Gå til innhold

Tråden for privatister - Vår/Sommer 2017!!


EivGrims

Anbefalte innlegg

Sitat

På geografien var jeg bare maks uheldig med temaet jeg trakk. Var det jeg kunne minst om til å kunne få 6er. Jenta som var før meg hadde ikke lest halve boken, men var griseheldig og kom opp i det temaet hun komme mest om. Hun endte opp med å få 6.

Ja det er ganske utrolig hvor mye det har å si hva man trekker, selv har jeg hatt 2 muntlige eksamener nå i vår, den første hadde jeg lest jevnt og trutt på siden januar, kunne gå i dybden på de fleste tema og følte jeg hadde god kontroll.Gjorde alle oppgaver i boka og fant artikler på nett. Trakk et emne som så vidt er nevnt i læremål og i boka, og endte opp med 4 (som jeg er fornøyd med da jeg trakk det temaet jeg gjorde).

Hadde en eksamen til, der leste jeg hele boka fra perm til perm dagen før eksamen, og repeterte litt på vei til eksamen. Her trakk jeg det eneste emnet jeg hadde bittelitt peiling på, og fikk en solid 5.

Det kan gå begge veier, og det er vanskelig å være 100% selvsikker og kunne gå i dybden på alle tema, så det virker veldig urettferdig når man trekker uheldig.

Sitat

Jeg er bare så ufattelig lei lei lei. Føles helt håpløst at jeg må vente enda et år. I tillegg har jeg kastet bort 6000; kroner. 

Det skjønner jeg veldig godt, det har blitt så dyrt, bøkene er ikke billige heller - skjønner ikke hvordan en normal skolebok på 300 sider kan koste 850 kroner, mens en helt ny roman koster max 400? Heldigvis kan man få kjøpt mye brukt.

Synes det er helt håpløst hvor høyt snitt man må ha på enkelte studier - og det er jo ikke så rart når det er så mange søkere som ikke får en studieplass i det hele tatt, men synes mange skoler i utlandet er bedre på dette, hvor man har karakterkrav i enkelte fag + en opptaksprøve.

Anonymkode: 6fc96...183

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Må innrømme at jeg tok ganske lett på dette med å ta opp fag. Virker som en del også er av samme oppfatning. ‘’Ja, det er jo bare å ta det opp da’’. Men det er ingen enkel vei det heller. Så her skal dere få en bekjennelse av en skoleflink person som har ''failet'' på eksamenene. 

Jeg går en master hvor jeg nå etter 3 år har funnet ut at dette ikke er noe jeg ønsker å jobbe med likevel. Bestemte meg derfor i januar for å melde meg opp til privatisteksamen da jeg manglet noen poeng for å komme inn på det jeg ville studere. 

Jeg hadde 5.4 fra før, og trengte 5.7. Alle fagene jeg tok opp er for meg veldig enkle fag der jeg under vgs vippet mellom 5 og 6. Samfunnsfag, geografi og norsk muntlig. 

Jeg forberedte meg likevel veldig godt til alle eksamenene, men klarte ikke forbedre noen. Jeg hadde 5 i samtlige fra før, og fikk 5 på eksamenene. Spesielt i norsk ble jeg sjokkert over hva jeg ble trukket for. Norsk er definitivt mitt beste fag og jeg har en helt unik kompetanse og evnen til å se sammenhenger i det faget. På vgs fikk jeg 6 i norsk skriftlig både i standpunkt og på eksamen. Fikk også 6 i sidemål. 

På geografien var jeg bare maks uheldig med temaet jeg trakk. Var det jeg kunne minst om til å kunne få 6er. Jenta som var før meg hadde ikke lest halve boken, men var griseheldig og kom opp i det temaet hun komme mest om. Hun endte opp med å få 6. 

Jeg er bare så ufattelig lei lei lei. Føles helt håpløst at jeg må vente enda et år. I tillegg har jeg kastet bort 6000; kroner. 

