Nydelig Skrevet 19. april 2016 #24741 Skrevet 19. april 2016 10 timer siden, Fredrik29 skrev: Så.... Skal hun ligge lavt og la være å vise bilder av seg selv til hun har stor nok mage slik at ingen føler på press? Eller skal hun trykke ut "vommen" så hardt hun kan og vri seg slik at hun produserer et magebilde som kan aksepteres? Eller kanskje hun bare skal gå i store ullgensere et par måneder fremover? Folk legger ut stor-mage-bilder av seg selv på Facebook når de er få uker på vei. Min niese forteller at hun blir snakket stygt om og mistenkeliggjort nå fordi hun er snart 7 mnd på vei uten at det viser noe særlig. Jeg synes at denne tråden inneholder mye god og saklig kritikk, men på dette punktet kan ikke CBE vinne uansett. Alt hun gjør blir feil / kritikkverdig fordi hun skal selge og drive blogge videre som gravid. Hun ser sunn og sterk ut nå Om jeg tar en bilde av magen min rett forfra ser min mage også slank og veltrent ut. Om jeg tar bilde fra siden, ser man en helt annen historie, da ser det ut som om jeg er 5 måneder på vei uten å engang være gravid. Om målet var å vise frem magen, hadde hun tatt bilde fra en annen vinkel. Slike bilder som ff legger ut oppfattes derfor som at fokuset hennes er å vise frem hvor liten magen er. Da er det ikke snakk om at gravide kropper er ulike, det handler om å vise fram et ideal som ikke er realistisk. 25
Gjest Xstrella Skrevet 19. april 2016 #24742 Skrevet 19. april 2016 Verste oppi dette er menn som mener alle kan få slike gravidmager, bare de trener mye og spiser sunt. Dette har jeg selv hørt fra menn over 30 år mene etter hennes forrige svangerskap. Ja alle kan trene like mye og ofte om de er hjemme på heltid slik frua er. Vi andre som jobber 8-16 kan ikke klemme inn joggeturer på ei mil to ganger daglig. Ei heller frisørtimer, negler og legge perfekt sminke før jobben kaller kl. 8. Så ja er vi hjemme på heltid så skulle man fått litt bedre tid til den treningen og sunn mat fra bunn av. Er man superstreng og meget nøye på mye trening og et kostholdsregime så er det nok ikke så lett å legge mye på seg. Tror man må være meget streng for å oppnå slike resultater i svangerskapet.
Populært innlegg Cavatina Skrevet 19. april 2016 Populært innlegg #24743 Skrevet 19. april 2016 Jeg hadde altså tenkt å holde meg unna debatten om gravidmage vs. gravidmage, men etter all synsingen som foregår om bedriften CBE.nos promotering av en usynlig mage etter halvgått svangerskap som kun opplest og vedtatt inspirasjon til andre gravide kvinner om et stramt trening- og kostholdsregime som nøkkelen til minimal gravidmage, så blir jeg faktisk forbannet. Det er normalt å legge på seg 12-15 kg i løpet av et svangerskap. Disse kiloene består hovedsakelig av fostervann, vann i kroppen, blod, morkake, osv. Alle de tingene som skal til for å lage et komfortabelt hjem for en voksende baby. Enhver kvinne ville være stolt over å vise frem at to mennesker har skapt liv. At det vokser et nytt menneske i mors liv, som trenger plass. Hovedpersonen i bloggen fokuserer på å vise frem sin egen flatest mulige mage, til tross for at det bor et menneske der inne. Den babyen må tilsynelatende ha det ganske trangt etter bildene å dømme, men på bloggen til CBE som er laget for å selge alt fra saft til barberhøvler, er ikke dette viktig. Men CBEs tilsynelatende flate babykul er ikke normalen. Og det er dårlig gjort å la et unntak sette stabdard for normalen. I 8.marsmassa...kronikken sin, skrev hun at kvinner er kvinne verst, fundert på misunnelse og jantelov. Og at hun derfor ikke kunne kalle seg feminist. Det ble skrevet mye annet vrøvl også, et realt skudd for baugen når det gjelder feminisme og likeverd. Det var vel kanskje ikke annet å forvente. Men hvem er det som for andre gang setter seg øverst på listen over de kvinner som er kvinne verst overfor sine gravide medsøstre? Til kontrast kan vi lese om drittleie Fitnessnora, som til tross for et svært godt utgangspunkt, sunn kost og masse trening ikke klarte å unngå stort sett alle plager som finnes blant gravide, og som la på seg dobbelt så mye som normalt. Like forbasket blogget hun åpent om det, viste treningsbilder med både diger kul og mange ekstra kilo, for det viktigste for henne var babyen i magen og helsen. Babyen veide 3155 gram ved fødsel. CBE sin veide 2720 gram. Babyene var like lange: 47 cm. Å gjøre CBE til et ikon fordi hun, som et unntak, klarer å holde seg slank og skjuler magen ved å posere er ikke greit for andre, sårbare, gravide kvinner. 54
