Gå til innhold

Tråden for privatister - Vår/Sommer 2017!!


EivGrims

Anbefalte innlegg

Nå er det bare 2 døgn igjen før fristen går ut for å melde seg opp til privatisteksamen vår/sommer 2017!!! I følge Sonans er absolutte siste frist 23:59 Onsdag kveld, men greit å ha ordna med det litt tidligere! 

Tenkte vi kunne bruke denne tråden for å spørre om hjelp og generell diskusjon. 

Jeg driver selv å melder meg opp at the moment, men lurer fortsatt på om jeg skal melde meg på i Akershus eller Oslo. Bor i Akershus men går jo skole i Oslo :murvegg:Tenker det blir Akershus så i enden da jeg ikke er så kjent med skolene i Oslo :) 

Tar selv opp hele seks! fag dette halvåret. Håper på gode karakterer også så jeg kan komme meg videre i livet, er ganske så lei videregående nå :P:ac:

Endret av EivGrims
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tar selv opp 5 fag, og tok 5 i fjor.. var ikke så veldig gira på å jobbe på vgs, får slite med det nå kan man si..

Anonymkode: 31173...b3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tar selv opp 5 fag, og tok 5 i fjor.. var ikke så veldig gira på å jobbe på vgs, får slite med det nå kan man si..

Anonymkode: 31173...b3b

Ja, sånn er det. Men man skjønner jo ikke konsekvensene av det heller når man er ung :klaske:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ta 3 eksamener, den ene får bare gå som den går så lenge jeg får bestått er det greit, har ikke tid til å gjøre mitt beste så får ta den opp igjen, de to andre skal jeg gi alt jeg har på. Tenkte å begynne å lese og gjøre oppgaver flere timer fast hver dag etter jeg har meldt meg opp.. så kanskje like greit melde seg opp nå? 😅

Anonymkode: 12126...bbd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 3 to go! 

Holder på å kaste bøkene ut av vinduet! Skal bli så himla deilig å være ferdig!

Har vitnemålet, men vil inn på studie med høy grense :/ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 3 eksamener her også, merker jeg er lei og småstressa allerede... men godt i gang ihvertfall :)

Anonymkode: f1d68...030

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som vet om man kan melde seg opp til eksamen i to forskjelige fylker? Har seg sånn at 2 av eksamen jeg skulle ta har samme dato... Lurte derfor på om jeg kan melde meg opp til den ene i nabofylket?? 

Anonymkode: 09bae...bb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg utsatt lenge nokk! :sjokkert: 

har meldt meg opp på engelsk, norsk og historie (og planlegger resten til høsten) 

dere som tar opp 5 og 6 fag, hvordan rekker dere det? Det er jo flere eksamen i noen fag.. hvor mye planlegger dere å lese ? :) 

jeg går under 23/5 regelen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet om man kan melde seg opp til eksamen i to forskjelige fylker? Har seg sånn at 2 av eksamen jeg skulle ta har samme dato... Lurte derfor på om jeg kan melde meg opp til den ene i nabofylket?? 

Anonymkode: 09bae...bb4

Alle eksamener over hele landet er på samme dato :/ Skjedde det samme med meg, måtte bytte et programfag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, *Stjerne*støv* skrev:

Dette har jeg utsatt lenge nokk! :sjokkert: 

har meldt meg opp på engelsk, norsk og historie (og planlegger resten til høsten) 

dere som tar opp 5 og 6 fag, hvordan rekker dere det? Det er jo flere eksamen i noen fag.. hvor mye planlegger dere å lese ? :) 

jeg går under 23/5 regelen :) 

Jeg leser hver eneste dag, jeg må få MINST 5 på alle eksamener.

Leser, leser, leser. Hører på kapitlene på lydbok og noterer. Skriver oppgaver og virkelig fokuserer. Er et helvete fordi det er så mye som er uintressant, men det er kun for en kort tid. Fra jeg kommer hjem så setter jeg mobilen på sånn "opptatt" modus, sånn at ingen kontakter meg, og logger ut av alle SM, så blir ikke forstyrret. 

