Gå til innhold

Den store depresjonstråden


dillyduzit

Anbefalte innlegg

Sheik skrev (På 9.11.2022 den 12.40):

Enda en ny spiral mot bunnen. Har lyst til å bare kutte ut jula i år. Har ikke råd til det jævla tullet lenger. har lyst til å gi julegaver til kun barnet mitt, og droppe det andre, men da vil mine søsken og venner bli skuffa. Snakk om å feire jul hos mine eks-svigers og da innebærer det julegaver der også, så det er kanskje best å bare feire jul alene i den mørke hula mi. Isolere meg fullstendig. 

Hei hei- du må kanskje prøve å tenke på de små gleder i livet- finne en ny hobby- trene- tenke positivt- 

Anonymkode: 3e400...e0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest DeprimertMann skrev (På 24.10.2022 den 18.55):

Siste to ukene har jeg begynt å grue med til jula. Synes det er en forferdelig tid hvor jeg blir minnet om hvor taper jeg er. Regner med at denne jula blir lik, at jeg ligger i senga og gråter. 

Hvem så at du er en taper?? Alle mennesker er verd mer enn gull. Du må bare lære knepet med å tenke positivt kjære deg. Hold fast på en fin tanke. Tenk på sommeren, se for deg en bra fremtid- gled deg over en kaffekopp f.eks.....

Anonymkode: 3e400...e0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hei hei- du må kanskje prøve å tenke på de små gleder i livet- finne en ny hobby- trene- tenke positivt- 

Anonymkode: 3e400...e0e

Jeg har ingen små gleder. Har mange hobbier, men klarer ikke gjøre det på grunn av depresjon. Å  si til en deprimert person at de må tenke positivt er som å si til en person med brukket arm at «det er bare å tenke at den ikke er brukket». 

og ja, forresten så har jeg prøvd alt du nevner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sheik skrev (1 minutt siden):

Jeg har ingen små gleder. Har mange hobbier, men klarer ikke gjøre det på grunn av depresjon. Å  si til en deprimert person at de må tenke positivt er som å si til en person med brukket arm at «det er bare å tenke at den ikke er brukket». 

og ja, forresten så har jeg prøvd alt du nevner. 

Har du noe du ser frem til da evt.? Noe må jo du se lyst på også? Har du noen barndomsvenner? Noen du kan ha kontakt med? Ellers får du count your blessings- som min mor sa- er det noe bra da? Har du en kropp som virker f.eks.? Er du fri fra sykdommer? 

Anonymkode: 3e400...e0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også prøve å se for deg noe positivt som skal skje- se for deg at du ligger på en strand i Syden med palmer....

Anonymkode: 3e400...e0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du noe du ser frem til da evt.? Noe må jo du se lyst på også? Har du noen barndomsvenner? Noen du kan ha kontakt med? Ellers får du count your blessings- som min mor sa- er det noe bra da? Har du en kropp som virker f.eks.? Er du fri fra sykdommer? 

Anonymkode: 3e400...e0e

Du, så fint at du har lyst til å hjelpe folk som har det vondt, det er jo en veldig fin og raus tanke. Men et lite tips, aldri igjen si "Tenk positivt" til noen som sliter psykisk. I 98,7% av tilfellene vil det føre til kjipe reaksjoner. 

Hvis du vil støtte så er min erfaring at validering av deres opplevelse, positiv bekreftelse, fortelle en vits, sende en klem eller hjerte, si noe morsomt, heie, fungerer bedre. Noen ganger faller det i dårlig jord det også, men ikke like ofte som "Tenk positivt". ❤️

Endret av supernova_87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest supernova_87
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kan også prøve å se for deg noe positivt som skal skje- se for deg at du ligger på en strand i Syden med palmer....

Anonymkode: 3e400...e0e

Dette ser jeg for meg nå, ooh, deilig, Pepsi med plastsugerør, solbrune lår, tror jeg fikk litt energi til å ta en dusj. 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du noe du ser frem til da evt.? Noe må jo du se lyst på også? Har du noen barndomsvenner? Noen du kan ha kontakt med? Ellers får du count your blessings- som min mor sa- er det noe bra da? Har du en kropp som virker f.eks.? Er du fri fra sykdommer? 

