Gå til innhold

Guds kjærlighet


hjortesvin

Anbefalte innlegg

2 timer siden, linsejesus skrev:

Jeg kjenner godt til bibelversene, men jeg tror du forstår dem feil.

Det er mange grunner til at den vanlige helveteslæren ikke stemmer (og den er heldigvis på vei ut hos mange):

Jødene har aldri trodd på helvete (ikke på himmelen heller - i GT finnes bare "sheol" og "hades" som betyr dødsriket og det ukjente), det ville vært rart om dette skulle vært en hemmelighet frem til Jesus kom. Jesus snakket heller ikke om helvete, men om Gehenna, som de jødiske tilhørerne kjente som søppelplassen utenfor Jerusalem. Han brukte det som et bilde på å gå fortapt, å bli brent opp og forkastet. Han hadde også en lignelse(!) om en som var i dødsriket og hadde det fælt.

Å gå fortapt er ikke synonymt med å bli torturert til evig tid. Noen få steder i bibelen snakker om evig ild, men ikke liv i denne ilden. Ordet som blir oversatt til evig er for øvrig "aeon" som andre steder oversettes til tid, tidsalder osv.

Konseptet evig tortur for de ufrelste er 100% uforenlig med omtrent alt annet som står i bibelen, f.eks at Gud er god og har en plan, at Jesu verk er større enn Adams fall, at Gud skal dra alle mennesker til seg, at troen er en gave, at Gud har utvalgt hvem som skal tro helt fra før verden ble skapt, osv. Vanlig kristen helveteslære sier at nesten alle som noen gang har eksistert, kommer til å pines i flammer til evig tid. Kun de ytterst få som har den rette tro (+ evt de rette gjerninger) får komme til himmelen. Gud 1, Satan 987243598234345342634. Det er heller ikke forenlig med det evangeliet sier, som er at Gud har forsonet verden med seg selv på korset. Det er ikke noe som skjer i fremtiden for de få heldige, men noe Gud allerede har gjort.

Men mest av alt er det uforenlig med Guds nåde og godhet. Å torturere noen til evig tid er noe man kunne forvente at djevelen ville gjøre, ikke Gud. Tenk på alle som ble drept i holocaust. Kristne sier at Hitler var ond, men hva er fem år i en konsentrasjonsleir mot en evighet i flammer? Hvor mange av jødene som døde der var gjenfødte kristne? Nå har de, etter å ha blitt torturert, sultet og gasset ihjel, vært i helvete i rundt femti år. Og det er ikke begynnelsen engang.

Hvis denne versjonen av fortapelse er sann, er Gud enten ufattelig ond, eller mye mindre mektig enn djevelen. Djevelen vinner klart på antall sjeler. Så kan du si at Gud  dømme folk til evig pine, men hvorfor det? Hvem eller hva tvinger ham til det? Tanken om at "Gud tåler ikke synd" står ikke i bibelen, så vidt jeg vet. Jesus hadde ikke noe problem med å hverken henge med syndere, eller dø for dem. Han tålte det helt fint. Denne helveteslæren sier at Gud er svak.

Jeg har hørt predikanter si det rett ut, at uten trusselen om helvete gir ikke Jesus mening. Det er helt sykt. At korset er meningsløst med mindre alternativet er at Gud skal torturere alle uten stans.

En annen ting (i en altfor lang post): du og jeg kan jo lett tilgi folk uten videre. Folk har vært utrolig kjipe mot meg, og så har jeg tilgitt dem. Hva de gjør med tilgivelsen er deres sak, men jeg ville aldri finne på å slå dem ned hvis de ikke ville "ta imot" den. Langt mindre drepe dem. I alle fall ikke torturere dem til evig tid. Hvordan kan jeg ha mer nåde enn Gud?

