Gå til innhold

Guds kjærlighet


hjortesvin

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gud er en fantasifigur

Anonymkode: bc695...842

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ved dette ble Guds kjærlighet åpenbart blant oss,
          at Gud sendte sin enbårne Sønn til verden
          for at vi skulle leve ved ham.
          
   
 10 Ja, dette er kjærligheten, ikke at vi har elsket Gud,
          men at han har elsket oss
          og sendt sin Sønn til soning for våre synder. (1.Joh. 4)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aragorn II Elessar

Ikke my kjærlighet å finne oss den kristne Gud.

Tro på meg eller brenn i helvete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Balian de Ibelin skrev:

Ikke my kjærlighet å finne oss den kristne Gud.

Tro på meg eller brenn i helvete.

Sannelig, våre sykdommer tok han,
          våre smerter bar han.
          Vi tenkte: Han er rammet,
          slått av Gud og plaget.
          
   
  5 Men han ble såret for våre lovbrudd,
          knust for våre synder.
          Straffen lå på ham, vi fikk fred,
          ved hans sår ble vi helbredet.
          
   
  6 Vi gikk oss alle vill som sauer,
          hver tok sin egen vei.
          Men skylden som vi alle hadde,
          lot Herren ramme ham. (Jes. 53)                                                               Men da Judas, han som hadde forrådt ham, så at Jesus var blitt dømt, angret han og gikk med de tretti sølvpengene tilbake til overprestene og de eldste
  4 og sa: «Jeg syndet da jeg forrådte en uskyldig og sendte ham i døden.» «Hva angår det oss?» svarte de. «Det blir din sak.»  5 Da kastet han pengene inn i tempelet og forlot stedet. Og han gikk bort og hengte seg. (Matt. 27)                                                                                                              En av forbryterne som hang der, spottet ham også og sa: «Er ikke du Messias? Frels da deg selv og oss!» 40 Men den andre irettesatte ham og sa: «Frykter du ikke Gud, enda du har samme dom over deg? 41 For oss er dommen rettferdig, vi får bare igjen for det vi har gjort. Men han har ikke gjort noe galt.» 42 Så sa han: «Jesus, husk på meg når du kommer i ditt rike!» 43 Jesus svarte: «Sannelig, jeg sier deg: I dag skal du være med meg i paradis.» (Luk. 23)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, linsejesus skrev:

Troen på et evig helvete er uforenlig med en god gud. 

Bibelen lyger ikkje. Det som er godt er av Gud. Det som er vondt er ikkje av Gud. "Ve dem som kaller det onde godt og det gode vondt."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aragorn II Elessar
Akkurat nå, hjortesvin skrev:

Sannelig, våre sykdommer tok han,
          våre smerter bar han.
          Vi tenkte: Han er rammet,
          slått av Gud og plaget.
          
   
  5 Men han ble såret for våre lovbrudd,
          knust for våre synder.
          Straffen lå på ham, vi fikk fred,
          ved hans sår ble vi helbredet.
          
   
  6 Vi gikk oss alle vill som sauer,
          hver tok sin egen vei.
          Men skylden som vi alle hadde,
          lot Herren ramme ham. (Jes. 53)                                                               Men da Judas, han som hadde forrådt ham, så at Jesus var blitt dømt, angret han og gikk med de tretti sølvpengene tilbake til overprestene og de eldste
  4 og sa: «Jeg syndet da jeg forrådte en uskyldig og sendte ham i døden.» «Hva angår det oss?» svarte de. «Det blir din sak.»  5 Da kastet han pengene inn i tempelet og forlot stedet. Og han gikk bort og hengte seg. (Matt. 27)                                                                                                              En av forbryterne som hang der, spottet ham også og sa: «Er ikke du Messias? Frels da deg selv og oss!» 40 Men den andre irettesatte ham og sa: «Frykter du ikke Gud, enda du har samme dom over deg? 41 For oss er dommen rettferdig, vi får bare igjen for det vi har gjort. Men han har ikke gjort noe galt.» 42 Så sa han: «Jesus, husk på meg når du kommer i ditt rike!» 43 Jesus svarte: «Sannelig, jeg sier deg: I dag skal du være med meg i paradis.» (Luk. 23)

Tro ikke at jeg er kommet for å bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for å bringe fred, men sverd.
Jeg er kommet for å sette skille:
Sønn står mot far,
datter mot mor,
svigerdatter mot svigermor,
og en manns husfolk er hans fiender.
Den som elsker far eller mor mer enn meg, er meg ikke verdig. Den som elsker sønn eller datter mer enn meg, er meg ikke verdig. Og den som ikke tar sitt kors opp og følger etter meg, er meg ikke verdig. Den som finner sitt liv, skal miste det. Men den som mister sitt liv for min skyld, skal finne det.

