Gå til innhold

Helene Drage

Fremhevede innlegg

Skrevet

Haha reklame for frossenpizza ja. Nå prøver hun ikke en gang! I en periode der hun skal leve sunnere hogger hun innpå 1300 kcal i en smell.

Uansett interessant å se at hun bekreftet det jeg antok om arbeidstiden hennes på bloggen, nemlig masse dødtid (til "egne prosjekter" uten lønn) og å jobbe både tidlig og sent. Håpløst å kombinere med nesten alt annet.

Når hun skal kutte ut pepsi max i 2 uker så må hun vel erstatte det med noe annet :P finnes alltid en unnskylding for å spise usunt på den bloggen der :P

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg forstår ikke hvor denne "vektrasismen" skal komme fra. Vi kan seriøst ikke bli som USA der man ikke kan antyde at det er usunt å være sykelig overvektig eller at det kan være hensiktsmessig å ikke spise alt man har lyst på, hele tiden, hver eneste dag uten at man anklages for å være en "fat shamer". Det males bare fiendebilder som ingen visste eksisterte (for eksempel "jeg må også få gå i bikini"-bevegelsen, som om et menneske på jord har prøvd å hindre henne i dette tidligere....). I tillegg må det være lov å kritisere at man går rundt og profilerer seg i media med å ha gått ned 60 kilo når man minst har fått 30 av dem i retur.

Min motforestilling mot henne som PT er at hun tilsynelatende ikke har peiling på hva hun driver med, eller klarer å benytte seg av erfaringer til å tilegne seg ny kunnskap. Når du går for den samme mislykkede formelen for hundrede gang er det ikke "vektrasisme" som er bakgrunnen for at folk kritiserer deg for det. Pizza under snopestopp. Spise 200 gram sjokolade før leggetid. Urealistiske "Challenges". Det er DETTE som er kjernen i problemet. At hun fortsatt sliter så mye med vekten som det hun gjør er bare konsekvensen av det.

Å påstå at hun ikke gjør jobben sin som personlig trener og kostholdsveileder vil jeg si er vektrasisme, for dette vet vi ikke noe om. Det er bare antagelser. Det var i denne sammenhengen jeg nevnte det. Hva hun gjør på bloggen sin får være opp til henne. Alle kan starte en blogg og blogge om hva de vil.

Vekt er et personlig anliggende. Du har ikke noe med hva andre veier, og nei du kan ikke bestemme at andre skal gå ned i vekt.

Endret av himmeloghav
  • Liker 2
Skrevet

Å påstå at hun ikke gjør jobben sin som personlig trener og kostholdsveileder vil jeg si er vektrasisme, for dette vet vi ikke noe om. Det er bare antagelser. Det var i denne sammenhengen jeg nevnte det. Hva hun gjør på bloggen sin får være opp til henne. Alle kan starte en blogg og blogge om hva de vil.

Vekt er et personlig anliggende. Du har ikke noe med hva andre veier, og nei du kan ikke bestemme at andre skal gå ned i vekt.

Det mange reagerer på er vel at det ser ut som at hun ikke mestrer å omsette det hun skal ha av kunnskap til praksis. Det er ikke rasisme, men heller å stille spørsmålstegn ved hva hun faktisk har av kunnskap og videre hvorfor denne kunnskapen ikke ser ut til å benyttes av henne personlig. Jeg ville for eksempel synes det var merkelig og lite tillitsvekkende dersom jeg hadde fått veiledning av en personlig trener i markløftteknikk, men ser at vedkommende selv ikke utfører øvelsen på korrekt vis. Hvordan kan en person som ikke selv mestrer øvelsen lære meg den?

• Liker 4
Skrevet

Det siste først. Nei, selvsagt kan man ikke pålegge andre å gå ned i vekt, selv om enkelte yrkesgrupper sterkt kan anbefale det (for eksempel leger). Det er heller ikke min business hva Helene veier nå, selv om det er åpenbart for alle med fungerende syn at det er en del mer enn tidligere. Dette til tross for at hun gjentatte ganger har igangsatt ulike prosjekter og "utfordringer" for å gå ned i vekt. Og når det ikke funker (igjen) så prøver hun bare å gjøre det samme enda en gang. Det kan godt være at hun ikke har den samme tilnærmingen til kundene sine, det får vi nesten håpe, for hun virker bortimot allergisk mot å lære av egne feil. Enkelte PTer jeg kjenner er jo kjempeflinke med å trene andre, men helt ubrukelige når det kommer til seg selv.