Anonymkode: 198d0...de1

6er i norsk skriftlig !!! hvordan i allverden klarer du det?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg skriver i disse dager min masteroppgave om nettopp dere, privatistene. Etter å ha satt meg inn i rammene for det dere gjør, arbeidsmengden som gjerne kommer oppå flere forpliktelser, og hvor lite mange av dere har å støtte dere på av faglig fellesskap og sosiale rammer ordinnære VGS-elever og studenter tar for gitt, så er jeg full av beundring. Hvor kort tid dere har i forhold til en VGS-elev, og hvilken selvdisiplin det kan se ut til at denne formen for skolegang er. Om dere nå tar opp det ene drittfaget dere ikke stod i, skal forbedre karakterene for å komme inn på drømmestudiet, om dere tar ett eller mange fag, dere regnes faktisk som en av de gruppene i undervisningssammenheng som det kreves mest av, med tanke på motivasjon og arbeid. 

Kleint innlegg, sikkert. Det er jo ikke min tråd, den er for dere. Jeg ville bare si at jeg heier på dere! Selv om dere ikke har bedt om det!

Anonymkode: f4ad8...302

Stilig at du skriver masteroppgave om dette :) Noe jeg synes er en litt interessant side ved privatistordningen er at det finnes oss elever som har mer utbytte av en slik ordning enn ordinær vgs skolegang. Selv om jeg klager hele tiden og er skikkelig lei av å lese til eksamen, så er det fortsatt 100 ganger bedre enn å gå på en vanlig vgs for min del. Som privatist så handler alt bare om det faglige, og ikke alle rammene rundt en vanlig skole som det å være punktlig, det sosiale, verv, diverse arrangement, skoleturer osv. Deilig å slippe det i et år, og heller bruke tiden man hadde brukt på slikt til å jobbe og tjene penger, reise og være sosial.
 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

På geografien var jeg bare maks uheldig med temaet jeg trakk. Var det jeg kunne minst om til å kunne få 6er. Jenta som var før meg hadde ikke lest halve boken, men var griseheldig og kom opp i det temaet hun komme mest om. Hun endte opp med å få 6. 

 

Anonymkode: 198d0...de1

Jeg kunne vært den jenta før deg, for jeg hadde ikke lest hele boken verken i historie eller geofag, men fikk heldigvis enkle temaer både som forberedt oppgave og på den uforberedte delen. Litt mer uheldig i norsk, der trakk jeg en vanskelig oppgave og ble spurt om noe jeg ikke rakk å lese på etterpå. Så det går veldig på tilfeldigheter ja, skjønner at det er frustrerende.

Anonymkode: a8659...218

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det mange av dere som har søkt høyere studier til høsten?

Dette blir første gang jeg får vitnemål, om jeg greier å stå på de siste skriftlige eksamenene da. Har søkt på 4 forskjellige studier i min by, men jeg har ikke så høyt snitt (masse 2-3 i de obligatoriske fagene fra da jeg gikk på VGS for mange år siden, og 4-5 i alt jeg har tatt som privatist, så blir snart halvgal av å ikke vite om jeg kommer til å komme inn eller ikke, ventetiden føles så utrolig lang.

Studiene jeg har søkt på er studier hvor enten alle har kommet inn før (så umulig å si hva poenggrensen blir, men det er 300 førstevalgsøkere på 50 studieplasser i år), og på de andre studiene har poenggrensa vært nær/og litt over det jeg kommer til å ha i poeng om jeg får 5 på mine 2 siste eksamener :sjenert: Angrer på at jeg ikke satte opp flere ønsker nå, selv om de 3 jeg satte opp er studier jeg faktisk har lyst til å gå. Jeg vil så gjerne at det skal bli min tid til å studere nå, og ikke bare sitte nedgravd i sofaen med masse bøker helt alene!