Matteus 10,34-39

 

Ikke mye kjærlighet der nei. Også sier han jo tydelig at han ikke kom for å bringe fred.

Endret av Balian de Ibelin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Balian de Ibelin skrev:

Tro ikke at jeg er kommet for å bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for å bringe fred, men sverd.
Jeg er kommet for å sette skille:
Sønn står mot far,
datter mot mor,
svigerdatter mot svigermor,
og en manns husfolk er hans fiender.
Den som elsker far eller mor mer enn meg, er meg ikke verdig. Den som elsker sønn eller datter mer enn meg, er meg ikke verdig. Og den som ikke tar sitt kors opp og følger etter meg, er meg ikke verdig. Den som finner sitt liv, skal miste det. Men den som mister sitt liv for min skyld, skal finne det.

Matteus 10,34-39

 

Ikke mye kjærlighet der nei.

Ein mann som elsker kona si. Og ei kona som elsker mannen sin. Det er kjærlighet. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aragorn II Elessar
Akkurat nå, hjortesvin skrev:

Ein mann som elsker kona si. Og ei kona som elsker mannen sin. Det er kjærlighet. 😊

 

Du har lest det. Men forstod det gjorde du ikke.

Eller så velger du å ignorere det faktum at Jesus sier elsk han høyest eller så straffes du. 

 

Endret av Balian de Ibelin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Balian de Ibelin skrev:

 

Du har lest det. Men forstod det gjorde du ikke.

Eller så velger du å ignorere det faktum at Jesus sier elsk han høyest eller så straffes du. 

 

Ein får lov av Gud til å elska det ein vil. Nokon elsker det gode. Andre elsker det vonde. Ein kan ikkje elska nokon ein ikkje kjenner. Men får ein først sjå Guds kjærlighet er det ikkje så vanskelig å elska Han tilbake. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aragorn II Elessar
Akkurat nå, hjortesvin skrev:

Ein får lov av Gud til å elska det ein vil. Nokon elsker det gode. Andre elsker det vonde. Ein kan ikkje elska nokon ein ikkje kjenner. Men får ein først sjå Guds kjærlighet er det ikkje så vanskelig å elska Han tilbake. 😊

Eller så kan du akseptere at Gud ikke finnes og at du tror på eventyr.

Og at den eneste grunn du har den tro du har er fordi du tilhører den kultur du gjør. Og at om du hadde vært født inn i en annen kultur ville du hat en helt annen tro.

 

Om det faktisk hadde vært slik at det var en rett tro så ville de aller fleste mennesker tilhørt den troen. Men det gjør de ikke de aller fleste mennesker på denne jord er ikke kristne og de ser ikke på Jesus som sin frelser.

 

Mer har jeg ikke å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Balian de Ibelin skrev:

Eller så kan du akseptere at Gud ikke finnes og at du tror på eventyr.

Og at den eneste grunn du har den tro du har er fordi du tilhører den kultur du gjør. Og at om du hadde vært født inn i en annen kultur ville du hat en helt annen tro.

 

Om det faktisk hadde vært slik at det var en rett tro så ville de aller fleste mennesker tilhørt den troen. Men det gjør de ikke de aller fleste mennesker på denne jord er ikke kristne og de ser ikke på Jesus som sin frelser.

 

Mer har jeg ikke å si.

3Slangen var listigere enn alle ville dyr som Herren Gud hadde laget. Den sa til kvinnen: «Har Gud virkelig sagt at dere ikke skal spise av noe tre i hagen?»  2 Kvinnen sa til slangen: «Vi kan spise av frukten på trærne i hagen.  3 Men om frukten på treet som står midt i hagen, har Gud sagt: Dere må ikke spise av den og ikke røre ved den; for da skal dere dø.»  4 Da sa slangen til kvinnen: «Dere skal slett ikke dø!  5 Men Gud vet at den dagen dere spiser av den, vil øynene deres bli åpnet, og dere vil bli som Gud og kjenne godt og ondt.»  6 Nå fikk kvinnen se at treet var godt å spise av og en lyst for øyet – et forlokkende tre, siden det kunne gi innsikt. Så tok hun av frukten og spiste. Hun ga også til mannen sin, som var sammen med henne, og han spiste.  7 Da ble øynene deres åpnet, og de skjønte at de var nakne. De flettet sammen fikenblader og bandt dem om livet.
   
