Gå til innhold

ok å avvise transsekuelle på spa?


Pipaluk

Anbefalte innlegg

På 3.4.2017 den 17.35, Gjest HarryDotter skrev:

Jeg syntes saken er enkel. Så lenge det sitter en penis eller vagina mellom beina på vedkomne, bør han/hun gå i den garderoben dertil kjønnet. Det gjør situasjonen grei for alle de som benytter seg av garderoben/dusjen og det er også noe den transkjønnede bør klare uten nevneverdig ubehag ikke sant? Når eventuelle operasjoner og tranformasjoner er ferdige, er de hjertlig velkommen til å gå i motsatt garderobe. Så unngåes problemer for alle. 

Nei det unngås ikke problemer for alle,  og gjør ikke situasjonen grei for søle som benytter seg av garderoben/dusjen å gjøre som du skriver her.

Det er ikke uten ubehag for en person med kvinnelig kjønnsuttrykk og delvis kvinnelig (med unntak av penis) kropp å gå i herregarderoben og dusje naken sammen med menn. 

Det er heller ikke uten ubehag for en person med mannlig kjønnsuttrykk og delvis mannlig (med unntak av vagina) kropp å gå i damegarderoben og dusje naken sammen med kvinner. 

Det er heller ikke nødvendigvis uten ubehsg for de andre som benytter garderoben. Jeg ville ihvertfall heller hatt en kvinne med penis i garderoben enn en mann med vagina. 

Det argumenteres som om transpersoner går fra manns- til kvinnekropp eller omvendt omtrent over natten. Men dette er en lang og gradvis prosess. Ikke alle tar den siste operasjonen. Men en transkvinne som (enda) ikke har tatt den siste operasjonen, kan likevel ofte ha en kropp som er like mye eller mer feminin enn maskulin. Og passer derfor ikke inn i en herregarderobe. Det samme gjelder selvsagt motsatt,  fir en transmann som (enda) ikke har tatt den siste operasjonen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 3.4.2017 den 20.04, Gjest HarryDotter skrev:

Hehe...Er så mye begreper og meningspåleggelser her at jeg blir svimmel :)Beklager om jeg blander dine begreper med andre. Du ser vel klart hva jeg mener? Min mening om saken er soleklar: Er man transperson som vil bli kvinne, men som har mannekropp med penis og pung, bør man gå i mannegarderober/toaletter. Er man transperson som vil gå fra kvinne til mann og har vagina og pupper, bør man gå i kvinnegarderover/toalett. Den dagen en transperson har fullført operasjon/transformering, vil jeg karakterisere det slik at vedkomne har fullført overgangen og "landet" på kjønn etter det personen selv definerer seg som ikke sant? Han/hun kan da gå på den garderoben til det kjønnet de har konvertert til. Kan det bli enklere?

Men i den perioden hvor transpersonen ikke har forandret kroppen til det kjønnet man føler seg som, er det jo umulig for omverden å ta stilling til hva den personen føler seg som. Vi kan se, men vi kan ikke se hva andre føler. Da bør transpersonen respektere sine omgivelser syntes jeg. DA kommer konseptet føleri inn i bildet. Det spiller nemlig ingen rolle for omgivelsene hva denne transpersonen føler i det de kler av seg i en garderobe. Det kan nemlig ikke vi dødelige lese av noe fysisk.

Ble det klarere? :(

Dette er ikke klart i det hele tatt. Det er slett ikke klart at en transkvinne har mannekropp helt til penis er operert om til vagina. Og det er slett ikke klart at en transmann har kvinnekropp helt til vagina er operert om til penis. 

En transkvinne som har helt maskulin kropp og kjønnsuttrykk skal selvsagt gå i herregarderoben. Men om prosessen er startet, vedkommende har begynt å ta kvinnelige hormoner og fått mer feminin kropp, begynt å utvikle bryster eller tatt brystoperasjon og i tillegg har et kvinnelig kjønnsuttrykk,  passer ikke vedkommende lenger i herregarderoben. Selv om vedkommende har penis.

En transmann som har helt kvinnelig kropp går selvsagt i kvinnegarderoben. Men om prosessen er startet,  brystene operert bort,  mannlige kjønnshormoner har gitt vedkommende skjegg og hår på brystet og kanskje dypere stemme,  og ellers mannlig kjønnsuttrykk,  passer ikke vedkommende lenger i kvinnegarderoben,  selv om vedkommende har vagina. 

I de tilfeller transkvinner med penis går i kvinnegarderoben eller transmenn med vagina i herregarderoben så er det ikke bare deres følelser den avgjørelsen er tatt på. Det er også basert på noe fysisk vi andre kan se. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...