Forventer at noe skal gå skikkelig galt, som at jeg greier å forsove meg til eksamen, stryke fordi jeg leser oppgaven feil, at min gamle VGS skal klusse til vitnemålet mitt eller si at jeg mangler enda mer fag... eller at jeg rett og slett ikke kommer inn selv om jeg har en stor haug med alderspoeng!

 

Anonymkode: 6fc96...183

Jeg er vel egentlig i samme situasjon. Spesielt er jeg redd for at den videregående skolen jeg sist gikk på ikke skal kunne gi meg vitnemål. Har egentlig ikke tenkt å ringe de en gang, men henvende meg til den første, som ligger i hjemkommunen min. De har generelt sett vært mye mer behjelpelige, og så kjenner jeg jo de som jobber der. Har søkt to studier i nærmeste by, et par samlingsbaserte i en annen by og så noen studier i andre byer som for så vidt er ubetydelige, da jeg ikke ønsker å flytte. Så er ganske avhengig av å komme inn på en av de 4 første, helst de to første. Er livredd for at snittet skal øke. 

Anonymkode: a8659...218

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fy søren, jeg har muntlig eksamen om et par timer og fy faen som jeg kjenner det. Jeg spyr hele tiden. Prøver å spise og drikke nå, før jeg drar (er der tidlig). Men helt ærlig, jeg føler meg helt for jævlig. Har lest for mye til at jeg kan la nerver ødelegge alt.

Anonymkode: 82c48...a86

Vel, det gikk bra. Spydde inne i eksamensrommet, men. Fikk 5!

Anonymkode: 82c48...a86

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, det gikk bra. Spydde inne i eksamensrommet, men. Fikk 5!

Anonymkode: 82c48...a86

kanskje jeg også skulle prøve det samme :P
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Innser at jeg har utsatt alt for mye av lesingen og får småpanikk bare jeg tenker på eksamen. Skal ta norsk muntlig eksamen på onsdag, men har startet å tvile på om det er noe vits å møte opp... Jeg ble syk for 3 måneder siden med kyssesyken og dette har gått voldsomt ut over lesingen min. Jeg har mistet troen på at jeg kommer til å få karakterene jeg trenger for å komme inn på universitetet til høsten og det gjør ikke akkurat motivasjonen noe høyere. 

Fullstendig klar over at jeg burde startet med lesingen allerede i høst, så dette er ene alene et syteinnlegg som jeg ikke forventer noe særlig respons på. 

Anonymkode: ed749...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møt opp! Det kan hende du trekker noe du er flink i :) Er det første gang du får karakter i norsk eller tar du opp fag for å forbedre karakterer?

Anonymkode: 6fc96...183

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.5.2017 den 20.08, mjauritz skrev:

Da var vi i samme båt! Hadde 5 i hoved, 6 i muntlig, og 1 i sidemål..

På særemne fikk jeg 1/2 i sidemål og 6/5 i norsk. Jeg var helt ubrukelig i sidemål :fnise:

Men den rød nynorskboken, og det heftet med regler var gull!! Fikk 4 (!!!!!!!!) øvde ikke noe særlig, men bare brukte laaaang tid på å gå over hvert enkelt ord :fnise:

Samme her. Jeg brukte rundt to timer av eksamen til å gå gjennom hvert eneste ord og formulering i teksten min, dette til tross for at jeg er en treg skribent og vanligvis må bruke hele totaltiden på å produsere én langsvarsoppgave. Jeg fikk 5, og jeg kunne ikke et snev av nynorskregler. 

JO! Dagen før eksamen la jeg også inn autokorrektur på alle vanlige ord jeg bruker og ord som jeg tippet jeg ville bruke, slik som alle ord som er obligatoriske å bruke om nasjonalromantikken. Det sistnevnte var også helt perfekt da oppgaven nettopp dreide seg om nasjonalromantikk. Dette sparte meg mye tid og unødvendig feil som man overser. 