  8 Da hørte de lyden av Herren Gud som vandret omkring i hagen i den svale kveldsbrisen. Og mannen og kvinnen gjemte seg for Herren Gud blant trærne i hagen.  9 Men Herren Gud ropte på mannen og sa: «Hvor er du?» 10 Han svarte: «Jeg hørte lyden av deg i hagen og ble redd fordi jeg er naken, og jeg gjemte meg.» 11 Da sa han: «Hvem har fortalt deg at du er naken? Har du spist av det treet jeg forbød deg å spise av?» 12 Mannen svarte: «Kvinnen som du ga meg å være sammen med, hun ga meg av treet, og jeg spiste.» 13 Herren Gud spurte kvinnen: «Hva er det du har gjort?» Kvinnen svarte: «Slangen narret meg, og jeg spiste.»
          
   
 14 Da sa Herren Gud til slangen:
          «Forbannet er du,
          utstøtt fra alt fe og alle ville dyr
          fordi du gjorde dette.
          På buken skal du krype,
          og støv skal du spise alle dine levedager.
          
   
 15 Jeg vil sette fiendskap
          mellom deg og kvinnen,
          mellom din ætt og hennes ætt.
          Den skal ramme ditt hode,
          men du skal ramme dens hæl.»
          
   
 16 Til kvinnen sa han:
          «Tungt vil jeg gjøre ditt strev
          når du er med barn,
          med smerte skal du føde.
          Du skal begjære din mann,
          og han skal herske over deg.»
          
   
 17 Og til mannen sa han:
          «Fordi du hørte på kvinnen
          og spiste av treet
          som jeg forbød deg å spise av,
          er jorden forbannet for din skyld.
          Med strev skal du nære deg av den
          alle dine levedager.
          
   
 18 Den skal la torn og tistel spire fram for deg,
          og du skal spise det som vokser på marken.
          
   
 19 Med svette i ansiktet
          skal du spise ditt brød,
          inntil du vender tilbake til jorden,
          for av den er du tatt.
          Støv er du,
          og til støv skal du vende tilbake.» (1.Mos. 3)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, hjortesvin skrev:

Bibelen lyger ikkje. Det som er godt er av Gud. Det som er vondt er ikkje av Gud. "Ve dem som kaller det onde godt og det gode vondt."

Ja, det kan du si. Enkelte kristne gjør en del teologiske krumspring for å få evig tortur til å framstå som noe godt. Men det synet stammer fra andre religioner (og i stor grad den katolske kirkens maktsyke), og heldigvis ikke fra bibelen. Det er mange flere vers som antyder at alle vil bli frelst enn at noen ytterst få blir frelst mens de aller fleste skal pines til evig tid. En slik tanke er selvsagt ikke forenlig med en god og allmektig Gud. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, linsejesus skrev:

Ja, det kan du si. Enkelte kristne gjør en del teologiske krumspring for å få evig tortur til å framstå som noe godt. Men det synet stammer fra andre religioner (og i stor grad den katolske kirkens maktsyke), og heldigvis ikke fra bibelen. Det er mange flere vers som antyder at alle vil bli frelst enn at noen ytterst få blir frelst mens de aller fleste skal pines til evig tid. En slik tanke er selvsagt ikke forenlig med en god og allmektig Gud. 

