Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
4 timer siden, Ultiva skrev:

Da provoserende det veldig @Fredrik29 når du som mann mener at det er fint at CBE kan inspirere gravide til å ta seg sammen og trene. Det får normale kvinner med normale svangerskapsforløp til å føle seg mislykkede. 

Og da vinner CBE.no med sin usedvanlig priviligerte, hjemmeværende arbeidsdag bestående av trening ..............

Jeg skrev vel strengt tatt ikke at CBE kanskje får noen gravide til å "ta seg sammen". Men jeg klarer ikke fatte at det skal være negativt å oppfordre de som kan til å være aktiv gjennom svangerskapet. Jeg tror majoriteten av norske kvinns skjønner at hun lever av å være et glansbilde og at hun ikke er "normalen" - på noen områder i livet. 

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 timer siden, pøbelsara skrev:

Men altså - for å gjenta meg selv - hvis hun hadde vært stoltav GRAVIDmagen, ville hun ha posert helt annerledes på det bildet. .

Du trengte ikke å gjenta deg selv, var jo ikke deg jeg siterte i utgangspunktet 😊

Men må si mange her klarer å lese mye ut av hvordan den dama bare poserer på ett bilde. 

• Liker 2
Skrevet
49 minutter siden, Fredrik29 skrev:

Nei, det kan faktisk være slik at jeg ikke misforstår - men at jeg er uenig - det er lov :) 

jeg synes det hun har vist av klær på bloggen i det siste har vært normale klær. Hun ser sunn og sterk ut når hun viser frem treningstøy. Jeg skjønner at dere refererer til et Instagram-bilde - dette får jeg ikke sett ettersom hun blokkerte meg der for lenge siden når jeg kom med kritiske kommentarer til henne under bildejuks-flausen hehe :) regner med dette er et bilde der hun ser smashing ut - publisert for å skape debatt og generere klikk. 

Jeg er heller ikke enig i at CBE er skyld i at gravide jenter med liten mage får kritikk. Klarer ikke skjønne hvordan du mener at CBE har "stelt i stand dette". 

Da tror jeg ikke du fulgte med i debatten i mediene, blandt jordmødre og helsesøstre under CBEs forrige graviditet. Dette er ikke noe bare jeg ser men også veldig mange blandt de fagfolk som til daglig møter gravide og nybakte mødre. 

Selve Instagrambildet ligger som imgur lengre tilbake i tråden hvis du vil se. 

Tror du virkelig det er mange gravide som ikke ønsker å være aktive under graviditeten? Tror du de fleste tenker yes nå skal jeg bli smelfeit? Tror du ikke de gravide alt har fått høre om trening og kosthold hos legen og jordmoren? Det er mange årsaker til at en graviditet forløper som den gjør, og å sette et for veldig mange uoppnåelig ideal slik som CBEs glansbilde blir så utrolig feil og helt helt unødvendig. 

At instagrambildet er til for å generere klikk kan vi bli enige om :)

• Liker 13
Skrevet
10 minutter siden, Salmonella skrev:

Du trengte ikke å gjenta deg selv, var jo ikke deg jeg siterte i utgangspunktet 😊

Men må si mange her klarer å lese mye ut av hvordan den dama bare poserer på ett bilde. 

Nemlig! og CBE har lang erfaring med å få bildene sine til å gi akkurat den reaksjonen hun ønsker. Det er jobben og levebrødet hennes og hun er god til det. 

Hadde hun vært en dum og naiv 16-åring hadde jeg bare ristet på hodet og ikke brukt mer energi på det. Men CBE er hverken 16 eller (tror jeg) dum og naiv. Jeg tror hun vet akkurat hva hun gjør og det er derfor handlingene hennes provoserer meg så mye. 

• Liker 9
Skrevet
10 minutter siden, Inocybe skrev:

....... å sette et for veldig mange uoppnåelig ideal slik som CBEs glansbilde blir så utrolig feil og helt helt unødvendig.....

Vel hvis det er tankegangen så tenker jeg at hun rett og slett må slutte å blogge. Hele dama og alt hun gjør er jo et "uoppnåelig ideal". 

Hun kommer til å kjøre sitt løp. Hun oppgir at hun representerer seg selv og ingen andre. Når det gjelder kropp, graviditet osv tenker jeg at hun aldri vil kunne gjøre noe riktig i manges øyne - alt vil være gjenstand for kritikk den ene eller andre veien. Hadde hun vært radmager og reklamert for Nutrilett som gravid kunne jeg skjønt det - men hun er ikke der. Nå fremstår jeg som hennes største fan her og det er jeg virkelig ikke. Får håpe det skjer noe skandaløst slik at tråden ikke handler om babymage i 5 måneder fremover .... :) 

• Liker 4
Skrevet
16 minutter siden, Fredrik29 skrev:

Vel hvis det er tankegangen så tenker jeg at hun rett og slett må slutte å blogge. Hele dama og alt hun gjør er jo et "uoppnåelig ideal". 

