Gå til innhold

Hva i all verden bruker folk pengene på?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, -jk- skrev:

Tja. Jeg kjøper i praksis alt med kredittkort jeg. Koster oss null og niks i renter og gebyrer da vi alltid betaler hele regningen ved forfall. Fordelen er at vi får mange tusen bonuspoeng hos Norwegian pr. år som vi bruker til å fly gratis på ferie med ;)

Jeg bruker også kun kredittkort, men jeg bruker jo ikke kreditten per se fordi jeg alltid betaler lenge før rentene kommer. Det jeg tror menes her er at man ikke skal bruke kredittkort som ekstra lommebok med penger man ikke har råd til å bruke (ref Luksusfellen). Jeg synes kredittkort er veldig smart, men kun om man faktisk klarer å ha et fornuftig bruk.

Mvh Yvonne :heiajente: 

Endret av Yvonne
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man betaler huslån, strøm, kommunaleavgifter, årsavgift på to biler, barnehage til ett-tre barn (ca 3100 per barn), forsikringer på alt du har av hus, innbo, biler, dyr og personforsikringer på 3-5 pers, fond sparing til 3-5 pers, sparing på sparekontokonto til 3-5 pers, TV, internert, telefon, treningssenter, kanskje billån på 1-2 biler, og mat for hele familien. Så nei, synes ikke det er rart at folk har utgifter på mer enn 12000 kr per pers.

 

Anonymkode: 1655f...451

Det er snakk om folk uten barn.

Anonymkode: 02684...9b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fylla har skylda.

Bokstavelig talt for de jeg kjenner som tjener godt men ikke klarer spare.

De bruker lett et par tusen hver gang de er ute, minst. Kjøper dyre drinker, spanderer litt, dyr nattmat, og taxi hjem. Og de er ute to ganger i uka i gjennomsnitt. Det blir noen tusen i løpet av en måned. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer mye, men det er likevel kjekt å bruke penger på god mat, vin, resturant- og cafebesøk, konserter, bøker, reise, bil,  uteliv, diverse til leiligeten (nå sist julepynt, planter og potter), klær, sminke.. Skjønner godt at pengene flyr for enkelte. 

Anonymkode: 374bf...5ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, du kan jo be om kontoutskriftene deres. 

Ærlig talt. Jeg forstår ikke hvorfor økonomi er et samtaletema mellom venner. Å spekulere i liten økonomisk forståelse og sløsing når det gjelder ens venner er grenseoverskridende. Så lenge de ikke er i en sterk økonomisk knipe og spør deg om hjelp trenger du vel strengt tatt ikke å legge deg opp i det. 

Anonymkode: 64732...7f5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Venninnegjengen møttes i jula, der ble økonomi tema, alle får utbetalt mellom 26.000 - 32.000 netto kroner. Det jeg stusset over var kommentarer som: jeg har nesten ikke noe etter faste utgift er betalt, jeg får ikke spart noe, jeg har avdragsfrihet på lånet, vi har ikke så god lønn, jeg har kredittgjeld... osv.

Jeg forstår ikke, de færreste har vel over max 12.000 pr pers i boutgift, alle har samboere å dele andre utgifter som strøm, internett, tv osv med. Hva er det folk bruker pengene på?? Noen som kjenner seg igjen å kan forklare? Jeg ønsker bare å forstå :)

Anonymkode: 02684...9b1

Jeg har 25000 og det går ut nesten alt.

Anonymkode: 0e4d7...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man betaler huslån, strøm, kommunaleavgifter, årsavgift på to biler, barnehage til ett-tre barn (ca 3100 per barn), forsikringer på alt du har av hus, innbo, biler, dyr og personforsikringer på 3-5 pers, fond sparing til 3-5 pers, sparing på sparekontokonto til 3-5 pers, TV, internert, telefon, treningssenter, kanskje billån på 1-2 biler, og mat for hele familien. Så nei, synes ikke det er rart at folk har utgifter på mer enn 12000 kr per pers.

 

Anonymkode: 1655f...451

Da er det på tide å se om det er noe sted du kan spare, da? Funker det med en bil? Kan du leve med en mindre og billigere bil? Kan du levet med færre kanaler på TV'en?`Kan du ha et billigere mobilabonnement og en billigere mobil? Får du kjøpt billigere mat? Sparing er noe man gjør når alt annet er betalt og man har litt til overs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Er det mulig å bry seg om andre så mye?

25000 er ikke mye,selv uten barn. Om du har huslån og alt som følger med egen eiendom.

Anonymkode: 0e4d7...a8c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange jeg kjenner i Oslo har langt over 12000 i boutgifter...

