Keaton Skrevet 7. juli 2018 #57521 Skrevet 7. juli 2018 4 timer siden, Mnjah skrev: Nå er du inne på zooming på tærne-nivå. For å svare på spørsmålet ditt: «er du LKE» er den mest brukte hersketeknikken i denne tråden. Sees veldig ofte om man ikke er med på det «hatende hylekorets» parti. Har du en kommentar til det jeg faktisk skrev, utover det å kritisere det jeg skre og hvordan jeg skrev det? Deilig debatt-teknikk. Nei, du tar feil. Hentydninger til at noen er LKE sees svært sjelden, det blir i tilfelle rapportert og kommentert med oppfordring til å ikke spekulere. Hva mener du med «hatende hylekor», egentlig? Tror du folk som kritiserer bloggere hater dem? Det er jo i tilfelle en svært forenklet og banal måte å forklare kritikken på. 18
Tulipanpiken Skrevet 7. juli 2018 #57522 Skrevet 7. juli 2018 8 minutter siden, Kollontaj skrev: Ingen i denne tråden eller «endel brukere» som du skriver har kommentert alt det du ramser opp, det er det flere brukere til sammen som har gjort. Du får det til å høres ut som om det er noen brukere som konstant kritiserer alt (der noen temaer er av de mer bagatellmessige sidene ved SoMe-kanalene til Treasures AS). Det mener jeg er en nedrig debattstil. Kanskje til og med litt barnslig. Ja? Jeg har ikke påstått at én person har skrevet alt. Det er mange brukere som har skrevet i tråden, og det er endel/flere/mange som har kommet med de utsagnene jeg ramset opp. At det er flere som kaster seg med i usaklig og smålig kritikk gjør det for øvrig ikke bedre, heller tvert imot. Hva gjelder debattstil, synes jeg det er nedrig å prøve å legge ord i munnen min. 7
Tulipanpiken Skrevet 7. juli 2018 #57523 Skrevet 7. juli 2018 36 minutter siden, Tabris skrev: Jeg er så enig med dere. All kritikk mot CBE er innafor nå i denne tråden, fordi alt kamufleres som "kritikk av bedriften fordi alt hun publiserer er bedrift", uansett hvor smålig det måtte være. Det er også ganske interessant, synes jeg, at mange av de som kritiserer CBE for manglende selvkritikk også selv mangler evnen til å ta selvkritikk i denne tråden. Og jeg har selv også lurt på hvordan dette må føles for CBE, denne tråden er jo helt sinnsyk med tanke på hvor intens kritikk hun får på absolutt hver minste detalj hun gjør hver eneste dag. Dag ut og dag inn, over flere år. Det er, etter min mening, på grensen til å bikke over til forfølging og mobbing. Ja, jeg er enig i den saklige kritikken mot utlevering av barn, overfladiske verdier og manglende merking. Dette er ting hun virkelig bør ordne opp i. Men jeg synes ikke det hun har gjort kan på noen som helst måte forsvare årevis med daglig kritikk om hver minste detalj på hennes utseende, hennes valg av klær, hvordan hun står, hvordan hun går, hvordan hun snakker, hva hun snakker om, hva hun ikke snakker om, hvordan hun skriver, hva hun skriver om, hva hun ikke skriver om, størrelsen på klærne, hva hun spiser, hva hun (antagelig) ikke spiser, hvordan hun trener, hvordan hun (antagelig) ikke trener... det er helt hinsides, og jeg synes ingen mennesker fortjener noe sånt hver eneste dag over flere år. (Og, jo, selvsagt vil denne kritikken bli oppfattet som mot henne som person, ikke mot "bedriften"). Og, nei, dette er ikke persondebatt. Det er debatt av tråden. (Ikke CBE, bedriften...). Veldig enig. Godt å se at vi er flere som reagerer på omfanget av kritikken i denne tråden. 12
Keaton Skrevet 7. juli 2018 #57524 Skrevet 7. juli 2018 2 minutter siden, Tulipanpiken skrev: Ja? Jeg har ikke påstått at én person har skrevet alt. Det er mange brukere som har skrevet i tråden, og det er endel/flere/mange som har kommet med de utsagnene jeg ramset opp. At det er flere som kaster seg med i usaklig og smålig kritikk gjør det for øvrig ikke bedre, heller tvert imot. Hva gjelder debattstil, synes jeg det er nedrig å prøve å legge ord i munnen min. Ja? Du skrev: «Blir nesten skremt av hvor opphengt endel av brukerne i denne tråden er av å kritisere og ta CBE for absolutt alt.» Hvis du ikke mente at en del av brukerne kritiserer CBE for absolutt alt, burde du formulert deg annerledes. 15
