Gå til innhold

ok å avvise transsekuelle på spa?


Pipaluk

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke snakk om å føle, det er reelle hendelser. Transepersoner er utsatt for mye hatkriminalitet. I Norge er vi privilegerte, selv om vi møter mye rart her og. Likevel blir vi heldigvis ikke drept til stadig pga dette. 

Anonymkode: 1fdba...a59

Jeg er enig at transpersoner er utsatt for mye hatkriminalitet, men de jeg refererte til var MTF som tror de vil bli banket opp om de går inn i herregarderoben, mens de er trygge i damegarderoben. Dette er en irrasjonal frykt, og risikoen for vold er vesentlig høyere om de går inn i damegarderoben, fordi menn beskytter sine damer. 

Etter min mening, så kan MTF gå inn i damegarderoben om de kan overbevise kvinnene der inne at de faktisk er en kvinne. Om de prøver å kaste deg ut, da har du definitivt gått inn i feil garderobe. 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I fremtiden vil kanskje perverse, kåte mannfolk kle seg ut som kvinne og "snike" seg inn i kvinnegarderoben for å se på damene?

Anonymkode: 7efde...945

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Camlon skrev:

Nei, vold kommer sjeldent spontant. Du har skapt deg en trusselbilde som ikke eksisterer. F.eks. hvor mange ganger i Norge har en transeksuell blitt banket opp i en herregarderobe? Jeg spurte dette spørsmålet en gang før, og noen nevnte en historie. Når jeg dykket litt dypere så fant jeg ut at personen gikk inn på kvinnetoalettet, ikke herretoalettet, altså helt motsatt. 

Dette har du allerede blitt korrigert på. Transkvinnen gikk, på lik linje med den heterofile mannen som angrep henne, inn på et unisex-toalett på et homsested. Det er ingenting forståelig eller legitimt med dette scenarioet. Begge hadde akkurat like stor rett til å være der. 

Sitat

Ikke tro at svakheten til kvinner beskytter deg. Det er ikke verre enn at hun går ut først, nevner at du skapte kvalme i garderoben. Hennes gærne menn venter da på deg, når du kommer ut så ber de deg om unnskyldning, du begynner å debatere mot dem og de banker deg opp. Dette er en scenario som er vesentlig mer vanlig, enn at du blir angripet uten grunn i en herregarderobe,

Dette må du nesten kunne hoste opp en kilde på, dersom du hevder at det er så vanlig. 

Sitat

Menn føler ikke ubehag å dusje sammen med menn med pupper. Kom igjen, når hørte du om en mann som ikke ville dusje fordi det var en mann med pupper der? Dette er hva vi kaller en beleilig unnskyldning.

Det er i hvert fall minst en mann som har skrevet det i denne tråden. Det er heller ikke noe uvanlig at menn ønsker privatliv i garderoben, det er ikke sånn at alle dør av lykke over å se en pupp i en hver situasjon. Enda flere menn er også ukomfertable med en slik miks av kjønnskarakteristika, enn det kvinner er. Som denne debatten også viser. 

Sitat

Og hvis penisen er så liten, hvorfor kan du ikke skjule den? Og det hjelper lite at den er liten under hormonbehandling, fordi om transeksuelle under hormonbehandling kan gå inn, så kan transeksuelle uten hormonbehandling også gå inn i damegarderoben.

Det har vel samtlige transpersoner som uttaler seg sagt seg villig til å gjøre. Det er ingen som kjemper for retten til å leke helikopter i damegarderoben her. Og vi snakker først og fremst om transpersoner på hormoner ol, siden de andre rett og slett ikke har noen økt risiko for vold, da de går under radaren. I de aller fleste tilfeller. 

Anonymkode: 0d571...217

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette har du allerede blitt korrigert på. Transkvinnen gikk, på lik linje med den heterofile mannen som angrep henne, inn på et unisex-toalett på et homsested. Det er ingenting forståelig eller legitimt med dette scenarioet. Begge hadde akkurat like stor rett til å være der. 

Anonymkode: 0d571...217

Det sto i artikkelen at det var et dametoalett, ikke et unisex toalett. 

http://blikk.no/index.php/2016/08/29/forsokt-kvalt-pa-london-pub/

 

Sitat

Dette må du nesten kunne hoste opp en kilde på, dersom du hevder at det er så vanlig. 

Sier ikke at det er vanlig, men at risikoen for vold er høyere om du går til damegarderoben enn herregarderoben. Det er fordi mennene som du unngår ved å ikke gå inn i herregarderoben, kan fortsatt banke deg opp utenfor, og de vil naturligvis beskytte sine kvinner. 

