Gå til innhold

Bør barnevernet fritas fra taushetsplikt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, slagelse skrev:

Korreksjon: Det er fakta. Det går prestisje i det for barnevernet å vinne sakene. Jeg vet det, for jeg har opplevd det. 

Om det er fakta får du bevise det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjesp. Saken er såre enkel: Enhver sosialarbeider vil (burde) ikke ha samvittighet til å utlevere et menneske (f.eks psykisk sykdom, utviklingshemming, lav intelligens). Disse menneskene fortjener og trenger å beskyttes fra seg selv, uavhengig av om de forstår eller vil det selv. Ergo: Taushetsplikt må opprettholdes, barnevernet kommer ikke til å vinne noen popularitetspriser med det første (eller ever). Men: Alle barn fortjener å bli beskyttet. Derfor trenger vi selvsagt barnevernet. Spørsmålet i mine øyne blir heller om syke, ensomme og svake mennesker fortjener et sterkere og bedre vern og oppfølging, uavhengig av barnevernet. 

Anonymkode: 00b85...463

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, slagelse skrev:

Korreksjon: Det er fakta. Det går prestisje i det for barnevernet å vinne sakene. Jeg vet det, for jeg har opplevd det. 

Korreksjon: Inntil du klarer å komme med et fnugg av dokumentasjon er det i beste fall alternativ fakta.

Anonymkode: f14cf...d70

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Korreksjon: Inntil du klarer å komme med et fnugg av dokumentasjon er det i beste fall alternativ fakta.

Anonymkode: f14cf...d70

Korreksjon: Det å ha erfaring og det å "vite" er to forskjellige ting. Det vet alle voksne mennesker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, slagelse skrev:

Korreksjon: Det å ha erfaring og det å "vite" er to forskjellige ting. Det vet alle voksne mennesker. 

Jepp, og alle voksne mennesker vet at påstander må dokumenteres for å kunne kalles fakta. Om ikke er det rett og slett fake news.

Anonymkode: f14cf...d70

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, og alle voksne mennesker vet at påstander må dokumenteres for å kunne kalles fakta. Om ikke er det rett og slett fake news.

Anonymkode: f14cf...d70

Så bra at du forstår at det å ha erfaring og det å "vite" er to forskjellige ting. Når man har erfaring, så er det fakta. Enten du liker det eller ikke. Sånn er det.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Venter fortsatt på kommentar på denne, fra deg slagelse som mente at jeg ikke skrev om tema.....men ser du er veldig aktiv med andre innlegg?

Det er en god debatt å se på dette med barnevernets taushetsplikt, for det virker som om mange, inkl ts, ikke ser barnas perspektiv her.

Barnevernet sitter med svært intime detaljer om barnas liv. Når uskikkede foreldre skriker om det korrupte barnevernet, gjør de det vel vitende om at barnevernet ikke kan gå ut med informasjon for å underbygge sine avgjørelser. Arenaen blir derfor overlatt til foreldrene, som kan skjønnmale sitt liv med barna helt uimotsagt. Dette er selvsagt et problem, både fordi eventuelle uriktige avgjørelser av barnevernet ikke så lett blir synlig, og fordi det er lett å skape et inntrykk av at barnevernet har et valg, at de velger å holde noe skjult og at det må være ugler i mosen! Det siste er jo skikkelig mat for uskikkede foreldre og konspirasjonsteoretikere.... 

 

Eksempel: Astrid er blitt seksuelt misbrukt av kjæresten til mor. Mor er  en svak personlighet som lett blir avhengig av menn og manipulert, veldig redd for å bli forlatt. Hun overser og bortforklarer misbruket. Hun har noe rusproblemer, og det er mistanke om at hun kjenner godt til misbruket,  men ofrer Astrid for å ha en kjæreste.

Barnevernet fjerner Astrid fra hjemmet. Mor legger ut tårevåte og sinte statuser og får stor støtte på Facebook. Barnevernet har plassert Astrid i fosterhjem og skal forsøke å hjelpe henne å bearbeide traumene og få en god utvikling. Mor forteller sin historie i mediene som en feilsak fra Barnevernet. Barnevernet kan ikke uttale seg... Men la oss si at de kunne det?

Da skulle de altså gå ut i media og imøtegå saken (ikke vanskelig å finne ut hvem barnet er da, siden mor har pepret fb med navn og bilder) med å fortelle at Astrid er blitt seksuelt misbrukt osv???