Det står veldig klart i Guds Ord om helvete... Det er ein ubehagelig sannhet... Men kven skal me tru på om ikkje Gud i denne sak? F.eks. står det at den som trur ikkje blir dømt, og at den som ikkje trur blir dømt. Det er veldig klart i Guds Ord! Om me liker det eller ei! På Noah si tid var det få som blei frelst. Og som i Noahs tid skal det jo vera på slutten. Står jo også noko om "Mon tro om Menneskesønnen vil finna trua på jorda...........". Det er jo heilt forferdelig! Men det står skrevet! Som i Noahs dager var............. Gud er ein HELLIG Gud og kan ikkje forlika seg med synd...... Det står at Gud forlot sin skikkelse og tok ein tjenars skikkelse på seg (Jesus). Me er avhengige av Den Hellige Ånd sin åpenbaring. Det står om å pinast i all evighet. Det står også at menneskene er opptatt av det som klør i øra og ikkje sannheten. Sannheten om oss = fæl !!!! Sannheten om Jesus = fantastisk !!! Sannheten om åndskampen = fæl !!!! Osv. Det står i bibelen at mange kristne SOVER. (Brudepikene, olja på lampen). Det er Guds Ord som må få rett i denne sak, ikkje det me liker! F.eks. visst far min dødde i dag må eg ta imot budskapet sjøl om eg ikkje liker det. Det står at Gud har lagt ned evigheten i menneskehjerta. Og om masse forførelser på slutten. Jesus seier også om at det var bedre for det mennesket om han aldri var født. Då Jesus døde på korset skjedde jo straffen og dommen vår. Men det står at den som ikkje vil tru......sant...... Judas f.eks. gjekk til sitt sted..... Han var sammen med Jesus men levde ikkje rett med Han.... Ein ting er sikkert.....: So lenge me blir hos Jesus , er da ikkje negativt iallefall.... Me treng å fylla oss med Guds Ord for å ikkje komma vekk frå sannheten. Bibelen advarer mot frafall. Og erkjenne og bekjenne synd som synd. Og venda oss vekk frå synd og løgn. At sannheten seirer. Hold dere nær til Meg og Jeg vil holde meg nær til dere. Det skjulte hører Herren til.

Endret av hjortesvin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, hjortesvin skrev:

Det står veldig klart i Guds Ord om helvete...

Nei, det står faktisk ingenting om helvete i bibelen. I den siste norske oversettelsen er Gehenna oversatt til helvete, men det var altså Gehenna Jesus snakket om, som sagt plassen utenfor byen der de brente søppelet. I bibelen står det i GT om hades og sheol, i NT står det om Gehenna, dødsriket, og ildsjøen. I Joh.Åp. står det at dødsriket skal kastes i ildsjøen og døden skal ikke være mer, ett av mange vers som støtter dem som tror at alle til slutt skal få evig liv, uansett. Det er også en del vers som kan tas til inntekt for det synet at syndere skal dø, mens de frelste får evig liv. Det som IKKE står NOEN steder i bibelen, er at syndere, altså de aller fleste som noen gang har levd, skal ha evig liv i helvete. Det er ETT vers i Joh.Åp. som KAN tolkes slik. Men det er rart om den evige skjebnen til nesten alle mennesker skal være beskrevet i ett eneste vers i det som kanskje er den vanskeligste boken å tolke i hele bibelen.

 

1 time siden, hjortesvin skrev:

F.eks. står det at den som trur ikkje blir dømt, og at den som ikkje trur blir dømt.

Ja, men det står ikke at den dommen er evig tortur.

 

1 time siden, hjortesvin skrev:

Det står også at menneskene er opptatt av det som klør i øra og ikkje sannheten.

Det er mye som klør i ørene på folk. Det betyr ikke at gode nyheter ikke kan være sanne. Tenk på hva slags gud du egentlig tror på. Det er en som enten ikke vil, eller ikke kan, frelse alle. Det er en gud som ikke får viljen sin, en gud som har mindre makt enn menneskene han har skapt. Det er en gud som feiler kolossalt i sitt forsøk på å redde mennesker, som han selv har skapt slik han ville de skulle være. Det er en gud som har overlatt menneskers evige skjebne til hvor vidt de har vært heldige nok til å høre det ekte evangeliet og valgt(!) å tro på det. Det er en gud som bokstavelig talt er uendelig mer grusom enn den verste torturist. Jeg vet hvordan det er å tro at man elsker en slik gud. Men man gjør det ikke egentlig, man er bare veldig takknemlig for å unnslippe den samme gudens ufattelig grusomme og urettferdige tortur. Tenk hvor mye høyere du ville elsket Gud om du visste at ALLE blir frelst, at det er opp til HAN, ikke menneskene, å frelse. Som sagt, kan det virkelig stemme at DU er mer nådig enn Gud? For du ville aldri være i stand til å utsette noen for tortur i så mye som en time?