Salmonella Skrevet 19. april 2016 #24744 Skrevet 19. april 2016 2 timer siden, Inocybe skrev: @Fredrik29 Tror du misforstår hva kritikken går ut på. Det er ingen som ønsker CBE skal gjemme bort gravidmagen sin. Kritikken går på tynnhetsfokuset som er så uendelig malplassert under en graviditet. Før graviditeten ble avslørt var det lite kroppsfokus på bloggen med blant annet normale klær. I samme sekundet graviditeten ikke lengre var en hemmelighet var rett inn i de aller trangeste klærne. Bildene jeg har sett så langt har ikke hatt fokus på hverken tøyet/mote eller den vakre gravidmagen med miraklet i, men der i mot er det er sterkt fokus på hvordan kroppen ser ut og størrelsen på magen. Slikt fokus er ikke med til å bidra til at folk flest får sunnere graviditeter, men heller graviditeter med fler komplekser for at kroppen faktisk forandrer seg. Bloggen fikk massiv kritikk under forrige svangerskap nettop for dette (se linkene som blant annet @ultiva har lagt inn). Nå er bloggeieren igjen gravid og starter i nøyaktig samme destruktive spor som sist. Utrolig trist. Niesen din får nå kjenne på akkurat det kroppresset som bloggen til CBE har hauset opp. Niesen din får ikke aksept for at gravidkropper er forskjellige men blir mistenkeliggjort fordi den er "liten" (hun et sikkert bare ute på å ville ha et lite barn, er forfengelig og vil bare være tynn og tenker ikke på barnet osv.). Det er da virkelig ikke dette vi ønsker? Jeg er selv liten når jeg er gravid og fikk også høre det både titt og ofte. Jeg får aldri kommentarer på kroppen min ellers, men som gravid var den fritt fram. Niesen din får nå svi for akkurat det bloggen til CBE har stelt i stand. Det er da virkelig ikke greit? Dette er ikke ment som kverulering, jeg bare lurer ☺ Du skriver at det ikke er fokus på den vakre gravidmagen med miraklet men ett sterkt fokus på størrelsen på magen. Hvordan kan man vite helt sikkert intensjonen når bildene er stort sett de samme? For meg så virker det litt som om man reagerer fordi gravidmagen ikke er synlig..jeg misforstår sikkert. For å si det banalt; Hun fokuserer ikke på gravidmagen men på størrelsen på magen..kanskje er det nettopp gravidmagen hun er stolt av,selv om den ikke vises så godt enda. 4
Inocybe Skrevet 19. april 2016 #24745 Skrevet 19. april 2016 1 time siden, Salmonella skrev: Dette er ikke ment som kverulering, jeg bare lurer ☺ Du skriver at det ikke er fokus på den vakre gravidmagen med miraklet men ett sterkt fokus på størrelsen på magen. Hvordan kan man vite helt sikkert intensjonen når bildene er stort sett de samme? For meg så virker det litt som om man reagerer fordi gravidmagen ikke er synlig..jeg misforstår sikkert. For å si det banalt; Hun fokuserer ikke på gravidmagen men på størrelsen på magen..kanskje er det nettopp gravidmagen hun er stolt av,selv om den ikke vises så godt enda. Ingen av oss kan vel vite noe om hvilken intensjon CBE har når hun velger å legge ut et slikt bilde Jeg kan bare svare for hvordan jeg oppfatter det. Jeg var ikke stor selv heller som gravid. Men jeg ville aldri ha frontet min lille mage som et ideal slik CBE gjorde under forrige graviditet. Jeg kjenner mye vonde følelser kommer tilbake nå selv flere år etter. Følelser jeg hadde som sårbar gravid kvinne i en verden hvor mitt utseende ble noe som fremmede kommenterte bare fordi jeg var gravid. Opplevde det ikke under tidligere graviditeter bare under den som var samtidig med CBEs. 3
