Gå til innhold

Bør barnevernet fritas fra taushetsplikt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest New Girl
6 minutter siden, slagelse skrev:

Har du kilder på at barnevernet har stor tillit? Eller baserer du din uttalelse på tabloide medieoppslag? Må bare spørre ettersom mediaoppslag også er bv tilhengernes måte å bevise sine påstander. Jeg har fulgt med på dere med stor interesse de siste månedene, og dere har brukt TV2, Nrk1 og andre aviser for å "bevise" deres påstander om hvor fantastiske barnevernet skal være. Men når det kommer kritiske spørsmål og forskning på bordet om barnevernets unnasluntring blir dette avfeid som løgn og svada. 

Når man skriver at tilliten til barnevernet er så liten at det truer dens eksistens, så må det nesten være det som skal dokumenteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, New Girl skrev:

Når man skriver at tilliten til barnevernet er så liten at det truer dens eksistens, så må det nesten være det som skal dokumenteres.

Du kan få en tydelig indikasjon fra demonstrasjonstalene som har vært.
Tilliten virker ikkeeksisterende faktisk.
Dette er jo ikke folk som bare slenger ut en påstand på forum, men engasjerer seg fordi de virkelig ser hvor stort problem barnevernet er, som de holder på med lovbrudd for å holde den store industrien i gang.

 

Anonymkode: f4fc2...8d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, slagelse skrev:

Har du kilder på at barnevernet har stor tillit? Eller baserer du din uttalelse på tabloide medieoppslag? Må bare spørre ettersom mediaoppslag også er bv tilhengernes måte å bevise sine påstander. Jeg har fulgt med på dere med stor interesse de siste månedene, og dere har brukt TV2, Nrk1 og andre aviser for å "bevise" deres påstander om hvor fantastiske barnevernet skal være. Men når det kommer kritiske spørsmål og forskning på bordet om barnevernets unnasluntring blir dette avfeid som løgn og svada. 

Til slutt minner jeg deg om at disse siste oppslagene på TV2 har basert seg på grundige undersøkelser og forskning fra journalistene. Noe bv tilhengernes tidligere "beviser" ikke har gjort. 

Nei jeg har ikke noen kilder på noe som helst, og jeg har ikke noen formening om hvor stor tillit barnevernet har. Men jeg har heller ikke kommet med noen bastante påstander i noen retning heller.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan få en tydelig indikasjon fra demonstrasjonstalene som har vært.
Tilliten virker ikkeeksisterende faktisk.
Dette er jo ikke folk som bare slenger ut en påstand på forum, men engasjerer seg fordi de virkelig ser hvor stort problem barnevernet er, som de holder på med lovbrudd for å holde den store industrien i gang.

 

Anonymkode: f4fc2...8d3

Selvfølgelig har barnevernet liten tillit blant mennesker som føler seg urettferdig behandlet av dem. Men de er da ikke representative for befolkningen. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Violetta skrev:

Selvfølgelig har barnevernet liten tillit blant mennesker som føler seg urettferdig behandlet av dem. Men de er da ikke representative for befolkningen. 

Du mener vi helst skal høre på den delen av befolkningen som aldri har hatt befatning med barnevernet. De som lever i god tro med medfødt naturlig naivitet og i tillegg er påvirket av propagandaen barnevernets klør forsøker å spre gjennom media?
De som ikke har oppdaget at navnet Barnevernet er bevisst feilinformasjon...?

Anonymkode: f4fc2...8d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Violetta skrev:

Selvfølgelig har barnevernet liten tillit blant mennesker som føler seg urettferdig behandlet av dem. Men de er da ikke representative for befolkningen. 

Når det er en etat som kommer og tar barn fra foreldrene og familien uten grunn, så er det nok representativt for Norge. Enten du liker det eller ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eple faller ikke langt fra stammen, en av grunnene til at plassering i øvrig familie ikke alltid er et alternativ. 

 

Anonymkode: 51e18...1af

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du mener vi helst skal høre på den delen av befolkningen som aldri har hatt befatning med barnevernet. De som lever i god tro med medfødt naturlig naivitet og i tillegg er påvirket av propagandaen barnevernets klør forsøker å spre gjennom media?
De som ikke har oppdaget at navnet Barnevernet er bevisst feilinformasjon...?

Anonymkode: f4fc2...8d3

Du påstår at barnevernet har liten tillit i befolkningen. Det er din påstand. De aller fleste har ingen befatning med barnevernet, og du påstår at disse har stor tillit til etaten. Ikke vet jeg. Men du kan ikke etter eget forgodtbefinnende velge ut en del av befolkningen som skal representere alle. Det er det du gjør her. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eple faller ikke langt fra stammen, en av grunnene til at plassering i øvrig familie ikke alltid er et alternativ. 