Ideen om evig pine har kommet inn i kristendommen utenfra, og den klør voldsomt i øret på mange troende. Det er ingenting som tyder på at de første kristne trodde noe slikt.

At det ikke er evig pine, betyr ikke at fortapelse, synd og omvendelse ikke finnes. Det betyr bare at Gud ganske enkelt ikke skaper mennesker, prøver å frelse dem, mislykkes med det, og dermed av en eller annen grunn utsetter dem for evig lidelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper Jesus kommer tilbake snart . Vi er jo midt i dommedag og ingen ser det . Dyr dør i hopetall sjøene er røde blod måne og en haug andre ting som står i åpenbaringen . Folk er bare i fornektelse .  De skal bli verre en noengang står det og de er jo de som de er på veg til nå .. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, linsejesus skrev:

Nei, det står faktisk ingenting om helvete i bibelen. I den siste norske oversettelsen er Gehenna oversatt til helvete, men det var altså Gehenna Jesus snakket om, som sagt plassen utenfor byen der de brente søppelet. I bibelen står det i GT om hades og sheol, i NT står det om Gehenna, dødsriket, og ildsjøen. I Joh.Åp. står det at dødsriket skal kastes i ildsjøen og døden skal ikke være mer, ett av mange vers som støtter dem som tror at alle til slutt skal få evig liv, uansett. Det er også en del vers som kan tas til inntekt for det synet at syndere skal dø, mens de frelste får evig liv. Det som IKKE står NOEN steder i bibelen, er at syndere, altså de aller fleste som noen gang har levd, skal ha evig liv i helvete. Det er ETT vers i Joh.Åp. som KAN tolkes slik. Men det er rart om den evige skjebnen til nesten alle mennesker skal være beskrevet i ett eneste vers i det som kanskje er den vanskeligste boken å tolke i hele bibelen.

 

Ja, men det står ikke at den dommen er evig tortur.

 

Det er mye som klør i ørene på folk. Det betyr ikke at gode nyheter ikke kan være sanne. Tenk på hva slags gud du egentlig tror på. Det er en som enten ikke vil, eller ikke kan, frelse alle. Det er en gud som ikke får viljen sin, en gud som har mindre makt enn menneskene han har skapt. Det er en gud som feiler kolossalt i sitt forsøk på å redde mennesker, som han selv har skapt slik han ville de skulle være. Det er en gud som har overlatt menneskers evige skjebne til hvor vidt de har vært heldige nok til å høre det ekte evangeliet og valgt(!) å tro på det. Det er en gud som bokstavelig talt er uendelig mer grusom enn den verste torturist. Jeg vet hvordan det er å tro at man elsker en slik gud. Men man gjør det ikke egentlig, man er bare veldig takknemlig for å unnslippe den samme gudens ufattelig grusomme og urettferdige tortur. Tenk hvor mye høyere du ville elsket Gud om du visste at ALLE blir frelst, at det er opp til HAN, ikke menneskene, å frelse. Som sagt, kan det virkelig stemme at DU er mer nådig enn Gud? For du ville aldri være i stand til å utsette noen for tortur i så mye som en time?

Ideen om evig pine har kommet inn i kristendommen utenfra, og den klør voldsomt i øret på mange troende. Det er ingenting som tyder på at de første kristne trodde noe slikt.

At det ikke er evig pine, betyr ikke at fortapelse, synd og omvendelse ikke finnes. Det betyr bare at Gud ganske enkelt ikke skaper mennesker, prøver å frelse dem, mislykkes med det, og dermed av en eller annen grunn utsetter dem for evig lidelse.