Anonymkode: 778ce...f8b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker 3400kr per barn for BHG , 4000 på vaskedame, 4000 på nanny, 5000 i strøm, 1000 Internett, : da er vi oppe i 20400 før lånet, mat, båten, bensin, klær, tlf ... det går penger altså!

Anonymkode: be075...698

5000 i strøm:hoho:

Anonymkode: 949cf...315

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Skjønner ikke jeg heller. Jeg lever på studielån og reiser til Irland, Skottland, Litauen, Tyskland, England, New York, Miami og Bahamas innen mai. Koster ikke mye penger å leve om man kun betaler for det man absolutt behøver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pengene går til piker, vin og sang :nigo:

Neida.

Det som drar budsjettet er lånene på 20 000 tillsamman, mat, reiser, snus, bikkje, unger (er dyre i drift!), forsikring, kommunale avgifter, strøm, ved (grisekaldt for øyeblikket), sparing, fysio, helseutgifter.. så ja. Det koster å leve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg fikk hakaslepp da jeg fortalte henne at jeg sparer 10 000 hver måned. Vi tjener ca. det samme (helt gjennomsnittlig) og er barnløse begge to. Men hun satt visst igjen med 0-2000 kroner i måneden, og det med omtrentlig samme faste utgifter som jeg. 

Selv skjønte jeg ikke hva hun klarte å bruke penger på da ingen av oss har veldig dyre boliger eller biler, men etter å ha fulgt litt med på vanene hennes så har jeg skjønt at det antagelig går noen tusen hver måned i sminke, klær, interiør og dill-dall, dyr kaffe og mat og sånt ute. 

Jeg unner meg jo også disse tingene, men jeg tror jeg er flinkere til å regulere meg i forhold til behov. Kjøper ikke en ny bukse før jeg trenger en for eksempel, og jeg orker ikke å spise/drikke ute til tusenlappen flere ganger i måneden. Prøver å begrense meg til spesielle anledninger eller går for billige menyvalg osv.

 

Anonymkode: e3f6a...dde

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tja, du kan jo be om kontoutskriftene deres. 

Ærlig talt. Jeg forstår ikke hvorfor økonomi er et samtaletema mellom venner. Å spekulere i liten økonomisk forståelse og sløsing når det gjelder ens venner er grenseoverskridende. Så lenge de ikke er i en sterk økonomisk knipe og spør deg om hjelp trenger du vel strengt tatt ikke å legge deg opp i det. 

Anonymkode: 64732...7f5

Syns egentlig det er synd at så mange tenker sånn som deg. Tror nok veldig mange hadde vært mye bedre stilt hvis økonomi som samtaleemne ikke var så tabu.

Anonymkode: f73ee...bda

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker 3400kr per barn for BHG , 4000 på vaskedame, 4000 på nanny, 5000 i strøm, 1000 Internett, : da er vi oppe i 20400 før lånet, mat, båten, bensin, klær, tlf ... det går penger altså!

Anonymkode: be075...698

Hvordan klarer du å få 5000 kr. i strøm hver mnd? 

Anonymkode: acb88...c4f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rart at du men 17 tusen klarer å spare, men ikke dem med 26.000 :) 

Anonymkode: 02684...9b1

Vokst opp med dårlig råd og vant til å leve sånn. Bare gjelda mi blir ferdig så kan jeg spare 6000 i mmd fast 😊

Anonymkode: 0521a...714

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Til TS: henger du med finansfolk eller? 32000 utbetalt??

Anonymkode: 8d1ef...d1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sparer ca 35000kr i mnd, og kunne sikkert spart 20000 til, men vi har valgt å heller nyte og kose oss hver mnd uten å telle på kronene. Det har vi gjort nok av under studietiden. Er vi på storbyreiser eller på ferie, får pengene bein å gå på. Siste storbytur brukte jeg alene 80 000kr på shopping og opplevelser. Det er heldigvis ikke så ofte vi er på tur, siden jeg liker meg mest hjemme. Vi har ingen barn. 

Anonymkode: 3bd49...2dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Til TS: henger du med finansfolk eller? 32000 utbetalt??

Anonymkode: 8d1ef...d1d

Min samboer er snekker og har 32 000 utbetalt i mnd. Må man drive med finans for å ha sånne summer?

Anonymkode: 0521a...714

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min samboer er snekker og har 32 000 utbetalt i mnd. Må man drive med finans for å ha sånne summer?

Anonymkode: 0521a...714

32000 som snekker? Da må han jobbe 60 t uker? Jeg har 5 år utdannelse og får 26000.

Anonymkode: 8d1ef...d1d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...