Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Cement
Skrevet
7 timer siden, Mahnaz skrev:

Det er også rart at hun mener det krever mer sminke når en er blond enn brunette (dette har hun uttalt tidligere, at når hun er brunette kan hun gå nesten uten sminke). Jeg mener det er motsatt. Vi som har mørkt hår kan slippe unna med mye mer sminke uten at det ser tacky ut. 

Og ja, til du som skrev innlegget over at folk kan se annerledes ut i bilder enn i virkeligheten. Nå har jeg sett henne i virkeligheten flere ganger, ofte samme dag som hun har lagt ut en helt annen kvinne på bloggen enn den jeg så i virkeligheten. Da handler det ikke om å rakke ned på utseendet hennes, men den talentløse redigeringen.

Jeg regner med at det er meg du mener, siden jeg tidligere i dag skrev et innlegg der jeg nevner at folk kan se annerledes ut på bilder enn i virkeligheten, også selv om bildene ikke redigeres. Jeg skrev ikke at noen rakket ned på utseendet hennes, jeg har skjønt at det er redigering det er snakk om. Noe jeg også trodde jeg formidlet ganske tydelig i innlegget mitt, som jeg forøvrig innleder med at jeg har forståelse for at noen er prinsipielt opptatt av redigering vs manipulering. 

Videoannonse
Annonse
Gjest Snøsøta
Skrevet
5 timer siden, Amafalathiel skrev:

jeg er enig med deg i at det er innenfor, og jeg er enig med Mahnaz i at det er relevant ift reklame for hudpleie og make-up. Og jeg har skrevet flere innlegg selv om kommenterer disse tingene, både på den ene og den annen side av moderatorgrensen....

Samtidig opplever vi hele tiden at denne tråden konsekvent blir latterliggjort og fremstilt som en ondskapsfull sladretråd, og det synes jeg er så frustrerende, for det er så mange gode innlegg og debatter her, som ikke blir sett.

Samtidig - hvor går grensen mellom latterliggjøring og eksponering av det latterlige som problem?

Eksempel: CBEs posering ble litt lenger oppe i tråden karakterisert som utstillingsdukke med tomt blikk, som flekker tenner. Jeg har og sett kommentarer om den ene foten som ALLTID er løftet, men bare tåen i bakken. Tilsammen ser det jo helt idiotisk ut, og jeg ler så jeg får kaffe i tastaturet hver gang noen påpeker det, men er det lov å si det høyt uten å latterliggjøre CBE? Det er jo en posering hun har perfeksjonert til kommersiell bruk.

Jeg synes det er interessant å peke på og latterliggjøre denne typen posering, fordi den blir oppfattet som normal.

Men forestill deg nå at det var en mann som poserte på den måten. Eller en middelaldrende kvinne. Eller et barn.

Da er det jo ikke lenger bare latterlig, men det er faktisk ganske ekkelt og ubehagelig å se på. Som mor til en tenåringjente synes jeg ikke det er noe særlig ok å se disse malene bli lagt på unge kvinner og hvordan det signaliseres at de skal se ut, hvordan de skal bevege seg, hva de skal være opptatt av. Det må det være lov å diskutere og problematisere.

og - som en liten bønn - kan vi for en eneste gangs skyld få lov å ta denne debatten uten at der kommer noen inn fra venstre og avsporer med følgende gjengangere:

1. at de og deres barn ikke blir påvirket av samfunnsstrømninger
2. at CBE kan ikke ta et personlig ansvar for presset på alle unge jenter

Godt innlegg @Amafalathiel. Hvilken form kritikk av bloggere kan og bør ta er høyaktuelt. Jeg har sett ytterst få, om noen, tilfeller av at noen har kritisert utseendet hennes her inne. De fleste berømmer henne for å være en naturllig pen jente med en vakker kropp. Det handler jo om hvordan man leser det også. Når CBE og hennes fanskare leser mellom linjene og mener det er egentlig nedsettende at hun ser bedre ut enn noen gang og kler mer kurver fordi det betyr at hun har lagt på seg, så kan man jo tenke seg at det er en håpløs kamp å få formidlet hva tråden egentlig handler om til lesere lesere som bare er innom for å titte.

Jeg er også glad i å bruke humor for å sette den tilsynelatende mangelen på kritisk sans og selvhøytidelighet i kontekst. Ikke minst fordi jeg tenker det er bra at det fins en motvekt, et speil til den fasaden de presenterer. Husk, folk trodde faktisk hun var sånn før redigeringsskandalen. Jeg mener at man ikke skal ta seg selv så høytidelig og at man må tåle litt tilbakemeldinger når man presenterer et produkt i offentligheten. Ja, jeg hadde sagt fra til venninna mi om hun var veldig oversminka. Om hun likte det hadde jeg sagt, kult! Men jeg tenker det kan være høflig å gjøre folk oppmerksomme på hvordan omverdenen kan oppfatte dem. Å gjøre oppmerksom på at prislappen fremdeles sitter på skoa er egentlig en god gjerning tenker jeg. Når det går over til å  blir overtramp er jeg mer usikker.

