Gå til innhold

Tråden for privatister - Vår/Sommer 2017!!


EivGrims

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, mjauritz skrev:

Problemet med samfunnsfag for mange er å skrive akademisk. Du kan også få ganske dagsaktuelle saker, og plutselig får du en sak du ikke har satt deg godt nok inn i.

Jeg fikk 6 som st.punkt i samfunnsfag, men vet ikke hva jeg hadde fått på en eksamen. Standpunkt var ganske lett fordi nivået lå ganske lavt, og du fikk veldig god beskjed om hva du skulle ha fremføring og oppgaver om, det får man ikke på eksamen.

Det er jo ikke et problem med muntlig eksamen. Det er heller ingen krav til akademisk skriving på videregående nivå. 

Anonymkode: cede5...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samfunnsfag er et relativt enkelt fag å få god karakter i. Tok det i fjor, fikk 6 på prøveeksamen men tre på selve eksamen. Oppgaven min hadde ingenting med kompetansemål å gjøre, så fikk innvilget klage og får ta den på nytt i år. Uansett - poenget mitt var, samfunnsfag er et lett fag å få god karakter i. Les gjennom pensum og følg med på det som skjer i det daglige så henger ikke 6`eren så høyt

 

Tysk der i mot krever jo at du bruker tid på det. Du kan pugge deg til en sekser i samfunnsfag, men å lære seg nok språk til å kunne skrive en tekst og ikke minst holde en samtale gående til å få femmer tar tid. 

Andre fag som er forholdvis enkle å ta opp er geografi og religion

Anonymkode: 31173...b3b

Religion krever mye lesing!

Tok det opp i høst og tenkte at det var kjempe lett fag å toppe, men jeg satt lenge med det faget. Det er mye å huske på, og mye historie, i tillegg til filosofer og etiske refleksjoner. Du må bruke egne modeller for det, og jeg syntes faktisk den var litt vanskeligere enn jeg trodde. Tror det er sånn med de fleste VG3 fag, at de er litt vanskeligere enn VG1 og 2..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke et problem med muntlig eksamen. Det er heller ingen krav til akademisk skriving på videregående nivå. 

Anonymkode: cede5...a0a

Oi, ser jeg leste feil! Samfunnskap er jo muntlig. Sosialkunnskap er skriftlig, og der er akademisk skriving et kriterium.. Så jo, i noen fag er det krav til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere!

Jeg har tenkt å melde meg opp til privatist eksamen (vet jeg er veldig sen ute!). 

 

- Jeg vil ta opp engelsk litteratur (var et valgfag) og jeg fikk karakter 3 i både eksamen og 2 standpunktkarakterer. Hvis jeg tar opp dette faget og får 2 nye standpunktkarakterer, vil eksamenskarakteren jeg fikk falle bort?

- Hvis jeg vil erstatte et programfag, kan dette gjøres eller må jeg ta kontakt med min gamle vgs?

Og hvis noen har noe erfaring med hvordan den eksamen er, let me know :)

Anonymkode: c451d...531

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mjauritz skrev:

Oi, ser jeg leste feil! Samfunnskap er jo muntlig. Sosialkunnskap er skriftlig, og der er akademisk skriving et kriterium.. Så jo, i noen fag er det krav til det.

Det som kreves på videregående nivå kan vel knapt kalles for akademisk skriving. 

Anonymkode: cede5...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det som kreves på videregående nivå kan vel knapt kalles for akademisk skriving. 

Anonymkode: cede5...a0a

:rolleyes: Javel, du vet vel best

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei dere!

Jeg har tenkt å melde meg opp til privatist eksamen (vet jeg er veldig sen ute!). 

 

- Jeg vil ta opp engelsk litteratur (var et valgfag) og jeg fikk karakter 3 i både eksamen og 2 standpunktkarakterer. Hvis jeg tar opp dette faget og får 2 nye standpunktkarakterer, vil eksamenskarakteren jeg fikk falle bort?

- Hvis jeg vil erstatte et programfag, kan dette gjøres eller må jeg ta kontakt med min gamle vgs?

Og hvis noen har noe erfaring med hvordan den eksamen er, let me know :)

Anonymkode: c451d...531

Ja, de nye eksamenskarakterene dine vil erstatte tidligere karakterer du har i faget. 