Ultiva Skrevet 19. april 2016 Forfatter #24746 Skrevet 19. april 2016 (endret) 3 timer siden, Xstrella skrev: Verste oppi dette er menn som mener alle kan få slike gravidmager, bare de trener mye og spiser sunt. Dette har jeg selv hørt fra menn over 30 år mene etter hennes forrige svangerskap. Ja alle kan trene like mye og ofte om de er hjemme på heltid slik frua er. Vi andre som jobber 8-16 kan ikke klemme inn joggeturer på ei mil to ganger daglig. Ei heller frisørtimer, negler og legge perfekt sminke før jobben kaller kl. 8. Så ja er vi hjemme på heltid så skulle man fått litt bedre tid til den treningen og sunn mat fra bunn av. Er man superstreng og meget nøye på mye trening og et kostholdsregime så er det nok ikke så lett å legge mye på seg. Tror man må være meget streng for å oppnå slike resultater i svangerskapet. Det kommer jo også an på svangerskapsplager. Jeg hadde selv enkle, ukompliserte svangerskap hvis største utfordringer var tretthet (la meg kl 19-20 på kveldene), mye halsbrann og vonde kynnere. Søsteren min fikk derimot bekkenløsning og måtte løfte beina samlet ut av bilen for å unngå låsning. Prøv å løpe på tredemølla med noe slikt? Da provoserende det veldig @Fredrik29 når du som mann mener at det er fint at CBE kan inspirere gravide til å ta seg sammen og trene. Det får normale kvinner med normale svangerskapsforløp til å føle seg mislykkede. Og da vinner CBE.no med sin usedvanlig priviligerte, hjemmeværende arbeidsdag bestående av trening, matlaging fra bunnen av og omfattende egenpleie med hår- og brynextensions, restylane, tannbleking og løsnegler, som med egen fotograf og omfattende redigeringsprogram poleres til det glansede og perfekte. CBE har rett og slett et enormt forsprang på den normale, gjennomsnittlige familiekvinne som skal gjennom 40 t arbeidsuke ekskludert transporttiden til/fra jobb i tillegg til da å skulle "ta igjen" CBE sin arbeidsuke som for gjennomsnittlige norske kvinner består av luksus og egenpleie. Å forholde seg til et "forbilde" som det som presenteres på CBE.no er umulig med mindre man har en tilsvarende "arbeidssituasjon" og egen fotograf. Vi bør heller ikke glemme CBEs fortid med spiseforstyrrelser: http://www.tv2.no/a/3527245 Samt hennes manns uttalelser om at normalvektige kvinner i hans øyne veier 15-20 kg for mye: http://www.seher.no/kjendis/15-20-kilo-tung-41596 Hvor mye skal egentlig dette "forbildet" hylles? Kan det ikke holde å forholde seg til helsedirektoratets anbefalinger for gravide? https://helsedirektoratet.no/folkehelse/graviditet-fodsel-og-barsel Jeg ønsker til lykke med svangerskapet og håper at vi denne gangen kan unnslippe forminsking av gravidmagen ved hjelp av redigeringsprogrammer, samt slippe et oppmerksomhetsropende undertøysbilde fire dager post partum. PS: dersom noe av mitt innlegg anses som regelbrudd så vennligst slett det som anses som regelbrudd og ikke hele innlegget. Det er svært frustrerende å ikke kunne delta i en debatt når man forholder seg saklig og med linker. Endret 19. april 2016 av Ultiva 25
Gjest Zaza Skrevet 19. april 2016 #24747 Skrevet 19. april 2016 Hva hun synes om egen mage skal jeg hverken legge meg opp i eller synse om. I tillegg er det jo helt klart at alle har forskjellige mager og utgangspunkt. Det må vær greit og ha liten mage, det finnes ikke en fasit på hvordan man bør se ut. Men hva er i det hele tatt greia med å dokumentere magene til enhver tid. Det er jo flere bloggere og privatpersoner som bruker sosiale medier til å vise seg frem. Gjør en det for seg selv eller for å vise seg frem? Hvis det er for meg selv ville jeg ha tenkt at det var nok å ta bilder og holde dem privat, men bevare dem som et minne. Jeg skjønner seriøst ikke poenget med denne selvdokumenteringen på f.eks. IG. og andre medier. Hva vil hun og andre bloggere oppnå ved å vise den på sosiale medier. Som om alle der ute har et ønske og behov for å se utviklingen uke for uke? Så interessante er de virkelig ikke. Er det ikke nok å ha det som bilde på telefonen, og vise til familie og venninner ved behov???
