Gå til innhold

Tråden for privatister - Vår/Sommer 2017!!


EivGrims

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, mjauritz skrev:

Men historie er nok en av de aller verste muntlige eksamenene fordi den er så stor med så kort forberedelsestid! Jeg holdt virkelig på å få et angstanfall der jeg satt, følte meg kvalm, svett og ekkel! Har aldri vært så nervøs før en eksamen før! 

Snakket med en annen som hadde eksamen, og hun hadde satset på 5, men endte opp med 2 - så det hjalp ikke akkurat på nervene mine! 

Men, som sensorene sa, det var mange som fikk lavere karakter enn de hadde satset på, og at de mente at oppgaven de hadde laget kanskje ikke var helt ideell. Merket at de var strenge og hadde veldig høye forventninger! Når jeg snakket om kalde krigen fikk jeg mye spørsmål om Afghanistan og amerikansk politikk idag, i tillegg til å definere mange -ismer. At jeg hadde hatt politikk og menneskerettigheter tidligere var nok det som trakk meg høyt - og at jeg siterte historikere og drøftet rundt ting (som om den kalde krigen faktisk sluttet ved Sovjets fall). Syntes dog det var litt urettferdig, for de som "fulgte" boken gjorde det jo dårligere, og historie er jo egentlig ikke et drøftefag sånn sett. 
Skjønte fort at sensorene la mye vekt på å dra linjer, så dro linjer som om det sto om livet :fnise: Kalde krigen helt til Münchenavtalen (at vesten "dyttet" Hitler mot østen) og ikkeangrepspakten (at Sovjet kjøpte seg tid), siterte Fukuyama og Sokrates, og bablet i ett sett! 

Jeg var egentlig bare veldig heldig. Hadde jeg kommet opp i dansketiden eller europeisk middelalder hadde det aldri gått så bra! 

Jeg hadde mye heller satt pris på om jeg fikk første eller andre verdenskrig i stedet for politikk, da hadde det gått bedre tror jeg. Eller antikken, da hadde jeg vel aldri holdt kjeft. :hoho: Var babling om den kalde krigen som var min strategi og x) Så sånn sett funket det litt, men de byttet over til 1800-talls-politikken når de merket det ikke var så mye tid igjen, og da fikk jeg selvfølgelig jernteppe mesteparten av tiden. Parlamentarismen, Eidsvoll og embetsstaten var fokus og jeg satt helt fast og følte meg jo så teit. Eneste jeg kunne var hvordan Sverige fikk Norge i løpet av det Napoleon drev med og litt om hvordan grunnloven ble laget. That's it. Alt annet hadde gått bedre.

Men nå skal jeg slappe av i helga før jeg kaster meg i gang med norsk og matte de neste 17-20 dagene. Heldigvis er matte mer oppgaveløsningsfag og norsken er ikke like stor som historie, der er det mer regler og slikt føler jeg. Og de er skriftlige eksamener, takk og lov.

Nå skal det trøkkes sjokolade til den store gullmedaljen og spilles Persona 5 før jeg setter i gang igjen. :fnise:

Endret av TinyBean
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, TinyBean skrev:

Jeg ble ufattelig lei meg og begynte å gråte (mulig du så en stressa og kanskje tårevåt brunette i løpet av kvelden. Uff.). Hadde pugget så mye de siste ukene og ville så veldig gjerne ha 4 eller 5. Selvfølgelig fikk jeg det ENE temaet jeg hadde pugget minst, samt at jeg mistet tid da jeg klarte å gå meg vill etter jeg hadde vært på do. Mistet forberedelsestid og var bare nedfor hele kvelden etterpå. Tror virkelig jeg hadde gjort det bedre om jeg hadde fått noe annet, for kalde krigen gikk fint (den holdt meg nok på 3-eren :fnise:

Blir litt smålei meg av å tenke på hva jeg kunne gjort i stedet (ventet med dotur eller gått før) så prøver heller å fokusere på de neste prøvene. (Blir også nesten litt flau av å tenke på hvor lett jeg tok til tårene nå i ettertid. Voksen kvinne som sitter og tuter over en karakter. )

Men så er muntlig min svakhet og jeg var nervøs og stresset, samt sliten etter all pugginga den siste måneden, så det spilte nok inn emosjonelt for jeg var et vrak etterpå. Historie er for stort til at jeg klarer å lære alt på bare et par måneder. Heldigvis er det ikke en eksamen jeg må ta igjen.

