Gå til innhold

Hva i all verden bruker folk pengene på?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det heller ingen hjemmekino. Å koble til noen høyttalere og bruke en svær tv er ingen hjemmekino. Hjemmekino er et rom som er bygget  som en tro kopi av en kino. 

Anonymkode: 193fb...936

De aller færreste har noe slikt. Vi har selv et filmrom med 133" lerret og 7.1 lydsystem, strømforbruket er minimalt. Noen få hundre watt i drift.

 Noen tro kopi av en kino er det ikke, bl.a er sofaen mye mer behagelig enn kinostoler ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På ‎08‎.‎01‎.‎2017 den 20.25, AnonymBruker skrev:

Greit nok at folk bruker opp lønna si og er blakk for neste lønning. Jeg blir derimot faktisk irritert når jeg hører at noen har avdragsfrihet på lånet. Seriøs, har du ikke råd å betale avdrag når det er under 3% i rente burde du ikke ha huslån! Det er slike som får bobla til å vokse og å sprekke til slutt.

Anonymkode: 13ac9...c1e

Vel vel, ingen regel uten unntak. Vi har avdragsfritt lån fordi vi ikke ønsker månedlige avdrag, men betaler hhv 30 000 og 120 000 to ganger i året (høye månedlige utgifter og jobb med bonusordning). Startet med 60% belåningsgrad og er straks under 40.

Jeg er enig med deg i at avdragsfrihet bør brukes med forsiktighet, men det er ikke nødvendigvis slik at avdragsfrihet = økonomisk idioti.

Anonymkode: 8a180...b6c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.1.2017 den 0.16, AnonymBruker skrev:

OK... men min er på 5 og vi har over 1000kvm. Shit som dere skal krangle med min lille kommentar 

Anonymkode: be075...698

Det du skrev tidligere var bare dumt.

Nå ble det fullstendig latterlig:hoho:

Anonymkode: 949cf...315

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg lurt mye på også Ts! Da vi hadde bare oss selv å ta vare på hadde vi flere tusen ekstra i måneden som gikk til sparing. Vi har foreløpig bare ett barn og alle sier det er så dyrt å ha barn. Hittil er barnet vårt ett og vi har ikke merket noe forskjell på bankkontoen. Regner med det blir litt dyrt når vi skal ha to barn i barnehagen. Men vi er alltid flere tusen i overskudd hver måned så tror ikke det blir noe problem. 

Anonymkode: af388...da6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan snakke for meg selv, som er singel uten barn. 

Har selveierleilighet, og boutgifter kommer på ca. 10,000 pr mnd (lån pluss fellesutgifter). 

Ellers går det til månedskort, internett, forsikring m.m. Jeg har en eldre leilighet som trenger vedlikehold og å pusses opp, og jeg er dessverre ikke særlig handy, så trenger hjelp til det meste...

Bruker ikke mye penger på å dra ut på byen eller spise ute, men gjør det jo iblant i et forsøk på å være sosial...da flyr pengene. Uteliv og mat ute er uforholdsmessig dyrt i Oslo (eller Norge generelt), selv lønninger tatt i betraktning. 

Ellers er jeg enig i det flere skriver her, om at man justerer livsstil etter inntekt og ofte legger seg i "pressområdet" siden man lever dyrere enn før.

Anonymkode: 195d3...c79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok veldig lett å bruke mer penger enn man tror man gjør. Selv om jeg har ført budsjett og vært ganske flink å spare ifjor, regnet jeg ut at jeg har brukt i snitt 2500 kr per mnd på ting og tang som ikke akkurat var nødvendige. Tør ikke tenke på hvor mye penger jeg sløste bort hvert år da jeg ikke hadde noe slags oversikt over økononien. Føles veldig godt når man først får hodet opp av sanda og blir flinkere og flinkere til å ta ansvar for egen økonomi, og egen framtid. 

Anonymkode: f73ee...bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sløsing, som sparing, blir fort en innarbeidet vane. Jeg har en god kontorjobb i et oljeselskap, har jobbet her i fem år, men ikke klart å spare noe mer enn den vanlige månedslønn-bufferen. Har stort sett unnet meg det jeg har hatt lyst på og reist på flere ferier hvert år. Så kom oljekuttene, og alle vi som har jobb innenfor dette feltet er i en meget usikker posisjon. Dette gjorde at jeg bestemte meg for å ta mer grep om økonomien og spare mye mer enn det jeg har gjort til nå.

