør. I 2017 har jeg rukket å ha 3 forsøk, 1 graviditet, 1 abort og nå fryseforsøk. Det er ikke rart at man blir litt ustabil. Fysøren altså! 

Men, håper vi snart er i mål nå. Blir spennende å følge deg. Så blir det spennende å høre hva de sier til deg om Primolut. Jeg krysser fingrene 😊

Svar fra Riksen: "Så lenge du har egen syklus ønsker vi ikke å starte deg på Primolut". Det var jo ikke det svaret jeg ville ha! Avviker ikke syklusene mine nok kanskje da? Kommer til å teste eggløsning som vanlig denne måneden, så da finner jeg fort ut om jeg kommer med for desember eller ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tuppelene skrev:

Svar fra Riksen: "Så lenge du har egen syklus ønsker vi ikke å starte deg på Primolut". Det var jo ikke det svaret jeg ville ha! Avviker ikke syklusene mine nok kanskje da? Kommer til å teste eggløsning som vanlig denne måneden, så da finner jeg fort ut om jeg kommer med for desember eller ikke..

Okei, men da har du vel kanskje en ganske «normal» og regelmessig syklus med eggløsning hver måned? 

Jeg har manglende eggløsning pga pco, så har kanskje noe med det å gjøre...i tillegg til at syklusene mine varierer veldig, alt fra 30 dager til 50 dager... 

skjønner likevel at det ikke var det svaret du ville ha 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 minutter siden, Chickenwings85 skrev:

Okei, men da har du vel kanskje en ganske «normal» og regelmessig syklus med eggløsning hver måned? 

Jeg har manglende eggløsning pga pco, så har kanskje noe med det å gjøre...i tillegg til at syklusene mine varierer veldig, alt fra 30 dager til 50 dager... 

skjønner likevel at det ikke var det svaret du ville ha 🙈

Ja jeg har eggløsning hver måned, så det er nok derfor. Pluss at syklusen ikke varier for mye. Vært et forsøk da i hvert fall. Må prøve å ikke tenke for mye på dette nå, for da blir garantert syklusen lang... haha, skikkelig lett😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.11.2017 den 20.01, LillyBe skrev:

Så herlig at du får innsett før jul :) 

Her går det greit! Blir forsøk i Porsgrunn ila desember...så håper jeg joiner positiv test i desember ❤ oppstart sprøyter om ca 2 uker! 

Jo takk, veldig glad for det! Tror jeg hadde gått i kjelleren om jeg hadde fått beskjed om å vente helt til nyåret.

Oi, så du er straks i gang igjen? I Porsgrunn? Så spennende. Denne gangen, denne gangen MÅ det gå! 

8 timer siden, tuppelene skrev:

Ja jeg har eggløsning hver måned, så det er nok derfor. Pluss at syklusen ikke varier for mye. Vært et forsøk da i hvert fall. Må prøve å ikke tenke for mye på dette nå, for da blir garantert syklusen lang... haha, skikkelig lett😅 

Hehe, ja fyfader, lettere sagt enn gjort for å si det sånn. Men, får jo håpe at du får mensen slik at du rekker det før jul da. Prøv å hold deg opptatt i ukene fremover. 

Men, tipper du rekker det akkurat jeg ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Chickenwings85 skrev:

Hehe, ja fyfader, lettere sagt enn gjort for å si det sånn. Men, får jo håpe at du får mensen slik at du rekker det før jul da. Prøv å hold deg opptatt i ukene fremover. 

Men, tipper du rekker det akkurat jeg ☺️

Håper du har rett :) Jeg rakk jo akkurat (på siste mulige dag før de kom til å utsette forsøket) å få mens i tide ved forrige forsøk.. Så jeg har trua! Har heldigvis masse jeg kan fordrive tiden med fremover, så får jeg fylle dagene med enda litt til ;)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Chickenwings85 skrev:

Jo takk, veldig glad for det! Tror jeg hadde gått i kjelleren om jeg hadde fått beskjed om å vente helt til nyåret.

Oi, så du er straks i gang igjen? I Porsgrunn? Så spennende. Denne gangen, denne gangen MÅ det gå! 

Hehe, ja fyfader, lettere sagt enn gjort for å si det sånn. Men, får jo håpe at du får mensen slik at du rekker det før jul da. Prøv å hold deg opptatt i ukene fremover. 

Men, tipper du rekker det akkurat jeg ☺️

Huff ja, ventingen er forferdelig!! Når ca tror du innsett blir da? 

Jepp da, her går det unna ;) uttak/innsett blir vel om ca 4 uker tenker jeg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...