Argumentet mot dette var at dette skjer spontant, men da forstår du ikke hva som skjer. Som i situasjonen over, så skjedde det en konversasjon. Svaret Mathilde ga var ikke galt, men det irriterte mannen nok til at han angrep henne. En feminin mann i en herregarderobe, som holder til seg selv, vil ikke løfte et øyenbryn.

Sitat

Det har vel samtlige transpersoner som uttaler seg sagt seg villig til å gjøre. Det er ingen som kjemper for retten til å leke helikopter i damegarderoben her. 

Ikke alle. Det er flere i denne tråden som har sagt at det er kvinnene som skal tilpasse seg, og sagt ting som "hva er så farlig med en penis?", eller "noen føler ubehag med peniser andre føler ubehag med feite damer". Det er slike holdninger jeg reagerer på. 

Ser du ut som en dame, og du skjuler dine private deler, da vil ikke kvinnene prøve å kaste deg ut. Det er derfor ingen grunn til å lage ekstra lover som gir transkjønnete rett til å bruke damegarderoben. 

 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør de ansatte ved svømmehallen/spa ta en vurdering i hvert enkelt tilfelle om transpersonen er "kvinne nok" før vedkommende før bruke kvinnedusj? De kommer jo et veldig stort dillemma da noen menn som går i gjennom prosessen, ser og oppfører seg mer som kvinner, enn andre som ikke er like heldige eller ikke har lagt like mye arbeid i det. Hva med transvestitter? Skal de få komme inn som det kjønnet de føler seg som, der og da?

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Pipaluk skrev:

Bør de ansatte ved svømmehallen/spa ta en vurdering i hvert enkelt tilfelle om transpersonen er "kvinne nok" før vedkommende før bruke kvinnedusj? De kommer jo et veldig stort dillemma da noen menn som går i gjennom prosessen, ser og oppfører seg mer som kvinner, enn andre som ikke er like heldige eller ikke har lagt like mye arbeid i det. Hva med transvestitter? Skal de få komme inn som det kjønnet de føler seg som, der og da?

Det er et godt spørsmål, og svaret er at vi ikke kan ta en slik vurderering, fordi det finnes ingen objektiv vurdering av femininitet. 

Da har vi to alternativer
1. La kvinnene selv bestemme hvem som er velkommen eller ikke, sånn som vi har gjort det før.
2. La alle som identifiserer seg som kvinne, få bruke damegarderoben. Kvinnene får bare tolerere at det noen ganger kommer perverse menn, som later som om de er en kvinne inn i deres garderobe. 

Endret av Camlon
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer veldig på hvordan mannfolka hadde reagert om jeg som kvinne gikk inn i herredusjen.  Det kunne jo vært en aktuell problemstilling, om jeg var tidlig ute i prosessen med å skifte kjønn, men overholdet ikke tedde meg som mann, og fremdeles hadde pupper og vagina.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaida

Hva har "perverse menn" med dette å gjøre? Kikkere har fantes til enhver tid, de kommer ikke til å ta seg noe mer eller mindre inn i garderobene nå. Det er kun et fantasiscenario at noen skulle påberope seg å være trans for å kikke. En person kommer ikke unna med å oppføre seg ufint dersom personen hevder å være trans. Det er tøv.

Hvis man skal være bekymret for kikkere i garderobe, så er det mer nærliggende å bekymre seg for skjulte kameraer. Det har jo faktisk hendt, i det minste. Men det er vel gjerne transpersoner sin skyld det også da. :sarkasme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kaida skrev:

Hva har "perverse menn" med dette å gjøre? Kikkere har fantes til enhver tid, de kommer ikke til å ta seg noe mer eller mindre inn i garderobene nå.

Forskjellen er at idag så kan man kaste ut disse perverse mennene. Om alle som identifiserer seg som kvinne har rett til å være i damegarderoben, da kan han bare si at han identifiserer seg som kvinne og man kan ikke gjøre noe som helst. Da kan han f.eks. være i dusjen, altfor lenge, med ereksjon og stirre på alle jentene som kommer forbi. Du kan ikke kaste han ut, fordi en kvinne som gjorde noe slikt ville bare fått bedskjed om å gjøre seg ferdig. 

Og ikke tro at dette ikke vil skje, det vil definitivt skje fordi en del menn har mentale problemer, og gjør hva som helst for å kunne se nakne damer. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaida
Akkurat nå, Camlon skrev:

Forskjellen er at idag så kan man kaste ut disse perverse mennene. Om alle som identifiserer seg som kvinne har rett til å være i damegarderoben, da kan han bare si at han identifiserer seg som kvinne og man kan ikke gjøre noe som helst. Da kan han f.eks. være i dusjen, altfor lenge, med ereksjon og stirre på alle jentene som kommer forbi. Du kan ikke kaste han ut, fordi en kvinne som gjorde noe slikt ville bare fått bedskjed om å gjøre seg ferdig. 

