BellaSwan Skrevet 25. september 2015 #18001 Skrevet 25. september 2015 Det ser jo ut som CP skal reise avgårde og bruke Adax-vesken til CBE på turen. Ref. blogginnlegget, "Off to Trondheim I go". Men for oss som følger henne på snap så er det den trofaste LV-vesken hennes som er representert på hvert ett veskebilde Så Adax-vesken står nok trygt plassert hjemme. 24
Inocybe Skrevet 25. september 2015 #18002 Skrevet 25. september 2015 (endret) Det ser jo ut som CP skal reise avgårde og bruke Adax-vesken til CBE på turen. Ref. blogginnlegget, "Off to Trondheim I go". Men for oss som følger henne på snap så er det den trofaste LV-vesken hennes som er representert på hvert ett veskebilde Så Adax-vesken står nok trygt plassert hjemme. Edit. Leste feil. Endret 25. september 2015 av Inocybe
SusieDerkins Skrevet 25. september 2015 #18003 Skrevet 25. september 2015 Det ser jo ut som CP skal reise avgårde og bruke Adax-vesken til CBE på turen. Ref. blogginnlegget, "Off to Trondheim I go". Men for oss som følger henne på snap så er det den trofaste LV-vesken hennes som er representert på hvert ett veskebilde Så Adax-vesken står nok trygt plassert hjemme. oi!! er det koffertgate med motsatt fortegn!? karma hihi 12
BellaSwan Skrevet 25. september 2015 #18004 Skrevet 25. september 2015 Eller kanskje Adaxgate, hehe. At ikke de ser selv for en parodi de har blitt? Noen som forresten vet hvordan det går med veskesalget? 12
el-len Skrevet 25. september 2015 #18005 Skrevet 25. september 2015 Eller kanskje Adaxgate, hehe. At ikke de ser selv for en parodi de har blitt? Noen som forresten vet hvordan det går med veskesalget? Jeg er sikker på at uansett hvordan salget faktisk går, vil det komme drypp fra fra Fotballfrue & Co som sørger for å plante et inntrykk av at salget går strålende. Vi har jo sett hvordan de gjør alt de kan for å beskytte merkevaren, alt fra å konstruere en ny kategori hun liksom kan være størst i (i profilen hennes på Instagram, "Norways biggest blogger in the fasjion and lifestyle category)), til at LKE hevdet for en tid tilbake å ha passert 20 000 følgere på Snapchat (på et tidspunkt hvor han hadde bare 1/3 så mange på Instagram, så det tror jeg ikke noe på. Han vet nok at ingen kan se antall følgere). I tillegg står det fortsatt på Facebooksiden hennes "fanside for Norges største blogger) og på Twitter at bloggen har 90 000 unike lesere hver dag. Legg til falske støttekommentarer på egen blogg ("oser av kvalitet", f.eks.), så regner jeg med at de ikke tar fem øre for å lyve om salgstall heller. 18
Gjest hockeyfrue Skrevet 25. september 2015 #18006 Skrevet 25. september 2015 Eller kanskje Adaxgate, hehe. At ikke de ser selv for en parodi de har blitt? Noen som forresten vet hvordan det går med veskesalget? Jeg kjenner butikksjefen på en av de store Bagorama-butikkene i Oslo, og de har ikke solgt en eneste veske enda. De eneste som har vært innom og spurt etter veskene er jenter i 13-14-års alderen, og de har hittil kun tittet på dem. Tror nok Fotballfrue er en guilty pleasure for mange, så jeg tviler på at dette samarbeidet blir en suksess.