 

Anonymkode: 51e18...1af

Så dette betyr at man skal ta alle under en kam? Nå er det faktisk slik at barnevernet er lovforpliktet til å vurdere øvrig familie og nettverk FØR barna evt. skal plasseres i fosterhjem. Når barnevernet ikke gjør det, så bryter de loven. Mener du at barnevernet skal bryte loven? Hvis ja, så forventer jeg den saklige begrunnelsen for dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Dette er dokumentasjon på tillit til barnevernet. Det er fremdeles ikke min påstand at tilliten er stor, dette er kildenes påstand. 

http://www.advokatsylte.no/barn/tilliten-til-barnevernet-er-hoyere-enn-noen-gang-for

http://www.dagbladet.no/kultur/brukerne-har-stor-tillit-til-barnevernet/65068031

 

Endret av Violetta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestvest

Barnesaker starter ofte hos helsesøster og BUP. De ender opp hos barnevernet som den rette instans. Tråden er et angrep på barns rettigheter.

Endret av gjestvest
Innlegg ryddet for brukerdebatt i sitat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, slagelse skrev:

Så dette betyr at man skal ta alle under en kam? Nå er det faktisk slik at barnevernet er lovforpliktet til å vurdere øvrig familie og nettverk FØR barna evt. skal plasseres i fosterhjem. Når barnevernet ikke gjør det, så bryter de loven. Mener du at barnevernet skal bryte loven? Hvis ja, så forventer jeg den saklige begrunnelsen for dette. 

Nei, men det forklarer hvorfor ikke en veldig stor andel av barna havner hos familie. Etter en lovforpliktet vurdering altså. En annen grunn er at det faktisk ikke er veldig mange som er villige til å ta seg av et barn som er preget av omsorgssvikt, selv om det er familie. 

Anonymkode: 51e18...1af

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@slagelse hvor er dokumentasjonen på at barnevernet ikke har tillit i befolkningen? 

Endret av Violetta
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enkelte brukere oppsøker hver eneste tråd av dette slaget og lager diskusjoner uten å godta svarene.  Disse  (den) personene bør bare overses da de ikke tilfører debatten noe mer enn bare frustrasjon. 

Debatt om barnevernet er viktig.  Men barnevernet ER viktig og nødvendig for en hel rekke barn.  Feil gjøres selvfølgelig,  noe som er utrolig trist for de det gjelder,  men det betyr ikke at barnevernet i sin helhet må legges ned!  Barnevernet må bygges opp!  Få mer ressurser!  Komme på banen og samarbeide med andre etater på tidligere tidspunkt!  Barn fortjener å bli tatt vare på, og noen foreldre er dessverre ikke i stand til å gjøre dette på egen hånd.  

Anonymkode: 70231...4d5

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, slagelse skrev:

Jeg er på tema. Da forventer jeg at du er det samme. 

 

22 minutter siden, Violetta skrev:

@slagelse hvor er dokumentasjonen på at barnevernet ikke har tillit i befolkningen? 

Hvorfor svarer du ikke? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden var skrevet av noen som mener taushetsplikten bør oppheves.

Det betyr at når Hanna, Emma, Daniel eller Liam begynner på skolen/i ny jobb, kan hvem som helst av nye klassekamerater/kolleger vite alt om Hannas alkoholikerfar, Emmas psykisk syke mor, om at Daniel ble voldtatt av sin far eller at Liam ble skjelt ut og vanskjøttet hele barndommen. 

Men hvem bryr seg vel om ungene, det viktigste er å komme konspirasjonsteoretikerene i møte.... :rolleyes:

 

 

 

Anonymkode: 15558...ffb

Endret av Nordvesta
Innlegg ryddet for brukerdebatt
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 21.2.2017 den 12.55, AnonymBruker skrev:

Denne tråden var skrevet av noen som mener taushetsplikten bør oppheves.

Det betyr at når Hanna, Emma, Daniel eller Liam begynner på skolen/i ny jobb, kan hvem som helst av nye klassekamerater/kolleger vite alt om Hannas alkoholikerfar, Emmas psykisk syke mor, om at Daniel ble voldtatt av sin far eller at Liam ble skjelt ut og vanskjøttet hele barndommen. 