Eg velger å tru Guds Ord slik som det står, altså bokstavelig! Har også bedd Gud om åpenbaring ved Den Hellige Ånd. Me forstår stykkevis og delt. Det er Den Hellige Ånd som skal veileda oss til den heile og fulle sannhet. Ang. helvete = ein plass ein ikkje vil til... Tro ikke enhver ånd, men prøv åndene om de er av Gud... Altså ikkje tru alt ein hører... 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, hjortesvin skrev:

Eg velger å tru Guds Ord slik som det står, altså bokstavelig! Har også bedd Gud om åpenbaring ved Den Hellige Ånd. Me forstår stykkevis og delt. Det er Den Hellige Ånd som skal veileda oss til den heile og fulle sannhet. Ang. helvete = ein plass ein ikkje vil til... Tro ikke enhver ånd, men prøv åndene om de er av Gud... Altså ikkje tru alt ein hører... 😊

Hva tenker du om de som har hatt visjoner om himmelen og helvette ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, lokmeister2016 skrev:

Hva tenker du om de som har hatt visjoner om himmelen og helvette ??

Kan vera rett det! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, hjortesvin skrev:

Kan vera rett det! 😊

Jeg tror på det men er aliens falne engler ?? Sett de i søvn paralyse og ba til Jesus da forsvant dem .. ekkle er dem . Og jeg har sett mye rart jeg tror de finnes liv på andre planeter jeg tror på karma , jeg tror aliens er her allerede . Men mulig de er falne ?? Jeg tror demoner finnes. Jeg tror på Jesus men er ikke knytta til noe kristen basis tro. Har forøvrig vert både innom Philadelphia og jehovas vitner . Jehovas vitner var starta av en frimurer . Må si møtene var hjernevask ..  de prata mer om jehova en Jesus . Jeg har bare hatt Jesus igjen som min tro i løpet av min tid innom flere tro samfun og religioner har Jesus aldri forlatt mitt tro sted 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, lokmeister2016 skrev:

Jeg tror på det men er aliens falne engler ?? Sett de i søvn paralyse og ba til Jesus da forsvant dem .. ekkle er dem . Og jeg har sett mye rart jeg tror de finnes liv på andre planeter jeg tror på karma , jeg tror aliens er her allerede . Men mulig de er falne ?? Jeg tror demoner finnes. Jeg tror på Jesus men er ikke knytta til noe kristen basis tro. Har forøvrig vert både innom Philadelphia og jehovas vitner . Jehovas vitner var starta av en frimurer . Må si møtene var hjernevask ..  de prata mer om jehova en Jesus . Jeg har bare hatt Jesus igjen som min tro i løpet av min tid innom flere tro samfun og religioner har Jesus aldri forlatt mitt tro sted 

Anbefaler deg å høra tale nr. 2 - Guds Sønn har gjort meg fri - på www.forkynn.no/andersen.html ! Legger meg no! God natt! Gud velsigne deg! 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, hjortesvin skrev:

Eg velger å tru Guds Ord slik som det står, altså bokstavelig! Har også bedd Gud om åpenbaring ved Den Hellige Ånd. Me forstår stykkevis og delt. Det er Den Hellige Ånd som skal veileda oss til den heile og fulle sannhet. Ang. helvete = ein plass ein ikkje vil til... Tro ikke enhver ånd, men prøv åndene om de er av Gud... Altså ikkje tru alt ein hører... 😊

Alle som leser bibelen kan påstå at de leser den "som den er". Katolikker, Jehovas Vitner, baptister, lutheranere. Men det blir umulig å diskutere hva bibelen sier hvis du ikke kan erkjenne at du tolker den. Du tror jo ikke at himmelen er en hvelving eller at Jesus er et lam, selv om det står i bibelen. Spørmålet er hvilke tolkninger som gir mest mening. Da må man se på bl.a hva ordene betyr på originalspråket, hvordan det harmonerer med resten av bibelen, osv. Og jeg mener det er åpenbart at en Gud som skal torturere de aller fleste i evighet ikke harmonerer med hverken hva som faktisk står eller hva kristne ellers sier om Gud. De drepte i holocaust har som sagt vært i helvete i rundt femti år nå, i følge din tro. Hvorfor ikke spørre seg selv om det virkelig kan være slik? 

Jeg vet ikke hvorfor du trekker inn dette med å prøve ånder. Tror du at jeg blir villedet av en demon fordi jeg har endret syn på hva bibelen sier om fortapelse? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, lokmeister2016 skrev:

Hva tenker du om de som har hatt visjoner om himmelen og helvette ??

