Gå til innhold

Tråden for privatister - Vår/Sommer 2017!!


EivGrims

Anbefalte innlegg

17 minutter siden, PT-Stine skrev:

Hei! Trenger hjelp! 

Så jeg vet jeg har alle de "alminnelige" fagene som norsk, historie gym etc.. Men det jeg lurer på er PROGRAMFAG. Jeg vet det er slik man må følge opp 2 programfag. På vitnemålet mitt har jeg følgende : 

Kjemi 1

Medie og inf.kunnskap 1. 

Sosiologi og sosialantropologi

Pol. og menneskerettigheter

Rettslære 1

Rettslære 2

 

 

Rettslære vet jeg bygger på hverandre,  hvilke av de andre gjør det??

Sosiologi (...) og politikk (...). :) 

Anonymkode: cede5...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange fag har dere meldt dere opp i og hvor mye kosta det?

Anonymkode: f0ddf...eaf

Meldte meg opp til 5 fag og betalte 5800 kr for det, noe jeg egentlig ikke syntes er all verdens. Er flere som må betale langt over det beløpet... verstingen er desidert å forbedre fag, noe som koster nesten 2100 per fag... 

Bare i Norge :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, EivGrims skrev:

Meldte meg opp til 5 fag og betalte 5800 kr for det, noe jeg egentlig ikke syntes er all verdens. Er flere som må betale langt over det beløpet... verstingen er desidert å forbedre fag, noe som koster nesten 2100 per fag... 

Bare i Norge :angry:

Strøk du? Hvor gammel er du?

Anonymkode: f0ddf...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hihi! :P 

Tusen takk! :) 

Er under 23/5 regel. Så jeg trenger: matte, norsk, engelsk, historie, naturfag, og historie.  

Ung og dum som jeg var, fullføre aldri 3året og fikk ikke studiekompetanse.. gikk heller ut i jobb.  

Kan angre nå ja :rolleyes: 

Anonymkode: d9706...3ae

Regner med du mente samfunnsfag, har du sjekket om du har det allerede hvis du har gått litt på vgs før? Jeg tok opp faget helt unødvendig fordi de på privatistkontoret overså at jeg hadde allerede tatt faget. :klaske: 

Anonymkode: 12126...bbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, EivGrims skrev:

Meldte meg opp til 5 fag og betalte 5800 kr for det, noe jeg egentlig ikke syntes er all verdens. Er flere som må betale langt over det beløpet... verstingen er desidert å forbedre fag, noe som koster nesten 2100 per fag... 

Bare i Norge :angry:

Du kan prøve å bare melde deg opp i faget som nytt fag, jeg har kommet unna med det tidligere og spart penger.. 

Anonymkode: 12126...bbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meldte meg opp i fag igår(4), men vil jeg få brev i posten sånn i god tid før eksamen starter?

Eller kan jeg brått få brev om at det er eksamen om 2 dager lissom?

Anonymkode: f0ddf...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Meldte meg opp i fag igår(4), men vil jeg få brev i posten sånn i god tid før eksamen starter?

Eller kan jeg brått få brev om at det er eksamen om 2 dager lissom?

Anonymkode: f0ddf...eaf

Noen?

Anonymkode: f0ddf...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Meldte meg opp i fag igår(4), men vil jeg få brev i posten sånn i god tid før eksamen starter?

Eller kan jeg brått få brev om at det er eksamen om 2 dager lissom?

Anonymkode: f0ddf...eaf

Du får ikke noe varsel om eksamen. Det er din oppgave å notere ned og huske dato, klokkeslett og sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, EivGrims skrev:

Du får ikke noe varsel om eksamen. Det er din oppgave å notere ned og huske dato, klokkeslett og sted. 

Jøss det fikk man før, men de har kanskje slutta med det etter at prisene på eksamener steg :fnise:

Anonymkode: 12126...bbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, PT-Stine skrev:

Hei, dersom jeg skal ta opp norsk skriftlig (nynorsk + bokmål ), må jeg da også ta opp muntlig???

Om du ikke har karakter i muntlig fra før må du det :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen?

Anonymkode: f0ddf...eaf

Joda du får beskjed i posten i god tid før, hvertfall i mitt fylke. Ellers legges det ut på privatistweb ca 1 måned før første eksamen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, PT-Stine skrev:

Har 3 i tysk, hadde sikkert strøket hvis jeg skulle gått opp i dag og har hørt det er mye vanskeligere med eksamen enn standpunkt. Er det lettere å gå fra 4-6 i samfunnsfag for eksempel? Enn fra 3-5 i tysk? tanker? 

