Gå til innhold

Blir nødt til å melde min venninne inn til NAV kontroll.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men alle begynner ikke å svindle. Det har aldri skjedd og kommer aldri til å skje at en kollektiv svindelkampanje settes i gang blant folket.

Argumentet ditt er null verdt.

Anonymkode: 90371...7b2

Jo hvis befolkningen opplever at svindling er greit, og ikke blir straffeforfulgt. Og samtidig opplever at de må jobbe og betale enda mer skatt for å finansiere svindlerne, så skal jeg love deg at veien til mye mer omfattende svindling er kort. 

Vårt velferdsystem er basert på tilitt. Ta bort tilliten og jeg skal love deg at du vil merke forskjell

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Ruccula skrev:

Jo hvis befolkningen opplever at svindling er greit, og ikke blir straffeforfulgt. Og samtidig opplever at de må jobbe og betale enda mer skatt for å finansiere svindlerne, så skal jeg love deg at veien til mye mer omfattende svindling er kort. 

Vårt velferdsystem er basert på tilitt. Ta bort tilliten og jeg skal love deg at du vil merke forskjell

Det er flere ting jeg hadde sett regjeringen ikke gi penger til, enn snyltere. Kanskje det er et slags opprør?

Jeg ville f.eks ha stanset all bistand til u-land. Om snylterne tar disse pengene er det iallefall bedre. Da blir pengene i det minste i landet, og kan gjenbrukes her.

Anonymkode: 90371...7b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun er en god venninne er vel dette noe det heller hadde vært naturlig å nevne siden du synes det er så galt. Nå sier ikke jeg at det ikke er det. Men hvis jeg hadde en venninne som gjorde noe jeg synes var så galt at jeg ville melde henne til NAV, politiet eller barnevernet så hadde det vært naturlig å ta det opp med henne for lenge siden. Og det skriver du jo at du har gjort, og ja ... jeg hadde vel kanskje sagt fra da at jeg synes det var så galt som jeg synes, og nevnt at det var straffbart og som Pås nevnte sagt at hvem som helst kan jo melde fra om det, før jeg meldte fra. 

Om det så i ettertid viste seg at hun skjønte at det var meg og ville avslutte vennskapet så får det så være. For meg ville det vært vanskelig å være i et vennskap med en slik løgn mellom oss. Hvis dette ikke er et (nevneverdig) problem for deg skjønner jeg godt at du vil unngå å la hun vite om at det er deg. Men for all del, meld fra hvis hun ikke har tenkt å melde om det selv. 

Anonymkode: 06462...05f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.3.2017 den 14.01, AnonymBruker skrev:

Har nevnt det tidligere til henne, men virker ikke som hun bryr seg. Kanskje jeg er en drittsekk, men det provoserer meg grenseløst. Selvsagt ønsker jeg også å få penger rett i hendene, men jeg hadde aldri satt meg opp som alenemor eller gjort noe for å gjøre meg selv kriminell. 

Anonymkode: cba8a...b84

Det hadde ikke jeg heller. Men jeg hadde heller ikke sett på det som min plikt å anmelde folk jeg kjenner som gjør noe ulovlig. Med mindre det er snakk om overgrep, vold, omsorgssvikt, dyremishandling eller alvorlig faunakriminalitet. 

Endret av Thyra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du er enig i alle statens avgjørelser og hvor det skal brukes penger? Eller anmelder du staten også, når de tar av fellesskapets midler og f.eks bygger en opera til 8 milliarder som 0,05% av befolkningen kommer til å bruke? Om du ikke var enig i pengebruken?

Anonymkode: 90371...7b2

Word.

Anonymkode: 8efd0...623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Thyra skrev:

Det hadde ikke jeg heller. Men jeg hadde heller ikje sett på det som min plikt å anmelde folk jeg kjenner som gjør noe ulovlig. Med mindre det er snakk om overgrep, vold, omsorgssvikt, dyremishandling eller alvorlig faunakriminalitet. 

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Ruccula skrev:

Jeg blir regelrett kvalm av folk som deg som synes det er helt greit å svindle skattebetalernes penger!! Dette er penger som skal gå til sykehus og skole...dette er felleskapets penger. Denne venninna har ingen rett på disse pengene,  men du angriper altså personen som melder i fra om ugjerningen!!!

Er du typen som forsvarer drapsmenn og voldteksmenn også??  

 

Hvor sier jeg at det er greit ? ..her bør TS gå i seg selv først og fremst. Les denne artikkelen: 
https://www.nrk.no/livsstil/derfor-foler-vi-skadefryd-1.6478421

"Hvis man ønsker å få bukt med lite konstruktive følelser som skadefryd, bør man gå i seg selv og forsøke å finne ut av hva men føler seg utilfreds med i eget liv, mener psykologen."

At det går an å være misunnelig på at noen går på NAV å liksom forsvare det med at man skal slå et slag for alle skattebetalerene er patetisk. 