 Gå inn gjennom den trange porten! For vid er porten og bred er veien som fører til fortapelsen, og mange er de som går inn gjennom den. 14 Men trang er den porten og smal er den veien som fører til livet, og få er de som finner den.  (Matt. 7)   Da var det en som spurte: «Herre, er det få som blir frelst?» Han sa til dem: 24 «Kjemp for å komme inn gjennom den trange døren! For jeg sier dere: Mange skal forsøke å komme inn, men ikke klare det. 25 Når husherren først har reist seg og lukket døren og dere blir stående utenfor og banker på og sier: ‘Herre, lukk opp for oss’, da skal han svare: ‘Jeg vet ikke hvor dere er fra.’ 26 Da vil dere si: ‘Vi har jo spist og drukket sammen med deg, og du har undervist på gatene våre.’ 27 Men han skal svare: ‘Jeg vet ikke hvor dere er fra. Bort fra meg, alle dere som gjør urett! 28 Der skal dere gråte og skjære tenner når dere ser Abraham og Isak og Jakob og alle profetene i Guds rike mens dere selv blir kastet utenfor. 29 Fra øst og vest og fra nord og sør skal mennesker komme og sitte til bords i Guds rike. 30 Da skal noen som er de siste, bli de første, og noen som er de første, bli de siste.» (Lukas 13)       Og djevelen, som hadde forført dem, ble kastet i sjøen med ild og svovel, hvor også dyret og den falske profeten er. Der skal de pines dag og natt i all evighet. 
Dommen 
11 Og jeg så en stor, hvit trone og ham som satt på den. Jord og himmel flyktet bort fra hans ansikt og var ikke lenger til. 12 Og jeg så de døde, både store og små: De sto foran tronen, og bøker ble åpnet. Så ble en annen bok åpnet, livets bok. Og de døde ble dømt etter det som sto skrevet i bøkene, etter sine gjerninger. 13 Havet ga fra seg de døde som var der, og døden og dødsriket ga fra seg de døde som var i dem, og enhver ble dømt etter sine gjerninger. 14 Så ble døden og dødsriket kastet i ildsjøen. Og ildsjøen, det er den annen død. 15 Og om noen ikke var skrevet inn i livets bok, ble han kastet i ildsjøen. (Joh.Åp. 20)   Ikke enhver som sier til meg: ‘Herre, Herre!’ skal komme inn i himmelriket, men den som gjør min himmelske Fars vilje. 22 Mange skal si til meg på den dagen: ‘Herre, Herre! Har vi ikke profetert ved ditt navn, drevet ut onde ånder ved ditt navn og gjort mange mektige gjerninger ved ditt navn?’ 23 Da skal jeg si dem rett ut: ‘Jeg har aldri kjent dere. Bort fra meg, dere som gjør urett! (Matt. 7)   Dere har hørt det er sagt: ‘ Du skal ikke bryte ekteskapet. 28 Men jeg sier dere: Den som ser på en kvinne for å begjære henne, har allerede begått ekteskapsbrudd med henne i sitt hjerte. 29 Om ditt høyre øye lokker deg til fall, så riv det ut og kast det fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen blir kastet i helvete. 30 Og om din høyre hånd lokker deg til fall, så hugg den av og kast den fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen kommer til helvete. (Matt. 5)   Det var en rik mann som kledde seg i purpur og fineste lin og levde i fest og luksus dag etter dag.20 Men utenfor porten hans lå det en fattig mann som het Lasarus, full av verkende sår. 21 Han ønsket bare å få mette seg med det som falt fra den rikes bord. Hundene kom til og med og slikket sårene hans.
   
 22 Så døde den fattige, og englene bar ham til Abrahams fang. Den rike døde også og ble begravet. 23 Da han slo øynene opp i dødsriket, der han var i pine, så han Abraham langt borte og Lasarus tett inntil ham. 24 ‘Far Abraham’, ropte han, ‘ha barmhjertighet med meg og send Lasarus hit, så han kan dyppe fingertuppen i vann og svale tungen min. For jeg pines i denne flammen.’ 25 Men Abraham svarte: ‘Husk, mitt barn, at du fikk alt det gode mens du levde, og Lasarus fikk det vonde. Nå trøstes han her, mens du er i pine. 26 Dessuten er det lagt en dyp kløft mellom oss og dere, slik at de som vil komme herfra og over til dere, ikke skal kunne det, og ingen kan gå over fra dere til oss.’ 27 Da sa den rike: ‘Så ber jeg deg, far, at du sender ham 28 til mine fem brødre hjemme hos min far for å advare dem, så ikke de også skal komme til dette pinestedet.’ 29 Men Abraham sa: ‘De har Moses og profetene, de får høre på dem.’ 30 Han svarte: ‘Nei, far Abraham, men kommer det noen til dem fra de døde, vil de omvende seg.’ 31 Abraham sa: ‘Hører de ikke på Moses og profetene, lar de seg heller ikke overbevise om noen står opp fra de døde.’» (Lukas 16)   Men når Menneskesønnen kommer i sin herlighet, og alle englene med ham, da skal han sitte på sin trone i herlighet, 32 og alle folkeslag skal samles foran ham. Han skal skille dem fra hverandre, som en gjeter skiller sauene fra geitene, 33 og stille sauene på sin høyre side og geitene på sin venstre.
   
