Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
4 minutter siden, Unagi skrev:

Tenker bare litt høyt her: har dere sett dokumentaren Cowspiracy?  Om dere har det, så er det vel ikke så negativt å tipse andre i å spise mindre kjøtt?

http://m.utviklingsfondet.no/nyheter/kjttforbruk_engasjerer

Ifølge de siste tallene fra FNs organisasjon for mat og ernæring (FAO) kommer 14,5% av alle menneskeskapte klimagassutslipp direkte fra husdyrproduksjon. Det vil si at de globale utslippene fra husdyrproduksjon er omtrent like høye som fra all transport.

I tillegg er husdyrproduksjonen ansvarlig for 1/3 av verdens forbruk av ferskvann, skyld i at mange havområder er nesten uten liv og avskoging – blant annet. Så mye som 80 % av avskogingen i regnskogen i Amazonas skyldes storfeproduksjon – skogen hugges ned for å etablere beiteområder og for å produsere dyrefôr, hovedsakelig soya.

Nei, det er ikke negativt, jeg er opptatt av saken selv. Men så var det budbringeren, da.

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, morgenful skrev:

Hva i helsikke! Nå finner hun ut at hun vil slutte å spise kjøtt for å kompensere for all shoppingen hun fronter og bedriver. Hva med oss vanlige som ikke kjøper veske og sko i fleng - la oss få spise kjøttet vårt. Mest patetiske innlegget jeg har lest. "La oss slutte å spise kjøtt, dere!". Hun kan gjerne slutte å spise kjøtt, men ikke plag oss andre med din samvittighet. Er så lei av disse bloggerne som skal være selektivt miljøbevisste og styres mer av trender enn ektefølte interesser. 

Skrevet
2 timer siden, Snøsøta skrev:

Det er helheten som teller ja som hun skriver, og helheten i det Siljanske hjem er et enormt overforbruk, så hun kan ikke velge seg å spise rødt kjøtt 5 dager i uken som hennes miljøprofil. Ærlig talt. Hvor er den norske Jon Stewart og Steven Colbert, tiden er overmoden! 

Hvor mange gram kjøtt spiser hun på en uke da? Jeg ser ikke helt det store offeret..

hadde blitt mer imponert om hun kuttet ut konvensjonell bomull. Eller klær fra merker med dårlig etikkscore. Da skulle hun fått brynt seg.

interessant å se hvordan han prøver å komme kritikken i forkant forresten 😏

• Liker 11
Skrevet

Vet frua hva helheten betyr når hun skriver at det er helheten av hva man gjør som teller i miljø-innlegget?

At hun dropper kjøtt to dager i uka er jo et spøtt i havet ift overforbruket hun fronter på bloggen.

• Liker 15
Skrevet
3 timer siden, neiognei skrev:

"Regresjon mot normalen". Det hadde hun aldri skrevet selv. :P

Njæ si ikke det. "Regresjon mot normalen" er enkleste VGS-mattematikk-pensum  (P-matte). 

Men over til noe annet: 

Jeg forstår ikke poenget med å bli samfunnsengasjert sånn helt plutselig. Om jeg vil slappe av og kose meg, kjøper jeg glansede magasiner. Vil jeg lese om samfunnspørsmål leser jeg en avis. CBE er sykt god på pene bilder av pene mennesker i pene klær som gjør koselige ting. Fester, middager, reiser etc. Hvorfor ikke videreutvikle dét konseptet? Hva er poenget med å forsøke seg som en slags samfunnskommentator når hun helt åpenbart ikke har filla peiling? 

• Liker 20
Skrevet

Kjempefint at hun kutter ned på kjøttet da. Så gjenstår det å se hvor mange flyreiser det blir i år. 

• Liker 15
Skrevet (endret)
9 minutter siden, Alice123 skrev:

Njæ si ikke det. "Regresjon mot normalen" er enkleste VGS-mattematikk-pensum  (P-matte). 

Jo, sier nok det, om det så er 5. klasse pensum. Handler da ikke om pensum, men om ordforråd og generell bruk av litt større ord og uttrykk. Har aldri sett henne skrive noe lignende.

I forbindelse med bloggen altså.;) Mulig hun slår språkforsker Arne Torp ned i støvlene, hjemme i stua.