Anonymkode: 3e400...e0e

Har ingenting å se frem til heller. September til februar er et mareritt for meg på grunn av julegreier og nyttår. Når jeg ser julevarer begynner å havne i butikken, begynner jeg å få panikk. Så er nyttår bare en påminnelse om at enda et år har gått uten å få til noe. Jeg er ikke fri fra sykdommer og kroppen fungerer bare periodisk. Ofte kommer jeg meg ikke opp av senga engang. Har en sykdom som vil komme tilbake, selv med behandling og medisiner for å forebygge. 

 

supernova_87 skrev (2 minutter siden):

Du, så fint at du har lyst til å hjelpe folk som har det vondt, det er jo en veldig fin og raus tanke. Men et lite tips, aldri igjen si "Tenk positivt" til noen som sliter psykisk. I 98,7% av tilfellene vil det føre til kjipe reaksjoner. 

Hvis du vil støtte så er min erfaring at validering av deres opplevelse, positiv bekreftelse, fortelle en vits, sende en klem eller hjerte, si noe morsomt, heie, fungerer bedre. Noen ganger faller det i dårlig jord det også, men ikke like ofte som "Tenk positivt". ❤️

Dette var veldig fint skrevet ❤️ det er litt som når den eldre generasjonen spør om man har prøvd det (tenke positivt, finne hobbyer, trene osv). Det er det første man får høre når man går til behandling for depresjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
Sheik skrev (5 minutter siden):

Har ingenting å se frem til heller. September til februar er et mareritt for meg på grunn av julegreier og nyttår. Når jeg ser julevarer begynner å havne i butikken, begynner jeg å få panikk. Så er nyttår bare en påminnelse om at enda et år har gått uten å få til noe. Jeg er ikke fri fra sykdommer og kroppen fungerer bare periodisk. Ofte kommer jeg meg ikke opp av senga engang. Har en sykdom som vil komme tilbake, selv med behandling og medisiner for å forebygge. 

 

Dette var veldig fint skrevet ❤️ det er litt som når den eldre generasjonen spør om man har prøvd det (tenke positivt, finne hobbyer, trene osv). Det er det første man får høre når man går til behandling for depresjon. 

❤️ Ja, har hørt den nok selv. Og selv om man kan riste på hodet av folk, da jeg var mest deprimert gjorde det utsagnet også vondt fordi man føler at "kanskje det er bare jeg som ikke er flink nok, det er min feil". 

Veldig leit å høre at ting er så mørkt.  Skulle ønske vi kunne tatt oss en tur til Tyrkia og spist pizza til den store gullmedalje og fått massasje hver dag. 🥳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

supernova_87 skrev (2 minutter siden):

❤️ Ja, har hørt den nok selv. Og selv om man kan riste på hodet av folk, da jeg var mest deprimert gjorde det utsagnet også vondt fordi man føler at "kanskje det er bare jeg som ikke er flink nok, det er min feil". 

Veldig leit å høre at ting er så mørkt.  Skulle ønske vi kunne tatt oss en tur til Tyrkia og spist pizza til den store gullmedalje og fått massasje hver dag. 🥳

Det hørtes veldig deilig ut! 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

supernova_87 skrev (17 minutter siden):

Dette ser jeg for meg nå, ooh, deilig, Pepsi med plastsugerør, solbrune lår, tror jeg fikk litt energi til å ta en dusj. 😍

🥰🥰🥰🥰

Anonymkode: 3e400...e0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

supernova_87 skrev (19 minutter siden):

Du, så fint at du har lyst til å hjelpe folk som har det vondt, det er jo en veldig fin og raus tanke. Men et lite tips, aldri igjen si "Tenk positivt" til noen som sliter psykisk. I 98,7% av tilfellene vil det føre til kjipe reaksjoner. 

Hvis du vil støtte så er min erfaring at validering deprimertte- er: av deres opplevelse, positiv bekreftelse, fortelle en vits, sende en klem eller hjerte, si noe morsomt, heie, fungerer bedre. Noen ganger faller det i dårlig jord det også, men ikke like ofte som "Tenk positivt". ❤️

Er du sikker på dette? Det heter kognitiv terapi....det jeg lurer på  ang. deprimerte er: får du ikke glede av god mat osv.? Jeg blir kjempe glad av en kopp kaffe, gode smaker o.l...

Anonymkode: 3e400...e0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

supernova_87 skrev (1 time siden):

❤️ Merker også så godt på søvnen, hvor den spiller inn på evnen til å ta gode valg. Dårlig og for lite søvn 2 uker på rad og så ble det sjokolade til frokost, what? 🙈

Huff ja. Søvn er viktig det. 