Gratulerer med 6-eren btw! Godt jobba! :nori:

Jeg gråt i bilen på vei hjem fra min historieeksamen før jul :rodme:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Virilja skrev:

Jeg gråt i bilen på vei hjem fra min historieeksamen før jul :rodme:

:hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg tilbake! Var engasjert i tråden før en viss bruker tok over... Ser flere allerede har hatt eksamen, gratulerer til de som klarte å høyne karakteren! Og til dere andre, veien går videre, privatisteksamen handler dessverre en del om flaks.
Hadde en eksamen nettopp selv, fikk toppkarakter, knakk sammen og gråt. De som satt utenfor skjønte nok ingenting der jeg kom tårevåt ut av klasserommet. Nå skal jeg opp i muntlig neste uke, norsk, og det er jeg ikke like interessert i som den forrige eksamenen. Så, har for så vidt oversikten i forhold til leseliste, problemstillingen til fordypningsoppgaven, og nesten ferdig med å lese de tilhørende bøkene. Problemet er at jeg har ''stresset bort'' infoen jeg satt på angående fordypningsoppgaven, og denne tråden ble jo bare rot. Det jeg lurer aller mest på er om fordypningsoppgaven/særemnet bare skal være en muntlig presentasjon? Jeg regner jo med det, men stod ingenting i den offentlige informasjonen, gjelder Hordaland. I den eksamenen jeg hadde sist måtte jeg nemlig levere en skriftlig oppgave, så nå går det helt i surr her... :roll:

Anonymkode: a8659...218

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at privatisteksamen i muntlig handler myyye om flaks og tilfeldigheter. Mye kommer an på oppgaven du får og hvor flink eksaminatoren er. 

Da jeg gikk i vg2 fikk jeg dårlig karakter i sosiologi og bestemte meg for å melde meg opp i dette mens jeg gikk i vg3. Ettersom jeg allerede hadde mye eksamener den våren fikk jeg ikke tid til å lese noe særlig på pensum. Jeg var 80% fra å trekke meg fra eksamen. Jeg begynte å lese på selve eksamensdagen og bestemte meg for å møte opp uansett. Hadde jo ikke noe å tape. Jeg var dødsheldig med den oppgaven jeg trakk. Var det emnet jeg kunne snakke mest flytende om. Det hele endte med at jeg fikk en 6er. Jeg hadde da ikke lest ferdig halve boken. 
 

Anonymkode: 198d0...de1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da var jeg tilbake! Var engasjert i tråden før en viss bruker tok over... Ser flere allerede har hatt eksamen, gratulerer til de som klarte å høyne karakteren! Og til dere andre, veien går videre, privatisteksamen handler dessverre en del om flaks.
Hadde en eksamen nettopp selv, fikk toppkarakter, knakk sammen og gråt. De som satt utenfor skjønte nok ingenting der jeg kom tårevåt ut av klasserommet. Nå skal jeg opp i muntlig neste uke, norsk, og det er jeg ikke like interessert i som den forrige eksamenen. Så, har for så vidt oversikten i forhold til leseliste, problemstillingen til fordypningsoppgaven, og nesten ferdig med å lese de tilhørende bøkene. Problemet er at jeg har ''stresset bort'' infoen jeg satt på angående fordypningsoppgaven, og denne tråden ble jo bare rot. Det jeg lurer aller mest på er om fordypningsoppgaven/særemnet bare skal være en muntlig presentasjon? Jeg regner jo med det, men stod ingenting i den offentlige informasjonen, gjelder Hordaland. I den eksamenen jeg hadde sist måtte jeg nemlig levere en skriftlig oppgave, så nå går det helt i surr her... :roll:

Anonymkode: a8659...218

Mulig det er forskjellig fra fylke til fylke, men det er i hvert fall kun muntlig presentasjon her i Østfold :) Har du sett om du kan få opp rammedokumenter på fylkeskommunens hjemmeside?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Virilja skrev:

Mulig det er forskjellig fra fylke til fylke, men det er i hvert fall kun muntlig presentasjon her i Østfold :) Har du sett om du kan få opp rammedokumenter på fylkeskommunens hjemmeside?

Jeg har lest på det som står på hjemmesiden til fylkeskommunen, der står det for eksempel at i Geofag 1 skal man levere en prosjektoppgave når man kommer til eksamen. I norsk står det ''Du skal også gjennomføre ei sjølvvald fordjupingsoppgåve med språkleg, litterært eller anna norskfagleg emne.'', altså ikke konkret hvilken form denne oppgaven skal ha. Men jeg regner egentlig med at det må være en muntlig presentasjon. Så da bør jeg vel skrive en oppgave, ha med enkle notat som jeg kan se på i forbindelse med oppgaven, og så sitter jeg bare og snakker meg gjennom den? 

Anonymkode: a8659...218

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.hordaland.no/globalassets/for-hfk/utdanning2/privatist/instruksar/eksamensinstruks-munnleg-eksamen.pdf

Sitat

"Norsk

Du skal levere leseliste innan fristen. Leselista i norsk munnleg på studiespesialiserande og påbygg skal innehalde eit fordjupingsemne.

Du trekkjer ein ukjend tekst som er knytt til ei problemstilling eller eit emne som dekkjer fleire kompetansemål innanfor eit hovudområde og/eller tekstanalyse.