Hun kommer til å kjøre sitt løp. Hun oppgir at hun representerer seg selv og ingen andre. Når det gjelder kropp, graviditet osv tenker jeg at hun aldri vil kunne gjøre noe riktig i manges øyne - alt vil være gjenstand for kritikk den ene eller andre veien. Hadde hun vært radmager og reklamert for Nutrilett som gravid kunne jeg skjønt det - men hun er ikke der. Nå fremstår jeg som hennes største fan her og det er jeg virkelig ikke. Får håpe det skjer noe skandaløst slik at tråden ikke handler om babymage i 5 måneder fremover .... :) 

Så lenge det uoppnåelig idealet dreier seg om extentions og negler skal jeg ikke være så kritisk ;) Når det uoppnåelige idealet går inn i livmoren og kan være skadelig for ufødte barn er jeg knapt så overbærende. 

http://www.aftenposten.no/helse/--Slanking-har-nadd-helt-til-livmoren-7677345.html 

• Liker 10
Skrevet

Med en gang jeg leste at CB var gravid igjen tenkte jeg bare "Stakkars norske kvinner". Hun er et helt forferdelig forbilde. Skaper et enormt kroppspress for gravide kvinner, til og med jeg føler det på kroppen - og jeg er ikke gravid en gang. Jeg føler med alle som blir ofre for dette totalt unødvendige presset. 

At ikke Caroline som tidligere spiseforstyrret og Norges største blogger klarer å se hvilket ansvar hun har, er helt bak mål. Dagens samfunn altså, jeg vil ikke være med på dette.

• Liker 38
Skrevet (endret)
2 timer siden, Fredrik29 skrev:

Jeg skrev vel strengt tatt ikke at CBE kanskje får noen gravide til å "ta seg sammen". Men jeg klarer ikke fatte at det skal være negativt å oppfordre de som kan til å være aktiv gjennom svangerskapet. Jeg tror majoriteten av norske kvinns skjønner at hun lever av å være et glansbilde og at hun ikke er "normalen" - på noen områder i livet. 

Hvem her skriver at man ikke skal oppfordre friske gravide til å trene? Tror du virkelig at CBE.no's kritikere ønsker at samtlige gravide skal legge seg på sofaen og spise potetgull i ni måneder? ;)

Det vi gjør er å lenke til jordmødre, leger og forskere som henviser til CBE.no og er bekymrede over denne usunne trenden med minimal mage og minimal baby.

Millionbedriften cbe.no er klinkende klar over sin påvirkningskraft, ellers hadde den ikke kunnet kreve titusenvis av kroner for et enkelt reklameinnlegg.

Endret av Ultiva
  • Liker 12
Skrevet
11 minutter siden, Ultiva skrev:

Det vi gjør er å lenke til jordmødre, leger og forskere som henviser til CBE.no og er bekymrede over denne usunne trenden med minimal mage og minimal baby.

Sulter man seg selv sulter man også babyen. Så enkelt er det faktisk.

Jeg er overrasket over hvor mange som starter tråder eller skriver innlegg om dette her på KG. Det er veldig mange kvinner som er opptatt av dette og som setter strenge krav til seg selv under graviditeten - veldig mange gravide har strengere krav til hva de spiser enn hva jeg har hatt når jeg har slanket meg. Trening er også viktig for mange, i en langt høyere grad enn hva jeg føler er nødvendig.

(Nå snakker jeg selvfølgelig om matvarer med fett/sukker osv, ikke om alkohol eller matvarer som kan gi listeriasmitte.)

• Liker 6
Gjest Lalalala59
Skrevet (endret)
3 timer siden, mellimassi skrev:

Sulter man seg selv sulter man også babyen. Så enkelt er det faktisk.

Blir uansett slettet da taket er lavt her.

Endret av Mahnaz
Skrevet

http://www.vl.no/jordm%C3%B8dre-mener-gravide-slanker-seg-til-sm%C3%A5-barn-1.88938

Utdrag: "Jordmorforbundets leder mener det er en trend blant enkelte gravide at de slanker seg for å føde små barn, helst under 3 kilo. Denne trenden er å utsette barnet for unødig helserisiko, og noe vi vil fraråde på det sterkeste, sier Hanne Schjelderup-Eriksen til Aftenposten."

• Liker 19
Skrevet
29 minutter siden, Mahnaz skrev:

Jeg har hatt hyperemesis i svangerskapet med begge mine, og jeg ble faretruende tynn og innlagt. Alle presiserte at det rammet meg hardest og at barna klamret til seg den lille næringen jeg fikk i meg, men begge barna var veldig små og en slik barseltid med så skjøre barn unner jeg ingen, da mor og barn får en utrolig slitsom start, så hvorfor det skal være et "mål" kan jeg ikke se.

