Gå til innhold

ok å avvise transsekuelle på spa?


Pipaluk

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Larsern skrev:

Dette er et ikke-problem og hun burde fått tilgang, så enkelt er det. Å argumentere med biologisk kjønn og hvorvidt man har kjønnsorgan eller ikke er en avsporing inntil det viser seg at man faktisk får et problem med menn som på død og liv (og ære) sier at de er kvinner bare for å få tilgang til kvinnegarderobene (eller vice versa), og selv da vil det finnes smidige løsninger.

Nei, det er ingen avsporing. Idet du åpner for å klassifisere kjønn i offentlige garderober/dusjer med utgangspunkt i hvordan man føler det selv, så kan man logisk sett heller ikke nekte en mann som på død og liv påstår de er kvinner i en mannskropp. For hvor skal man sette grensen? På hvor mye sminke man har på seg? Hva hvis det er litt mindre sminke som kan tolkes i retning av at man "bare" er en mann som bruker sminke for eksempel? (ikke helt uvanlig blant. bla mannlige artister for eksempel, men de ser ikke på seg selv som kvinner av den grunn). Hårlengde? Det er jo mange menn med langt hår også. Pupper? Du finner menn med "manboobs" uten at de oppfatter seg som kvinner. Kort sagt: begynner du å klassifisere og dermed også avvise noen basert på f. eks. klær så havner du fort inn i en diskrimineringsproblematikk med hensyn på klær. 

Anonymkode: bb638...800

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grunnen til at man har atskilte garderober er at de fleste ønsker å skjerme sin nakenhet fra det motsatte kjønn. Det kan være sjenanse, traumer etter tidligere overgrep, de fleste har erfaring med veldig pågående tilnærmelser fra gutter/menn, menn i garderoben kan være Frank som er personalsjef på jobben osv. Jenter i puberteten er ofte så sjenerte at til og med å være delvis avkledd foran andre kvinner kan oppleves problematisk og være nok til at de unngår badeanlegg osv. 

Man skal ikke ofre alle disse kvinnenes trygghet til å bruke idrettsgarderober, badeanlegg osv for noen få transpersoner. Det får man lage egne løsninger for. Mange andre har også behov for skjermet garderobe, f.eks funksjonshemmede som får assistanse til dusj fra familie eller personale av begge kjønn.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ingen avsporing. Idet du åpner for å klassifisere kjønn i offentlige garderober/dusjer med utgangspunkt i hvordan man føler det selv, så kan man logisk sett heller ikke nekte en mann som på død og liv påstår de er kvinner i en mannskropp. For hvor skal man sette grensen? På hvor mye sminke man har på seg? Hva hvis det er litt mindre sminke som kan tolkes i retning av at man "bare" er en mann som bruker sminke for eksempel? (ikke helt uvanlig blant. bla mannlige artister for eksempel, men de ser ikke på seg selv som kvinner av den grunn). Hårlengde? Det er jo mange menn med langt hår også. Pupper? Du finner menn med "manboobs" uten at de oppfatter seg som kvinner. Kort sagt: begynner du å klassifisere og dermed også avvise noen basert på f. eks. klær så havner du fort inn i en diskrimineringsproblematikk med hensyn på klær. 

Anonymkode: bb638...800

Jo, det er en avsporing inntil man får et problem med kåte mannfolk som sier de er kvinner for å få innpass i damegarderobene, og selv da hadde problemet vært minimalt og kan løses med skjønn og årvåkenhet.

For å se "problemet" ditt i et litt større perspektiv;

- Mange mener at det er et problem med at gutter og jenter svømmer sammen eller trener sammen fordi gutter liker jenter og jenter liker ikke oppmerksomheten. Løsningen er ikke kjønnsdeling, men å ta tak i enkelttilfellene.

- Det er ingen aldersseparering i offentlige dusjer/garderober, ergo må man akseptere risikoen for at f.eks pedofile voksne iaktar yngre barn. Løsningen er ikke aldersseparering, men å være observante og ta tak i enkelttilfellene.

- Det har vært tilfeller av tafsing på offentlige bassenger (ganske mye i Sverige). Løsningen er ikke å gruppeseparere, men å ta tak i enkelttilfellene.

Det eksisterer prosedyrer på dette på alle offentlige bassenger/treningsanlegg. Poenget er at visse risikoer uansett vil eksistere, men at disse kan løses ved å bruke skjønn og årvåkenhet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Larsern skrev:

Jo, det er en avsporing inntil man får et problem med kåte mannfolk som sier de er kvinner for å få innpass i damegarderobene, og selv da hadde problemet vært minimalt og kan løses med skjønn og årvåkenhet.