Som jeg har vært inne på tidligere har Helene brukt vektnedgangshistorien sin som en brekkstang for å få medieoppmerksomhet (og dermed kostnadsfri PR til businessen sin) og til å selge seg selv som både PT og kostholdsveileder. Vekten og vektproblemene har vært en svært viktig del av egenmarkedsføringen hennes. Det er derfor litt pussig hvis hun på den ene siden kan stå og bruke dette til markedsføring, i tillegg til at hun argumenterer flere steder at hun på mange måter er bedre skikket enn andre PTer som aldri har vært overvektige på grunn av bakgrunnen sin, mens samtidig det å antyde at vekten hennes tilsier at hun kanskje har en jobb å gjøre både med egen trening og kost er urimelig og fordomsfullt. Ikke så mye en kommentar til ditt innlegg det siste, men mer generelt :)

Skrevet

Når hun skal kutte ut pepsi max i 2 uker så må hun vel erstatte det med noe annet :P finnes alltid en unnskylding for å spise usunt på den bloggen der :P

Jeg har lest bloggen hennes ihvertfall 1.5 år, og synes det er deprimerende å lese at hun har tunge dager, lite energi, hun er syk, sliter med å komme inni rutiner, matrutinene er ikke på plass, utfordringer etter utfordringer som ser ut å falle i fisk osv. Får egentlig lyst å sponse på henne en psykologtime..  :roll:

• Liker 3
Gjest gundagrynte
Skrevet (endret)

Jeg har lest bloggen hennes ihvertfall 1.5 år, og synes det er deprimerende å lese at hun har tunge dager, lite energi, hun er syk, sliter med å komme inni rutiner, matrutinene er ikke på plass, utfordringer etter utfordringer som ser ut å falle i fisk osv. Får egentlig lyst å sponse på henne en psykologtime..  :roll:

Hun har jo sagt at hun går til psykolog...*Selv måtte jeg søke hjelp av en psykolog for å begynne å grave litt i det knuteverket oppi hodet mitt som gjør at jeg spiser mat når jeg har mye å tenke på, og det gav meg noen oppvekkere.*

http://www.helenedrage.com/mental-ovelsesguide/

Endret av gundagrynte
Gjest supernova_87
Skrevet

http://www.helenedrage.com/mental-ovelsesguide/

Jeg skjønner den med at trening skal være gøy. Og at man må jobbe for at treninga oppleves som positiv. 
Men for meg så har ikke vektnedgang vært, er ikke, og kommer aldri til å være noe gøy. Og det lurer jeg meg selv heller ikke til å forvente og tro at den noensinne skal være. 

Det er sånne snippets (småsitat?) som det der som bare:  :bond:

Ja, dette er nok flisespikkeri, men det er så gjennomsyret at sånt smått hele tiden. 

Skrevet

Matrutine? Måltider som frokost lunch middag kvelds? Ikke så vanskelig det da.

• Liker 2
Skrevet

Det mange reagerer på er vel at det ser ut som at hun ikke mestrer å omsette det hun skal ha av kunnskap til praksis. Det er ikke rasisme, men heller å stille spørsmålstegn ved hva hun faktisk har av kunnskap og videre hvorfor denne kunnskapen ikke ser ut til å benyttes av henne personlig. Jeg ville for eksempel synes det var merkelig og lite tillitsvekkende dersom jeg hadde fått veiledning av en personlig trener i markløftteknikk, men ser at vedkommende selv ikke utfører øvelsen på korrekt vis. Hvordan kan en person som ikke selv mestrer øvelsen lære meg den?

Ja, men dette vet du ikke så det blir jo bare negative antagelser. Hvis det hadde vært en personlig trener som var undervektig er jeg sikker på at hun ikke ville fått like mye pepper. Jeg har sett flere undervektige personlige trenere. De blogger også.

• Liker 1
Skrevet

Det siste først. Nei, selvsagt kan man ikke pålegge andre å gå ned i vekt, selv om enkelte yrkesgrupper sterkt kan anbefale det (for eksempel leger). Det er heller ikke min business hva Helene veier nå, selv om det er åpenbart for alle med fungerende syn at det er en del mer enn tidligere. Dette til tross for at hun gjentatte ganger har igangsatt ulike prosjekter og "utfordringer" for å gå ned i vekt. Og når det ikke funker (igjen) så prøver hun bare å gjøre det samme enda en gang. Det kan godt være at hun ikke har den samme tilnærmingen til kundene sine, det får vi nesten håpe, for hun virker bortimot allergisk mot å lære av egne feil. Enkelte PTer jeg kjenner er jo kjempeflinke med å trene andre, men helt ubrukelige når det kommer til seg selv.

Som jeg har vært inne på tidligere har Helene brukt vektnedgangshistorien sin som en brekkstang for å få medieoppmerksomhet (og dermed kostnadsfri PR til businessen sin) og til å selge seg selv som både PT og kostholdsveileder. Vekten og vektproblemene har vært en svært viktig del av egenmarkedsføringen hennes. Det er derfor litt pussig hvis hun på den ene siden kan stå og bruke dette til markedsføring, i tillegg til at hun argumenterer flere steder at hun på mange måter er bedre skikket enn andre PTer som aldri har vært overvektige på grunn av bakgrunnen sin, mens samtidig det å antyde at vekten hennes tilsier at hun kanskje har en jobb å gjøre både med egen trening og kost er urimelig og fordomsfullt. Ikke så mye en kommentar til ditt innlegg det siste, men mer generelt :)

Hun har kunnskapen men greier ikke bruke den på seg selv, men bruker den på andre. Så lenge det ikke er noe krav til at personlige trenere og kostholdsveiledere skal ha en normal vekt, er det fritt frem for alle å bli personlige trenere og formidle kunnskap. Det gjelder andre yrkesgrupper også. Flere leger som er overvektige og som røyker.

