Gjest Anna Nas Skrevet 5. desember 2017 #45181 Skrevet 5. desember 2017 6 minutter siden, FrkIA skrev: Siden alt dette er ting du "tror", så synes jeg du rett og slett skal be UI om dokumentasjon, så skal jeg garantere at du får den Det gjør nok de aller fleste av UI sine kunder som kjøper annonseplasser for flere millioner kroner, store firmaer kjøper ikke sånt på synsing. Om du leser de forskjellige kjennetegnene på målgruppene til de forskjellige influencerne til UI, som eksempel, så ser du at de sammen setningene går igjen hos flere. Dette er altså setninger som jeg regner med at respondenten har svart ja eller nei på i en undersøkelse, eller definisjoner som analysebyrået har satt på personene som faller inn under en gitt kategori utifra hva de har svart på undersøkelsen. Så kan du legge på alle info fra cookies (ref. kommentar over her), TNS og Google Analytics også. Husk at det er nettopp bloggleserne de har gjort en undersøkelse av, derfor vet de allerede at de leser blogg og sannsynligvis også hvor ofte. For en kunde som skal lansere en dyr nyhet er det faktisk utrolig relevant om bloggleserne til f.eks. CBE er på jakt etter ting som er nytt og av premium kvalitet, eller om de er lojale og trofaste mot kjente merkevarer og ikke like å bruke penger. Betyr dette at du vet, i motsetning til meg som tror? Hvis du faktisk vet at du har rett er det jo pussig at du skriver at du "regner med" i innlegget jeg siterte første gang? Jeg er ikke dummere enn at jeg skjønner at annonsører og reklamebyrået deres er opptatt av kjøpsvaner og preferanser. Jeg vet også litt om markedsundersøkelser og hvordan det jobbes hos merkevareleverandører (ikke alltid så profesjonelt som man skulle tro) og trenger ikke full belæring.
M.I.A Skrevet 5. desember 2017 #45182 Skrevet 5. desember 2017 Jeg har selv kjøpt plass hos bloggere/instagrammere for mitt produkt. Jeg har kun plassert mine ting hos bloggere som har TYDELIG merket at det er spons/lånt og kun hos bloggere jeg har hatt direkte kontakt med. UI prøvde å få meg en stund til velge blant deres bloggere, og jeg så ganske seriøst på de (Ikke CBE), men jeg fant ingen som jeg syns var troverdige nok. Det opplevdes nesten ubehagelig hvordan UI reagerte da jeg sa at det nok ikke kom til å bli noe av, akkurat som jeg hadde sløst med deres tid. Det var DE som ringte meg og maste. Men jeg må da få lov til å se ordentlig på hva de har å tilby før jeg bruker 20-30 000 kroner på noe jeg ikke vet om jeg vil tjene inn igjen. Jeg tror ikke UI har så bra peiling på hva leserne deres er interesserte i som de påstår for de foreslo flere bloggere jeg ikke følte representerte vårt merke/verdier i det HELE tatt. Jeg tror også de har gjort analyser for å segmentere til de ulike bloggerne, men er ikke imponert over resultatet. 46
Aricia Skrevet 5. desember 2017 #45183 Skrevet 5. desember 2017 2 minutter siden, M.I.A skrev: Jeg har selv kjøpt plass hos bloggere/instagrammere for mitt produkt. Jeg har kun plassert mine ting hos bloggere som har TYDELIG merket at det er spons/lånt og kun hos bloggere jeg har hatt direkte kontakt med. UI prøvde å få meg en stund til velge blant deres bloggere, og jeg så ganske seriøst på de (Ikke CBE), men jeg fant ingen som jeg syns var troverdige nok. Det opplevdes nesten ubehagelig hvordan UI reagerte da jeg sa at det nok ikke kom til å bli noe av, akkurat som jeg hadde sløst med deres tid. Det var DE som ringte meg og maste. Men jeg må da få lov til å se ordentlig på hva de har å tilby før jeg bruker 20-30 000 kroner på noe jeg ikke vet om jeg vil tjene inn igjen. Jeg tror ikke UI har så bra peiling på hva leserne deres er interesserte i som de påstår for de foreslo flere bloggere jeg ikke følte representerte vårt merke/verdier i det HELE tatt. Jeg tror også de har gjort analyser for å segmentere til de ulike bloggerne, men er ikke imponert over resultatet. Dette er interessant informasjon om UI, og bekrefter vel inntrykket og mistankene flere i denne tråden har gitt uttrykk for lenge. 26