At noen menn har prøvd å gå inn i kvinnegarderoben har vært et problem fra dag 1. Normalt, så er det ikke et problem fordi de blir kastet ut. 

Om LGBT-bevegelsen får det som de vil, så kan man selv velge hvilken garderobe man passer inn, og det er diskriminering å kaste dem ut. Da er det ikke lenger mulig å kaste ut slike folk.

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke se på dinglende penis og baller i dusj og kvinnegarderobe.

Greit nok hvis det er skiltet som felles. Da vet jeg at jeg kan forvente det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Camlon skrev:

At noen menn har prøvd å gå inn i kvinnegarderoben har vært et problem fra dag 1. Normalt, så er det ikke et problem fordi de blir kastet ut. 

Om LGBT-bevegelsen får det som de vil, så kan man selv velge hvilken garderobe man passer inn, og det er diskriminering å kaste dem ut. Da er det ikke lenger mulig å kaste ut slike folk.

Hvis man har rutiner for å luke ut f.eks pedofile som gir barn av samme kjønn (siden de har tilgang til samme garderobe etc) uønsket oppmerksomhet så vil man også klare å ha rutiner for menn som utgir seg for å være kvinner for å få innpass i damegarderobene.

Transkjønnede i kvinnegarderober er sålangt et ikke-problem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, ops2 skrev:

Jeg vil ikke se på dinglende penis og baller i dusj og kvinnegarderobe.

Greit nok hvis det er skiltet som felles. Da vet jeg at jeg kan forvente det.

Er det ikke bare å la være å se på underlivet til de andre i garderoben?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Åå, jeg er trans, alle må behandle meg spesielt, ellers går jeg til avisen".

Her har en noe av grunnen til at demokratene tapte i USA. De engasjerte seg for å tvinge alle statene til å godta transseksuelles krav om å bli behandlet som det andre kjønnet, uten operasjon.

80% av amerikanere er imot det. Transseksuelle skaper motvilje mot seg selv, med sine krav.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Larsern skrev:

Hvis man har rutiner for å luke ut f.eks pedofile som gir barn av samme kjønn (siden de har tilgang til samme garderobe etc) uønsket oppmerksomhet så vil man også klare å ha rutiner for menn som utgir seg for å være kvinner for å få innpass i damegarderobene.

Transkjønnede i kvinnegarderober er sålangt et ikke-problem.

Det har vært et ikke-problem, fordi de fleste steder har ikke akseptert kravene til LGBT-bevegelsen. I de fleste damegarderober, så kan ikke en transkjønnet kvinne med penis gå rundt og vise seg frem, det blir ikke akseptert. 

Grunnen til at det er en debatt, er fordi de har fått gjennomslag noen steder, og det har ført til ubehag. 

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk for enkelte miljøer og deres støttespillere, 500 enstjernes anmeldelser som hevn.

Anmeldelser skal brukes til å anmelde sin egen opplevelse, ikke et verktøy for aktivister.

Anmelde en film du ikke har sett? En bok du ikke har lest?

Skulle ønske en bedrift hadde våget å stå imot aktivisthysteri og forfølgelse på sosiale media.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Larsern skrev:

Jo, det er en avsporing inntil man får et problem med kåte mannfolk som sier de er kvinner for å få innpass i damegarderobene, og selv da hadde problemet vært minimalt og kan løses med skjønn og årvåkenhet.

For å se "problemet" ditt i et litt større perspektiv;

- Mange mener at det er et problem med at gutter og jenter svømmer sammen eller trener sammen fordi gutter liker jenter og jenter liker ikke oppmerksomheten. Løsningen er ikke kjønnsdeling, men å ta tak i enkelttilfellene.

- Det er ingen aldersseparering i offentlige dusjer/garderober, ergo må man akseptere risikoen for at f.eks pedofile voksne iaktar yngre barn. Løsningen er ikke aldersseparering, men å være observante og ta tak i enkelttilfellene.

- Det har vært tilfeller av tafsing på offentlige bassenger (ganske mye i Sverige). Løsningen er ikke å gruppeseparere, men å ta tak i enkelttilfellene.

Det eksisterer prosedyrer på dette på alle offentlige bassenger/treningsanlegg. Poenget er at visse risikoer uansett vil eksistere, men at disse kan løses ved å bruke skjønn og årvåkenhet.