 34 Så skal kongen si til dem på sin høyre side: ‘Kom hit, dere som er velsignet av min Far, og ta i arv det riket som er gjort i stand for dere fra verdens grunnvoll ble lagt. 35 For jeg var sulten, og dere ga meg mat; jeg var tørst, og dere ga meg drikke; jeg var fremmed, og dere tok imot meg;36 jeg var naken, og dere kledde meg; jeg var syk, og dere så til meg; jeg var i fengsel, og dere besøkte meg.’ 37 Da skal de rettferdige svare: ‘Herre, når så vi deg sulten og ga deg mat, eller tørst og ga deg drikke? 38 Når så vi deg fremmed og tok imot deg, eller naken og kledde deg? 39 Når så vi deg syk eller i fengsel og kom til deg?’ 40 Og kongen skal svare dem: ‘Sannelig, jeg sier dere: Det dere gjorde mot én av disse mine minste søsken, har dere gjort mot meg.’
   
 41 Så skal han si til dem på venstre side: ‘Gå bort fra meg, dere som er forbannet, til den evige ild som er gjort i stand for djevelen og englene hans.42 For jeg var sulten, og dere ga meg ikke mat; jeg var tørst, og dere ga meg ikke drikke; 43 jeg var fremmed, og dere tok ikke imot meg; jeg var naken, og dere kledde meg ikke; jeg var syk og i fengsel, og dere så ikke til meg.’ 44 Da skal de svare: ‘Herre, når så vi deg sulten eller tørst eller fremmed eller naken eller syk eller i fengsel uten å komme deg til hjelp?’ 45 Da skal han svare dem: ‘Sannelig, jeg sier dere: Det dere ikke gjorde mot én av disse minste, har dere heller ikke gjort mot meg.’ 46 Og disse skal gå bort til evig straff, men de rettferdige til evig liv.» (Matt. 25)       (Dette er berre ein brøkdel om fortapelse og pine! Var jo derfor Jesus kom og tok straffen og dommen på Seg for OSS! 😊)

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, hjortesvin skrev:

Kva er Guds kjærlighet? 😊

(Han blei pint for OSS! 😊)

 

jesus_paa_korset.jpg

Endret av hjortesvin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, linsejesus skrev:

Ja, det kan du si. Enkelte kristne gjør en del teologiske krumspring for å få evig tortur til å framstå som noe godt. Men det synet stammer fra andre religioner (og i stor grad den katolske kirkens maktsyke), og heldigvis ikke fra bibelen. Det er mange flere vers som antyder at alle vil bli frelst enn at noen ytterst få blir frelst mens de aller fleste skal pines til evig tid. En slik tanke er selvsagt ikke forenlig med en god og allmektig Gud. 

Her er fleire eksempler på det du skreiv 😊 :   Først og fremst må dere vite at det i de siste dager skal komme folk som farer med spott og følger sine egne lyster.  4 Hånlig sier de: «Hva med løftet om hans gjenkomst? Fedrene våre er døde, men alt er som det har vært fra skapelsen av.» 5 De som sier slikt, glemmer at det fra eldgammel tid var himler og en jord som steg fram av vann og består ved vann, i kraft av Guds ord.  6 Og ved det gikk verden den gang under da den ble oversvømt av vann.  7 Men de himler og den jord som nå er, er i kraft av det samme ordet spart til ilden. De holdes oppe helt til dommens dag, da ugudelige mennesker skal gå fortapt. (2.Pet. 3)       Dette er et varsel om Guds rettferdige dom. Når den kommer, skal dere finnes verdige til Guds rike, som dere nå lider for.  6 For dette er rettferdig i Guds øyne: Når noen volder dere trengsler, skal han gjengjelde med trengsler,  7 og dere som møter trengsler, skal han gi lindring sammen med oss. Slik blir det når Herren Jesus åpenbarer seg fra himmelen sammen med sine mektige engler 8 i flammende ild og straffer dem som ikke kjenner Gud, og dem som ikke er lydige mot vår Herre Jesu evangelium.  9 Straffen deres blir en evig fortapelse borte fra Herrens ansikt og fra hans herlighet og makt, 10 den dagen han kommer for å bli lovprist blant sine hellige og hyllet av alle som tror. Og dere har trodd det vitnesbyrdet vi ga dere.  (2.Tess. 1)       Når den lovløse kommer, har han sin kraft fra Satan og virker med stor makt og med under og falske tegn. 10 Med all slags urett forfører han dem som går fortapt, fordi de ikke ville elske sannheten så de kunne bli frelst. 11 Derfor sender Gud over dem en villfarelse som gjør at de tror løgnen. 12 Slik skal de få sin dom, alle de som ikke trodde sannheten, men hadde sin glede i uretten. (2.Tess 2)       For ordet om korset er dårskap for dem som går fortapt, men for oss som blir frelst, er det Guds kraft. 19 Det står jo skrevet:
           Jeg vil ødelegge de vises visdom,
           og de klokes klokskap vil jeg gjøre til intet. (1.Kor. 1)       (Står også i ein salme f.eks. at det er ingen som priser Gud i dødsriket)       Dette er Guds Ord. Du finner fleire vers om dette visst du leiter. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, linsejesus skrev:

Troen på et evig helvete er uforenlig med en god gud. 