Gjest Keikolina Skrevet 19. april 2016 #24749 Skrevet 19. april 2016 Husk dette er dama som ikke kunne si hva hun skulle stemme på fordi hun hadde så stor påvirkningskraft. ..
Gjest Zaza Skrevet 19. april 2016 #24750 Skrevet 19. april 2016 5 minutter siden, Francis skrev: De oppnår omtale, klikk og inntekt. Ja, dessverre, jeg vet det er slik ting virker, men synes fremdeles at det er skremmende utvikling.... Verden fostrer en ny generasjon, hvor det som før var å være selvopptatt nå er helt normalt. Og all kritikk møtes med misunnelse eller janteloven bla bla bla.
Milio Skrevet 19. april 2016 #24751 Skrevet 19. april 2016 10 minutter siden, Zaza skrev: Ja, dessverre, jeg vet det er slik ting virker, men synes fremdeles at det er skremmende utvikling.... Verden fostrer en ny generasjon, hvor det som før var å være selvopptatt nå er helt normalt. Og all kritikk møtes med misunnelse eller janteloven bla bla bla. Generasjon prestasjon. 7
Keaton Skrevet 19. april 2016 #24752 Skrevet 19. april 2016 (endret) Blogg er salgskanal, uttalte daglig leder nylig. For å oppnå salg, knytter man leserne til seg som venner. Og hva er et magebilde eller to mellom venner? Mange lesere og "hyllere" ser ut til å misse det poenget. Utviskingen mellom privatpersonene og bloggpersonene gir penger i kassa. At mange får sympati for bloggen og personene som utfører narrativen der, er et ledd i "vennskapsbyggingen". De som fortsatt tror at bloggere skriver dagbok på nett og derfor må få skrive og vise hva de vil, har ikke bare skjegget i postkassen, men hele huet. Samtidig uttaler de at de har stor makt og påvirkning (kilder kan finnes om det behøves). Det må da kunne forventes at de bruker sin innflytelse og makt på en samfunnsbevisst måte. (Jeg har ingenting imot at firmaet tjener penger, men jeg har mye imot måten det gjøres på.) LKE om blogging: http://imgur.com/z697pey Endret 19. april 2016 av Francis 17
Gjest Zaza Skrevet 19. april 2016 #24753 Skrevet 19. april 2016 (endret) Ja, det er absolutt en salgskanal, og det er veldig gjennomskuelig. Jeg kjøper ikke dette venninnesnakket med klisjéformuleringer som hei fine dere, fine lesere, god morgen mandag og alle dere fine lesere. Men det virker som om skremmende mange føler seg som en del av og tror på livet deres. Bloggen blir som et titteskapteater der den fjerde veggen er tatt bort, og vi som lesere ser inn i noens liv og hverdag. Bortsett fra at fortelleren ikke er skjult og nøytral. Grensen mellom venninneprat og salgstriks, privat og offentlig forsvinner. Dette gir problemer når man som leser kommer med kritikk av noe som i utgangspunktet ikke var personlig ment, men mot bloggen som bedrift og inntektskilde. Apropos generasjon prestasjon, det gjelder ikke bare dagens ungdom: http://www.mammadamen.com/2016/04/kvinne-40-pluss-forsvunnet/ Endret 19. april 2016 av Zaza
Gjest Bergensia Skrevet 19. april 2016 #24754 Skrevet 19. april 2016 Den skjermdumpen av LKE sin uttalelse ang salg/blogg burde vært vist til alle "venninnene" i kommentarfeltet som fortsatt tror CBE-bloggen er en oppriktig venninne som bare tipser for å være snill
Ultiva Skrevet 19. april 2016 Forfatter #24755 Skrevet 19. april 2016 (endret) 1 time siden, Francis skrev: LKE om blogging: http://imgur.com/z697pey CBE.no er åpne om at de er en kommersiell bedrift hvis hovedmål er å selge produkter gjennom å skape relasjoner med leserne sine (se link i siterte innlegg til daglige leders beskrivelse av bedriftens strategi). Da bør det også være mulig å diskutere disse strategiene som firmaet bruker her i FF-tråden. Jeg forstår at begrepet blogg/privatperson er forvirrende for mange da rollene sammensauses etter eget forgodtbefinnende. Som at CBE.no ikke kan fortelle hva de stemmer fordi de har for stor påvirkningskraft. Mens de nektet for påvirkningen de hadde og la alt ansvar over på leserne når de redigerte en slank kropp tynnere, og samtidig hyllet den via kommentarjuks (som de fikk refs for b la av rådet for legeetikk): http://www.nrk.no/kultur/radet-for-legeetikk-raser-mot-_fotballfrue_-1.12146400 At det ikke skal være mulig å reflektere over denne bedriftens dobbeltmoralisme her i FF-tråden syns jeg er litt merkelig, hvert fall når man konkretiserer med lenker til bevis. Endret 19. april 2016 av Ultiva 14
Keaton Skrevet 19. april 2016 #24756 Skrevet 19. april 2016 Jeg er selvsagt helt enig med deg @Ultiva Det er betenkelig at kritikk av denne strategien som daglig leder selv bekrefter, ikke kan diskuteres uten at det blir ansett som "til skade" for bedriften. Veldig spesielt. 8
Gjest gjestvest Skrevet 19. april 2016 #24757 Skrevet 19. april 2016 Graviditet er selvsagt så enkelt og vakkert som noen personer vil ha det fremstilt.