Mener dere dette er en god ting?

Anonymkode: 15558...ffb

Endret av Nordvesta
Innlegg ryddet for svar til avsporing i sitat
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke hverken en motstander eller en forkjemper for barnevernet og jeg føler dette blir som å kaste stein frem og tilbake mens man beskylder den andre for å ha skylden - akkurat som i barnehagen "det var hun som gjorde det" :fnise: men i steden for sand og stein er det ordet "fakta" som brukes.. 

Så langt jeg kan se er det eneste som er fakta i denne tråden at man er uenig og ingen klarer legge frem noen form for dokumentasjon for argumentene sine fordi de er for opptatt av å rette fingeren mot de som er uenig. Som dette:

1 time siden, Violetta skrev:

Da får du se bedre etter, jeg gidder ikke å gjøre den jobben for deg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Carrot skrev:

Jeg er ikke hverken en motstander eller en forkjemper for barnevernet og jeg føler dette blir som å kaste stein frem og tilbake mens man beskylder den andre for å ha skylden - akkurat som i barnehagen "det var hun som gjorde det" :fnise: men i steden for sand og stein er det ordet "fakta" som brukes.. 

Så langt jeg kan se er det eneste som er fakta i denne tråden at man er uenig og ingen klarer legge frem noen form for dokumentasjon for argumentene sine fordi de er for opptatt av å rette fingeren mot de som er uenig. Som dette:

 

Ja, det blir påstand mot påstand. Men om man kommer med bastante påstander bør man også være innstilt på å svare for seg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.2.2017 den 16.32, Violetta skrev:

Ja, det blir påstand mot påstand. Men om man kommer med bastante påstander bør man også være innstilt på å svare for seg. 

Og det snakker du om. Jeg tror ikke at bv tilhengere skal tørre å komme med en slik påstand om at andre skal svare for seg. Når bv tilhengere får kritiske spørsmål barnevernets arbeid tyr de til 1. Ikke svare for seg overhodet. 2 Eller å gå til personangrep på personen som stiller spørsmålet. Dette har jeg opplevd fra da jeg kom til KG. Bv tilhengerne tåler ikke å få kritiske spørsmål om hvorfor de støtter et korrupt barnevern eller spørsmål om barnvernets arbeid og manglende undersøkelser. Det går ikke an å få saklige begrunnelser til hvorfor vi skal ha et slikt barnevern. Da tror jeg du skal langt mer forsiktig med å utbasunere at bv kritikere ikke svarer for seg. Med mindre du kan komme med saklig begrunnelse til hvorfor vi skal ha et sviktende og korrupt barnevern, så forventer jeg en langt mer ydmyk holdning fra deg og andre bv tilhengere her inne. 

Endret av slagelse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Carrot skrev:

Nå er det tillitten i befolkningen som har sendt sakene dit de nå er, sammen med 59 demonstrasjoner mot vårt hjemlige barnevern i 20 forskjellige land - det vil jeg påstå man kan ta som et ganske kraftig signal om at tillitt har de i allefall ikke på det nivået de bør ha.

Sakene startet tilbake i 2015 hvor EDM kommuniserte bekymring nettopp på denne bakgrunnen dersom man har forsøkt lese litt om sakene. Men det er helt klart lettere å si at dette er "klaging" enn å sette seg inn i det. Så mitt spørsmål er da mer hva du legger i tillit?

Det er verdt å ta med at prosessen i Strasbourg har så vidt kommet i gang som det også vises til i den ene linken hvor de skriver at endelig avgjørelse i sakene ikke kan ventes før i 2017. Men jeg er enig i at fra dette startet i 2015 og til i dag hvor EMD etter en lang tids opphold med å kommunisere nye saker mot Norge har besluttet å gripe fatt i så mange som 7 saker!

Samtidig har kritikken utenfor landet økt betraktelig, noe som også selvsagt viser en manglende tillitt.

Så jeg kan ikkehelt se at du har 100% rett heller når du sier norsk BV har tillitt i beforlkingen her hjemme? Kanskje du har tillitt til dem, og mange med deg - ,en det er ufravikelig at mange ikke har tillitt til dem også.