Setter inn rundt 15.000 til sparing hver måned, og det har gått overraskende greit og sømløst å gå fra sløsemodus til sparemodus. Måtte bare bli en vane for meg. 

Anonymkode: fd45f...036

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro folk bruker det på det dem har lyst til?
Jeg prioriterer reise og mat, i stedet for å spare.
Jeg har ingen problem med å bruke 6-7000,- i måneden på mat og drikke, men at jeg velger bruke pengene mine på det, betyr ikke at jeg er uøkonomisk, jeg velger bare prioritere ting som er viktig for meg...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, _popcorn_ skrev:

Jeg vil tro folk bruker det på det dem har lyst til?
Jeg prioriterer reise og mat, i stedet for å spare.
Jeg har ingen problem med å bruke 6-7000,- i måneden på mat og drikke, men at jeg velger bruke pengene mine på det, betyr ikke at jeg er uøkonomisk, jeg velger bare prioritere ting som er viktig for meg...

Sorry, har vanskelig for å se det som økonomisk å ofre sparing for å heller kunne bruke 7000 kr i mnd på mat og drikke. Men selvfølgelig er det din rett å bruke pengene dine som du vil.

Anonymkode: f73ee...bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sorry, har vanskelig for å se det som økonomisk å ofre sparing for å heller kunne bruke 7000 kr i mnd på mat og drikke. Men selvfølgelig er det din rett å bruke pengene dine som du vil.

Anonymkode: f73ee...bda

Mat og drikke er både jobb og hobby for meg, og reiser utenlands flere ganger i året.
Andre velger å ofre sparing for å få unger...
Jeg sier ikke at jeg ikke sparer i det hele tatt heller, og det er aldri tomt på konto, jeg bare velger spare mye mindre enn jeg kunne gjort. Jeg har ikke tenkt å vente til jeg er rik pensjonist før jeg begynner bruke pengene mine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette har jeg lurt mye på også Ts! Da vi hadde bare oss selv å ta vare på hadde vi flere tusen ekstra i måneden som gikk til sparing. Vi har foreløpig bare ett barn og alle sier det er så dyrt å ha barn. Hittil er barnet vårt ett og vi har ikke merket noe forskjell på bankkontoen. Regner med det blir litt dyrt når vi skal ha to barn i barnehagen. Men vi er alltid flere tusen i overskudd hver måned så tror ikke det blir noe problem. 

Anonymkode: af388...da6

Trust me, dere kommer til å merke på økonomien at dere har barn etterhvert. Spesielt hvis dere får flere. Første året er peanuts. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, _popcorn_ skrev:

Mat og drikke er både jobb og hobby for meg, og reiser utenlands flere ganger i året.
Andre velger å ofre sparing for å få unger...
Jeg sier ikke at jeg ikke sparer i det hele tatt heller, og det er aldri tomt på konto, jeg bare velger spare mye mindre enn jeg kunne gjort. Jeg har ikke tenkt å vente til jeg er rik pensjonist før jeg begynner bruke pengene mine.

Samme her, penger er til for å brukes ;)

Vi bruker dog mye på oppussing og oppgradering av hus og hytte, noe som selvsagt gjenspeiler seg i verdistigningen. Så det er jo en slags sparing det også. Sitter man med gjeldfritt hus verdt endel millioner ved pensjonsalder kan man kose seg rimelig bra i alderdommen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Jeg tenker at folk skal stort sett få bruke pengene sine på det de vil, men det å klage over eller å si at 25 000 i måneden for noen som er barnløs og uten spesielle behov er lite det skjønner jeg ikke. Klart det er relativt lite i forhold til de som tjener 20 000 mer i måneden, men 25 000 i måneden er mer enn nok til et nokså lukrativt liv slik jeg ser det. Da er vi jammen bortskjemte her i Norge som kan si at 25 000 er lite, spesielt når man ikke har barn enda og bor sammen med en annen voksen person som også har 25 000 i inntekt. 

Jeg har ikke noe i mot at mennesker koser seg med pengene sine og bruker det de har tjent, men det handler mer om perspektiv for meg. Jeg synes det er ille å synes 25 000 netto i måneden er lite. Og jeg tenker litt at de som kan klage over at de har dårlig råd med den inntekten skulle prøvd seg en måned eller to på 12 000 i måneden. Da får man et litt perspektiv på hvor mye man kan få ut av pengene sine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...