Problemet med disse visjonene er at de ikke stemmer overens med hverandre, de gir vidt forskjellige versjoner av både himmel og helvete. Da er det ekstremt mye mer sannsynlig at de er fantasier, drømmer eller oppspinn. Hvem av dem skal vi tro på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, linsejesus skrev:

Alle som leser bibelen kan påstå at de leser den "som den er". Katolikker, Jehovas Vitner, baptister, lutheranere. Men det blir umulig å diskutere hva bibelen sier hvis du ikke kan erkjenne at du tolker den. Du tror jo ikke at himmelen er en hvelving eller at Jesus er et lam, selv om det står i bibelen. Spørmålet er hvilke tolkninger som gir mest mening. Da må man se på bl.a hva ordene betyr på originalspråket, hvordan det harmonerer med resten av bibelen, osv. Og jeg mener det er åpenbart at en Gud som skal torturere de aller fleste i evighet ikke harmonerer med hverken hva som faktisk står eller hva kristne ellers sier om Gud. De drepte i holocaust har som sagt vært i helvete i rundt femti år nå, i følge din tro. Hvorfor ikke spørre seg selv om det virkelig kan være slik? 

Jeg vet ikke hvorfor du trekker inn dette med å prøve ånder. Tror du at jeg blir villedet av en demon fordi jeg har endret syn på hva bibelen sier om fortapelse? 

Er mange som har vore i helvete og fortalt om det. F.eks. Mary Cathryn Baxter eller noko sånt. Her er noko bibelvers til ettertanke : Fortsetter vi å synde med vitende og vilje etter at vi har lært sannheten å kjenne, da finnes det ikke lenger noe offer for synder. 27 Forferdelig er det vi da har i vente: Dommen og Guds brennende iver skal fortære dem som står ham imot. 28 Den som forkaster Moseloven, møter ingen barmhjertighet, men må dø på to eller tre vitners ord. 29 Hvor mye strengere straff synes dere ikke den fortjener som har trampet Guds Sønn under fot, vanhelliget paktens blod som han selv er blitt helliget ved, og spottet nådens Ånd? 30 Vi kjenner jo ham som har sagt: Straffen hører meg til, jeg skal gjengjelde. Og videre: Herren skal dømme sitt folk. 31 Det er forferdelig å falle i hendene på den levende Gud!  (Heb. 10)   For det skal komme en tid da folk ikke lenger tåler den sunne lære, men skaffer seg den ene læreren etter den andre, slik de selv finner for godt. For de vil ha det som klør i øret. (2.Tim. 4)   Se, Herren kommer med sine hellige engler i tusentall 15 for å holde dom over alle og kreve hvert menneske til regnskap for alle ugudelige gjerninger de har gjort, og for alle trassige ord de har rettet mot ham, disse gudløse synderne. (Judas 1)   For det har sneket seg inn visse folk blant dere, ugudelige mennesker som for lengst er oppskrevet til dom. De misbruker vår Guds nåde til et utsvevende liv, og de fornekter vår eneste hersker og Herre, Jesus Kristus. (Judas 1) I tro fikk Noah varsel om det som ennå ikke var synlig. I gudsfrykt bygde han en ark og berget sin familie. Hans tro ble en dom over verden, og selv ble han arving til den rettferdighet som troen gir. (Heb. 11)   Når noen en gang er blitt opplyst og har smakt den himmelske gave og fått del i Den hellige ånd,  5 har smakt Guds gode ord og den kommende verdens krefter,  6 og så faller fra, da er det umulig å fornye dem så de igjen vender om. De korsfester Guds Sønn på nytt og gjør ham til spott.  7 Når en åker drikker regnet som stadig faller på den, og bærer grøde til nytte for dem som dyrker den, får den velsignelse fra Gud.  8 Men bærer den torn og tistel, er den til ingen nytte. Forbannelsen er ikke langt borte, og det ender med at åkeren blir svidd av. (Heb. 6)   tåpelige stridsspørsmål, slektstavler og strid og krangel om spørsmål i loven skal du holde deg borte fra, for slikt er unyttig og meningsløst. 10 En vranglærer skal du avvise etter første og annen gangs tilrettevisning. 11 For du vet at et slikt menneske er på avveier. Han synder og fører dom over seg selv. (Titus 3)   Men i Herren stoler jeg på at dere ikke vil tenke annerledes enn jeg gjør. Den som forvirrer dere, skal få sin dom, hvem det så er. (Gal. 5)   Med ditt harde hjerte som ikke vil vende om, hoper du opp vrede over deg til vredens dag, når Gud åpenbarer sin rettferdige dom.  6  Han skal lønne hver og en etter det han har gjort:  7 De som tålmodig gjør det gode og søker herlighet, ære og uforgjengelighet, får evig liv. 8 Men de som i selvgodhet er ulydige mot sannheten og lar seg lede av uretten, har vrede og harme i vente. (Rom. 2)   Men når du, menneske, dømmer dem som gjør slikt, og selv gjør det samme, mener du da at du skal slippe unna Guds dom? (Rom. 2)   Da sa Jesus: «Til dom er jeg kommet til denne verden, så de som ikke ser, skal bli seende, og de som ser, skal bli blinde.» 40 Noen av fariseerne som sto der, hørte dette og sa til ham: «Kanskje vi også er blinde?» 41 Jesus svarte: «Var dere blinde, hadde dere ingen synd. Men nå sier dere: ‘Vi ser!’ Derfor blir deres synd stående.» (Joh. 9)   Undre dere ikke over dette, for den tiden kommer da alle de som er i gravene, skal høre hans røst. 29 De skal komme fram, og de som har gjort det gode, skal stå opp til livet, men de som har gjort det onde, skal stå opp til dom. 30 Jeg kan ikke gjøre noe av meg selv. Jeg dømmer etter det jeg hører, og min dom er rettferdig. For jeg søker ikke det jeg selv vil, men det han vil, han som har sendt meg. (Joh. 5)   