At bv får kritikk i utlandet er ikke så rart. Hvis man  ser på de kulturelle forskjellene som ligger til grunn i barneoppdragelsen i Norge og de landene som kritiserer så er det ikke rart det reageres. De fleste landene som kritiserer har en tilnærming til barn som er hentet fra steinalderen. Barna er familiens eiendel, de kan oppdras med vold og i tillegg har ikke barn noe form for autonomi. Man kan ikke akseptere at dette skal skje i Norge , fordi det er "kultur". At sakene har kommet opp i menneskerettighetsdomstolen betyr ikke at saken er vunnet, men at partene har valgt å anke til den høyeste rettskraftige instansen som finnes. Ergo så er det ikke ensbetydene med en dom. Skjønner at bv motstandere ønsker at det skal være stort å få saken opp i menneskerettighetsdomstolen men det er da altså ikke. 

Anonymkode: dc262...d98

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, slagelse skrev:

Og det snakker du om. Jeg tror ikke at bv tilhengere skal tørre å komme med en slik påstand om at andre skal svare for seg. Når bv tilhengere får kritiske spørsmål barnevernets arbeid tyr de til 1. Ikke svare for seg overhodet. 2 Eller å gå til personangrep på personen som stiller spørsmålet. Dette har jeg opplevd fra da jeg kom til KG. Bv tilhengerne tåler ikke å få kritiske spørsmål om hvorfor de støtter et korrupt barnevern eller spørsmål barnvernets arbeid og manglende undersøkelser. Det går ikke an å få saklige begrunnelser til hvorfor vi skal ha et slikt barnevern. Da tror jeg du skal langt mer forsiktig med å utbasunere at bv kritikere ikke svarer for seg. Med mindre du kan komme med saklig begrunnelse til hvorfor vi skal ha et sviktende og korrupt barnevern, så forventer jeg en langt mer ydmyk holdning fra deg og andre bv tilhengere her inne. 

Jeg harikke tatt stilling verken for eller imot barnevernet. Jeg ble oppriktig interessert da noen her påsto at det var liten tillit tilbarnevernet her i landet. Jeg spurte derfor etter dokumentasjon. Jeg har ikke kommet med kritikk rettet verken mot noen person eller gruppe her inne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan man lese seg opp på harde fakta om bv og den korrupte etatens mål om å kaste penger etter fosterforeldre og andre aktører. I tillegg er det fakta fra en tv kanal som lever av å levere sensasjonsnyheter som da henvises til som en pålitelig kilde.

Anonymkode: dc262...d98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her kan man lese seg opp på harde fakta om bv og den korrupte etatens mål om å kaste penger etter fosterforeldre og andre aktører. I tillegg er det fakta fra en tv kanal som lever av å levere sensasjonsnyheter som da henvises til som en pålitelig kilde.

Anonymkode: dc262...d98

Korrekt. Støttes. Der kan man også lese seg opp på hvilke personangrep man også får hvis man tørre å stille bv tilhengerne kritiske spørsmål om hvorfor de støtter et korrupt barnevern. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Violetta skrev:

Ja, det blir påstand mot påstand. Men om man kommer med bastante påstander bør man også være innstilt på å svare for seg. 

Du, å diskutere med en vegg er mer konstruktivt siden det er du som ikke svarer for deg men gnager om og om igjen på ditt.

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Kan sitere det første innlegget mitt enda en gang jeg, siden det FORTSATT omhandler tema. Kan du ikke heller være med og diskutere dette intreressante temaet i stedet for å avspore?

"Denne tråden var skrevet av noen som mener taushetsplikten bør oppheves.

Det betyr at når Hanna, Emma, Daniel eller Liam begynner på skolen/i ny jobb, kan hvem som helst av nye klassekamerater/kolleger vite alt om Hannas alkoholikerfar, Emmas psykisk syke mor, om at Daniel ble voldtatt av sin far eller at Liam ble skjelt ut og vanskjøttet hele barndommen. 

Men hvem bryr seg vel om ungene, det viktigste er å komme konspirasjonsteoretikerene i møte.... "

Anonymkode: 15558...ffb

Jeg er helt enig med deg i at taushetsplikten slik du beskriver den ikke bør endres - men jeg er ikke enig i at man skal kunne bruke taushetsplikt for å skjule seg bak når en sak for eksempel skal opp i en domsstol. Det er ikke greit at Ola og Kari i nabolaget skal kunne lese rapporter fra BV om naboungene - men det er nok ikke det TS mener når temaet er oppe heller. Det handler om at BV skal kunne etterses av andre instanser uavhengig av taushetsplikten. Ikke privatpersoner - andre instanser. 