Og den siste setningen din der vitner om at du må begynne å utvikle noe mellom ørene snart 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Xcase33 skrev:

Hvor sier jeg at det er greit ? ..her bør TS gå i seg selv først og fremst. Les denne artikkelen: 
https://www.nrk.no/livsstil/derfor-foler-vi-skadefryd-1.6478421

"Hvis man ønsker å få bukt med lite konstruktive følelser som skadefryd, bør man gå i seg selv og forsøke å finne ut av hva men føler seg utilfreds med i eget liv, mener psykologen."

At det går an å være misunnelig på at noen går på NAV å liksom forsvare det med at man skal slå et slag for alle skattebetalerene er patetisk. 

Og den siste setningen din der vitner om at du må begynne å utvikle noe mellom ørene snart 

Så du mener at ts er misunnelig på venninna fordi venninna går på nav?

Venninna skulle ikke gått på nav, hun er ikke alenemor, hun burde ikke fått overgangsstønad.  

Jeg forstår ikke logikken din, men svar meg på en ting. Synes du svindel er greit? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.3.2017 den 14.10, AnonymBruker skrev:

Nå må folk gi seg! Synes det virkelig er greit at noen snylter på NAV? Skjønner dere ikke at utnyttelse av systemet er det som gjør at det går under? 

Anonymkode: 103a1...7b5

Å ikke ville anmelde venner som gjør noe ulovlig trenger da absolutt ikke å bety at man synes det de gjør er greit. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ruccula skrev:

Så du mener at ts er misunnelig på venninna fordi venninna går på nav?

Venninna skulle ikke gått på nav, hun er ikke alenemor, hun burde ikke fått overgangsstønad.  

Jeg forstår ikke logikken din, men svar meg på en ting. Synes du svindel er greit? 

Ja TS er missunnelig på venninna som får penger med å gå på NAV.  Det går ikke utover henne personlig på noen som helst måte. Hva hun venninna burde og ikke har ikke vi noenting med. Som sagt hun kjenner det ikke personlig noen som helst plass om venninna går på NAV aldri så mye.

"Hvis den underlegne ikke føler at den andre fortjener suksessen han eller hun opplever, vil følelsen av skadefryd stige betraktelig hvis denne personen opplever et nederlag."

Altså i dette tilfellet føler hun ikke at venninna fortjener å få penger på NAV - derfor så må hun ta noen grep for å anmelde henne slik at hun kan oppnå følelsen av skadefryd. Det er derfor jeg sa at å anse den situasjonen med at venninna går på NAV som en suksess som ikke fortjenes og at det er noe å være ha skadefryd over er patetisk. Det er akkurat det som er tilfellet her. 

Det er logikken min - hvordan du konkluderer med at jeg er en forkjemper for svindel, voldtektsmenn og det som verre er er beyond me i denne sammenhenghen, men det får du ta på din egen regning. Så da får du nesten bare tåle at jeg ber deg om å utvikle litt mer mellom ørene og heve din egen standard deretter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Xcase33 skrev:

Det går ikke utover henne personlig på noen som helst måte.

Jo det går ut over henne personlig, meg, deg og resten av samfunnet når noen svindler til seg penger de ikke skal ha. Det blir mindre penger til overs til andre velferdsoppgaver. 

Anonymkode: 3cc09...9f3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.3.2017 den 14.15, AnonymBruker skrev:

Og jeg synes svindlere og kriminelle er råtne mennesker tvers igjennom. Melder man ikke fra, så er man delaktig i det. 

Anonymkode: 103a1...7b5

Nei,  man er ikke delaktiv i kriminalitet om man ikke følger med på alle rundt seg og melder fra om alle regelbrudd. Så lenge det ikke er snakk om alvorluge forhold som vold, overgrep eller omsorgssvikt. Det er forskjell på å bry seg om og å bry seg med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du melder henne til NAV så kan hun risikere straffeforfølgelse i tillegg til å miste stønadene. En GOD venninne ville ikke gå bak ryggen og melde inn, men fortelle vedkommende rett ut at dette hun driver med er ulovlig, straffbart og kan få store konsekvenser dersom hun blir tatt, noe hun før eller siden vil bli. Dermed får hun en sjangs til å rapportere inn korrekt sivilstatus og komme inn i lovlige former. Selv om det sikkert ville være fortjent å måtte betale tilbake urettmessig trygd, så ville jeg som venninne tenkt at det får holde å rette opp, om ikke jeg skulle sendt henne rett ut i gjeldsuføre i tillegg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 23.3.2017 den 14.17, AnonymBruker skrev:

Eh, de aller fleste har behov for ekstra penger, men vi snylter ikke på NAV for det. Jeg skulle gjerne hatt en finere leilighet, men da sparer jeg i stedet for å snylte på andre. 