Forskjellen er at i eksemplene du lister opp så vil man skille ut disse personene med bakgrunn i deres handlinger. Gir du noen uønsket oppmerksomhet, så er det en aktiv handling. At noen føler seg som mann eller kvinne er en følelse. Det er ikke dermed sagt at en transkjønnet kvinne vil utføre en uønsket handling mot noen, men de kan like fullt oppfattes som menn om de har penis. Det er faktisk det eneste objektive kriteriet. 

Anonymkode: bb638...800

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, ops2 skrev:

"Åå, jeg er trans, alle må behandle meg spesielt, ellers går jeg til avisen".

Her har en noe av grunnen til at demokratene tapte i USA. De engasjerte seg for å tvinge alle statene til å godta transseksuelles krav om å bli behandlet som det andre kjønnet, uten operasjon.

80% av amerikanere er imot det. Transseksuelle skaper motvilje mot seg selv, med sine krav.

Jepp, sant dette. Har noen venner som jeg fremdeles snakker med som bor i USA og de forteller om avisskriveri der vanlige menn gikk inn i kvinnelige garderober og hevdet av de var transkvinner. Flere ble kastet ut, noe som førte til opprør og demonstrasjoner mot diskriminering. For tenk, en transkvinne kunne jo tydeligvis ta vare på penisen for onanering samt beholde mannlig utsende dersom hun var androgyn....

Anonymkode: 41e5f...b9e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Camlon skrev:

Det er egentlig en veldig enkel problemstilling, men vi gjør det om til en vanskelig debatt, fordi vi tør ikke å krenke noen. Enkelt og greit, gå til garderobien hvor du skaper færrest problemer. Verre enn som så er det ikke.

Problemet er at selv i garderoben med færrest problemer vil noen oppleve deg som et problem. Løsningen er nok å ha en garderobe for pene, heteroseksuelle kvinner som kun takler å være sammen med likesinnede, ditto for menn og en garderobe for de som takler at andre kan være veldig forskjellig fra de selv.

Anonymkode: 1e846...70a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ingen avsporing. Idet du åpner for å klassifisere kjønn i offentlige garderober/dusjer med utgangspunkt i hvordan man føler det selv, så kan man logisk sett heller ikke nekte en mann som på død og liv påstår de er kvinner i en mannskropp. For hvor skal man sette grensen? På hvor mye sminke man har på seg? Hva hvis det er litt mindre sminke som kan tolkes i retning av at man "bare" er en mann som bruker sminke for eksempel? (ikke helt uvanlig blant. bla mannlige artister for eksempel, men de ser ikke på seg selv som kvinner av den grunn). Hårlengde? Det er jo mange menn med langt hår også. Pupper? Du finner menn med "manboobs" uten at de oppfatter seg som kvinner. Kort sagt: begynner du å klassifisere og dermed også avvise noen basert på f. eks. klær så havner du fort inn i en diskrimineringsproblematikk med hensyn på klær. 

Anonymkode: bb638...800

Grensen går rundt der man har blitt så feminin at man risikerer å bli seksuelt trakassert/utsatt for vold i herregarderoben. Åpenbart. Grunnen til at de da bør få bruke damegarderoben er for å unngå fare for liv og helse. Jeg prioriterer transkvinners sikkerhet høyere enn mitt eget eventuelle ubehag ved å se skyggen av en penis i min damegarderobe, og jeg synes det er jævlig smålig å tenke noe annet. 

Anonymkode: 0d571...217

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at selv i garderoben med færrest problemer vil noen oppleve deg som et problem. Løsningen er nok å ha en garderobe for pene, heteroseksuelle kvinner som kun takler å være sammen med likesinnede, ditto for menn og en garderobe for de som takler at andre kan være veldig forskjellig fra de selv.

Anonymkode: 1e846...70a

I kvinnegarderober så finnes det masse forskjellige kvinner, akkuratt som i mannegarderoben. Jeg er ganske sikker på at om jeg kledde meg ut som en jente, barberte meg og dusjet med badedrakt så hadde jeg ikke blitt kastet ut, jeg ville bare fått mange ubehagelige blikk. Det skal mye til før du blir kastet ut.

Majoriteten av transkjønnete har ingen problemer, fordi de forstår at de må tilpasse seg samfunnet. Problemet at et lite mindretall synes det er greit å skape ubehag for majoriteten sånn at de kan føle seg komfortabel.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grensen går rundt der man har blitt så feminin at man risikerer å bli seksuelt trakassert/utsatt for vold i herregarderoben. Anonymkode: 0d571...217

Hvor mange historier har du hørt om transeksuelle som har blitt seksuelt trakassert i en garderobe, og hvor mange historier har du hørt om jenter som blir seksuelt trakassert i fellesområdene? 

