Gå til innhold

Tråden for privatister - Vår/Sommer 2017!!


EivGrims

Anbefalte innlegg

Gjest Wanda Maximoff
23 minutter siden, ompalompa24 skrev:

Har funnet ut at jeg skal ta opp igjen matte, men sliter med å finne ut av hvordan jeg kan gjøre dette. Har vitnemål fra r94 og matten jeg skal ta opp heter 1MY. Men etter ny regler i Kunnskapsløftet må jeg da altså ta opp igjen både 1P + 2P etter hva jeg har forstått. Altså må jeg ta to eksamener istedenfor bare én? 

:tommelsmil::laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ompalompa24
2 minutter siden, Wanda Maximoff skrev:

:tommelsmil::laugh:

Takk! :P Blir helt surrete av dette her!

Fikk svar fra fylkeskommunen som sa at dersom jeg ville gå videre med matten, trengte jeg kun å ta eksamen i 1P + S1. Tar jeg 1S får jeg også realfagspoeng, så da lønner vel det seg? Har uansett tenkt å ta matten som kreves for medisin og veterinær, og der er kravet R1 eller S1+S2. Håper noen skjønte hva jeg mente :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff
Akkurat nå, ompalompa24 skrev:

Takk! :P Blir helt surrete av dette her!

Fikk svar fra fylkeskommunen som sa at dersom jeg ville gå videre med matten, trengte jeg kun å ta eksamen i 1P + S1. Tar jeg 1S får jeg også realfagspoeng, så da lønner vel det seg? Har uansett tenkt å ta matten som kreves for medisin og veterinær, og der er kravet R1 eller S1+S2. Håper noen skjønte hva jeg mente :fnise:

Stemmer det. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ompalompa24

 

3 minutter siden, Wanda Maximoff skrev:

Stemmer det. :) 

Takk for god hjelp. Mye lettere hvis han på eksamenskontoret bare kunne ha forklart det rett frem :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ompalompa24 skrev:

Har funnet ut at jeg skal ta opp igjen matte, men sliter med å finne ut av hvordan jeg kan gjøre dette. Har vitnemål fra r94 og matten jeg skal ta opp heter 1MY. Men etter ny regler i Kunnskapsløftet må jeg da altså ta opp igjen både 1P + 2P etter hva jeg har forstått. Altså må jeg ta to eksamener istedenfor bare én? 

Hva med 23/5-regelen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff
2 timer siden, ompalompa24 skrev:

 

Takk for god hjelp. Mye lettere hvis han på eksamenskontoret bare kunne ha forklart det rett frem :P

Greia med sånne kontorer er at de snakker litt gresk:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ompalompa24
24 minutter siden, Wanda Maximoff skrev:

Greia med sånne kontorer er at de snakker litt gresk:fnise:

Tror han på eksamenskontoret skjønte at jeg ikke forstod alt, så han sendte en e-post til. Kan lime inn her i tilfelle noen andre måtte lure på det samme :) 

Kanskje jeg skal prøve én gang til, litt mer detaljert: Kravet til matematikk for å få studiekompetanse er 224 timer, som du kan får på følgende måter:

·         1P + 2P (praktisk matematikk, kan godt kalles «minimumsvarianten»)

·         1T + 2P (teoretisk matematikk på vg1, praktisk på vg2)

·         1T + R1 (teoretisk på vg1, realfagsmatte på vg2. Flere timer enn minimumskravet). Kan bygges videre med R2.

·         1T + S1 (teoretisk på vg1, samfunnsfagsmatte på vg2). Kan bygges videre med S2.

Dette er de normale måtene å gjøre det på. I tillegg godkjennes kombinasjonene 1P + R2 og 1P + S1 (selv om de ikke anbefales for nye elever), og et par varianter for yrkesfagelever som skal ha studiekompetanse.

 

Hvis du har tenkt å gå videre med S2, for eksempel for å kunne komme inn på realfagsstudier, er den beste kombinasjonen å ta 1T og S1.

 

Til slutt: Eksamensordningen i matematikk er endret, det er nå et krav om bruk av pc på matematikkeksamen, sehttps://www.udir.no/eksamen-og-prover/eksamen/eksamensordning-skriftlig-eksamen-i-matematikk/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ompalompa24
2 timer siden, Virilja skrev:

Hva med 23/5-regelen??

Ja, men tenkte å forbedre matematikk for å forbedre snittet mitt under 23/5 regelen :) Har en 3-er i matematikk som drar ned snittet betraktelig :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet noen hvordan man bestiller kompetansebevis fra Privatisweb? Har prøvd å finne ut på nettsiden men klarer ikke finne noe brukbart om det der. Skal folk her bestille kompetansebevis eller kontakter dere deres gamle vgs for å få nytt vitnemål??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, EivGrims skrev:

Vet noen hvordan man bestiller kompetansebevis fra Privatisweb? Har prøvd å finne ut på nettsiden men klarer ikke finne noe brukbart om det der. Skal folk her bestille kompetansebevis eller kontakter dere deres gamle vgs for å få nytt vitnemål??

Kompetansebevis kom I posten til meg etter at karakterene ble publisert, det vat ikke noe jeg måtte gjøre, den bare kom. Jeg scannet dette og mailet den til vgs og sa disse skal registreres.

Anonymkode: f1d68...030

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kompetansebevis kom I posten til meg etter at karakterene ble publisert, det vat ikke noe jeg måtte gjøre, den bare kom. Jeg scannet dette og mailet den til vgs og sa disse skal registreres.