Gjest Zaza Skrevet 19. april 2016 #24758 Skrevet 19. april 2016 (endret) Uansett salgstriks og klikk, et sted på veien mellom første og andre svangerskap må det ha forsvunnet en viss interesse. Synes nemlig ikke at lesertallene er så ekstremt høye som jeg ville ha trodd, sett bort i fra på innlegget da nyheten sprakk. Begynner å bli en stund siden bloggen tronet på første plass. Endret 19. april 2016 av Zaza
Fredrik29 Skrevet 19. april 2016 #24759 Skrevet 19. april 2016 8 timer siden, Inocybe skrev: @Fredrik29 Tror du misforstår hva kritikken går ut på. Det er ingen som ønsker CBE skal gjemme bort gravidmagen sin. Kritikken går på tynnhetsfokuset som er så uendelig malplassert under en graviditet. Før graviditeten ble avslørt var det lite kroppsfokus på bloggen med blant annet normale klær. I samme sekundet graviditeten ikke lengre var en hemmelighet var rett inn i de aller trangeste klærne. Bildene jeg har sett så langt har ikke hatt fokus på hverken tøyet/mote eller den vakre gravidmagen med miraklet i, men der i mot er det er sterkt fokus på hvordan kroppen ser ut og størrelsen på magen. Slikt fokus er ikke med til å bidra til at folk flest får sunnere graviditeter, men heller graviditeter med fler komplekser for at kroppen faktisk forandrer seg. Bloggen fikk massiv kritikk under forrige svangerskap nettop for dette (se linkene som blant annet @ultiva har lagt inn). Nå er bloggeieren igjen gravid og starter i nøyaktig samme destruktive spor som sist. Utrolig trist. Niesen din får nå kjenne på akkurat det kroppresset som bloggen til CBE har hauset opp. Niesen din får ikke aksept for at gravidkropper er forskjellige men blir mistenkeliggjort fordi den er "liten" (hun et sikkert bare ute på å ville ha et lite barn, er forfengelig og vil bare være tynn og tenker ikke på barnet osv.). Det er da virkelig ikke dette vi ønsker? Jeg er selv liten når jeg er gravid og fikk også høre det både titt og ofte. Jeg får aldri kommentarer på kroppen min ellers, men som gravid var den fritt fram. Niesen din får nå svi for akkurat det bloggen til CBE har stelt i stand. Det er da virkelig ikke greit? Nei, det kan faktisk være slik at jeg ikke misforstår - men at jeg er uenig - det er lov jeg synes det hun har vist av klær på bloggen i det siste har vært normale klær. Hun ser sunn og sterk ut når hun viser frem treningstøy. Jeg skjønner at dere refererer til et Instagram-bilde - dette får jeg ikke sett ettersom hun blokkerte meg der for lenge siden når jeg kom med kritiske kommentarer til henne under bildejuks-flausen hehe regner med dette er et bilde der hun ser smashing ut - publisert for å skape debatt og generere klikk. Jeg er heller ikke enig i at CBE er skyld i at gravide jenter med liten mage får kritikk. Klarer ikke skjønne hvordan du mener at CBE har "stelt i stand dette". 6
mellimassi Skrevet 19. april 2016 #24760 Skrevet 19. april 2016 Det er nesten flaut at jeg husker slikt som dette, men CBE har vel flere ganger svart at hun bruker/brukte vanlig push-up-bh under treningstoppen sin. Det kan kanskje se ut som om hun har sluttet med det nå. 1
Fremhevede innlegg