Ananias og Saffira 
5En mann som het Ananias og hans kone Saffira solgte en eiendom.  2 Men han stakk til side en del av pengene, og kona visste om det. Så kom han og la resten foran apostlenes føtter.  3 Da sa Peter: «Ananias, hvorfor har Satan fylt ditt hjerte, så du kan lyve for Den hellige ånd og stikke til side noe av det du fikk for jordstykket ditt?  4 Kunne du ikke ha beholdt det? Det var jo ditt. Og bestemte du ikke selv over pengene du solgte det for? Hvordan kunne du bestemme deg for dette i ditt hjerte? Det er ikke mennesker, men Gud du har løyet for.»  5 Da Ananias hørte det, falt han om og døde. Og alle som hørte det, ble grepet av stor frykt.  6 Noen unge menn kom og svøpte inn den døde. Så bar de ham bort og gravla ham.
   
  7 Omkring tre timer senere kom kona hans inn uten å vite om det som hadde skjedd.  8 Peter spurte henne: «Var dette alt dere fikk for jordstykket?» Hun svarte: «Ja, dette er alt.»  9 Da sa Peter til henne: «Hvordan kunne dere bli enige om å sette Herrens Ånd på prøve? Hør skrittene utenfor døren. Nå kommer de som har gravlagt mannen din; de skal bære ut deg også.» 10 Straks ség hun sammen ved føttene hans og døde. De unge mennene kom inn og fant henne død, og de bar henne ut og gravla henne ved siden av mannen. 11 Men hele menigheten og alle som hørte om det, ble grepet av frykt. (Apg. 5)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, linsejesus skrev:

Alle som leser bibelen kan påstå at de leser den "som den er". Katolikker, Jehovas Vitner, baptister, lutheranere. Men det blir umulig å diskutere hva bibelen sier hvis du ikke kan erkjenne at du tolker den. Du tror jo ikke at himmelen er en hvelving eller at Jesus er et lam, selv om det står i bibelen. Spørmålet er hvilke tolkninger som gir mest mening. Da må man se på bl.a hva ordene betyr på originalspråket, hvordan det harmonerer med resten av bibelen, osv. Og jeg mener det er åpenbart at en Gud som skal torturere de aller fleste i evighet ikke harmonerer med hverken hva som faktisk står eller hva kristne ellers sier om Gud. De drepte i holocaust har som sagt vært i helvete i rundt femti år nå, i følge din tro. Hvorfor ikke spørre seg selv om det virkelig kan være slik? 