Du kan fint erstatte programfag (men husk at du må ha fordypning i to programfag). Da tar du kontakt med skolen som utstedte vitnemålet ditt. 

Anonymkode: cede5...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, mjauritz skrev:

:rolleyes: Javel, du vet vel best

Jeg forholder meg til læreplanene i fagene. :)

Anonymkode: cede5...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, de nye eksamenskarakterene dine vil erstatte tidligere karakterer du har i faget. 

Du kan fint erstatte programfag (men husk at du må ha fordypning i to programfag). Da tar du kontakt med skolen som utstedte vitnemålet ditt. 

Anonymkode: cede5...a0a

Hvis jeg hadde fordypning i to engelske fag og en politikk, vil det klassifiseres som to da?

Anonymkode: c451d...531

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spørsmål til, hvilken realfag er lettest? 

 

Anonymkode: c451d...531

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et spørsmål til, hvilken realfag er lettest? 

 

Anonymkode: c451d...531

Det kommer heeeelt an på hva du får best til :)

Mange syntes fysikk er det vanskeligste, men selv slet jeg mer med matten.. De aller fleste vil kanskje si Biologi er lettest? Jeg vet ikke, men kommer an på hva du har lettest for å ta. Gå inn på udir å se på kompetansemålene så ser du litt om du forstår? Tror realfag er vanskelig å ta som privatist generelt.

 

EDIT: Også tror jeg det er en del forsøk i kjemi (har ikke tatt det selv) som er vanskelig å gjøre uten en lab tilgjengelig.. Så hvis du ikke har tatt det før tror jeg du burde styre unna :) 

Endret av mjauritz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, mjauritz skrev:

Det kommer heeeelt an på hva du får best til :)

Mange syntes fysikk er det vanskeligste, men selv slet jeg mer med matten.. De aller fleste vil kanskje si Biologi er lettest? Jeg vet ikke, men kommer an på hva du har lettest for å ta. Gå inn på udir å se på kompetansemålene så ser du litt om du forstår? Tror realfag er vanskelig å ta som privatist generelt.

Jeg holdte på å vurdere å ta et realfag for å øke snittet, men nå har jeg regnet på vitnemålet mitt og det vil faktisk svekke karaktersnittet mitt med mindre jeg får over 4 samt at jeg får en bra karakter på det andre faget jeg tar opp. Dropper det, tror jeg :)

Anonymkode: c451d...531

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tenkendehull

Hei dere! 

Hvis jeg tar opp et valgfritt programfag og blir misfornøyd med karakteren, MÅ jeg ha den nye karakteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Tenkendehull skrev:

Hei dere! 

Hvis jeg tar opp et valgfritt programfag og blir misfornøyd med karakteren, MÅ jeg ha den nye karakteren?

Nei, når du søker så tar bruker de karakterene for å lage det "beste snittet" 

Hvordan regner vi inn nye fag og forbedringer fra kompetansebevis?

Karakterene du har fått i fagene som gir språk- eller realfagspoeng, regnes inn i gjennomsnittskarakteren din.

Når du har forbedret karakteren i et fag, som du dokumenterer med et kompetansebevis, vil den opprinnelige standpunktkarakteren og eksamenskarakteren i faget ikke tas med i poengberegningen, men bli erstattet med den nye eksamenskarakteren (eventuelt ny standpunktkarakter). Du blir poengberegnet slik at du får høyest mulig poengsum. Får du lavere karakter enn du hadde i utgangspunktet, vil den opprinnelige karakteren tas med i poengberegningen.

Hvis du har tatt språk- og realfag i tillegg som ikke er et spesielt opptakskrav, blir de bare regnet med dersom det gir deg en bedre poengsum. Dersom fagene du har tatt i tillegg er spesielle opptakskrav til studiene du har søkt, blir de alltid regnet inn i gjennomsnittet. Hvis du har søkt studier både med og uten spesielle opptakskrav, kan du derfor få to ulike poengsummer.

Publisert 28. nov. 2013 11:04 Sist endret 26. jan. 2017 10:55
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Meldte meg opp i fag igår(4), men vil jeg få brev i posten sånn i god tid før eksamen starter?