Det du snakker om her, er ikke noe å beskymre seg over. Det er hovedsakelig en unnskyldning noen transkjønnete bruker for å få lov til å gå til kvinnegarderoben. De fleste overgripere er også svært lite interessert i kvinner med penis, de går etter vanlige jenter. 

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 minutter siden, Camlon skrev:

Hvor mange historier har du hørt om transeksuelle som har blitt seksuelt trakassert i en garderobe, og hvor mange historier har du hørt om jenter som blir seksuelt trakassert i fellesområdene? 

Det du snakker om her, er ikke noe å beskymre seg over. Det er hovedsakelig en unnskyldning noen transkjønnete bruker for å få lov til å gå til kvinnegarderoben. De fleste overgripere er også svært lite interessert i kvinner med penis, de går etter vanlige jenter. 

Det skjer ofte. Senest skjedde det med Mathilde at hun ble angrepet på fellestoalettene på homsestedet London i Oslo, hvor man liksom skal være åpen for folk som ligger litt på siden av det heteronormative. Å være transseksuell medfører en betydelig risiko for vold, mange jeg kjenner har opplevd dette såpass ofte at de må tilrettelegge livet for å unngå helt vanlige situasjoner, som medfører økt risiko for vold, som å ta nattbussen eller gå i svømmehallen. 

Anonymkode: 0d571...217

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grensen går rundt der man har blitt så feminin at man risikerer å bli seksuelt trakassert/utsatt for vold i herregarderoben. Åpenbart. Grunnen til at de da bør få bruke damegarderoben er for å unngå fare for liv og helse. Jeg prioriterer transkvinners sikkerhet høyere enn mitt eget eventuelle ubehag ved å se skyggen av en penis i min damegarderobe, og jeg synes det er jævlig smålig å tenke noe annet. 

Anonymkode: 0d571...217

...Hvilket også kan være en høyst subjektiv grense. Ofre for trakassering/vold kan ha høyst forskjellig grad av feminitet som kommer til uttrykk gjennom bla. kles- og sminkevalg, men det er ikke primært dette overgripere ser etter. De ser etter noen å dominere. Selv om du selv ikke lider av å se en penis i damegarderoben så vil det garantert være noen andre som ikke er komfortabel med det. 

Anonymkode: bb638...800

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skjer ofte. Senest skjedde det med Mathilde at hun ble angrepet på fellestoalettene på homsestedet London i Oslo, hvor man liksom skal være åpen for folk som ligger litt på siden av det heteronormative. Å være transseksuell medfører en betydelig risiko for vold, mange jeg kjenner har opplevd dette såpass ofte at de må tilrettelegge livet for å unngå helt vanlige situasjoner, som medfører økt risiko for vold, som å ta nattbussen eller gå i svømmehallen. 

Anonymkode: 0d571...217

Du glemte å fortelle noe viktig i den historien. Mathilde gikk ikke inn på herretoalettet, hun gikk inn på dametoalettet. En mann ble irritert og tok kveletak på henne.

Argumentet som ble presentert tidligere, er at transeksuelle kvinner må gå til damegarderoben for å ikke bli trakassert. Om Mathilde skulle vært et godt eksempel, så måtte hun ha gått til herretoalettet, ikke dametoalettet. 

http://blikk.no/index.php/2016/08/29/forsokt-kvalt-pa-london-pub/

Risikoen for vold som transeksuell er definitivt høyere om du vandrer inn i damegarderoben og skaper ubehag, enn om du holder deg til herregarderoben. Det er fordi kvinnene og jentene som er i jentegarderoben har menn og foreldre, som ikke vil bli spesielt fornøyd om en person med penis kommer inn i garderoben deres.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man penis hører man ikke hjemme i kvinnegarderoben. Jeg beklager dersom transkjønnede føler seg støtt av dette, men så lenge man har kjønnsdelte garderober kan man ikke velge garderobe ut i fra hva man "føler" seg som. 

Selv er jeg mann som sender døtrene mine alene i kvinnegarderoben når vi er i svømmehallen, og jeg er slett ikke komfortabel med at de skal måtte dele dusj med noen med penis. Hvordan skal man da unngå at overgripere hevder å "føle seg" som kvinner for å få innpass i kvinnegarderoben? 

Dersom dette skal være normen i fremtiden kommer jeg nok til å "føle meg som kvinne" selv snart, for å kunne følge døtrene mine i kvinnegarderoben slik at jeg er sikker på at de er trygge. 

Anonymkode: 6392b...1b4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...