Safiye Skrevet 25. september 2015 #18007 Skrevet 25. september 2015 Tråden er ryddet for bilde hentet fra blogg og kommentarer til dette, og diskusjon av barn. - Pavilion, mod
Aricia Skrevet 25. september 2015 #18008 Skrevet 25. september 2015 (endret) Siden jeg ble moderert vekk pga innlegget jeg siterte får jeg gjenta hovedpoenget mitt: Det som mangler i denne tråden er bekreftet info om hvor mye av den manglende merkingen i bloggen som skyldes press fra annonsører og sponsorer. Etter mitt syn er det åpenbart at slikt press må være hovedforklaringen på de gjentatte forsøkene på å tone ned reklamemerkingen. Annonsører kan ha stor makt over bloggere ved å true med av avslutte samarbeidet (og dermed avskjære bloggeren fra viktig inntjening), eller ved å tilby å betale mer for innlegg som er dårlig/tvetydig merket. Endret 25. september 2015 av Aricia 9
Keaton Skrevet 25. september 2015 #18009 Skrevet 25. september 2015 Ja, til det som ble moderert bort pga alder: finner det ikke, mulig det var hos adlinks, forresten, men er tidligere lenket til her. Er en beskrivelse for potensielle kunder der bloggen er beskrevet, også hvilke familiemedlemmer som finnes. 1
Gjest Bloggleseren Skrevet 25. september 2015 #18010 Skrevet 25. september 2015 Siden jeg ble moderert vekk pga innlegget jeg siterte får jeg gjenta hovedpoenget mitt: Det som mangler i denne tråden er bekreftet info om hvor mye av den manglende merkingen i bloggen som skyldes press fra annonsører og sponsorer. Etter mitt syn er det åpenbart at slikt press må være hovedforklaringen på de gjentatte forsøkene på å tone ned reklamemerkingen. Annonsører kan ha stor makt over bloggere ved å true med av avslutte samarbeidet (og dermed avskjære bloggeren fra viktig inntjening), eller ved å tilby å betale mer for innlegg som er dårlig/tvetydig merket. Ser at mitt innlegg også ble moderert bort, men jeg har uansett en selvopplevd historie som kanskje belyser det du tar opp litt. Tidligere i år lagde jeg en blogg for moro skyld, hvor jeg holdt ut i ca to måneder, før jeg kjedet meg ihjel og ikke hadde tid lenger. Men jeg rakk i hvert fall å bli kontaktet av noe jeg antar var en slags annonse-agent, for hun refererte videre til sin klient, som var den jeg skulle reklamere for. Tilfeldigvis ba hun meg skrive et innlegg om et produkt jeg faktisk likte veldig godt, så først syntes jeg det var helt topp, for det var noe jeg hadde kjøpt massevis av ganger selv og glatt kunne gå god for - ikke noe shai barberhøvler eller denslags tull. Hun var riktignok nokså masete når det gjaldt tekst og utforming (lenk til det ordet, ikke det ordet, sørg for at lenken strekker seg over mange ord, nevn min klient ved navn og i positive ordelag, osv.), men det er jo greit nok så lenge det er et reklameoppdrag (jeg fikk produktet). Men problemet oppstod da jeg ville reklamemerke innlegget, for det ville hun absolutt ikke. Først spurte hun om jeg kunne være så søt å fjerne merkingen, så ble tonen ganske raskt en annen og hun ble ganske så stram, da jeg svarte at jeg verken kunne eller ville fjerne merkingen, for det ville være i strid med norsk lov. Deretter prøvde hun å overbevise meg om at jeg ikke trengte å merke fordi jeg ikke skrev "kjøp her, pris kr xx", og da det heller ikke virket, sa hun at det bare ikke var aktuelt for hennes klient å bli assosiert med denslags ord (altså reklamemerkingen). Da svarte jeg at jeg i så fall godt kunne slette hele innlegget, men så lenge det stod, skulle reklamemerkingen også stå. Etter å ha tenkt seg om, kom hun til slutt tilbake med at innlegget kunne stå, men jeg måtte legge til en nofollow-attributt på lenken til klienten hennes. Det var helt greit for meg, for det er jo reklamemerkingen som er viktig. Men da skjønte jeg at annonsørene antagelig er redde for å bli straffet av søkemotorene når ord som "reklame" assosieres med nettsiden deres (siden hun mente nofollow ville løse problemet). Merkelig opplevelse hele greia, men jeg hadde jo ingenting å tape på å sette hardt mot hardt, for jeg har en helt annen jobb å leve av. Men jeg kan godt se for meg det er annerledes når man er avhengig av bloggen for å betale huslån, og så begynner kanskje faste kunder å kreve at familien din skal være med på reklamebildene ellers vil de droppe deg, slik hun engelske bloggeren skrev om. Ganske skremmende. Jeg mistenker at dette er en ganske dodgy bransje hvor det står noen ordentlig kyniske drittsekker i bakgrunnen, og at disse bloggjentene kanskje ikke har så mye kontroll som det virker som på overflaten.