Skrevet

Hvem har et eget ROM til treningstøy?

• Liker 8
Skrevet
7 timer siden, Aricia skrev:

Ang. poseringer: Gudene skal vite at jeg såvisst ikke er noen ekspert på feltet, men såvidt jeg har skjønt er slike poseringer på moteblogger svært standardiserte/stereotypiske? Feks kryssing av bena, vekt på den ene foten, og ikke minst det tomme og passive blikket.

Ingen ekspert her heller - men høres ut som vanlige "triks" for å se bedre ut på bilder. Søk på "how to pose". 

Det blir nok fort stereotypisk når det finnes et gitt sett med regler man selv kan følge og de ikke har en proff motefotograf til å korrigere posituren.
Blikket kan komme av at man ikke ser rett inn i kameraet, men snarere litt opp og til siden. De færreste poserer til vanlig, ergo er man mest vant til å se bilder hvor folk stirrer inn i kameraet. 

Det hjelper også kraftig på at man ikke tar bilder hvor man har lyset "rett på" ansiktet og ikke minst et hjem med fantastisk flatterende belysning (og litt etterbehandling av bildene).

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, Milio skrev:

De som henger hver enkelt singlet opp på egen henger....

• Liker 18
Skrevet
2 timer siden, Milio skrev:

De som er sponset av et selskap som selger treningstøy...?

• Liker 8
Skrevet (endret)
5 timer siden, ^littletoomuch skrev:

Det blir litt for virkelighetsfjernt for meg, å normalisere å ha et eget rom for treningstøy der hver topp har sin egen henger i tillegg til et eget rom for annen garderobe. De fleste kjenner seg vel ikke igjen i slikt. Selv ikke toppidrettsutøvere.

De litt mer opptatte av trening enn normalen (de jobber med det) jeg kjenner, bor stort sett i treningstøyet sitt og har lite av kjoler, sko og vesker. Det får plass i et skap.

Javel, CBE gjør det fordi hun kan. Men hvis UI/cbe.no mener dette er helt vanlig influensa-mat for den vanlige kvinne, så har noen bommet litt.

Endret av Cornucopia
  • Liker 6
Skrevet

Apropos retusjering, posering, kroppspress og kjønnsrollestereotyper - dette synes jeg var interessant: http://www.nrk.no/kultur/disse-er-nominert-til-arets-gullbarbie-1.12733656

det er en pris som deles ut av Redd Barnas ungdomsorganisasjon, Press. Relevant her fordi den tar opp nettopp de momentene vi har vært innom på de siste sidene, selv om den ikke nevner bloggere. Interessant fordi det kommer fra ungdommen selv. Det skulle vært interessant å visst om de har vurdert noen bloggere.

• Liker 5
Gjest Snøsøta
Skrevet
21 minutter siden, Amafalathiel skrev:

Apropos retusjering, posering, kroppspress og kjønnsrollestereotyper - dette synes jeg var interessant: http://www.nrk.no/kultur/disse-er-nominert-til-arets-gullbarbie-1.12733656

det er en pris som deles ut av Redd Barnas ungdomsorganisasjon, Press. Relevant her fordi den tar opp nettopp de momentene vi har vært innom på de siste sidene, selv om den ikke nevner bloggere. Interessant fordi det kommer fra ungdommen selv. Det skulle vært interessant å visst om de har vurdert noen bloggere.

Interessant hvordan Proteinfabrikken har et langt bedre svar til nominasjon enn Dagbladet. Hvis det eneste Dagbladet kan si om sin rolle i å bidra til kroppspress mot ungdom er at de synes det er fint at ungdommen er opptatt av papiraviser så er det først og fremst svært arrogant og kritikkverdig. 

Skrevet
9 timer siden, el-len skrev:

Tja, begynne med å ikke fremme et bilde av at det (løp og kjøp, nå er det salg, dere!) er normalt å ha så mange løpesko, f.eks.?

http://tinypic.com/usermedia.php?uo=uW4M4OjFxsZorq7s7Kr%2Bb4h4l5k2TGxc#.VoxHHGa5SnM

Jeg så også det der. 16 par er jo helt sinnsykt, men det er jo klart at man må ha et par sko til hvert antrekk. Jeg ville aldri prioritert så mange joggesko, ikke om jeg fikk alle med 50% rabatt en gang. Er ikke det sånn ca det hun må skatte av ting hun får gratis?