M.I.A Skrevet 5. desember 2017 #45184 Skrevet 5. desember 2017 6 minutter siden, Aricia skrev: Dette er interessant informasjon om UI, og bekrefter vel inntrykket og mistankene flere i denne tråden har gitt uttrykk for lenge. Ja, derfor jeg endelig laget meg en konto i stedet for å bare snike i tråden Men jeg opplevde altså ikke UI som noe annerledes enn andre som ringer for å selge annonser (som det er veldig mye av i min bransje), altså ikke stol på det som står i magasiner heller! Det er også sponset og stylet med lånte ting og hvis du ikke kjøper annonser så får du heller ikke omtale. Men det er en avsporing fra bloggen til CBE. Man bedras overalt og alle vil selge noe. 18
Gjest Skribent Skrevet 5. desember 2017 #45185 Skrevet 5. desember 2017 «Til opplysning så regner jeg med...» er en særs lite tillitvekkende åpning på en skråsikker redegjørelse. Å bli «opplyst om» hva en helt tilfeldig person «regner med» velter ikke mitt syn på at det er mye useriøst i bransjen, det bekreftes også på daglig basis hvis man følger litt med på den slags. Trenger ikke mer avansert «forskning» enn litt googling og et og annet forbrukerprogram på TV for å få et ganske tydelig bilde av at penger og inntjening oftest veier tyngre enn etiske spørsmål, selv hos veldedige organisasjoner og ellers seriøse aktører. Om UI for syns skyld har fått utført en undersøkelse i forsøk på å fremstå seriøse, mulig det, men resultatet taler nå like fullt for seg selv, blant annet godt dokumentert i denne tråden. Det er absolutt ingenting med bloggen som skriker høyere utdanning, stil eller kvalitet. Tvert i mot. Bachelor regnes pr def som høyere utdanning, altså høyere enn ingen/lav/yrkesrettet utdanning, men det er vel mer og mer vanlig å anse bachelor for «såpass må man ha» og master kompletterer en høyere utdanning. Det er iallfall mitt inntrykk av dagens arbeidsliv i veldig mange bransjer.
Aricia Skrevet 5. desember 2017 #45186 Skrevet 5. desember 2017 30 minutter siden, M.I.A skrev: Ja, derfor jeg endelig laget meg en konto i stedet for å bare snike i tråden Men jeg opplevde altså ikke UI som noe annerledes enn andre som ringer for å selge annonser (som det er veldig mye av i min bransje), altså ikke stol på det som står i magasiner heller! Det er også sponset og stylet med lånte ting og hvis du ikke kjøper annonser så får du heller ikke omtale. Men det er en avsporing fra bloggen til CBE. Man bedras overalt og alle vil selge noe. Glad for at du deler av erfaringen din! Og til det siste: Så absolutt. Instagram er feks et godt eksempel på at snikete innholdsmarkedsføring fullstendig overtar alle kontoer med et minimum av kvalitet, slik at ingen bør tas på ordet lenger, fordi alle ytringer er kjøpt og betalt, uansett hvor hardt de forsøkes solgt inn som oppriktige og sannferdige. Det triste er at dette over tid gjør noe vesentlig med tillitsforholdet vårt til alle medier, noe som etter en stund vil ramme all informasjonsflyt og debatt i offentligheten. Når skjulte agendaer blir normalen mister vi noe vi antakelig aldri får tilbake, og som kan komme til å koste oss dyrt. 19