Gjest Asti Skrevet 7. juli 2018 #57525 Skrevet 7. juli 2018 (endret) 3 timer siden, Tulipanpiken skrev: ... Hun er dårlig til å ta kritikk, men når hun tar til seg noe og endrer det, for eksempel med heliumballonger, så kommer kritikk fordi hun ikke visste det før... Kritikken gikk vel ikke på at hun ikke visste det før, men at hun brukte lang tid på å ta det til seg (folk gjorde henne oppmerksom på det i mars -17, mai -17, august -17 og oktober -17: https://imgur.com/a/0aQgD ). Tilføyelse: Slik at kritikken handlet nok om hvor vanskelig det kan være for denne bedriften å lytte til tilbakemeldinger fra leserne sine. Endret 7. juli 2018 av Asti
MissLily Skrevet 7. juli 2018 #57526 Skrevet 7. juli 2018 Aldri i livet om jeg ville brukt LKE som fotograf til mitt nyfødte barn, og dermed risikert å få ihjelredigerte bilder. Barn er naturlig vakre som de er, og skal få slippe den redigeringen dette paret bedriver. 24
Inocybe Skrevet 7. juli 2018 #57527 Skrevet 7. juli 2018 33 minutter siden, eksiltronder skrev: Som relativt nybakt mor (i Sarpsborg) tenker jeg dessuten at dette firmaets representanter, med de holdningene til barselkvinnen de tidligere har frontet, er noen av de absolutt siste jeg ville ønske å tilbringe tid sammen så kort etter fødsel. En nyfødtfotograf må klare å gjøre folk komfortable, må være en "people's person" - er mor stressa kan du banne på at ungen heller ikke slapper av. Det er en god observasjon. Jeg tror du har helt rett. Ikke sikkert det er så mange nybakte mødre som har lyst på å benytte seg av tjenesten til et bloggerpar som har som uttalt mål og se mest mulig perfekt ut rett etter fødsel (perfekt i betydelig som en ikke-nybakt mor). En fotograf og spesielt en nyfødtfotograf må skape trygghet og ro. Her er man et kort Googlesøk unna de graverende holdningene til graviditet og horrible postpartum bilder. 25
Tulipanpiken Skrevet 7. juli 2018 #57528 Skrevet 7. juli 2018 17 minutter siden, Kollontaj skrev: Ja? Du skrev: «Blir nesten skremt av hvor opphengt endel av brukerne i denne tråden er av å kritisere og ta CBE for absolutt alt.» Hvis du ikke mente at en del av brukerne kritiserer CBE for absolutt alt, burde du formulert deg annerledes. Jeg mener at det er flere enn én og færre enn alle som er med på å kritisere CBE for alt. Kan derfor ikke se at jeg burde formulert meg annerledes. 5
Gjest Asti Skrevet 7. juli 2018 #57529 Skrevet 7. juli 2018 (endret) 4 timer siden, Tulipanpiken skrev: ... Hun drikker mye alkohol... Noe av kritikken har gått på at hun har vist frem alkohol i reklameinnlegg - https://imgur.com/a/HTHXz . I det siste har jeg sett det har det vært diskusjon her inne om det er heldig eller ikke at en influencer/påvirker viser frem alkohol så ofte som denne influenceren gjør. Jeg forstår ikke hva som er galt med en slik diskusjon. Kanskje du kan utdype det? Tilføyelse: Jeg tenker det er relevant tema å diskutere. Viser til https://www.uib.no/nye-doktorgrader/114689/sosiale-medier-kan-speile-og-muligens-påvirke-alkoholbruk Endret 7. juli 2018 av Asti
Keaton Skrevet 7. juli 2018 #57530 Skrevet 7. juli 2018 3 minutter siden, Tulipanpiken skrev: Jeg mener at det er flere enn én og færre enn alle som er med på å kritisere CBE for alt. Kan derfor ikke se at jeg burde formulert meg annerledes. Altså en del brukere eller en gruppe brukere som kritiserer CBE for alt. Det er feil observert, rett og slett. 8
Crash Skrevet 7. juli 2018 #57531 Skrevet 7. juli 2018 1 time siden, Tabris skrev: Jeg er så enig med dere. All kritikk mot CBE er innafor nå i denne tråden, fordi alt kamufleres som "kritikk av bedriften fordi alt hun publiserer er bedrift", uansett hvor smålig det måtte være. Det er også ganske interessant, synes jeg, at mange av de som kritiserer CBE for manglende selvkritikk også selv mangler evnen til å ta selvkritikk i denne tråden. Og jeg har selv også lurt på hvordan dette må føles for CBE, denne tråden er jo helt sinnsyk med tanke på hvor intens kritikk hun får på absolutt hver minste detalj hun gjør hver eneste dag. Dag ut og dag inn, over flere år. Det er, etter min mening, på grensen til å bikke over til forfølging og mobbing. Ja, jeg er enig i den saklige kritikken mot utlevering av