Jeg vet ikke hvorfor du trekker inn dette med å prøve ånder. Tror du at jeg blir villedet av en demon fordi jeg har endret syn på hva bibelen sier om fortapelse? 

4Ånden sier med klare ord at i de siste tider skal noen falle fra troen. De skal holde seg til ånder som fører vill, og til demoners lære  2 fra løgnaktige hyklere med avsvidd samvittighet. (1.Tim 4)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, linsejesus skrev:

Alle som leser bibelen kan påstå at de leser den "som den er". Katolikker, Jehovas Vitner, baptister, lutheranere. Men det blir umulig å diskutere hva bibelen sier hvis du ikke kan erkjenne at du tolker den. Du tror jo ikke at himmelen er en hvelving eller at Jesus er et lam, selv om det står i bibelen. Spørmålet er hvilke tolkninger som gir mest mening. Da må man se på bl.a hva ordene betyr på originalspråket, hvordan det harmonerer med resten av bibelen, osv. Og jeg mener det er åpenbart at en Gud som skal torturere de aller fleste i evighet ikke harmonerer med hverken hva som faktisk står eller hva kristne ellers sier om Gud. De drepte i holocaust har som sagt vært i helvete i rundt femti år nå, i følge din tro. Hvorfor ikke spørre seg selv om det virkelig kan være slik? 

Jeg vet ikke hvorfor du trekker inn dette med å prøve ånder. Tror du at jeg blir villedet av en demon fordi jeg har endret syn på hva bibelen sier om fortapelse? 

Så skal han si til dem på venstre side: ‘Gå bort fra meg, dere som er forbannet, til den evige ild som er gjort i stand for djevelen og englene hans.42  ...... Og djevelen, som hadde forført dem, ble kastet i sjøen med ild og svovel, hvor også dyret og den falske profeten er. Der skal de pines dag og natt i all evighet. ...... Og jeg så de døde, både store og små: De sto foran tronen, og bøker ble åpnet. Så ble en annen bok åpnet, livets bok. Og de døde ble dømt etter det som sto skrevet i bøkene, etter sine gjerninger. 13 Havet ga fra seg de døde som var der, og døden og dødsriket ga fra seg de døde som var i dem, og enhver ble dømt etter sine gjerninger. 14 Så ble døden og dødsriket kastet i ildsjøen. Og ildsjøen, det er den annen død. 15 Og om noen ikke var skrevet inn i livets bok, ble han kastet i ildsjøen.     (Altså: Det er samme plass som satan og englane hans. Det er samme ildsjø. Dei skal pinast i all evighet. Ser du for deg at menneskene som Gud har lagt evigheten ned i skal ha det godt i ildsjøen og at det berre er satan og englane som blir pint der ?Kvifor kom Jesus ? Kvifor sa Han alt det Han sa og gjorde det Han gjorde ? Kvifor måtte Han dø på eit kors ? Tok Han ikkje straffen og dommen vår ? Har du sett sannheten om deg sjøl i Guds Ords lys , at du ikkje kan møta Gud uten ved Jesus ? Har du sett kven Jesus er og kva Han har gjort for deg ? Har du sett kor rik du er i Jesus ? Er du frelst ? 😊   Den som kommer ovenfra, står over alle. Den som kommer fra jorden, er av jorden og taler jordisk. Han som kommer fra himmelen, står over alle. 32 Han vitner om det han har sett og hørt, likevel tar ingen imot hans vitneutsagn. 33 Men den som tar imot hans vitneutsagn, har skrevet under på at Gud taler sant. 34 Han som Gud har sendt, taler ord fra Gud, for Gud gir Ånden i fullt mål. 35 Faderen elsker Sønnen og har gitt alt i hans hånd. 36 Den som tror på Sønnen, har evig liv. Den som er ulydig mot Sønnen, skal ikke se livet, men Guds vrede er og blir over ham.» (Joh. 3) (Det står også at enten er ein under loven eller under nåden. Ein blir dømt visst ein er under loven, men ikkje visst ein er under nåden. "Jeg, Herren din Gud er en HELLIG Gud. ") Ikkje gløm at 1/3 av englane ikkje kan bli frelst....... Er jo masse det....... Det står at satan er løgnens far, og at Jesus er sannheten! Kven skal me høra på ?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Endret av hjortesvin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 18.3.2017 den 14.13, Balian de Ibelin skrev:

Ikke my kjærlighet å finne oss den kristne Gud.

