Gå til innhold

Tråden for privatister - Vår/Sommer 2017!!


EivGrims

Anbefalte innlegg

Norsk langsvar skal være 1200 ord ±10%

Tror dog at de fleste norsklærerne er fleksible når det gjelder antall ord eller lengde på oppgaven (innenfor rimelighetens grenser, selvsagt). Det viktigste er at du svarer på det oppgaven spør om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er forskjellen på retorisk analyse og analyse av sammensatte tekster?? Er det det samme? :bond:

(Unnskyld maset :blush:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Virilja skrev:

Hva er forskjellen på retorisk analyse og analyse av sammensatte tekster?? Er det det samme? :bond:

(Unnskyld maset :blush:)

Retorisk analyse: retoriske virkemidler som etos logos og patos, direkte og indirekte agrumentasjonsteknikker...

Analyse av sammensatte tekster: en analyse av et produkt som består av to eller flere "kommunikasjonsmåter", som bilde, tekst, video, lyd... Eksempel: tekst+bilde (reklame/plakat/dikt...), video+lyd (musikkvideo...). Typisk tv, avis og reklame.

Anonymkode: f1d68...030

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Retorisk analyse: retoriske virkemidler som etos logos og patos, direkte og indirekte agrumentasjonsteknikker...

Analyse av sammensatte tekster: en analyse av et produkt som består av to eller flere "kommunikasjonsmåter", som bilde, tekst, video, lyd... Eksempel: tekst+bilde (reklame/plakat/dikt...), video+lyd (musikkvideo...). Typisk tv, avis og reklame.

Anonymkode: f1d68...030

Ja, det vet jeg. Men en reklameplakat er jo f.eks. en sammensatt tekst. Men den bruker også retoriske appellformer: etos, logos og patos. Hva slags analyse er det da? :klo: Eller mener du at det finnes to ulike måter å analysere en reklameplakat på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Virilja skrev:

Ja, det vet jeg. Men en reklameplakat er jo f.eks. en sammensatt tekst. Men den bruker også retoriske appellformer: etos, logos og patos. Hva slags analyse er det da? :klo: Eller mener du at det finnes to ulike måter å analysere en reklameplakat på?

En analyse av sammensatte tekster fokuserer ikke bare på retorikk selv om noen elementer gjerne inkluderes. 

Anonymkode: 98007...371

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lov med autocorrect på skriftlig eksamen?

Endret av SesameStreet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, SesameStreet skrev:

Er det lov med autocorrect på skriftlig eksamen?

Jepp. 

Anonymkode: 98007...371

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp. 

Anonymkode: 98007...371

Kult. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonum951 skrev:

Kjenner noen til noen digitale ordbøker som kan brukes på eksamen?? 

ordnett.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonum951 skrev:

Kjenner noen til noen digitale ordbøker som kan brukes på eksamen?? 

Hvordan fungerer det? Får en internett på eksamen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SesameStreet skrev:

Hvordan fungerer det? Får en internett på eksamen?

Nei, alt må foregå offline. Du kan bruke alle hjelpemidler utenom kommunikative.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil sterkt anbefale å ikke bruke ordnett! 

Jeg vet det er lov, men en jeg snakket med hadde tatt eksamen i høst, og måtte ta den igjen fordi en av eksamensvaktene (eldre dame som ikke visste hva ordnett var) anklagde han for juks, og det hele endte med at de måtte få en IKT fyr eller noe fra naboskolen til å komme for å sjekke det ut. Han tapte over 1 time av eksamenstiden på dette tullet, og rakk ikke skrive ferdig oppgaven sin. 

Han klagde og fikk medhold så han fikk jo ta den på nytt nå i vår. Heldigvis for han så rekker han jo å ta den før søknadsfristen løper, men hadde dette skjedd på våreksamen måtte han jo ha ventet et år, medhold eller ikke liksom..

Nå vet jeg ikke 100% hva som skjedde altså, for jeg var ikke der. Er en jeg har lest andre fag med som var så fortvilet og sur når han ringte etter norsk skriftlig i høst, og han har ny eksamen nå i vår pga dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, mjauritz skrev:

Jeg vil sterkt anbefale å ikke bruke ordnett! 

Jeg vet det er lov, men en jeg snakket med hadde tatt eksamen i høst, og måtte ta den igjen fordi en av eksamensvaktene (eldre dame som ikke visste hva ordnett var) anklagde han for juks, og det hele endte med at de måtte få en IKT fyr eller noe fra naboskolen til å komme for å sjekke det ut. Han tapte over 1 time av eksamenstiden på dette tullet, og rakk ikke skrive ferdig oppgaven sin. 

Han klagde og fikk medhold så han fikk jo ta den på nytt nå i vår. Heldigvis for han så rekker han jo å ta den før søknadsfristen løper, men hadde dette skjedd på våreksamen måtte han jo ha ventet et år, medhold eller ikke liksom..

Nå vet jeg ikke 100% hva som skjedde altså, for jeg var ikke der. Er en jeg har lest andre fag med som var så fortvilet og sur når han ringte etter norsk skriftlig i høst, og han har ny eksamen nå i vår pga dette. 

Også er det jo det å ikke følge worst case scenario-eksempler da. Jeg synes dette er et veldig tynt grunnlag for å sterkt anbefale å ikke bruke en veldig god ressurs. 

Anonymkode: 98007...371

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Ponnijenta skrev:

Nei, alt må foregå offline. Du kan bruke alle hjelpemidler utenom kommunikative.

Men hvordan kan en bruke dem offline? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Også er det jo det å ikke følge worst case scenario-eksempler da. Jeg synes dette er et veldig tynt grunnlag for å sterkt anbefale å ikke bruke en veldig god ressurs. 

Anonymkode: 98007...371

Jeg ville mye heller bare ha stikket innom et biblitek og brukt en vanlig ordbok :) Jeg ville ikke tatt sjansen, men det er jo ikke jeg som bestemmer selv om jeg kommer med et godt råd.

Er rimelig worst case ja, men HVIS det skjer så er det EKSTREMT surt, så for meg ville det ikke vært verdt risken :ac:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, SesameStreet skrev:

Men hvordan kan en bruke dem offline? 

https://www.ordnett.no/skole/eksamen

Det er to måter. For privatist gjelder antakeligvis bare å laste den ned som programvare. 

Anonymkode: 98007...371

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, mjauritz skrev:

Jeg ville mye heller bare ha stikket innom et biblitek og brukt en vanlig ordbok :) Jeg ville ikke tatt sjansen, men det er jo ikke jeg som bestemmer selv om jeg kommer med et godt råd.

Er rimelig worst case ja, men HVIS det skjer så er det EKSTREMT surt, så for meg ville det ikke vært verdt risken :ac:

Det er langt mer tidkrevende å bruke en ordinær ordbok. 

Anonymkode: 98007...371

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er langt mer tidkrevende å bruke en ordinær ordbok. 

Anonymkode: 98007...371

Men herregud da? Så bruk ordnett, jeg kom med et råd ikke et krav. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, mjauritz skrev:

Men herregud da? Så bruk ordnett, jeg kom med et råd ikke et krav. :roll:

Og jeg kommenterte rådet ditt, slik som ofte forekommer på et internettforum. Du legger litt mer inn i innleggene mine enn det jeg selv har skrevet. 

Anonymkode: 98007...371

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...