barn, overfladiske verdier og manglende merking. Dette er ting hun virkelig bør ordne opp i. Men jeg synes ikke det hun har gjort kan på noen som helst måte forsvare årevis med daglig kritikk om hver minste detalj på hennes utseende, hennes valg av klær, hvordan hun står, hvordan hun går, hvordan hun snakker, hva hun snakker om, hva hun ikke snakker om, hvordan hun skriver, hva hun skriver om, hva hun ikke skriver om, størrelsen på klærne, hva hun spiser, hva hun (antagelig) ikke spiser, hvordan hun trener, hvordan hun (antagelig) ikke trener... det er helt hinsides, og jeg synes ingen mennesker fortjener noe sånt hver eneste dag over flere år. (Og, jo, selvsagt vil denne kritikken bli oppfattet som mot henne som person, ikke mot "bedriften"). Og, nei, dette er ikke persondebatt. Det er debatt av tråden. (Ikke CBE, bedriften...). Husk hva CBE selv har gjort, dag ut og dag inn, over flere år. Smalere redigering av en allerede slank hovedperson (og nektet for det), kommentarjuks under falskt navn på både den ene og den andre måten ("kule i panna" anyone?), uthenging av andre, hvite (og mer eller mindre grå) løgner, svindel (juggelsmykker), skjult reklame, fronting av særdeles uheldige livsstiler, eksponering av barn.. og så videre og så videre. Hver eneste dag, over flere år. Og ingenting tyder på at personene bak angrer, har lært eller sluttet. 45
FruGlad Skrevet 7. juli 2018 #57532 Skrevet 7. juli 2018 3 minutter siden, Crash skrev: Husk hva CBE selv har gjort, dag ut og dag inn, over flere år. Smalere redigering av en allerede slank hovedperson (og nektet for det), kommentarjuks under falskt navn på både den ene og den andre måten ("kule i panna" anyone?), uthenging av andre, hvite (og mer eller mindre grå) løgner, svindel (juggelsmykker), skjult reklame, fronting av særdeles uheldige livsstiler, eksponering av barn.. og så videre og så videre. Hver eneste dag, over flere år. Og ingenting tyder på at personene bak angrer, har lært eller sluttet. What he/she said 🙌 16
Keaton Skrevet 7. juli 2018 #57533 Skrevet 7. juli 2018 (endret) Alkoholreklame er forbudt i Norge. Reklamen er forbudt fordi reklame virker. Det paradoksale er at både privatpersoner og bedrifter som Treasures AS villig vekk bidrar med gratisreklame for alkohol. Siden reklame for alkohol er lovbrudd, kan man fundere på hvorfor vinglass figurerer på bilder på bloggen. Er det for å fremstå mer kontinental? Er det skjult reklame? Er det for å styrke imaget på en eller annen måte? Er det for å fremstå mindre perfekt? Er det for å pleie venninnefølelsen for leseren? ( Se jeg drikker også vin slik som du.) Endret 7. juli 2018 av Kollontaj 26
Tabris Skrevet 7. juli 2018 #57534 Skrevet 7. juli 2018 17 minutter siden, Crash said: Husk hva CBE selv har gjort, dag ut og dag inn, over flere år. Smalere redigering av en allerede slank hovedperson (og nektet for det), kommentarjuks under falskt navn på både den ene og den andre måten ("kule i panna" anyone?), uthenging av andre, hvite (og mer eller mindre grå) løgner, svindel (juggelsmykker), skjult reklame, fronting av særdeles uheldige livsstiler, eksponering av barn.. og så videre og så videre. Hver eneste dag, over flere år. Og ingenting tyder på at personene bak angrer, har lært eller sluttet. Two wrongs doesn't make one right. 4
Inocybe Skrevet 7. juli 2018 #57535 Skrevet 7. juli 2018 21 minutter siden, Tabris skrev: Two wrongs doesn't make one right. Og oppe i alt dette her så velger du å kritisere de som sier i fra. De som sier det ikke er ok når bloggeren i åresvis oppfører seg ugreit. Vi har forskjellig innfallsvinkel kan man si. 28
Tabris Skrevet 7. juli 2018 #57536 Skrevet 7. juli 2018 4 minutter siden, Inocybe said: Og oppe i alt dette her så velger du å kritisere de som sier i fra. De som sier det ikke er ok når bloggeren i åresvis oppfører seg ugreit. Vi har forskjellig innfallsvinkel kan man si. Denne tråden er ikke "å si fra". Det er daglig forfølging, nedrakking, latterliggjøring og kritikk av hver minste detalj av alt hun gjør og sier, gjemt bak "kritikk av bedriften". Å si ifra til de rette instanser om f.eks dårlig merking av reklame er jeg helt for. 13