Men blir helt gal da, tenker ikke på annet enn Norge etterkrigstid og hvordan å snakke om spanske matretter liksom :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, *Stjerne*støv* skrev:

Dette har jeg utsatt lenge nokk! :sjokkert: 

har meldt meg opp på engelsk, norsk og historie (og planlegger resten til høsten) 

dere som tar opp 5 og 6 fag, hvordan rekker dere det? Det er jo flere eksamen i noen fag.. hvor mye planlegger dere å lese ? :) 

jeg går under 23/5 regelen :) 

Jeg går på Sonans. Jeg har undervisning i tre av fagene (matte, geografi og samfunnsfag), og tar to på nettet (religion og rettslære). 

Gjorde akkurat samme i fjor, men har nå sluttet i jobben for å fokusere på skole. Mitt beste tips er å komme seg gjennom alt av pensum før 1 april, skrive gode notater til hvert kapittel og gjøre en bunnsolid jobb. Da har man et godt utgangspunkt før eksamen. 

Når du da får eksamensplanen skal du klare deg fint med en ukes pugging i hvert fag for å få toppkarakter. Er du uheldig å ha flere fag på samme uke, begynner du to uker i forveien og porsjonerer tiden utover. 

Gikk fra 2 til 6 i naturfag og 2-5 i matte i fjor på denne måten. Alt man vil får man til, så lenge man leser nok :) 

Anonymkode: 31173...b3b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, mjauritz skrev:

Jeg leser hver eneste dag, jeg må få MINST 5 på alle eksamener.

Leser, leser, leser. Hører på kapitlene på lydbok og noterer. Skriver oppgaver og virkelig fokuserer. Er et helvete fordi det er så mye som er uintressant, men det er kun for en kort tid. Fra jeg kommer hjem så setter jeg mobilen på sånn "opptatt" modus, sånn at ingen kontakter meg, og logger ut av alle SM, så blir ikke forstyrret. 

Men blir helt gal da, tenker ikke på annet enn Norge etterkrigstid og hvordan å snakke om spanske matretter liksom :fnise:

:fnise: 

jeg er må få litt over gjennomsnitt gode karakterer for å komme inn på drømmestudie neste år.  Har lest litt i bøkene før uten å ta eksamen, for jeg "datt av lasset", mye kjedelig ja, husker igjen en del fra vgs når jeg leser heldigvis. Men det er nesten som hjernen ikke lagrer infoen for jeg synst det er så kjedelig selv.. (men det er jo helt nødvendig *sukk*) 

lydbøker var kjempe lurt! Hvor finner jeg det? :)          Må få en rutine på å lese etter jobb, ikke bare slenge meg på sofaen! (Det er jo ikke akkurat billig heller..) 

Du er kjempe flink! Man for de resultatene man jobber for ;). Husk å ta pauser, det hjelper på hukommelsen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går på Sonans. Jeg har undervisning i tre av fagene (matte, geografi og samfunnsfag), og tar to på nettet (religion og rettslære). 

Gjorde akkurat samme i fjor, men har nå sluttet i jobben for å fokusere på skole. Mitt beste tips er å komme seg gjennom alt av pensum før 1 april, skrive gode notater til hvert kapittel og gjøre en bunnsolid jobb. Da har man et godt utgangspunkt før eksamen. 

Når du da får eksamensplanen skal du klare deg fint med en ukes pugging i hvert fag for å få toppkarakter. Er du uheldig å ha flere fag på samme uke, begynner du to uker i forveien og porsjonerer tiden utover. 