 

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Skjønner at bv motstandere ønsker at det skal være stort å få saken opp i menneskerettighetsdomstolen men det er da altså ikke. 

Anonymkode: dc262...d98

Når norske høyesterettsdommere går ut og sier dette er alvorlig, politikere og regjeringsadvokaten for eksempel alle er enig om at dette er alvorlig skjønner jeg ikke hvordan "ola nordmann" kan få seg til å si at det ikke er det og at det kun er motstandere som mener dette er en big deal og når de selv bruker betegnelsen "betydelig" er det vel noe feil av "kari og ola" å forsøke gjøre saken liten og ubetydelig...

Sitat

Regjeringsadvokaten bekrefter at Den europeiske menneskerettighetsdomstolen (EMD) skal granske sju norske barnevernssaker, et betydelig antall saker.

– Det ser ut til at EMD er ute etter å prøve norsk barnevern, og om vi tar nok hensyn til vernet om familielivet etter EMK (Den europeiske menneskerettskonvensjonen), sier Christian Reusch, ledende advokat hos Regjeringsadvokaten

personlig regner jeg altså regjeringen, stortinget og rettsystemet i norge som pålitelige kilder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fascinerende at det finnes mennesker som anser tabloide nyhetssaker som bevis.  "Jammen, de sa det på TV2, da må det være sant." Jeg bare ler.

Anonymkode: 42507...d5f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Temaet her er TAUSHETSPLIKTEN I BARNEVERNET. 

 

Anonymkode: 15558...ffb

Endret av Nordvesta
Innlegg ryddet for svar, både i sitat og i tekst, til avsporinger og brukerdebatt
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, slagelse skrev:

Og det snakker du om. Jeg tror ikke at bv tilhengere skal tørre å komme med en slik påstand om at andre skal svare for seg. Når bv tilhengere får kritiske spørsmål barnevernets arbeid tyr de til 1. Ikke svare for seg overhodet. 2 Eller å gå til personangrep på personen som stiller spørsmålet. Dette har jeg opplevd fra da jeg kom til KG. Bv tilhengerne tåler ikke å få kritiske spørsmål om hvorfor de støtter et korrupt barnevern eller spørsmål barnvernets arbeid og manglende undersøkelser. Det går ikke an å få saklige begrunnelser til hvorfor vi skal ha et slikt barnevern. Da tror jeg du skal langt mer forsiktig med å utbasunere at bv kritikere ikke svarer for seg. Med mindre du kan komme med saklig begrunnelse til hvorfor vi skal ha et sviktende og korrupt barnevern, så forventer jeg en langt mer ydmyk holdning fra deg og andre bv tilhengere her inne. 

Det første kravet for en saklig debatt er at man kan begrunne de påstander man kommer med. Du har aldri begrunnet dine innspill med annet enn din personlig erfaring. Du krever at din personlige erfaringer skal vektlegges som faktum, selv om du nekter å vektlegge andres erfaringer som det samme. Jeg viser til konkrete kilder i mine innspill, for å underbygge mine erfaringer og mine innspill. Det er umulig å ha en saklig debatt med deg, så lenge du nekter å gjøre det samme.

Å anklage en offentlig etat for korrupsjon er en alvorlig anklage. Å hevde at vi a) støtter en korrupt og sviktende etat og b) ikke har barnas beste i tankene, når vi etterspør dokumentasjon av disse alvorlige anklagene er så usaklig og frekt som du får det.

Det er nettopp barnas beste og deres rettsikkerhet som står på spill når man ønsker å frita barnevernet for taushetsplikten.

Anonymkode: f14cf...d70

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klappe: til Honey Dew og AB over her. Godt at flere ser og poengterer viktigheten av dokumentasjon. Man kan ikke bare slenge ut udokumenterte alvorlige påstander om en offentlig etat eller bruke personlige erfaringer som om de var allmenne, i allefall ikke om man ønsker en seriøs debatt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernet har da ikke liten tilitt annet enn fra de som blir fratatt ungene og mangler selvinnsikt. "What?! Må ungen spise?! Han fikk da en brødskive hver fjortende dag. De er onde og ute etter meg" (satt på spissen)

Selvsagt sksl de ikke slippe taushetsplikten. Det er ungene de beskytter og ikke foreldrene. Ungene skal da virkelig ikke utleveres sånn. Og det at noen ikke skjønner det kan vel kanskje gi en indikasjon på hvorfor de er under barnevernets blikk

Anonymkode: 02e7d...1ed

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...