Samfunnsfag er et relativt enkelt fag å få god karakter i. Tok det i fjor, fikk 6 på prøveeksamen men tre på selve eksamen. Oppgaven min hadde ingenting med kompetansemål å gjøre, så fikk innvilget klage og får ta den på nytt i år. Uansett - poenget mitt var, samfunnsfag er et lett fag å få god karakter i. Les gjennom pensum og følg med på det som skjer i det daglige så henger ikke 6`eren så høyt

 

Tysk der i mot krever jo at du bruker tid på det. Du kan pugge deg til en sekser i samfunnsfag, men å lære seg nok språk til å kunne skrive en tekst og ikke minst holde en samtale gående til å få femmer tar tid. 

Andre fag som er forholdvis enkle å ta opp er geografi og religion

Anonymkode: 31173...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, PT-Stine skrev:

Har 3 i tysk, hadde sikkert strøket hvis jeg skulle gått opp i dag og har hørt det er mye vanskeligere med eksamen enn standpunkt. Er det lettere å gå fra 4-6 i samfunnsfag for eksempel? Enn fra 3-5 i tysk? tanker? 

Ja, det er mye lettere å ta et slikt hopp i samfunnsfag enn i et fremmedspråk.

Anonymkode: cede5...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, EivGrims skrev:

Du får ikke noe varsel om eksamen. Det er din oppgave å notere ned og huske dato, klokkeslett og sted. 

Får ikke varsel? lol

Anonymkode: f0ddf...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kathrine93 skrev:

Joda du får beskjed i posten i god tid før, hvertfall i mitt fylke. Ellers legges det ut på privatistweb ca 1 måned før første eksamen 

Ja, tenkte det.

Når får du brev sånn ca? 2mnd før?

Anonymkode: f0ddf...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, tenkte det.

Når får du brev sånn ca? 2mnd før?

Anonymkode: f0ddf...eaf

Bodde ikke hjemme i fjor så vet ikke når brevet kom, men tror det er ca samme tid som det kommer på privatistweb 

Anonymkode: 31173...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange fag har dere meldt dere opp i og hvor mye kosta det?

Anonymkode: f0ddf...eaf

Har meldt meg opp til 8 fag, kostet vel 2115,- per fag jeg hadde hatt før.

Har 3 eksamener jeg ikke har tatt tidligere, så de kostet 1057,-

Så tilsammen har jeg betalt rundt 14.000,- 

Det er litt surt, men jeg jobbet en stund og sparte. Samtidig så har jeg aldri vært så motivert og fokusert før, og jeg vet at med den utdannelsen jeg blir å ta så kommer jeg til å ende med drømmejobben. Det ville jeg ha betalt 14.000,- for uansett, så så lenge man virkelig jobber og får de resultatene man ønsker så syntes jeg ikke jeg har brukt alt for mye..

Så kommer bøkene i tillegg, og fagbøker er SVINDYRT, så tenker vel minst 5.000,- der også.. Men de får man jo solgt ganske lett da :) 

Endret av mjauritz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Meldte meg opp i fag igår(4), men vil jeg få brev i posten sånn i god tid før eksamen starter?

Eller kan jeg brått få brev om at det er eksamen om 2 dager lissom?

Anonymkode: f0ddf...eaf

Jeg fikk brev i posten i god til i høst hvor det var informasjon om tid og sted. Også viktige ting å huske på!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, PT-Stine skrev:

Har 3 i tysk, hadde sikkert strøket hvis jeg skulle gått opp i dag og har hørt det er mye vanskeligere med eksamen enn standpunkt. Er det lettere å gå fra 4-6 i samfunnsfag for eksempel? Enn fra 3-5 i tysk? tanker? 

Problemet med samfunnsfag for mange er å skrive akademisk. Du kan også få ganske dagsaktuelle saker, og plutselig får du en sak du ikke har satt deg godt nok inn i.

Jeg fikk 6 som st.punkt i samfunnsfag, men vet ikke hva jeg hadde fått på en eksamen. Standpunkt var ganske lett fordi nivået lå ganske lavt, og du fikk veldig god beskjed om hva du skulle ha fremføring og oppgaver om, det får man ikke på eksamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...