Gå til innhold

Hva i all verden bruker folk pengene på?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Venninnegjengen møttes i jula, der ble økonomi tema, alle får utbetalt mellom 26.000 - 32.000 netto kroner. Det jeg stusset over var kommentarer som: jeg har nesten ikke noe etter faste utgift er betalt, jeg får ikke spart noe, jeg har avdragsfrihet på lånet, vi har ikke så god lønn, jeg har kredittgjeld... osv.

Jeg forstår ikke, de færreste har vel over max 12.000 pr pers i boutgift, alle har samboere å dele andre utgifter som strøm, internett, tv osv med. Hva er det folk bruker pengene på?? Noen som kjenner seg igjen å kan forklare? Jeg ønsker bare å forstå :)

Anonymkode: 02684...9b1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De handler mange unødvendige småting som tilsammen utgjør store summer, eksempelvis ferdigmat, kaffe, en øl på byen osv.

Bare det å kjøpe lunsj hver dag kan bli dyrt.

 

Endret av Nostalgi3M
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei herregud, hva bruker man ikke penger på. Penger er gøy. Dessverre.

Anonymkode: 2b49d...075

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare stikk innom et par episoder av Luksusfellen, så får du en idé. Veldig ofte unødvendige ting som man har lyst på der og da. 

Anonymkode: fc0e4...690

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Nostalgi3M skrev:

De handler mange unødvendige småting som tilsammen utgjør store summer, eksempelvis ferdigmat, kaffe, en øl på byen osv.

Bare det å kjøpe lunsj hver dag kan bli dyrt.

 

Det er sant, vi studerte sammen og noen kjøpte mat i kantina hver dag og kaffe. Noen røyker også, men allikevel da, da har man vel ikke så mye økonomisk innsikt.

Anonymkode: 02684...9b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sant, vi studerte sammen og noen kjøpte mat i kantina hver dag og kaffe. Noen røyker også, men allikevel da, da har man vel ikke så mye økonomisk innsikt.

Anonymkode: 02684...9b1

Eller man er livsnyter?

Jeg har stålkontroll på eget budsjett, men det betyr ikke at jeg ikke kan leve luksuslivet i flere dager på rad - kun fordi jeg vil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker 3400kr per barn for BHG , 4000 på vaskedame, 4000 på nanny, 5000 i strøm, 1000 Internett, : da er vi oppe i 20400 før lånet, mat, båten, bensin, klær, tlf ... det går penger altså!

Anonymkode: be075...698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker 3400kr per barn for BHG , 4000 på vaskedame, 4000 på nanny, 5000 i strøm, 1000 Internett, : da er vi oppe i 20400 før lånet, mat, båten, bensin, klær, tlf ... det går penger altså!

Anonymkode: be075...698

2 barn mao og 20800 er rett her lille trollet

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker 3400kr per barn for BHG , 4000 på vaskedame, 4000 på nanny, 5000 i strøm, 1000 Internett, : da er vi oppe i 20400 før lånet, mat, båten, bensin, klær, tlf ... det går penger altså!

Anonymkode: be075...698

Men altså må virkelig renholder og nanny koste så masse? Der kunne du spart endel tenker jeg. 

Anonymkode: 0521a...714

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker 3400kr per barn for BHG , 4000 på vaskedame, 4000 på nanny, 5000 i strøm, 1000 Internett, : da er vi oppe i 20400 før lånet, mat, båten, bensin, klær, tlf ... det går penger altså!

Anonymkode: be075...698

 

Akkurat nå, Fru Uperfekt skrev:

2 barn mao og 20800 er rett her lille trollet

Det blir litt annerledes om man har barn, ingen av de jeg snakker om har det.

Anonymkode: 02684...9b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre mange som har lite økonomisk forståelse. Pengene renner ut mellom fingrene deres uten at de har kontroll og de tar mange dårlige valg om økonomi. Den enkle tilgangen på kredittkort og forbrukslån har også ødelagt mye for mange. Man har lyst på noe, men har ikke penger til det, og så kjøper man det på kreditt. 

Mitt råd er: Kjøp aldri noe på kreditt !! Hvis du ikke har råd til å kjøpe det med egne penger, så har du ihvertfall ikke råd til å kjøpe det med kredittkort, for det er enda dyrere. Unntaket gjelder hvis det er helt krise med noe som du bare MÅ ha, og ny TV, iPhone eller en feriereise kommer IKKE inn i kategorien MÅ HA.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, aksase skrev:

Det er dessverre mange som har lite økonomisk forståelse. Pengene renner ut mellom fingrene deres uten at de har kontroll og de tar mange dårlige valg om økonomi. Den enkle tilgangen på kredittkort og forbrukslån har også ødelagt mye for mange. Man har lyst på noe, men har ikke penger til det, og så kjøper man det på kreditt. 

Mitt råd er: Kjøp aldri noe på kreditt !! Hvis du ikke har råd til å kjøpe det med egne penger, så har du ihvertfall ikke råd til å kjøpe det med kredittkort, for det er enda dyrere. Unntaket gjelder hvis det er helt krise med noe som du bare MÅ ha, og ny TV, iPhone eller en feriereise kommer IKKE inn i kategorien MÅ HA.