Anonymkode: 103a1...7b5

Det skulle du sikkert. Men du har faktisk en leilighet, du har mulighet til å spare og du klarer å betale regningene dine. Du sitter altså bedre i det en mange andre. Ikke at jeg forsvarer trygdesvindel, men jeg kan forstå at enkelte som sliter veldig økonomisk kan bli fristet til å ta en spansk en. Spesielt hvis de har barn som lider under den dårlige økonomien. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
På 23.3.2017 den 13.57, Suppetuppe skrev:

Litt av en venninne du er da... som går bak ryggen hennes. 

En ordentlig venninne hadde sagt rett ut til henne at du kommer til å sladre på nav hvis ikke hun slutter å snylte. 

Litt av en borger som rett og slett svindler velferdsordningene vi er så heldig å ha.... som går bak ryggen på hele samfunnet vårt og stjeler. 

Dette er ikke noe bedre enn all annen vinningskriminalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.3.2017 den 14.22, AnonymBruker skrev:

Hehe, eller er jeg rett og slett bare litt mer oppegående og vil bidra til samfunnet, i stedet for å rive det ned? 

Anonymkode: 103a1...7b5

Og det beste bidraget man kan gi til samfunnet er jo å anmelde andre... 

Anonymkode: 6ec37...337

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 23.3.2017 den 14.28, AnonymBruker skrev:

Dere som tydeligvis synes det er en bagatell å svindle NAV, er dere unge?

http://www.aftenposten.no/norge/Farre-unge-enn-eldre-mener-Nav-svindel-er-veldig-alvorlig-57067b.html#xtor%3DRSS-3

Anonymkode: f1adb...6e3

Sier noen at det er en bagatell? Det mange sier er at de selv ikke ville ha anmeldt venner eller familie. Å ikke anmelde noen betyr ikke nødvendigvis at man er enig i det de gjør. 

Anonymkode: 6ec37...337

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.3.2017 den 14.36, Theano skrev:

Hvordan kan hun motta OS inntil ett år etter de flyttet sammen? Ble ikke denne regelen endret 1.1.16? Nå er det vel ut mnd man flytter sammen med en annen voksen. 

Gjelder det også for enslige mødre som bor i kollektiv, hos en venninne eller hos foreldrene sine? 

Endret av Thyra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Xcase33 skrev:

Det er et par ting jeg synes skurrer ganske mye her...men hjelp meg å forstå ? 

1.Går det utover deg og din livssituasjon personlig at hun "snylter på NAV" ? annet enn at du føler det er urettferdig når du ikke gjør det? Jeg ser egentlig ikke en klar sammenheng her.

 2. Hvis det ikke gjør det - er grunnen til det at du føler skadefryd for konsekvensene det vil få for henne ? 

Jeg blir forøvrig kvalm og holder på å kaste opp av å se hvor mange som er lik deg her inne. 

Jeg er ikke TS, men ville svare deg på akkurat dette.

For å gjøre det enkelt da, se for deg venninna til TS. Hun får kanskje 3-4000?kr ekstra i måneden som fordi hun har sagt til NAV at hun er alenemor (og alenemødre har altså rett på mer penger). Men nei, hun bor med barnefaren og alt er fryd og gammen fordi han tjener greit i sin jobb. De 3-4000 kr er "bonus". Det bruker de på ekstra klær, litt alkohol for å kose seg, litt ekstra godis, et par leker til barnet osvosvosv (uendelige muligheter)

Så ser du for deg en mann/kvinne som faktisk er aleneforelder, med fullt/nesten fullt ansvar for barn alene. Denne personen har ikke råd til å sende ungen sin på diverse ting fordi de har rett og slett ikke penger. Tror du TS sin venninne, eller alenemamma/pappaen da har mer behov for de 3-4000 kr? I det hele tatt de menneskene som flykter til Norge pga krig eller forfølgelse. Hva tror du ikke 3000 kr har å si for dem? I det hele tatt bare 500 kr ekstra i måneden.

Jeg mener, tenk litt'a. Det er faktisk lov å tenke litt lenger enn nesetippen.Dessuten er det kriminelt det venninna til TS gjør, og jeg antar at du ikke godtar kriminelle handlinger? 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Thyra skrev:

Gjelder det også fir ensluge mødre som bor i kollektiv, hos en venninne eller hos foreldrene sine? 

Det vat jeg ikke, ble bare gjort oppmerksom på regelen av NAV da en annen voksen (kjønn ukjent for meg) var folkeregistrert på min bostedsadresse ved et leieforhold jeg var i. Viste seg at det var en tidligere leieboer, fra langt tilbake, som fremdeles var folkeregistrert der. Men kanskje var det en mann, og at det var derfor de reagerte. Så da stod det noe slikt at jeg ikke hadde rett på OS fordi jeg bodde med en annen voksen. Hva mer regelen sier vet jeg ikke :) Ordna seg dette da, ved at NAV kontaktet huseier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...