• Liker 1
Gjest Snøsøta
Skrevet

Er ikke noen fan av Rollnes, men denne kommentaren http://m.db.no/2015/04/18/kultur/meninger/ideer/lordagskommentaren/helgekommentaren/38737108/?www=1 tar opp problematikken rundt humor og krenkelse. Så langt har mye av denne krenkelsestrenden handlet om minoriteter sin rett til å ikke bli spøkt med. Det jeg tenker om bloggerne, og kanskje CBE spesielt er at rike, hvite vakre kvinner flyter på den samme bølgen og gjør seg til offer. Som Rollnes skriver så er det mer profitabelt å bli krenket enn å le med. Før het det at det er en ære å bli parodiert (det var nok mange som ikke mente det da), nå blir man krenket.

Gjest Keikolina
Skrevet
9 timer siden, Milio skrev:

Si det, har ikke egen skuff engang :P

Skrevet
7 timer siden, ^littletoomuch skrev:

Det er ikke CBE alene om i verden. Ser dog ikke at det skulle være nødvendig med et eget rom. 

Skrevet

Å kritisere henne for å ha eget rom til treningstøy er unødvendig, og ikke særlig løftende for tråden. Jeg var en "kritiker" av fotballfrue før, men småligheten i denne tråden har gjort at jeg har blitt "team FF" istedenfor. De har et hus med flere rom, kun ett barn, og ingen grunn til å ikke ha et eget klesrom om de har plass til det. Mannen min har et eget rom i huset kun til verktøy. Rommet er 5-8 kvm, og vi har ingenting annet å bruke det til. Er mye kritikkverdig å ha 16 par joggesko, men å kritisere måten de er lagret på i deres private hus lyser sjalusi. 

• Liker 18
Skrevet (endret)
19 minutter siden, Angstkvinnen skrev:

Å kritisere henne for å ha eget rom til treningstøy er unødvendig, og ikke særlig løftende for tråden. Jeg var en "kritiker" av fotballfrue før, men småligheten i denne tråden har gjort at jeg har blitt "team FF" istedenfor. De har et hus med flere rom, kun ett barn, og ingen grunn til å ikke ha et eget klesrom om de har plass til det. Mannen min har et eget rom i huset kun til verktøy. Rommet er 5-8 kvm, og vi har ingenting annet å bruke det til. Er mye kritikkverdig å ha 16 par joggesko, men å kritisere måten de er lagret på i deres private hus lyser sjalusi.

poenget er vel at mange synes det er komisk eller virkelighetsfjernt. Det er ikke det samme som sjalusi, eller kritikk. Jeg er helt enig i at det ikke er noe å kritisere, men jeg forbeholder meg retten til å le av det. Det er forskjell på det man finner komisk, og det man finner galt og kritikkverdig, og når det gjelder treningsklærrommet oppfatter jeg at reaksjonene er i den første kategorien.

Endret av Amafalathiel
  • Liker 18
Gjest Snøsøta
Skrevet
3 minutter siden, Amafalathiel skrev:

poenget er vel at mange synes det er komisk eller virkelighetsfjernt. Det er ikke det samme som sjalusi, eller kritikk. Jeg er helt enig i at det ikke er noe å kritisere, men jeg forbeholder meg retten til å le av det.

Nettopp! 

Skrevet

Lars Kristian må jo være en raus mann. Min mann hadde ALDRI gått med på at jeg skulle bruke to av husets rom på klær, men nå har ikke vi ledig plass til det heller da. 😄

• Liker 4
Gjest Lalalala59
Skrevet (endret)
44 minutter siden, Sol79 skrev:

Lars Kristian må jo være en raus mann. Min mann hadde ALDRI gått med på at jeg skulle bruke to av husets rom på klær, men nå har ikke vi ledig plass til det heller da. 😄

Eller så er han som mannen min som aksepterer alt på interiørfronten så lenge han ikke må involveres/det går utover han på noen måte og at sofaen er god å sitte i selv om den er fra Bolia og ikke IKEA ;) Mannen min har et bønnerom og et treningsrom, og jeg har et eget rom til klærne mine. Synes ikke det er så rart at en velger å ha det sånn hvis en har plass, det blir jo mer oversiktlig da. 

Men, å henge opp treningstøy enkeltvis på kleshengere blir litt for dukkehus, men alle vet jo at hun er sånn og da må hun få lov til det ;) 

Endret av Mahnaz
Gjest Snøsøta
Skrevet

Å ha et rom til klær, ett til trening, ett til turutstyr, ett barnerom, klart man kan ha det om man har rom til det. Jeg kunne også tenke meg et walk-in closet, uten tvil. Men to rom til klær til en person illusterer også et vilt overforbruk. Jfr diskusjonen om julegavene så drukner det som måtte finnes av verdier i et berg med treningssko for min del. Jeg synes det fremstår som luksushoarding, at man må ha alt. Selv blir jeg langt mer motivert til trening når man ikke trenger 20 par sko og et eget rom til treningsutstyret før man løper en tur.

Skrevet

Hva er poenget med å diskutere antall rom og bruk av dem? I denne bloggerens tilfelle er jo huset også mer eller mindre arbeidsplassen, og inneholder utstyr og kulisser for å lage et glanset magasin. 

• Liker 7
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...