Du blir også eksaminert i andre oppgåver som kan kome frå alle hovudområde i læreplanen, inkludert det sjølvvalte fordjupingsemnet"

Ser ut som at du ikke trenger å holde noen presentasjon, men bare kan bli spurt om fordypningsemne ila den siste delen av eksamen..? Det stemmer med det som står f.eks. på studienett ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da var jeg tilbake! Var engasjert i tråden før en viss bruker tok over... Ser flere allerede har hatt eksamen, gratulerer til de som klarte å høyne karakteren! Og til dere andre, veien går videre, privatisteksamen handler dessverre en del om flaks.
Hadde en eksamen nettopp selv, fikk toppkarakter, knakk sammen og gråt. De som satt utenfor skjønte nok ingenting der jeg kom tårevåt ut av klasserommet. Nå skal jeg opp i muntlig neste uke, norsk, og det er jeg ikke like interessert i som den forrige eksamenen. Så, har for så vidt oversikten i forhold til leseliste, problemstillingen til fordypningsoppgaven, og nesten ferdig med å lese de tilhørende bøkene. Problemet er at jeg har ''stresset bort'' infoen jeg satt på angående fordypningsoppgaven, og denne tråden ble jo bare rot. Det jeg lurer aller mest på er om fordypningsoppgaven/særemnet bare skal være en muntlig presentasjon? Jeg regner jo med det, men stod ingenting i den offentlige informasjonen, gjelder Hordaland. I den eksamenen jeg hadde sist måtte jeg nemlig levere en skriftlig oppgave, så nå går det helt i surr her... :roll:

Anonymkode: a8659...218

Men i alle dager? En viss bruker tok over, og at tråden bare er rot. Tenkte du at tråden skulle være for å kun hjelpe deg med eksamen? :klo:

Anonymkode: fde11...460

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Virilja skrev:

http://www.hordaland.no/globalassets/for-hfk/utdanning2/privatist/instruksar/eksamensinstruks-munnleg-eksamen.pdf

Ser ut som at du ikke trenger å holde noen presentasjon, men bare kan bli spurt om fordypningsemne ila den siste delen av eksamen..? Det stemmer med det som står f.eks. på studienett ;) 

Ja, det ser sånn ut :) Takker!

Anonymkode: a8659...218

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, det ser sånn ut :) Takker!

Anonymkode: a8659...218

Misunnelig jeg :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men i alle dager? En viss bruker tok over, og at tråden bare er rot. Tenkte du at tråden skulle være for å kun hjelpe deg med eksamen? :klo:

Anonymkode: fde11...460

Hva i all verden! Selvsagt, alle vet jo at jorden sentrerer rundt meg og mine behov, det var jo nøyaktig det jeg skrev :) 

Anonymkode: a8659...218

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå, endelig ferdig med spansk muntlig! Ble en 5, og trodde virkelig det skulle bli maks 3. Følte det gikk rett vest, men tydeligvis ikke!!

Er virkelig så glad at jeg kunne eksplodert nå. Herregud for en lettelse! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er forskjellen på tolkning og analyse? gjelder i forbindelse med norsk skriftlig eksamen. Takk på forhånd!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til alle som har eksamen i dag!!!! Håper dere får en god karakter!!

Anonymkode: 09bae...bb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 8.5.2017 den 19.10, AnonymBruker skrev:

Da var jeg tilbake! Var engasjert i tråden før en viss bruker tok over... Ser flere allerede har hatt eksamen, gratulerer til de som klarte å høyne karakteren! Og til dere andre, veien går videre, privatisteksamen handler dessverre en del om flaks.
Hadde en eksamen nettopp selv, fikk toppkarakter, knakk sammen og gråt. De som satt utenfor skjønte nok ingenting der jeg kom tårevåt ut av klasserommet. Nå skal jeg opp i muntlig neste uke, norsk, og det er jeg ikke like interessert i som den forrige eksamenen. Så, har for så vidt oversikten i forhold til leseliste, problemstillingen til fordypningsoppgaven, og nesten ferdig med å lese de tilhørende bøkene. Problemet er at jeg har ''stresset bort'' infoen jeg satt på angående fordypningsoppgaven, og denne tråden ble jo bare rot. Det jeg lurer aller mest på er om fordypningsoppgaven/særemnet bare skal være en muntlig presentasjon? Jeg regner jo med det, men stod ingenting i den offentlige informasjonen, gjelder Hordaland. I den eksamenen jeg hadde sist måtte jeg nemlig levere en skriftlig oppgave, så nå går det helt i surr her... :roll:

Anonymkode: a8659...218

Begynte å gråte, pga en karakter? lol

Anonymkode: b5814...3a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har tatt helsefageksamener? Tenker først og fremst VG1 programfagene, og spesielt den tverrfaglige.

Anonymkode: d25a6...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Begynte å gråte, pga en karakter? lol

Anonymkode: b5814...3a5

Ja, tenk det :) 

Anonymkode: a8659...218

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har tatt helsefageksamener? Tenker først og fremst VG1 programfagene, og spesielt den tverrfaglige.

Anonymkode: d25a6...53a

Ja, for mange år siden, men ikke som privatist. Var ikke klar over at det gikk an engang :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...