• Liker 1
Skrevet

Det har du rett i, men ikke så mange leger mener derfor at det må være greit å røyke, men bare 3-4 ganger i uken. Når Helene fremstiller seg selv som "sunnere enn noengang" som sykelig overvektig og tror sukker ikke teller når det er naturlig (og for det å drikke kalorier som kostholdstips på blogg og insta. Da likner det litt.

Skrevet

Ja, men dette vet du ikke så det blir jo bare negative antagelser. Hvis det hadde vært en personlig trener som var undervektig er jeg sikker på at hun ikke ville fått like mye pepper. Jeg har sett flere undervektige personlige trenere. De blogger også.

Vet ikke? Man ser jo at hun ikke mestrer det. Og jo, jeg tror en tydelig og svært undervektig personlig trener som hadde markedsført seg selv på lignende måte hadde møtt kritikk.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vet ikke? Man ser jo at hun ikke mestrer det. Og jo, jeg tror en tydelig og svært undervektig personlig trener som hadde markedsført seg selv på lignende måte hadde møtt kritikk.

Du kan ikke vite om hun greier å hjelpe folk nei.

Endret av himmeloghav
Skrevet

Du kan ikke vite om hun greier å hjelpe folk nei.

Min oppfatning er at det er lite sannsynlig at hun over tid vil klare å hjelpe noen med noe hun ikke får til selv.

• Liker 1
Gjest Tottelotta
Skrevet

Det er jo åpenbart at hun ikke mestrer det å ha en sunn livsstil. Og ang at man "ikke vet" om hun kan gi evt teoretisk kunnskap videre, så kommer hun for det første med dårlige råd/inputs på bloggen hva kost og ernæring angår, og for det andre så har hun null-ingen-kein-nada troverdighet.

Jepp, undervektig PT er like ille, det skal jeg være enig med deg i. Har ikke sett disse bloggene og vet ikke hvem det er. Har forøvrig ikke sett noen av dem smurt utover framsiden på VG heller...

Gjest Tottelotta
Skrevet

For å si det litt flåsete; ville du overlatt ansvaret for vedlikehold av stavkirkene våre til noen som har hugd ved og så lest en bok om treskjæring, attpåtil uten å forstå hele innholdet??

Skrevet (endret)

Så er det det samma, gamle sporet som alltid. "Sunn lavkarb pizza" = fløte, ost, mange hele egg, pesto, fetaost =ekstremt kaloritett. Mye mer kalorier per 100g enn en hvilken som helst vanlig pizza. Jeg ville heller kalt det "pizza for folk som sliter med å få i seg nok kalorier" eller "gainer-pizza". Akkurat som de sunne kakene hun har laget før, som inneholdt tusenvis av kalorier fra nøtter og olje/smør (men var lavkarb og hadde rådyrt søtningsmidde fra xlife...)

Endret av TiGi:)
  • Liker 4
Skrevet

Så er det det samma, gamle sporet som alltid. "Sunn lavkarb pizza" = fløte, ost, mange hele egg, pesto, fetaost =ekstremt kaloritett. Mye mer kalorier per 100g enn en hvilken som helst vanlig pizza. Jeg ville heller kalt det "pizza for folk som sliter med å få i seg nok kalorier" eller "gainer-pizza". Akkurat som de sunne kakene hun har laget før, som inneholdt tusenvis av kalorier fra nøtter og olje/smør (men var lavkarb og hadde rådyrt søtningsmidde fra xlife...)

Har hun et kosthold som består av å velge ulike dietter utfra dagens humør?

I så fall er det jo ikke rart med en vekt som går feil vei.

Fett er fett, også når det er lavkarbo. Skal man ned i vekt, er det fortsatt kaloritelling som gjelder, også ved lavkarbodietter.

Jeg følger henne ikke, men begriper ikke hvordan man kan feile så totalt på elementære ting som kalorier inn vs. forbrenning.

Gjest Tottelotta
Skrevet

Har ikke lest posten du referer til, men dette høres ganske bra ut. Forutsatt at du spiser litt pizza og et lass med grønnsaker til da. Kanskje det er der det skjærer seg?!

Skrevet

Har gått på lavkarbo selv og det fungerer jo ulikt for alle, men for meg ble jeg ikke sulten mellom måltidene, så etter ei stund spiser man på autopilot og kroppen greier å regulere matinntaket i stor grad selv. Men kan jo ikke spise ferdigpizza en dag, og så en fettbombe neste dag, det virker jo bare mot sin hensikt. Greier ikke lengre spise lavkarbo, er så tungvindt å lage alle måltider selv og hvis man sprekker så ødelegger ofte for seg selv i dager etterpå.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...