Anonymkode: f1d68...030

Gjorde du det med høstkarakterene?

tar du flere fag til våren?

jeg har kompetansebevis fra karakterene i høst, men har ikke sendt de inn. Tenkte å gjøre det når jeg fikk alle. Går det? Eller må det sendes gjennom to omganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner veldig på tidspress nå! Har vannkoppebarn i tillegg nå som må være hjemme hele uka og da får jeg nok ikke lest i det hele tatt.

Har tenkt på denne fordypningsoppgaven og lurer på om jeg skal ta noe jeg kan en del om fra før. Ser man kan ta utgangspunkt i en forfatter, men vet noen om jeg kunne valgt en rollefigur? Tenkte da på Harry Hole fra Jo Nesbøs bøker :ac: 

Hva kunne problemstillingen vært da evt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.2.2017 den 17.38, mjauritz skrev:

Gjorde du det med høstkarakterene?

tar du flere fag til våren?

jeg har kompetansebevis fra karakterene i høst, men har ikke sendt de inn. Tenkte å gjøre det når jeg fikk alle. Går det? Eller må det sendes gjennom to omganger?

Ja, det ble gjort med høstkarakterene, og jeg tar flere fag nå på våren. Jeg sendte det inn fordi jeg ville bare få det ut av verden, det var jo tross alt bare å sende en mail for min del, men jeg presiserte at jeg ikke ville bestille oppdatert vitnemål før vårens karakterer er registrert. Du kan vente med å sende inn til du har fått vårens karakterer så klart.

Anonymkode: f1d68...030

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen her som har fått beskjed/papir i posten om når dere skal ha eksamen?

Ennå ikke fått noe

Anonymkode: f0ddf...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen her som har fått beskjed/papir i posten om når dere skal ha eksamen?

Ennå ikke fått noe

Anonymkode: f0ddf...eaf

Du vil finne eksamensdatoer på sentralgitte eksamener hvis du logger deg inn på privatistweb. Jeg får ikke vite datoer på muntlige eksamener før 20. Mars. Dette kan variere fra fylke til fylke.

Anonymkode: f1d68...030

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vil finne eksamensdatoer på sentralgitte eksamener hvis du logger deg inn på privatistweb. Jeg får ikke vite datoer på muntlige eksamener før 20. Mars. Dette kan variere fra fylke til fylke.

Anonymkode: f1d68...030

Nei finner ingenting der.

Har alltid pleid å få i posten sånn brev om dato osv?

Anonymkode: f0ddf...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei finner ingenting der.

Har alltid pleid å få i posten sånn brev om dato osv?

Anonymkode: f0ddf...eaf

Jeg fikk det til høsten, men det varierer fra fylke til fylke. Bare sjekk privatistweb en gang i mellom, også kan det hende du får det i posten også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2/17/2017 den 10.06, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :)

Ja, jeg prøver så godt jeg kan å finne ut av det, men synes det står lite på privatistweb. Sånn jeg har forstått det så har alle tre norseksamenene samme kompetansemål (NOR-1-05)...? Så da må jeg lese og føre opp tekster som oppfyller kravene i denne?

Jeg har tekstsamlingen til Signatur-serien, men det blir vel litt mye å skrive opp hele den! Så da kan jeg kanskje bare velge ut litt forskjellig fra de ulike tidsperiodene?

Fodypningsoppgaven skal leveres sammen med leselisten etter hva jeg har forstått. :ohmy: Har du noen eksempler på problemstilling? Synes dette var en veldig innviklet og vanskelig eksamen altså.

 

Jeg skal ta alle tre eksamen. Skriftlig tror jeg skal gå fint, jeg har bøkene og leser mye på hvordan man skriver ulike tekster. 

Var mest den leselista og fordypningsoppgaven jeg lurte på :)

Anonymkode: 716ec...0cf

Pro-tip, dersom du er oppmeldt i Hordaland: http://www.hordaland.no/nn-NO/utdanning/privatist/munnleg-eksamen/
Her fant jeg den infoen jeg skrev om tidligere :)
Jeg går ut fra eksempel-leselisten som du finner der. Jeg tror det bare er problemstillingen til fordypningsoppgaven, evnt. hvilke bøker man skal lese til denne(har hørt det må være minst 2), som skal inn sammen med leselisten. Noe annet er jo nesten umulig. Jeg tror det er viktig å gjøre litt forarbeid her, slik at man får levert inn en komplett leseliste og har en fordypningsoppgave man kan klare å skrive. Jeg tenkte selv å velge en bok jeg allerede har lest, som har et kontroversielt tema og godt språk, og sette den opp mot en bok med samme tema, men annen synsvinkel og et annet perspektiv. Men jeg er absolutt ikke sikker, har fire dager å finne det ut på nå.

Til dere som snakker om kompetansebevis, dette skal man få kunnet sendt/skrevet ut av den siste vgs'en man gikk på. I Hordaland ligger alle karakterene i systemet, så de på skolen bare henter de og syr sammen et vitnemål/kompetansebevis. 

Anonymkode: a8659...218

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Her var det ikke mye liv! :laugh:

Hvordan går det? 

Selv sitter jeg med matematikkboka og føler at hodet mitt ikke vil virke. Noen som har noen gode tips til å komme gjennom faget? (Er et språk-menneske..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen fått brev om når dere skal ha privatist eksamen??

Ennå ikke fått noe dato..

Anonymkode: f0ddf...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...