Endret av neiognei
  • Liker 9
Skrevet

Hadde egentlig tenkt jeg skulle skrive et tommel-opp svar for at frua skal vise mer samfunnsengasjement, men etter de siste innleggene her om hva dyr er til for (fjær i dunjakker) og forsvar av kjøttforbruk (under LCHF-forsvar) ble jeg litt satt ut :ohmy:

Men etter noen minutter med hakeslepp har jeg tatt meg sammen ;)

At hun ikke har vist noe større samfunnsengasjement tidligere kan vel skyldes at livet i den rosa lykkebobla har trukket lesere, og så lenge det er det leserne vil ha er det vel ingen grunn til å skrive om noe annet? Måten det er blitt gjort på (bildemanipulering, kommentarfusk og manglende merking av reklame +++ er det likevel grunn til å kritisere). 

Synes ikke "klima-innlegget" skal slaktes totalt, det hun sier er at de skal kutte ut rødt kjøtt. Hun kunne og burde kanskje skrevet mer om de klimamessige utfordringene rundt kjøttproduksjon, eller de helsemessige konsekvensene ved for stort/ensidig inntak av rødt kjøtt. Men med tanke på hvor stort nedslagsfelt hun har synes jeg det er positivt at hun slår et slag for reduksjon av bruk av rødt kjøtt. Hun tar i tillegg med helsemessige utfordringer rundt det å kutte ned på kjøtt (vitaminer etc), noe jeg synes er positivt. 

Da håper jeg bare hun følger opp og ser sitt ansvar som "forbilde", det er flere aspekter rundt dette med klima, kjøtt og helse (og alternativer til (rødt) kjøtt) enn de som kommer frem i innlegget. 

• Liker 10
Gjest Snøsøta
Skrevet
7 timer siden, minimymlen skrev:

Hadde egentlig tenkt jeg skulle skrive et tommel-opp svar for at frua skal vise mer samfunnsengasjement, men etter de siste innleggene her om hva dyr er til for (fjær i dunjakker) og forsvar av kjøttforbruk (under LCHF-forsvar) ble jeg litt satt ut :ohmy:

Men etter noen minutter med hakeslepp har jeg tatt meg sammen ;)

At hun ikke har vist noe større samfunnsengasjement tidligere kan vel skyldes at livet i den rosa lykkebobla har trukket lesere, og så lenge det er det leserne vil ha er det vel ingen grunn til å skrive om noe annet? Måten det er blitt gjort på (bildemanipulering, kommentarfusk og manglende merking av reklame +++ er det likevel grunn til å kritisere). 

Synes ikke "klima-innlegget" skal slaktes totalt, det hun sier er at de skal kutte ut rødt kjøtt. Hun kunne og burde kanskje skrevet mer om de klimamessige utfordringene rundt kjøttproduksjon, eller de helsemessige konsekvensene ved for stort/ensidig inntak av rødt kjøtt. Men med tanke på hvor stort nedslagsfelt hun har synes jeg det er positivt at hun slår et slag for reduksjon av bruk av rødt kjøtt. Hun tar i tillegg med helsemessige utfordringer rundt det å kutte ned på kjøtt (vitaminer etc), noe jeg synes er positivt. 

Da håper jeg bare hun følger opp og ser sitt ansvar som "forbilde", det er flere aspekter rundt dette med klima, kjøtt og helse (og alternativer til (rødt) kjøtt) enn de som kommer frem i innlegget. 

Men hvis hun allerede har kuttet ut rødt kjøtt mer enn en gang i uken og oppfordret alle til å gjøre det samme for et år siden for å verne om dyrene, så er jo den innsatsen hun gjør for klimaet bare å resirkulere et innlegg fra i fjor. Det er dobbeltmoralsk, ikke minst når hun til faglig bruker den innflytelsen hun har gjennom bloggen til å stimulere til et voldsomt overforbruk. Med dette innlegget sier hun faktisk at det er greit å forurense mye hvis man bare gjør litt tilpasninger på andre hold. Det er helt hårreisende holdninger som jeg ikke synes det er greit å spre.

Skrevet

Jeg sluttet å gå inn på bloggen både pga jukset og fordi jeg ikke vil gi klikk (=penger i kassa til CBE). Et påtatt samfunnsengasjement for å prøve å komme seg opp på bloggtronen igjen kommer ikke til å friste meg til å gå innom, selv om jeg skjønner at det nok blir mye underholdning i kommentarfeltet. Hennes troverdighet er lik null for meg. Så en videosnutt fra Vixen i fjor hvor SE uttalte seg om kommentarjukset. Hun sa at det var litt spesielt å kommentere under falske navn og så la mannen ta skylda. Har tenkt det samme selv....