Du kan fint kjøpe det på kreditt men betale det før det kommer renter på kreditten.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, aksase skrev:

Mitt råd er: Kjøp aldri noe på kreditt !! Hvis du ikke har råd til å kjøpe det med egne penger, så har du ihvertfall ikke råd til å kjøpe det med kredittkort, for det er enda dyrere. Unntaket gjelder hvis det er helt krise med noe som du bare MÅ ha, og ny TV, iPhone eller en feriereise kommer IKKE inn i kategorien MÅ HA.

Tja. Jeg kjøper i praksis alt med kredittkort jeg. Koster oss null og niks i renter og gebyrer da vi alltid betaler hele regningen ved forfall. Fordelen er at vi får mange tusen bonuspoeng hos Norwegian pr. år som vi bruker til å fly gratis på ferie med ;)

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beuker neste ikke penger, men har gjeld jeg prøver å bli kvitt. Ca 17 000 inn.

Husleie 4000, strøm 500, internett/tv 1000, bensin, 1800, mat 4000 (to stk.)  Så ca 11 500,- ut fast hver måned. Handler aldri noe særlig klær, legger av 500 til sparing hver mnd og resten har begynt å gå til kredittkort gjeld som jeg brukte i fjor da jeg sto uten jobb. I ny og ne prøver jeg også å hjelpe samboer med gjelda si som er veldig mye større.

Anonymkode: 0521a...714

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, -jk- skrev:

Tja. Jeg kjøper i praksis alt med kredittkort jeg. Koster oss null og niks i renter og gebyrer da vi alltid betaler hele regningen ved forfall. Fordelen er at vi får mange tusen bonuspoeng hos Norwegian pr. år som vi bruker til å fly gratis på ferie med ;)

Samme her, bestilte nettopp en flytur til LA for de Norwegian-poengene mine, som jeg har opptjent kun ved å betale med kredittkortet :-)

Anonymkode: 1f2e3...a83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er en blanding av at enkelte mangler økonomisk forståelse, trang til å følge trender/være som andre og generelt følelsen av at man føler seg rik ved lønning. Og så bruker nok en del kredittkort som det skulle være ekstra penger de ikke har råd til å bruke i utgangspunktet.

Jeg bor i Oslo og opplever at det gjerne er tre ting folk bruker mye penger på: bolig, bil og generelt forbruk. Og forøvrig også mat. Ser det på enkelte jeg kjenner, som jeg tidligere har studert med og lignende, og de skal på død og liv skal bo midt på Majorstuen og betaler 10-15 000 kr i leie per måned. I tillegg liker de å feste og bruker mye penger på alkohol, snus og røyk. En del av de velger også å leie dyre garasjeplasser og lignende og da også ha bil. Jo, så liker de å reise da. På ferier de kanskje heller ikke har råd til. Da er det ikke rart pengene går raskt.

Dette er også de samme menneskene som klager over dårlig råd. For all del, folk må få bruke pengene som de vil, men det nytter jo ikke å klage i etterkant. Folk spør meg hvordan jeg kan ta meg råd til ferieturer som koster 100 000 kr i året, men det handler jo simpelthen om prioriteringer (og at man ikke bruker mer enn hva man faktisk har råd til). 

Mvh Yvonne :heiajente: 

Endret av Yvonne
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Beuker neste ikke penger, men har gjeld jeg prøver å bli kvitt. Ca 17 000 inn.

Husleie 4000, strøm 500, internett/tv 1000, bensin, 1800, mat 4000 (to stk.)  Så ca 11 500,- ut fast hver måned. Handler aldri noe særlig klær, legger av 500 til sparing hver mnd og resten har begynt å gå til kredittkort gjeld som jeg brukte i fjor da jeg sto uten jobb. I ny og ne prøver jeg også å hjelpe samboer med gjelda si som er veldig mye større.

Anonymkode: 0521a...714

Rart at du men 17 tusen klarer å spare, men ikke dem med 26.000 :) 

Anonymkode: 02684...9b1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

2 barn mao og 20800 er rett her lille trollet

Hvorfor trollet?... ja - selvfølgelig 20800. Bomma 

Anonymkode: be075...698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men altså må virkelig renholder og nanny koste så masse? Der kunne du spart endel tenker jeg. 

Anonymkode: 0521a...714

Tror jeg også.. men har hatt samme i så mange år og dermed satt opp lønna litt etter litt... de jobber 08:3-13 og 16-20 pluss en natt i uka... tror vi betaler litt mye , men vi stoler 10000% på begge så det er på en måte verdt det da :)

Anonymkode: be075...698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man betaler huslån, strøm, kommunaleavgifter, årsavgift på to biler, barnehage til ett-tre barn (ca 3100 per barn), forsikringer på alt du har av hus, innbo, biler, dyr og personforsikringer på 3-5 pers, fond sparing til 3-5 pers, sparing på sparekontokonto til 3-5 pers, TV, internert, telefon, treningssenter, kanskje billån på 1-2 biler, og mat for hele familien. Så nei, synes ikke det er rart at folk har utgifter på mer enn 12000 kr per pers.

 

Anonymkode: 1655f...451

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...