Gunvald Skrevet 25. september 2015 #18011 Skrevet 25. september 2015 Kom over et lite intervju i Kamille eller hva det var. Handlet om kjendiser og alderen de er i eller noe i den duren. FF var intervjuet om hvordan hun så for seg 30-åra. Hun håpet å klare å senke skuldrene. Og at hun skulle klare å ta seg fri en hel helg. Og at hun skulle klare å innse at verden ikke gikk under selv om hun ikke oppdaterte på noen dager. Snakk om å ha mistet bakkekontakten helt. 19
Aricia Skrevet 25. september 2015 #18012 Skrevet 25. september 2015 @Bloggleseren: Interessant informasjon, takk for at du deler. Det bekrefter det jeg har tenkt om at det ikke nødvendigvis er CBE som er grådig, lat eller arrogant mht manglende merking, men annonsører som stiller slik merketriksing som krav. Og ja, står man først i et økonomisk avhengighetsforhold til dem, så sitter man vel i saksa, skulle jeg tro. Det fritar selvsagt ikke bloggere for ansvar for egne lovbrudd, særlig ikke de store og presumptivt seriøse som tjener gode penger. Men det nyanserer og utfyller bildet. 8
SusieDerkins Skrevet 25. september 2015 #18013 Skrevet 25. september 2015 @Bloggleseren: Interessant informasjon, takk for at du deler. Det bekrefter det jeg har tenkt om at det ikke nødvendigvis er CBE som er grådig, lat eller arrogant mht manglende merking, men annonsører som stiller slik merketriksing som krav. Og ja, står man først i et økonomisk avhengighetsforhold til dem, så sitter man vel i saksa, skulle jeg tro. Det fritar selvsagt ikke bloggere for ansvar for egne lovbrudd, særlig ikke de store og presumptivt seriøse som tjener gode penger. Men det nyanserer og utfyller bildet. og det understreker et poeng vi har vært inne på tidligere, nemlig at annonsøren og er ansvarlig etter loven, og at forbrukerombudet bør slå ned på disse også 2
Gjest Vimme Skrevet 25. september 2015 #18014 Skrevet 25. september 2015 (endret) @Bloggleseren: Interessant informasjon, takk for at du deler. Det bekrefter det jeg har tenkt om at det ikke nødvendigvis er CBE som er grådig, lat eller arrogant mht manglende merking, men annonsører som stiller slik merketriksing som krav. Og ja, står man først i et økonomisk avhengighetsforhold til dem, så sitter man vel i saksa, skulle jeg tro. Det fritar selvsagt ikke bloggere for ansvar for egne lovbrudd, særlig ikke de store og presumptivt seriøse som tjener gode penger. Men det nyanserer og utfyller bildet. Jeg kan tenke meg at dette gjelder flere bloggere men kanskje ikke CBE. Og med en mann som LKE så tror jeg det skal mye til for at de skal føle seg tvunget inn i et øknomisk avhengighetsforhold. Han er sta og blir lett provosert når ting ikke er slik han vil ha det. Uansett, hva med denne artikkelen hvor det står skrevet: "Økonomiavisa E24 har satt søkelys på bloggere og reklame etter at det ble kjent at Cappelen Damm ble kontaktet av Caroline Berg Eriksen, kvinnen bak en av Norges mest leste blogger, Fotballfrue.no. Berg Eriksen lurte på om forlaget ville at hun skulle omtale og anbefale en bok på siden sin. Hun hadde en detaljert prisliste, og tok opptil 7500 kroner for å omtale et produkt i bloggen sin, melder Journalisten.no" Jeg tror CBE greier seg godt med sine sponsorer og avtaler. Dessuten CBE har manager som nok gir mange gode råd og støtte til hva som bør og ikke bør gjøres. Endret 25. september 2015 av Vimme 6
Aricia Skrevet 25. september 2015 #18015 Skrevet 25. september 2015 (endret) De dokumenterte tilfellene der CBE har gått aktivt ut for å skaffe nye annonsører ved å blant annet love dem umerkede innlegg i bloggen er absolutt et godt og relevant poeng her. Men det at bloggen driver på denne måten trenger ikke å utelukke at viktige annonsører også kan legge press på dem for at den manglende merkingen av reklame skal intensiveres og utbygges på ulike måter. Ikke minst etter at et samarbeid er blitt godt etablert, og bloggeren er blitt avhengig av inntektene fra en sentral annonsør. Endret 25. september 2015 av Aricia 6
Gjest Vimme Skrevet 25. september 2015 #18016 Skrevet 25. september 2015 De dokumenterte tilfellene der CBE har gått aktivt ut for å skaffe nye annonsører ved å blant annet love dem umerkede innlegg i bloggen er absolutt et godt og relevant poeng her. Men det at bloggen driver på denne måten trenger ikke å utelukke at viktige annonsører også kan legge press på dem for at den manglende merkingen av reklame skal intensiveres og utbygges på ulike måter. Ikke minst etter at et samarbeid er blitt godt etablert, og bloggeren er blitt avhengig av inntektene fra en sentral annonsør. Ja, jeg har faktisk ikke tenkt over det men det har du nok rett i. Er nok mange annonsører som gnir seg i henda og vet akkurat hvordan de skal få bloggere til å markedsføre ting slik de vil ha det.