Gikk fra 2 til 6 i naturfag og 2-5 i matte i fjor på denne måten. Alt man vil får man til, så lenge man leser nok :) 

Anonymkode: 31173...b3b

Takk for gode tips! :) 

For bruke helgene godt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, *Stjerne*støv* skrev:

:fnise: 

jeg er må få litt over gjennomsnitt gode karakterer for å komme inn på drømmestudie neste år.  Har lest litt i bøkene før uten å ta eksamen, for jeg "datt av lasset", mye kjedelig ja, husker igjen en del fra vgs når jeg leser heldigvis. Men det er nesten som hjernen ikke lagrer infoen for jeg synst det er så kjedelig selv.. (men det er jo helt nødvendig *sukk*) 

lydbøker var kjempe lurt! Hvor finner jeg det? :)          Må få en rutine på å lese etter jobb, ikke bare slenge meg på sofaen! (Det er jo ikke akkurat billig heller..) 

Du er kjempe flink! Man for de resultatene man jobber for ;). Husk å ta pauser, det hjelper på hukommelsen :) 

http://alletidershistorie.cappelendamm.no/vgsamf/seksjon.html?kap=1139313#

Denne er helt GULL for historie i hvert fall! 

Nå vet jeg ikke hvilke fag du tar, så er litt vanskelig å henvise til sider :fnise: Dumt å lete opp de beste for spanske verb, så har du ikke fremmedspråk liksom :P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, mjauritz skrev:

http://alletidershistorie.cappelendamm.no/vgsamf/seksjon.html?kap=1139313#

Denne er helt GULL for historie i hvert fall! 

Nå vet jeg ikke hvilke fag du tar, så er litt vanskelig å henvise til sider :fnise: Dumt å lete opp de beste for spanske verb, så har du ikke fremmedspråk liksom :P 

Hihi! :P 

Tusen takk! :) 

Er under 23/5 regel. Så jeg trenger: matte, norsk, engelsk, historie, naturfag, og historie.  

Ung og dum som jeg var, fullføre aldri 3året og fikk ikke studiekompetanse.. gikk heller ut i jobb.  

Kan angre nå ja :rolleyes: 

Anonymkode: d9706...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hihi! :P 

Tusen takk! :) 

Er under 23/5 regel. Så jeg trenger: matte, norsk, engelsk, historie, naturfag, og historie.  

Ung og dum som jeg var, fullføre aldri 3året og fikk ikke studiekompetanse.. gikk heller ut i jobb.  

Kan angre nå ja :rolleyes: 

Anonymkode: d9706...3ae

Var jo ikke meningen å være anonym ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, mjauritz skrev:

http://alletidershistorie.cappelendamm.no/vgsamf/seksjon.html?kap=1139313#

Denne er helt GULL for historie i hvert fall! 

Nå vet jeg ikke hvilke fag du tar, så er litt vanskelig å henvise til sider :fnise: Dumt å lete opp de beste for spanske verb, så har du ikke fremmedspråk liksom :P 

Herregud tusen takk for delingen! :klem: Merker det er gørrkjedelig å bare lese historieboka... 

Anonymkode: f1d68...030

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange fag har dere meldt dere opp i og hvor mye kosta det?

Anonymkode: f0ddf...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går på Sonans. Jeg har undervisning i tre av fagene (matte, geografi og samfunnsfag), og tar to på nettet (religion og rettslære).

Litt off-topic, men hvis du går på Sonans Privatgymnas i Oslo, og du har en lærer som har initialene TW i en av disse fagene, så er du dødsheldig. Hadde han for et par år siden, og han er usedvanlig dyktig. Hvis du er i alle timene hans, noterer akkurat det han skriver, for deretter å pugge dette, så skal det veldig mye til å ikke få gode karakterer i hans fag :) 

Anonymkode: f003b...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha meldt meg opp i Oslo. Det er lettere da Akershus er stort og kronglete. Skriftlig eksamen i Oslo blir vel alltid holdt i Valhall Arena. 

Anonymkode: cede5...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...