Her skal det skje egentlig koselige ting i ettermiddag, men jeg har bare mistet helt lysten. Må minne meg selv på at dette så jeg jo fram til. Det er depresjon i anmarsj som gjør at gleden forsvinner. 

Å miste gleden og positiv tenkning er jo kjernen i en depresjon. Det var til deg AB e0e. Det er fint du vil hjelpe, men som andre her sier så fungerer ikke "tenk positivt så blir alt bra". Å legge seg ned under dyna fungerer heller ikke, så det må man jobbe imot. Den minste ting kan være som å bestige et fjell. Jeg er en erfaren fjellklatrer.

Endret av Purple_Pixiedust
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Purple_Pixiedust skrev (1 minutt siden):

Huff ja. Søvn er viktig det. 

Her skal det skje egentlig koselige ting i ettermiddag, men jeg har bare mistet helt lysten. Må minne meg selv på at dette så jeg jo fram til. Det er depresjon i anmarsj som gjør at gleden forsvinner. 

Å miste gleden og positiv tenkning er jo kjernen i en depresjon. Det var til deg AB e0e. Det er fint du vil hjelpe, men som andre her sier så fungerer ikke "tenk positivt så blir alt bra". Å legge seg ned under dyna fungerer heller ikke, så det må man jobbe imot. Den minste ting kan være som å bestige et fjell. Jeg er en erfaren fjellklatrer.

Jeg vil spørre om noe konkret: om du tar en bit av yndlingsmaten din- er det da slik at du ikke føler noe? Eller kan du kjenne de gode smakene? Bare litt nysgjerrig på dette med depresjon og tanker...

Anonymkode: 3e400...e0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er du sikker på dette? Det heter kognitiv terapi....det jeg lurer på  ang. deprimerte er: får du ikke glede av god mat osv.? Jeg blir kjempe glad av en kopp kaffe, gode smaker o.l...

Anonymkode: 3e400...e0e

Ja, jeg er helt sikker ❤️ Og jeg er helt sikker på at kognitiv terapi er noe helt annet enn at fremmede på nett sier "Tenk positivt".  Det er en god tanke du har her, tanker påvirker oss, å snakke til oss med en positiv stemme og være raus hjelper. Å være takknemlig hjelper. Å fokusere på gode ting hjelper. Men kognitiv terapi er ikke en formaning til seg selv om å tenke mer positivt. 

Kognitiv terapi kan være ganske enkelt. Men ikke så enkelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg vil spørre om noe konkret: om du tar en bit av yndlingsmaten din- er det da slik at du ikke føler noe? Eller kan du kjenne de gode smakene? Bare litt nysgjerrig på dette med depresjon og tanker...

Anonymkode: 3e400...e0e

Jeg mister av og til matlysten av depresjon og av og til ikke. God mat er godt uansett, men jeg får ikke den samme positive opplevelsen av god mat når jeg er alvorlig deprimert som når jeg ikke er deprimert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er ikke deprimert, men skulle ønske jeg hadde levert bilen på verksted slik at jeg kunne prøvd å dø av kullos-forgifting og at det ville sett ut som et uhell fordi "bilen var jo ødelagt"....

Anonymkode: 1e071...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

supernova_87 skrev (37 minutter siden):

Ja, jeg er helt sikker ❤️ Og jeg er helt sikker på at kognitiv terapi er noe helt annet enn at fremmede på nett sier "Tenk positivt".  Det er en god tanke du har her, tanker påvirker oss, å snakke til oss med en positiv stemme og være raus hjelper. Å være takknemlig hjelper. Å fokusere på gode ting hjelper. Men kognitiv terapi er ikke en formaning til seg selv om å tenke mer positivt. 

Kognitiv terapi kan være ganske enkelt. Men ikke så 

Så du tror du sitter på hele sannheten- så enkelt er det ikke nei. 

Anonymkode: 3e400...e0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er ikke deprimert, men skulle ønske jeg hadde levert bilen på verksted slik at jeg kunne prøvd å dø av kullos-forgifting og at det ville sett ut som et uhell fordi "bilen var jo ødelagt"....

Anonymkode: 1e071...d4b

?? Det må da være noe positivt i ditt liv og vel? 

Anonymkode: 3e400...e0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

?? Det må da være noe positivt i ditt liv og vel? 

Anonymkode: 3e400...e0e

Joda, det er mye positivt i livet, men akkurat nå og i lang tid har jeg ikke fått til mye. Jeg elsker egentlig å leve og vil ikke dø, men ser rett og slett ingen annen løsning.

Anonymkode: 1e071...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...