Cavatina Skrevet 7. juli 2018 #57537 Skrevet 7. juli 2018 (endret) 12 timer siden, Tabris skrev: Denne tråden er ikke "å si fra". Det er daglig forfølging, nedrakking, latterliggjøring og kritikk av hver minste detalj av alt hun gjør og sier, gjemt bak "kritikk av bedriften". Å si ifra til de rette instanser om f.eks dårlig merking av reklame er jeg helt for. Hvem forfekter Treasures AS som "hun"? At tråden består av "Daglig forfølging, nedrakking, latterliggjøring og kritikk av hver minste detalj av privatpersonen bak bloggen" bør du nesten dokumentere. Endret 8. juli 2018 av Cavatina slettet dårlig spøk 14
Tulipanpiken Skrevet 8. juli 2018 #57538 Skrevet 8. juli 2018 11 timer siden, Kollontaj skrev: Altså en del brukere eller en gruppe brukere som kritiserer CBE for alt. Det er feil observert, rett og slett. Da får vi bare være uenige om det. 1
Gjest Asti Skrevet 8. juli 2018 #57539 Skrevet 8. juli 2018 11 timer siden, Kollontaj skrev: Altså en del brukere eller en gruppe brukere som kritiserer CBE for alt. Det er feil observert, rett og slett. Jeg vet ikke om en eneste her inne som har kritisert cbe.no for absolutt alt. 😉
Inocybe Skrevet 8. juli 2018 #57540 Skrevet 8. juli 2018 10 timer siden, Tabris skrev: Denne tråden er ikke "å si fra". Det er daglig forfølging, nedrakking, latterliggjøring og kritikk av hver minste detalj av alt hun gjør og sier, gjemt bak "kritikk av bedriften". Å si ifra til de rette instanser om f.eks dårlig merking av reklame er jeg helt for. Hadde dette vært for 10 år siden da unge Caroline eksperimenterte med en dagbok på nett hadde jeg vært tildels enig. Men denne ungpikedagboken har siden utviklet seg til å bli en kommersiell bedrift drevet av to personer med minimal respekt for lovverk og etikk. Eierne av bloggen har i åresvis drevet med umerket reklame, alkoholreklame, nettroling, trusler (kule for pannen for eksempel), mobbing, eksponering av barn og fronting av sykelige idealer. Fortsatt mobber de personer som sier i mot ved å tillate hets mot dem i eget kommentarfelt. Om de fortsatt driver med kommentarjuks og bilderedigering er det bare de som vet. Bloggen ER en bedrift. Dens forretningsmodell går ut på å viske ut grensen til det private og det klarer den i så stor grad at ingen av oss lesere helt skjønner hva som faktisk er privat og hva som er bedrift. Det er en kommersiell strategi som fungerer hvilket tydelig ses når stakkars-Caroline-kortet trekkes her inne. Alt som legges ut på bedriftens SoMe er gjennomredigert og korrekturlest av bedriftens eiere. Ingenting er tilfeldig og ikke kom å fortell meg at disse, som har drevet professjonelt med rosablogging i snart 10 år, ikke veldig godt vet hva de gjør og hvilke reaksjoner de forventer å få. Det er lov å kritisere en bedrift, men mange faller fortsatt i fellen å tenker det er privatpersonene som kritiseres. Det er det ikke for dem kjenner hverken du eller jeg eller (formodentlig) de andre som skriver her. Hva som legges ut er 100% bedriftens ansvar og de er de eneste med mulighet for å forandre det. Om de da ønsker, hvilket jeg tviler på så lenge pengene renner inn, men det er en digresjon. Hadde du reagert likedan om det var Kiwi eller Telenor eller Peppes som hadde en slik tråd (vet sammenligningen ikke er helt 100% men kanskje du likevel skjønner hvor jeg vil hen)? Er absolutt alt som skrives i denne tråden innafor. Nei det mener jeg ikke og jeg rapporterer det jeg mener er ugreit. Anbefaler deg å gjøre det samme. Er det greit å kommentere sko som ikke passer på et antrekksbilde laget for inspirasjon og reklame for er skjørt som er skrukkete? Ja dette er en del av bedriften. Er det greit å si i fra om dårlige holdninger til kvinner, kropp barns rettigheter og miljøvern? Ja vi lesere er det bedriften lever av og vi utøver vår forbrukermakt og sier i fra om ting vi ikke liker (å gi bedriften beskjed direkte har vært prøvd i åresvis og ender bare i uthenging og/eller utestengelse så ingen vits i det). Er det greit å melde bedriften til HD, FT og lignende når det vises ulovligheter (vet du er enig i dette men tar de med for det)? Ja det er det. 45
Fremhevede innlegg