Og ikke tro at dette ikke vil skje, det vil definitivt skje fordi en del menn har mentale problemer, og gjør hva som helst for å kunne se nakne damer. 

Nei, man blir bortvist dersom man oppfører seg på den måten, samme hva man identifiserer seg som og hvilken garderobe man er i. Det har ikke noe med denne problemstillingen å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Kaida skrev:

Nei, man blir bortvist dersom man oppfører seg på den måten, samme hva man identifiserer seg som og hvilken garderobe man er i. Det har ikke noe med denne problemstillingen å gjøre.

Hvorfor skulle man bli det? Menn som gjør det samme i herreegarderoben blir generelt sett ikke utvist. 

Men jeg kan redusere alvorlighetsgraden. Hva om han ikke stirrer, men har fortsatt ereksjon og dusjer i 15 minutter. Er det greit? Hvis ja, hvor mange ganger må han stirre før vi kaster han ut av damegarderoben?

Endret av Camlon
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker tydelig @Camlon at du har noe mer i mot transkjønnede enn å prøve å finne den mest komfortable løsningen for flest mennesker. At du konsekvent velger å kalle kvinner med penis for han gjør i alle fall at det virker sånn. 

Anonymkode: 7e46b...be1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virker tydelig @Camlon at du har noe mer i mot transkjønnede enn å prøve å finne den mest komfortable løsningen for flest mennesker. At du konsekvent velger å kalle kvinner med penis for han gjør i alle fall at det virker sånn. 

Anonymkode: 7e46b...be1

Jeg vil ha den mest komfortable løsningen for alle, ikke bare for transeksuelle. Hva er det som er så fryktelig vanskelig med å gå til herregarderoben, om det er der du passer best inn?

Og nei, jeg anser deg ikke som kvinne om du generelt sett ser ut som en mann. Det har ingenting med hat å gjøre.

Endret av Camlon
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Camlon skrev:

Jeg vil ha den mest komfortable løsningen for alle, ikke bare for transeksuelle. Hva er det som er så fryktelig vanskelig med å gå til herregarderoben, om det er der du passer best inn?

Og nei, jeg anser deg ikke som kvinne om du generelt sett ser ut som en mann. Det har ingenting med hat å gjøre.

Det var vel ikke det jeg skrev heller. Jeg mener også at hvis man ser ut som mann så kan man gå i herregarderoben. De har mest sannsynlig gjort dette i alle de år, og inntil det punktet de ser ut som kvinner ser jeg på det som den beste løsningen. 

Men det du gjør er jo å kalle de som har begynt med hormoner, ser ut som kvinner, kler seg som kvinner og identifiserer seg som kvinner for "han" bare fordi de har penis. 

Anonymkode: 7e46b...be1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det var vel ikke det jeg skrev heller. Jeg mener også at hvis man ser ut som mann så kan man gå i herregarderoben. De har mest sannsynlig gjort dette i alle de år, og inntil det punktet de ser ut som kvinner ser jeg på det som den beste løsningen. 

Anonymkode: 7e46b...be1

Om du mener dette, så er du enig med dagens system, hvor det er kvinnene som bestemmer hvem som har adgang. Ser du ut som en kvinne, så er det ingen problem å gå inn i damegarderoben idag. Dagens system betyr at transeksuelle som ser ut som menn bør gå til herregarderoben, og de som går inn i damegarderoben bør skjule sin kjønnsorganer, ikke la dem henge fritt. 

Når jeg har nevnt dette, så har jeg fått tilbake, "hva er så farlig med en penis", "de blir fort vant til det". Altså det er kvinnene som skal tilpasse seg de transeksuelle. De vil opplagt ha et annet system og alternativet til dagens system, er at alle som identifiserer seg som en kvinne, kan få lov til å gå til damegarderoben. (Det var dette som ble innført under Obama, og er nå reversert.)

Da er det ikke bare transeksuelle som ser ut som kvinner, som får lov å komme inn. Transeksuelle som ser ut som menn, og perverse menn som later som om de er transeksuelle får også komme inn. Når jeg nevnte dette, så sa en bruker "Ja, risikoen er der, men så?". 

Sitat

Men det du gjør er jo å kalle de som har begynt med hormoner, ser ut som kvinner, kler seg som kvinner og identifiserer seg som kvinner for "han" bare fordi de har penis. 

Om noen fullstendig ser ut som en kvinne, så er jeg enig at det er feil å bruke ordet han. 