Når religiøse fundamentalister de siste årene har argumentert mot likekjønnet ekteskap så er det synden (les helvete/djevelen) de har brukt som argument. 

Anonymkode: ca6fb...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, hjortesvin skrev:

Her er fleire eksempler på det du skreiv 😊 :

[...]

Jeg kjenner godt til bibelversene, men jeg tror du forstår dem feil.

Det er mange grunner til at den vanlige helveteslæren ikke stemmer (og den er heldigvis på vei ut hos mange):

Jødene har aldri trodd på helvete (ikke på himmelen heller - i GT finnes bare "sheol" og "hades" som betyr dødsriket og det ukjente), det ville vært rart om dette skulle vært en hemmelighet frem til Jesus kom. Jesus snakket heller ikke om helvete, men om Gehenna, som de jødiske tilhørerne kjente som søppelplassen utenfor Jerusalem. Han brukte det som et bilde på å gå fortapt, å bli brent opp og forkastet. Han hadde også en lignelse(!) om en som var i dødsriket og hadde det fælt.

Å gå fortapt er ikke synonymt med å bli torturert til evig tid. Noen få steder i bibelen snakker om evig ild, men ikke liv i denne ilden. Ordet som blir oversatt til evig er for øvrig "aeon" som andre steder oversettes til tid, tidsalder osv.

Konseptet evig tortur for de ufrelste er 100% uforenlig med omtrent alt annet som står i bibelen, f.eks at Gud er god og har en plan, at Jesu verk er større enn Adams fall, at Gud skal dra alle mennesker til seg, at troen er en gave, at Gud har utvalgt hvem som skal tro helt fra før verden ble skapt, osv. Vanlig kristen helveteslære sier at nesten alle som noen gang har eksistert, kommer til å pines i flammer til evig tid. Kun de ytterst få som har den rette tro (+ evt de rette gjerninger) får komme til himmelen. Gud 1, Satan 987243598234345342634. Det er heller ikke forenlig med det evangeliet sier, som er at Gud har forsonet verden med seg selv på korset. Det er ikke noe som skjer i fremtiden for de få heldige, men noe Gud allerede har gjort.

Men mest av alt er det uforenlig med Guds nåde og godhet. Å torturere noen til evig tid er noe man kunne forvente at djevelen ville gjøre, ikke Gud. Tenk på alle som ble drept i holocaust. Kristne sier at Hitler var ond, men hva er fem år i en konsentrasjonsleir mot en evighet i flammer? Hvor mange av jødene som døde der var gjenfødte kristne? Nå har de, etter å ha blitt torturert, sultet og gasset ihjel, vært i helvete i rundt femti år. Og det er ikke begynnelsen engang.

Hvis denne versjonen av fortapelse er sann, er Gud enten ufattelig ond, eller mye mindre mektig enn djevelen. Djevelen vinner klart på antall sjeler. Så kan du si at Gud  dømme folk til evig pine, men hvorfor det? Hvem eller hva tvinger ham til det? Tanken om at "Gud tåler ikke synd" står ikke i bibelen, så vidt jeg vet. Jesus hadde ikke noe problem med å hverken henge med syndere, eller dø for dem. Han tålte det helt fint. Denne helveteslæren sier at Gud er svak.

Jeg har hørt predikanter si det rett ut, at uten trusselen om helvete gir ikke Jesus mening. Det er helt sykt. At korset er meningsløst med mindre alternativet er at Gud skal torturere alle uten stans.

En annen ting (i en altfor lang post): du og jeg kan jo lett tilgi folk uten videre. Folk har vært utrolig kjipe mot meg, og så har jeg tilgitt dem. Hva de gjør med tilgivelsen er deres sak, men jeg ville aldri finne på å slå dem ned hvis de ikke ville "ta imot" den. Langt mindre drepe dem. I alle fall ikke torturere dem til evig tid. Hvordan kan jeg ha mer nåde enn Gud?

Endret av linsejesus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...