Tro på meg eller brenn i helvete.

Tror det er lite kjærlighet å finne hos deg, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aragorn II Elessar
4 minutter siden, debatant skrev:

Tror det er lite kjærlighet å finne hos deg, for å si det sånn.

Hva du tror om meg er meg totalt likegyldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, hjortesvin skrev:

Er mange som har vore i helvete og fortalt om det. F.eks. Mary Cathryn Baxter eller noko sånt.

Ja, jeg har lest mange slike beretninger. Men de motsier altså hverandre, jeg kan ikke huske å ha lest to som beskriver helvete likt. Så hvem av dem skal vi tro på?

 

7 timer siden, hjortesvin skrev:

 Her er noko bibelvers til ettertanke :

[...]

9 Hvor mye strengere straff synes dere ikke den fortjener som har trampet Guds Sønn under fot, vanhelliget paktens blod som han selv er blitt helliget ved, og spottet nådens Ånd? 
[...]
For det skal komme en tid da folk ikke lenger tåler den sunne lære, men skaffer seg den ene læreren etter den andre, slik de selv finner for godt. For de vil ha det som klør i øret. 

Hvorfor siterer du disse versene? Jeg har lest dem hundrevis av ganger. Alle kan sitere bibelen, men hva mener du disse versene betyr?

Og jeg synes ikke du svarer på spørmålene eller argumentene mine. F.eks alle jødene som har vært i helvete siden andre verdenskrig (og det er en mikroskopisk promille av alle som er der, om jeg forstår ditt syn på fortapelsen rett). Hvordan kan det være slik hvis Gud skal dømme rettferdig? Hvordan henger det sammen med Guds allmakt og allviten, for ikke å si Guds kjærlighet? Hvorfor ikke stille seg selv spørsmålet om du har blitt lært feil på akkurat dette punktet? Hvordan får du det til å henge sammen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 3/18/2017 den 14.25, hjortesvin skrev:

Bibelen lyger ikkje. Det som er godt er av Gud. Det som er vondt er ikkje av Gud. "Ve dem som kaller det onde godt og det gode vondt."

Gud er død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, hjortesvin skrev:

Så ble døden og dødsriket kastet i ildsjøen. Og ildsjøen, det er den annen død. 15 

Som du siterer, dødsriket skal kastes i ildsjøen. Og døden skal ikke være mer, står det.

Som nevnt før er ordet i grunnteksten aeon, som noen steder oversettes til evig, og andre steder oversettes til tid/tidsalder.

4 timer siden, hjortesvin skrev:

Og de døde ble dømt etter det som sto skrevet i bøkene, etter sine gjerninger.

Hvis vi skal dømmes etter våre gjerninger, hvordan kan noen da dømmes til evig tortur? Er det noen som fortjener det?

4 timer siden, hjortesvin skrev:

Ser du for deg at menneskene som Gud har lagt evigheten ned i skal ha det godt i ildsjøen og at det berre er satan og englane som blir pint der ?

Ja, helt klart. Jeg kan ikke se for meg en rettferdig Gud, langt mindre en NÅDIG Gud, pine noen i all evighet. Satan kunne kanskje finne på noe sånt.

4 timer siden, hjortesvin skrev:

Kvifor kom Jesus ? Kvifor sa Han alt det Han sa og gjorde det Han gjorde ? Kvifor måtte Han dø på eit kors ? Tok Han ikkje straffen og dommen vår ?

Jo, nettopp. Det er det som er evangeliet, at straffen lå på HAM, ikke på oss. At Jesus tok ALLES skyld og forsonte verden med Gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, hjortesvin skrev:

4Ånden sier med klare ord at i de siste tider skal noen falle fra troen. De skal holde seg til ånder som fører vill, og til demoners lære  2 fra løgnaktige hyklere med avsvidd samvittighet. (1.Tim 4)

Mener du dette gjelder meg? Hvorfor det, i så fall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aragorn II Elessar
6 minutter siden, slabbedask skrev:

Gud er død.

Gud er ikke død. Gud har aldri eksistert og noe som aldri har eksistert kan ikke være død akkurat som Gud aldri var i live,.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...