Eller kan jeg brått få brev om at det er eksamen om 2 dager lissom?

Anonymkode: f0ddf...eaf

Som privatist er det sin oppgave å sjekke privatistweb og eksamensdatoer. Du kommer IKKE til å få brev i posten med datoer for de forskjellige tidspunktene. Dette må du holde styr på selv, og hvis du ikke tror på meg burde du sjekke det opp. Elever som tar faget første gang på videregående får eksamensdato i posten. 

 

Anonymkode: 25da3...475

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tenkendehull
3 minutter siden, mjauritz skrev:

Nei, når du søker så tar bruker de karakterene for å lage det "beste snittet" 

Hvordan regner vi inn nye fag og forbedringer fra kompetansebevis?

Karakterene du har fått i fagene som gir språk- eller realfagspoeng, regnes inn i gjennomsnittskarakteren din.

Når du har forbedret karakteren i et fag, som du dokumenterer med et kompetansebevis, vil den opprinnelige standpunktkarakteren og eksamenskarakteren i faget ikke tas med i poengberegningen, men bli erstattet med den nye eksamenskarakteren (eventuelt ny standpunktkarakter). Du blir poengberegnet slik at du får høyest mulig poengsum. Får du lavere karakter enn du hadde i utgangspunktet, vil den opprinnelige karakteren tas med i poengberegningen.

Hvis du har tatt språk- og realfag i tillegg som ikke er et spesielt opptakskrav, blir de bare regnet med dersom det gir deg en bedre poengsum. Dersom fagene du har tatt i tillegg er spesielle opptakskrav til studiene du har søkt, blir de alltid regnet inn i gjennomsnittet. Hvis du har søkt studier både med og uten spesielle opptakskrav, kan du derfor få to ulike poengsummer.

Publisert 28. nov. 2013 11:04 Sist endret 26. jan. 2017 10:55

Tusen takk. holder på å stress velge fag akkurat nå. Men herregud så dyrt det har blitt! For å ta ETT FAG - muntlig og skriftlig, blir den beregnet som to forskjellige betalinger...altså 4000 kr for å ta et skriftlig og muntlig eksamen i samme fag. 

For noe tull...

 

Jeg har uansett 52,4 i snitt allerede og må ikke aboslutt ta opp et fag, men vil gjerne gjøre det i tilfelle jeg vil trenge en høyere poengsum. :mynona:
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Holititten
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et spørsmål til, hvilken realfag er lettest? 

 

Anonymkode: c451d...531

Geofag er et artig og enkelt fag å ta som privatist! Du får et halvt realfagspoeng for geo1 og geo2, så ett tilsammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et spørsmål til, hvilken realfag er lettest? 

 

Anonymkode: c451d...531

Biologi 1 er ganske safe for de fleste. Fysikk 1 var nok det jeg synes var lettest, men nå er jeg en matematisk type. Dersom du er glad i data er nok IT et veldig greit fag. 

Anonymkode: cede5...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som privatist er det sin oppgave å sjekke privatistweb og eksamensdatoer. Du kommer IKKE til å få brev i posten med datoer for de forskjellige tidspunktene. Dette må du holde styr på selv, og hvis du ikke tror på meg burde du sjekke det opp. Elever som tar faget første gang på videregående får eksamensdato i posten. 

 

Anonymkode: 25da3...475

Jeg fikk brev med eksamensdato, tidspunkt og viktige andre beskjeder i posten i god tid før eksamen :) Dette var i høst

 

HENTET FRA PRIVATISTWEB:
Oppmeldingsbekreftelse
Du vil få tilsendt brev med nærmere informasjon om eksamen. Sjekk nøye eksamenssted og tid i tilsendt brev.
Dersom du ikke har fått slik informasjon innen 1. april/1. november, plikter du å ta kontakt med Eksamenskontoret.

Endret av mjauritz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mjauritz skrev:

Jeg fikk brev med eksamensdato, tidspunkt og viktige andre beskjeder i posten i god tid før eksamen :) Dette var i høst

Det varierer vel fra privatistkontor til privatistkontor. Jeg fikk ikke slik informasjon i posten. 

Anonymkode: cede5...a0a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...