Gjest Asti Skrevet 25. september 2015 #18017 Skrevet 25. september 2015 De dokumenterte tilfellene der CBE har gått aktivt ut for å skaffe nye annonsører ved å blant annet love dem umerkede innlegg i bloggen er absolutt et godt og relevant poeng her. Men det at bloggen driver på denne måten trenger ikke å utelukke at viktige annonsører også kan legge press på dem for at den manglende merkingen av reklame skal intensiveres og utbygges på ulike måter. Ikke minst etter at et samarbeid er blitt godt etablert, og bloggeren er blitt avhengig av inntektene fra en sentral annonsør. Det kan være, men jeg er nok naiv. Mitt inntrykk er at samarbeidet mellom annonsører, bloggere, PR-folk, management, media osv. har en "vennetone", der de "klør hverandre på ryggen", da her er små forhold i Norge. Og at de ovenfor de større bloggerne ikke vil/trenger å bruke press. Men det kan være slik du viser til, for det jeg vet.
Bootybuilder Skrevet 25. september 2015 #18018 Skrevet 25. september 2015 Kom over et lite intervju i Kamille eller hva det var. Handlet om kjendiser og alderen de er i eller noe i den duren. FF var intervjuet om hvordan hun så for seg 30-åra. Hun håpet å klare å senke skuldrene. Og at hun skulle klare å ta seg fri en hel helg. Og at hun skulle klare å innse at verden ikke gikk under selv om hun ikke oppdaterte på noen dager. Snakk om å ha mistet bakkekontakten helt. Dette har jo gått over stokk og stein! Synes rett og slett synd på henne og dette vanvittige kontrollbehovet og tvangshandlingene om å måtte oppdatere 365 dager i året. Hadde hun tatt seg en frihelg og slappet skikkelig av hadde ikke bloggen lidd noen nød tror jeg. Skal hun holde dette vanvittige kjøret i noen år til møter hun snart veggen! 1
neiognei Skrevet 26. september 2015 #18019 Skrevet 26. september 2015 (endret) Dette har jo gått over stokk og stein! Synes rett og slett synd på henne og dette vanvittige kontrollbehovet og tvangshandlingene om å måtte oppdatere 365 dager i året. Hadde hun tatt seg en frihelg og slappet skikkelig av hadde ikke bloggen lidd noen nød tror jeg. Skal hun holde dette vanvittige kjøret i noen år til møter hun snart veggen! Skjønner ikke helt hvilket kjør der er snakk om? Å skrive 2-3 annonsetekster om dagen? Å trene? Å lage og ta bilder av mat? Dra på ferier og kjøre nedpå med vin? Tviler sterkt på at selve bloggingen noen gang kan få henne til å møtes veggen. Er det noe som vil få henne til å møtes veggen så er det vel stresset med alle løgnene, bedragene og all sutringen. Å hele tiden sette seg i en posisjon hvor hodet hogges av og det slitet det er med alt selvbedraget hun må opprettholde for å unnskylde den manglende moralske evnen. Endret 26. september 2015 av neiognei 18
Isola2 Skrevet 26. september 2015 #18020 Skrevet 26. september 2015 Dette har jo gått over stokk og stein! Synes rett og slett synd på henne og dette vanvittige kontrollbehovet og tvangshandlingene om å måtte oppdatere 365 dager i året. Hadde hun tatt seg en frihelg og slappet skikkelig av hadde ikke bloggen lidd noen nød tror jeg. Skal hun holde dette vanvittige kjøret i noen år til møter hun snart veggen! Bra hun tar seg en ferietur da,hun som er opptatt av å dra verden rundt på spennende steder.....Gran Canaria??? 2
Fremhevede innlegg