Gjest Skribent Skrevet 5. desember 2017 #45187 Skrevet 5. desember 2017 6 minutter siden, Aricia skrev: Glad for at du deler av erfaringen din! Og til det siste: Så absolutt. Instagram er feks et godt eksempel på at snikete innholdsmarkedsføring fullstendig overtar alle kontoer med et minimum av kvalitet, slik at ingen bør tas på ordet lenger, fordi alle ytringer er kjøpt og betalt, uansett hvor hardt de forsøkes solgt inn som oppriktige og sannferdige. Det triste er at dette over tid gjør noe vesentlig med tillitsforholdet vårt til alle medier, noe som etter en stund vil ramme all informasjonsflyt og debatt i offentligheten. Når skjulte agendaer blir normalen mister vi noe vi antakelig aldri får tilbake, og som kan komme til å koste oss dyrt. Enig - slik det nå har vært lenge allerede i for eksempel USA, som vi liker å se til. Uten bevissthet og kritiske spørsmål blir vi bare dratt med i samme dragsug. Det er verdt å bruke litt krefter på å motstå presset, så kan vi forhåpentligvis få med oss noen etiske vurderinger underveis. Om eksponeringen av forsvarsløse barn, for eksempel, så vi ikke forteller en hel generasjon at de bare er verdt det de presterer, tjener eller ved det utseendet de bare kan oppnå med mer og mindre alvorlige inngrep
BlendaSensitive Skrevet 5. desember 2017 #45188 Skrevet 5. desember 2017 All den tid UI velger og ikke være transparente i hvordan de har utført undersøkelsene sine (jmf mot Norsk Gallup etc). så¨tar jeg det like seriøst som hvilken som helst annonsemagasin. For det er det UI er, en bedrift som lever av å selge inn annonseplasser hos dagens "magasiner" - altså blogger. Årsaken til at bedrifter velger dette er at de ofte kjøper en pakke hos UI for så og så mye penger, så tror de på UI sine selgere om at de når ut til x antall mennesker. TRO meg, jeg har studert dette, og jobbet med PR/sosiale medier, maaaange bedrifter har utrolig lite peiling på hva de bruker annonsekronene på! Veldig mange som kjøper annonse via sosiale medier vet lite om forskjellen mellom følgere, likes, antal views, side views, interaksjon, klikk og så videre. Men selgerne (feks i UI) er flinke til å lage fine statistiker og tall. For eksempel var det en sak inne på SoMe på Facebook som avslørte at UI sine tall var en sammenslåing av Instagram, Facebook OG blogg - altså ikke bare blogg i seg selv. (noen reagerte på forskjellene på UI sine tall og blogglisten.no sine tall). Att for eksempel mange blogglesere har høyere utdanning spiller inge trille så lenge ingen av de klikker på annonselenker eller samler cookies og kjøper varene i annonsene. 17
LilleSnupp Skrevet 5. desember 2017 #45189 Skrevet 5. desember 2017 34 minutter siden, Skribent skrev: Bachelor regnes pr def som høyere utdanning, altså høyere enn ingen/lav/yrkesrettet utdanning, men det er vel mer og mer vanlig å anse bachelor for «såpass må man ha» og master kompletterer en høyere utdanning. Det er iallfall mitt inntrykk av dagens arbeidsliv i veldig mange bransjer. Bachelor er det som kalles lavere grad av høyere utdanning. Sånn for å bli ferdig med den saken. 6
Gjest Anonymisert_030926 Skrevet 5. desember 2017 #45190 Skrevet 5. desember 2017 3 timer siden, pøbelsara skrev: Hun skrev ved en anledning at hun ikke ønsker at huset skal se gammelt ut - jeg tror det var når hun fikk spørsmål om hvorfor de ville fjerne brystningen på et av barnerommene, Jeg tenker at et hundre år gammelt hus ER gammelt. Fint å fikse til dagens standard, men hva er poenget med å kjøpe et gammelt hus hvis de ikke liker gamle hus? Det skjønner jeg ikke. Beliggenhet kan ha betydning. Men en skulle jo tro at de hadde helrenovert og modernisert huset fra børjan hvis det kun var beliggenheten av tomta de var ute etter. Det virker istedet som at de har prøvd å skape et billig, "klassisk" interiør. Ergo fjerne alt gammelt og klassisk i huset og erstatte det med masseprodusert wannabe klassisk juggel.