Nettopp.

Jeg ble mektig provosert av LKEs skriverier om anbefalt vektoppgang under graviditet forrige gang CBE gikk gravid, fordi slikt er med på trigge de som føler at de går opp for mye når de er gravide.

Man skal selvsagt ikke proppe seg dagen lang, men det finnes en balanse. En balanse jeg er stygt redd vi er i ferd med å forskyve når vi heier på alle de som trener og kontrollerer matinntaket altfor mye under graviditeten.

• Liker 19
Gjest Tekola
Skrevet

Tråden er ryddet for:

- Spekulasjoner

- Brudd på regelen om diskusjon rundt kropp

Samt svar til dette.

Tekola, admin.

Skrevet
14 minutter siden, mellimassi skrev:

Nettopp.

Jeg ble mektig provosert av LKEs skriverier om anbefalt vektoppgang under graviditet forrige gang CBE gikk gravid, fordi slikt er med på trigge de som føler at de går opp for mye når de er gravide.

Man skal selvsagt ikke proppe seg dagen lang, men det finnes en balanse. En balanse jeg er stygt redd vi er i ferd med å forskyve når vi heier på alle de som trener og kontrollerer matinntaket altfor mye under graviditeten.

Hva var det han anbefalte da?  Når jeg gikk gravid for en del år siden fikk jeg litt "kjeft" av legen da han mente jeg gikk opp for fort, og han var klar på at over 12 kg til sammen var det ingen grunn til å gå opp. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
5 minutter siden, Jenki skrev:

han var klar på at over 12 kg til sammen var det ingen grunn til å gå opp.

Hva som er anbefalt å gå opp er ikke et statisk tall. Noen gravide er undervektige når de blir gravide og trenger å gå opp mer mens andre kan ha noen kilo ekstra og bli anbefalt å passe litt på. Mange opplever å gå opp mange kilo i ren vannvekt som forsvinner fort etter fødsel.

Endret av mellimassi
  • Liker 9
Skrevet
1 time siden, Jenki skrev:

Hva var det han anbefalte da?  Når jeg gikk gravid for en del år siden fikk jeg litt "kjeft" av legen da han mente jeg gikk opp for fort, og han var klar på at over 12 kg til sammen var det ingen grunn til å gå opp. 

Er man litt overvektig så kan legen finne på å si sånt. Da mener han at du godt kan gå ned litt i fett, mens du er gravid.

• Liker 7
Skrevet (endret)

SLIK FORDELER VEKTEN SEG:
Barnet: ca. 3,5 kilo
Fostervann: ca. 0,8 kilo
Bryster: ca. 0,4 kilo
Væske i vevet: ca. 1,2 kilo
Morkake: ca. 0,6 kilo
Livmor: ca. 1,0 kilo
Blodvolum: ca. 1,2 kilo
Fettreserver: ca. 3,5 kilo
TOTALT: ca. 12,2 kilo

Ca. +/- ditt og datt. Mange legger på seg myyyye mer enn 1.2 kg væske f.eks. Man kan så klart kjempe imot biologien og ikke legge på seg noe fett, men likevel så går man opp når man er gravid, med mindre man minsker fettmasse tilsvarende vekt av morkake, økt blodvolum osvosv underveis.

Endret av neiognei
  • Liker 4
Skrevet
3 timer siden, Fredrik29 skrev:

Neida, hun bare reklamerer for proteinpulver, questbar´er, steviadråper, atkinsenshaker, osv.. 

• Liker 20
Gjest Cement
Skrevet (endret)
Den 19. april 2016 at 7.02, Salmonella skrev:

CBE poster ofte slike bilder av seg selv, uavhengig av graviditet. Se for deg hvilke spekulasjoner som hadde oppstått om hun plutselig ikke hadde postet slike bilder etter at graviditeten ble kjent... Som Fredrik29 sier; her kan nok ikke CBE "vinne" uansett hva hun gjør.

Og hadde hun ikke postet slike bilder og begrunnet det med at hun ikke vil øke kroppspresset, ja så hadde nok folk kritisert det og og kalt det lite troverdig fra en som gjør ditt og datt og sukkersild og salt.

Jeg synes det du skriver avslutningsvis virker usannsynlig, gitt kritikken som har kommet mot merkevarens opplevd usunne kroppskommunikasjon i mange år. Jeg tror mindre mas om kropp, mat og kontroll, begrunnet med et ønske om ikke å øke kroppspresset, ville blitt applaudert av svært mange. Litt mindre kropp og litt mer sjel, det tror jeg merkevaren hadde vært tjent med i et mer langsiktig perspektiv. 

Endret av MinnaMilanda
Føyde til et ord som hadde falt ut
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...