Anonymkode: 98007...371

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er reklameanalyse en form for retorisk analyse? Analyse av sammensatte tekster.......? :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke sjangere er typisk å få på norskeksamen? Og har noen tanker om tema for kortsvarsoppgaven? Har tenkt Trump og flyktningskrisen 

Anonymkode: 2b0b5...b89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Møt opp! Det kan hende du trekker noe du er flink i :) Er det første gang du får karakter i norsk eller tar du opp fag for å forbedre karakterer?

Anonymkode: 6fc96...183

Første gang jeg får karakter i faget.. Uff, ja bør vel det uansett, men forstår virkelig ikke hvordan jeg skal klare dette... 

Anonymkode: ed749...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Første gang jeg får karakter i faget.. Uff, ja bør vel det uansett, men forstår virkelig ikke hvordan jeg skal klare dette... 

Anonymkode: ed749...1be

Kanskje du kan få tilbake pengene ved hjelp av legeerklæring? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen vet om hvor strengt det er med tidspunktet som vi skal møte opp? Det er meningen å møte opp en time før, men er det noen sure miner om en kommer en 10-15 minutter senere? Får en fortsatt lov til å komme inn? Jeg er litt stresset, sånn er det når barnevakten trekker seg i siste liten :P

Anonymkode: 17bdc...cb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Virilja skrev:

Kanskje du kan få tilbake pengene ved hjelp av legeerklæring? :) 

Jeg kunne nok sikkert fått det uten problem, men jeg vil jo veldig gjerne starte å studere fra høsten av. Jeg sa opp jobben min i april, etter som jeg har tre måneders oppsigelse. Snakk om å ta dumme valg, men jeg måtte nesten bare ta en råsjans.... Så jeg må jo bare prøve å møte opp og gjøre det beste jeg kan.

Har relativt god oversikt over de litterære periodene, men jeg sliter med å forstå modernismen. Novelleanalyse og diktanalyse kan jeg, mens retorisk analyse har jeg ikke startet på en gang. Språkhistorien kan jeg tålelig, spesielt frem til 1900-tallet. Har ikke kontroll på alle reformene på 1900-tallet, men det klarer jeg vel å lære meg. Ikke satt meg inn i dialektene eller samisk språk og kultur. ei heller lest alt som jeg "burde". 

Hvor god kontroll bør man egentlig ha på innholdet på leselisten? 
 

Anonymkode: ed749...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen vet om hvor strengt det er med tidspunktet som vi skal møte opp? Det er meningen å møte opp en time før, men er det noen sure miner om en kommer en 10-15 minutter senere? Får en fortsatt lov til å komme inn? Jeg er litt stresset, sånn er det når barnevakten trekker seg i siste liten :P

Anonymkode: 17bdc...cb7

Skriftlig eller muntlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, bobleplast_ skrev:

Skriftlig eller muntlig?

Skriftlig, Møte 08, begynner 09. Skal ha på fredag :)

Anonymkode: 17bdc...cb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skriftlig, Møte 08, begynner 09. Skal ha på fredag :)

Anonymkode: 17bdc...cb7

På min vgs er reglene for skriftlig eksamen følgende: 

Om man ankommer eksamenslokalet kl. 10.00 eller senere, vil man ikke kunne gjennomføre eksamen

Antar privatisteksamen følger lignende regler, men ville ringt og hørt med skolen for sikkerhetsskyld. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, bobleplast_ skrev:

På min vgs er reglene for skriftlig eksamen følgende: 

Om man ankommer eksamenslokalet kl. 10.00 eller senere, vil man ikke kunne gjennomføre eksamen

Antar privatisteksamen følger lignende regler, men ville ringt og hørt med skolen for sikkerhetsskyld. :)

Begynner eksamen klokken 10 for dere eller skal dere møte opp klokken 10 for at eksamen begynner klokken 11?:)

Anonymkode: 17bdc...cb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begynner eksamen klokken 10 for dere eller skal dere møte opp klokken 10 for at eksamen begynner klokken 11?:)

Anonymkode: 17bdc...cb7

Eksamen begynner 09:00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...