Men hvem bryr seg vel om ungene, det viktigste er å komme konspirasjonsteoretikerene i møte.... :rolleyes:

 

 

 

Anonymkode: 15558...ffb

Når noen som har mistet omsorgen argumentere for oppheving av taushetsplikten, så føler jeg at bare det er et tegn på at de ikke burde ha omsorgen for barn.

Barnevernet ble koblet inn når jeg gikk på ungdomsskolen (de burde blitt det lenge før, men). Jeg bor på et såpass lite sted at alle visste ganske mye. Hadde de i tillegg hatt tilgang til all informasjonen barnevernet hadde, fremfor alt hva jeg  hadde fortalt dem om, så hadde jeg tatt livet av meg. Jeg synes det er tungt nå som voksen også, at så mange mennesker tror de vet så mye om meg, men de vet jo bare en brøkdel av hva som faktisk skjedde. Jeg blir helt matt når jeg tenker på at noen på alvor synes det er OK at barn/ungdommer skal gå igjennom noe sånt. 

Dette er faktisk en måte å ødelegge barns liv for mange år fremover (kanskje for alltid). Det burde alle barnevernsmotstandere tenke nøye igjennom før de argumenterer for det.

Endret av Nordvesta
Innlegg ryddet for brukerdebatt i sitat
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gjestvest skrev:

Barnesaker starter ofte hos helsesøster og BUP. De ender opp hos barnevernet som den rette instans. Tråden er et angrep på barns rettigheter.

Dette :ninuskapus:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Rosaboble15 skrev:

Når noen som har mistet omsorgen argumentere for oppheving av taushetsplikten, så føler jeg at bare det er et tegn på at de ikke burde ha omsorgen for barn.

Barnevernet ble koblet inn når jeg gikk på ungdomsskolen (de burde blitt det lenge før, men). Jeg bor på et såpass lite sted at alle visste ganske mye. Hadde de i tillegg hatt tilgang til all informasjonen barnevernet hadde, fremfor alt hva jeg  hadde fortalt dem om, så hadde jeg tatt livet av meg. Jeg synes det er tungt nå som voksen også, at så mange mennesker tror de vet så mye om meg, men de vet jo bare en brøkdel av hva som faktisk skjedde. Jeg blir helt matt når jeg tenker på at noen på alvor synes det er OK at barn/ungdommer skal gå igjennom noe sånt. 

Dette er faktisk en måte å ødelegge barns liv for mange år fremover (kanskje for alltid). Det burde alle barnevernsmotstandere tenke nøye igjennom før de argumenterer for det.

Når noen argumenterer for å oppheve taushetsplikten så er det fordi at de har en sterk sak. Det er ingen tvil om at ingen har lyst til å bli eksponert, men en familie må en eller annen gang betale den prisen for at andre ikke skal måtte gå igjennom samme urettferdige kamp mot barnevernet. Og jeg vet hva det vil si. Jeg vet også hvordan det er å oppleve at barnevernet produserer løgner som de skriver ned i detaljer i sine rapporter. At du kan mene at det er uegnede foreldre som ønsker å oppheve taushetsplikten til barnevernet i noen saker er mildt sagt sjokkerende. Hva skal man gjøre da? Skal man tie barnevernets ugjerninger i hjel? Skal barnevernet bedrive terror mot flere familier? Det er det som skjer. TV2 har tatt tak i flere saker det siste året som viser dette. Hvis du mener at barnevernet skal ta barn på falske grunnlag så er det bekymringsfullt. Det barnevernet gjør da er å ødelegge hele familier. Alle er like mye verdt, barn og voksne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Rosaboble15 skrev:

Når noen som har mistet omsorgen argumentere for oppheving av taushetsplikten, så føler jeg at bare det er et tegn på at de ikke burde ha omsorgen for barn.

Barnevernet ble koblet inn når jeg gikk på ungdomsskolen (de burde blitt det lenge før, men). Jeg bor på et såpass lite sted at alle visste ganske mye. Hadde de i tillegg hatt tilgang til all informasjonen barnevernet hadde, fremfor alt hva jeg  hadde fortalt dem om, så hadde jeg tatt livet av meg. Jeg synes det er tungt nå som voksen også, at så mange mennesker tror de vet så mye om meg, men de vet jo bare en brøkdel av hva som faktisk skjedde. Jeg blir helt matt når jeg tenker på at noen på alvor synes det er OK at barn/ungdommer skal gå igjennom noe sånt. 

Dette er faktisk en måte å ødelegge barns liv for mange år fremover (kanskje for alltid). Det burde alle barnevernsmotstandere tenke nøye igjennom før de argumenterer for det.

Nemlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...