Skrevet

Om hun vil kutte ned på kjøttet for miljøet sin skyld så er det flott. Jeg synes faktsik det er ok å ikke ta grep om alle områder i livet. Om alle gjør sitt så hjelper det på.

To innvendinger dog:

- TO kjøttfrie midddager?? er det å ofre seg??. Hadde det vært fem dager uten kjøtt kunne jeg forstå.

Nå er det mulig at jeg og mi omgangskrets er umormalen, men spiser folk faktisk kjøtt hver eneste dag til middag? Selv når man er opptatt av helse som CBE og mannen?? Her har vi ikke kjøpt inn noe kjøtt i 2016 enda. Bare tatt fr fryseren, samt mye vegetarisk mat. Og ser det ikke som oppoffring heller.

- CBE, siste innlegget. Virkelig skrevet det selv.....? Eller har mannen? Kan dere ikke bare lage en eriksen.no blogg? der både caroline og lars K deltar?? Mye mer ryddig, mer troverdig. OG nyskapende!

Så hey, nå har du fått to tips i hvordan skape troverdighet bare siste 12 timene fra oss. Kom ikke og si vi ikke helper til! :D

• Liker 12
Skrevet

Nå skal de ikke kutte alt kjøtt. De reduserer mengden kjøtt og har to kjøttfrie dager i uka. I tillegg kutter de rødt kjøtt.

Men som noen andre sier.. Det hele går vel bort i flere flyreiser og utenlandsopphold. Hadde man valgt andre reisemetoder og kanskje ikke hatt 4-5 ferier i utlandet hvert år, så hadde det gitt større konsekvenser for næringen enn hva det gjør at de reduserer mengden kjøtt. 

Ikke lat som om du bryr deg om miljø. Det blir feil å leke hobbyaktivist når du er forbildet til forbruk og sløseri. Ta litt inspirasjon fra Jenny Skavlan; gjenbruk eller sy om noe du har bakerst i skapet.

• Liker 11
Skrevet (endret)
23 minutter siden, BlendaSensitive skrev:

...

- TO kjøttfrie midddager?? er det å ofre seg??. Hadde det vært fem dager uten kjøtt kunne jeg forstå.

Nå er det mulig at jeg og mi omgangskrets er umormalen, men spiser folk faktisk kjøtt hver eneste dag til middag? Selv når man er opptatt av helse som CBE og mannen?? Her har vi ikke kjøpt inn noe kjøtt i 2016 enda. Bare tatt fr fryseren, samt mye vegetarisk mat. Og ser det ikke som oppoffring heller.

- CBE, siste innlegget. Virkelig skrevet det selv.....? Eller har mannen? Kan dere ikke bare lage en eriksen.no blogg? der både caroline og lars K deltar?? Mye mer ryddig, mer troverdig. OG nyskapende! ..."

Jeg har også stusset på det. Her har vi flere kjøttfrie dager i uken, og trodde at det var normalen, men kan som du sier være at vi er unormale. :) Og så er jeg opptatt av å fryse ned/ta vare på mat vi ikke spiser opp. :)

Skrivestilen er som mange andre har påpekt veldig likt LKE sin... Men uansett om det er han som har skrevet, eller hjulpet til med det, så er jeg enig i at bloggen nå bærer veldig preg av at det er to som driver den, 

Endret av Asti
Skrevet

Jeg syns ikke kjøtt - innlegget var ille. Jeg har lest kritikken som har framkommet, og er forsåvidt enig i den også, det blir litt hult og litt dobbeltmoralsk. Hun traff på emnet dog, det handler om kosthold og matlaging, noe som bloggen har hatt en del av også før. Bildene er delikate, som sedvanlig. Og selv om det er mer fakta og dokumentasjon enn vi er vant til fra den kanten, har hun fått med "Og, du!" - virkemidlene. "Hallo, jeg snakker til deg, som en del av mitt team, dette skal vi klare sammen, ikke sant" Om jeg skal gjette, vil jeg tro at hun har skrevet innlegget, mens LK har stått for dokumentasjon og faktainnhenting.

Jeg syns det er spenstig å skulle kutte ut rødt kjøtt. Jeg syns heller ikke hun skal kritiseres for å "bare" ha to kjøttfrie dager i uka. Om de gjennomfører dette (noe jeg kanskje ikke er heeeelt overbevist om) er det mer enn mange andre ville ønsket å bidratt med. Hun kan dog ikke bruke dette som alibi for alt det andre forbruket, men jeg syns at all innsats teller. Jeg syns det er urettferdig å gi henne kritikk for at hun "ikke ofrer NOK" - når hun faktisk, for en gangs skyld, fronter noe som er fordelaktig både for helsen og miljøet..