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

I fremtiden vil kanskje perverse, kåte mannfolk kle seg ut som kvinne og "snike" seg inn i kvinnegarderoben for å se på damene?

Anonymkode: 7efde...945

Du regner med at det vil skje i så stort antall at det blir et vesentlig problem?

Anonymkode: 2dd4b...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, Camlon skrev:

Forskjellen er at idag så kan man kaste ut disse perverse mennene. Om alle som identifiserer seg som kvinne har rett til å være i damegarderoben, da kan han bare si at han identifiserer seg som kvinne og man kan ikke gjøre noe som helst. Da kan han f.eks. være i dusjen, altfor lenge, med ereksjon og stirre på alle jentene som kommer forbi. Du kan ikke kaste han ut, fordi en kvinne som gjorde noe slikt ville bare fått bedskjed om å gjøre seg ferdig. 

Og ikke tro at dette ikke vil skje, det vil definitivt skje fordi en del menn har mentale problemer, og gjør hva som helst for å kunne se nakne damer. 

Ditt skrekksenario er like gyldig for homofile menn i herregarderoben. Det er min påstand at det er vesentlig flere homofile enn det er perverse mannfolk som ville gjort det du beskriver i damegarderoben. Er det et problem med med homofile som opptrer slik? Jeg kjenner ikke til det. Ville man ikke kunne gjort noe med en homofil mann som sto med ereksjon alt for lenge i dusjen? Selvfølgelig ville man gjort noe med det. Du lager et skrekksenario som er som er svært lite sannsynlig.

Anonymkode: 2dd4b...cc4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som mener at kvinner med penis skal gå i herregarderoben, mener dere at menn med mus skal gå i kvinnegarderoben? Vil dere virkelig heller ha en stor og muskuløs skjeggete mann med dyp stemme som tenner på damer i kvinnegarderoben bare fordi han har fitte? Er det virkelig bedre enn en feminin dame som ikke vil skjenke dere en seksuell tanke men som har penis?

Anonymkode: 2dd4b...cc4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som mener at kvinner med penis skal gå i herregarderoben, mener dere at menn med mus skal gå i kvinnegarderoben? Vil dere virkelig heller ha en stor og muskuløs skjeggete mann med dyp stemme som tenner på damer i kvinnegarderoben bare fordi han har fitte? Er det virkelig bedre enn en feminin dame som ikke vil skjenke dere en seksuell tanke men som har penis?

Anonymkode: 2dd4b...cc4

Det vil de ikke. For de vil velge hva som er grunnen til å ikke ønske å dele garderobe med noen. Ene tilfelle skal kjønnsuttrykket gjelde (mann), andre gangen skal kjønnsorganet telle (penis). Så alle skal i herregarderoben.... 

Hva menn tenker om å få inn en som ser ut som kvinne alle andre steder enn mellom beina er ikke relevant. Og på flere virker det som om eneste ønsker til en som er MTF er å løpe og vifte med penis og glo på damene. 

Flere mener og at verken MTF eller FTM skal få kunne bruke handikapgarderoben (selv om den står ofte tom mange steder, og er kun tilrettelagt handicapede, ikke forbudt for andre å bruke). Så i realiteten ønsker de ikke transkjønnede i badeanlegg og spa. Vi skal ikke få skifte... 

Heldigvis er de fleste stedene litt mer runde i kantene på dette, så vi blir tilbudt et sted å skifte. :) 

Anonymkode: 1fdba...a59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2017 den 23.25, AnonymBruker skrev:

Her høres det jo nesten ut som du mener det er legitimt å banke dem opp pga dette? 

Risikoen er større i herregarderoben, fordi volden kommer spontant. I ditt scenario må jo mannen spore opp den transseksuelle og så banke dem opp lenge etterpå, og de fleste normale mennesker har sperrer som slår inn før det går så langt. Kan du vise til eksempler på at dette har skjedd i virkeligheten? (Link til transkvinne som ble utsatt for vold på unisextoalett har du jo funnet selv, så...)

Det er også mange menn som hadde kjent på ubehaget ved å dusje sammen med pupper, et kjønnskarakteristika som er mer fremtredende enn en liten, hormonkrympet rest av en penis. 

Anonymkode: 0d571...217

Det finnes flust av menn som har større pupper enn mange damer, og det kjennes ikke noe ubehag av å dusje med dem, så dette argumentet ditt faller mellom alle stoler. Det er nok mer riktig at det er flere menn som hadde syntes å dusje naken med fremmede jenter hadde vært ubehagelig, meg deriblant, men ha i det minste argumentene dine riktig. Og pupper er ikke mer fremtredende enn penis (eller mangel på den) ettersom en god del menn nå til dags også har ganske store pupper.

Anonymkode: 27e1a...7fb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...