Gjest Skribent Skrevet 5. desember 2017 #45191 Skrevet 5. desember 2017 8 minutter siden, LilleSnupp skrev: Bachelor er det som kalles lavere grad av høyere utdanning. Sånn for å bli ferdig med den saken. Bedre formulert det jeg prøvde å si ja
Kleenex Skrevet 5. desember 2017 #45192 Skrevet 5. desember 2017 7 timer siden, tuttavims skrev: Hvis hun virkelig hadde vært engasjert i husets sjel og ønsket å restaurere/pusse opp i tråd med hva som ville vært tidsriktig/stilriktig- så hadde hun med fordel rådført seg med eller leid inn ekspertise. Problemer er vel bare at den ekspertisen ikke sponser rosabloggere. Og det virker jo mildt sagt som hun selger sjela si for å få noe gratis... Spot on.. 3
Gjest Skribent Skrevet 5. desember 2017 #45193 Skrevet 5. desember 2017 5 minutter siden, tuppa skrev: Beliggenhet kan ha betydning. Men en skulle jo tro at de hadde helrenovert og modernisert huset fra børjan hvis det kun var beliggenheten av tomta de var ute etter. Det virker istedet som at de har prøvd å skape et billig, "klassisk" interiør. Ergo fjerne alt gammelt og klassisk i huset og erstatte det med masseprodusert wannabe klassisk juggel. Det er dette ikke jeg skjønner heller. Det er så tydelig at de ønsker å virke classy med en eksklusiv stil, men det de gjorde var å fjerne all sjel og genuint særpreg i et fantastisk hus, til fordel for noe som passer i hvilket som helst nøkkelferdig standardhus med IKEA-preg. Hvis de ønsket en klassereise så dro de i feil retning, for å si det sånn...
Keaton Skrevet 5. desember 2017 #45194 Skrevet 5. desember 2017 Trodde det var Swiss roller som fjernet pigmentering og ikke den kremen hun reklamerer for nå. I januar var det swiss roller, nå er det noe annet. https://imgur.com/a/3Zdr6 25
Gjest Asti Skrevet 5. desember 2017 #45195 Skrevet 5. desember 2017 (endret) Jeg kom inn for å spørre om det samme: https://imgur.com/a/U8KOl Endret 5. desember 2017 av Asti
Keaton Skrevet 5. desember 2017 #45196 Skrevet 5. desember 2017 👍 Vi glemmer ikke Swiss roller, nei. Hvor ble det av ambassadørstillingen, tro. 17
millemåne1 Skrevet 5. desember 2017 #45197 Skrevet 5. desember 2017 23 timer siden, yabbadoo skrev: Lurte på hvorfor karrieren i spotlife ble så kort... skal man sammenligne Isabella løvengrip og CBE nå? Da kan man snakke gull og gråstein da... Haha ja... Blondinbella, en entreprenør, gründer og forretningskvinne. Aldri har hun vist ansiktet til ungene sine. Gull og gråstein...jommen sa jeg smør. 11
halvehimmelen Skrevet 5. desember 2017 #45198 Skrevet 5. desember 2017 Trodde aldri jeg skulle si det, men nå er jeg imponert av CBE sin merking av Makeup Mekka sin reklame på instagram stories. Hun har faktisk merket hvert eneste bilde med annonse, til og med hvem det er for, og det var jaggu på tide at hun fikk det til rett! 10
Gjest Anne B Skrevet 5. desember 2017 #45199 Skrevet 5. desember 2017 Dersom hun er sååå fornøyd med de hudpleieproduktene lurer jeg på hvorfor de redigerer ihjel huden i tillegg???
Stjernekikkeren Skrevet 5. desember 2017 #45200 Skrevet 5. desember 2017 3 timer siden, FrkIA skrev: Der tror jeg du misforstod. Hvis jeg som kunde skal selge et high-end produkt og sier til UI at jeg ønsker å nå høyt utdannede (f.eks), og de selger meg en annonseplass hos CBE, så forventer jeg at jeg når høyt utdannede. Om det da viser seg at UI "bløffer", at CBE ikke når målgruppen høyt utdannede, så vil jo jeg få ekstremt lite igjen for investeringen min og således være en misfornøyd kunde og ikke bruke UI igjen. Det ganger hverken UI eller noen av deres influencere i lengden. Skjønner du hvor jeg vil? UI får nok ingenting igjen for å sitte og bløffe om målgrupper Men så langt har CBE fronter produkter som passer kreti og pleti, hummer og kanari, så på èn måte, og da skal jeg være generøs, så har de truffet høyt utdannede bittelitt i allefall, se som har lest det. Veldig lett å si at produktet når målgruppen når målgruppen, den egentlige målgruppen, for produktet er gedigen. Skjønner du? Så UI kan skryte på seg 100% treff og til en viss grad ha rett, når de skyter fisk i tønne.... 5
Fremhevede innlegg