Også et taktisk sjakktrekk å forsøke å komme kritikken i forkjøpet, ved å innlede med at ja, hun fronter høyt forbruk, osv.

• Liker 14
Skrevet (endret)

Jeg syns også det med to kjøttfrie dager i uka er så rart, spiser virkelig ikke folk flest fisk to dager i uka? Man ser det samme i aviser og blader i forbindelse med jula med oppmuntring om en kjøttfri dag i løpet av jula. Seriøst altså? Jeg trodde min hustand var helt normal sånn sett som spiser fisk tre ganger i uka.

Korreksjon: Fisk er visstnok kjøtt. Det visste ikke jeg. Da skjønner jeg mer av det.

Endret av Sol79
  • Liker 6
Skrevet

Et stort forbehold om at jeg oppfatter folk her inne korrekt, da jeg ikke orker å lese CBE.no:

Hvis team CBE har spist kjøtt hver eneste dag, og nå vil et slag for miljøet ved å endre på det, det bra for helsen deres. Enda verre for både helse og miljø er det om de ha spist rødt kjøtt sju dager i uken. Jeg kan nesten ikke tro det er sant. Og er det sånn at det ikke er sant at de ikke spiser fisk eller vegansk fremfor kjøtt flere ganger i uken allerede, de fleste spiser jo ikke rødt kjøtt hver dag, betyr det at hele greia med kjøttfrie dager er et spill for galleriet. Eller misforstår jeg? Er det andre som mistenkes for å være storspisere av rødt kjøtt, og som oppfordres til å justere inntaket for miljøets skyld?

Problemet/utfordringen for CBE er at hennes lesere er mer kritiske enn kjernemålgruppen til SE. Når de nå, etter at SE suser forbi i popularitet, melder til NRK at de også skal ha en mer samfunnsengasjert blogg, vil folk lett tro at engasjementet bare er påfunn og et spill for galleriet, uansett hvor ektefølt det i realiteten er. Troverdgheten er tynnslitt og de mistenkes for å gjøre dette kun for å konkurrere med SE og fortsatt tjene gode penger, og lite annet. Det tror i alle fall jeg.

Gjest Snøsøta
Skrevet (endret)

17. oktober 2012: Om vi har noen kjøttfrie dager per uke kommer an på hva man definerer som kjøtt http://imgur.com/5KlsNTr

14. januar 2015: Vi har alltid noen kjøttfrie dager hver uke http://imgur.com/cgcCO8I

22. mars 2015: Mitt bidrag til dyrevelferd er å ha minst en kjøttfri dag i uken http://imgur.com/40E9xMt

19. januar 2016: Skal bruke makten som blogger til å fremme oppskrifter uten rødt kjøtt, kutte rødt kjøtt fra kostholdet (med noen unntak) og til og med ha to kjøttfrie dager i uka http://imgur.com/AoumHTl

En viss stigning der altså, men ingen revolusjon. Om denne endringen rettferdiggjør overskriften "på tide å gjøre noe for klimaet" er mer usikkert.

Endret av Snøsøta
Skrevet

For meg er kjøttfrie dager det samme som rene vegetardager. Tror det er sånn det er ment i innlegget hennes også. I tillegg skulle de jo kutte rødt kjøtt helt. Dvs at man f.eks har to middager som er vegetar, to med fisk og tre med kylling. Det er jo bra! 

• Liker 3
Skrevet

Jeg er nysjerrig på hvordan hun stiller seg i forhold til produksjonen av skinn til vesker, sko og alt annet materialistisk fra storfe. Hvis hun kutter ut kjøtt for å spare miljøet blir det rimelig teit å vise frem de nye skoene sine, eller lansere nok en veskekolleksjon av skinn. Eventuelt å posere i skinnjakker, hansker og hva mere er. 

• Liker 8
Skrevet
4 minutter siden, Milio skrev:

Jeg er nysjerrig på hvordan hun stiller seg i forhold til produksjonen av skinn til vesker, sko og alt annet materialistisk fra storfe. Hvis hun kutter ut kjøtt for å spare miljøet blir det rimelig teit å vise frem de nye skoene sine, eller lansere nok en veskekolleksjon av skinn. Eventuelt å posere i skinnjakker, hansker og hva mere er. 

Men du vet, disse dyrene er jo allerede avlivet for kjøttproduksjon, da må man jo utnytte alle deler av dyret...

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...