Gå til innhold

Isabel Raad


Soeuh

Anbefalte innlegg

Det må jo være mye mer slitsomt å skrive boken selv. Sitte å vri og vende på hvert ord og setning. At en annen skriver gjør det nok en god del lettere selvsagt. Likevel er det nok slitsomt psykisk å gå tilbake i tanker og erindre hvordan det var. Pluss for boken er at de har vært nøye på dokumentasjon. Om det har vært forlaget eller Isabel som har innhentet dette vet vi vel ikke, men det har nok vært vondt å rippe opp i det som har vært.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 hours ago, Anonym2467 said:
 

Det er kleint fordi hun akkurat har gitt den ut, dvs den kan forhåndsbestilles nå, den er ikke engang gitt ut ennå. Blir som at man skal skryte på seg å være kjendis FØR den ENE episoden man har vært med i PH på har blitt sendt på TV... Og som andre her sier, hun har brukt ghostwriter.

For å klargjøre begrepet: Anna Rasmussen brukte ghostwriter. En ghostwriter er en som skriver som om den var en annen, uten å få navnet sitt på boka (altså usynlig, derav "ghost"). Det er ikke tilfellet her. Boka har to forfattere. 

Og eksempelet ditt holder ikke mål. Boka er antatt av et forlag. Det at den ikke finnes i bokhandelen betyr ikke at den ikke finnes. Hun skryter ikke på seg noe, hun skriver at hun er forfatter fordi hun er medforfatter av ei bok. Hun forteller til noen som formidler det videre på papir, antakelig ganske tett opp mot det som blir sagt. Det er gjort ærlig og redelig, i motsetning til AR (tror jeg... Jeg leste aldri boka, men jeg tror ikke skyggeforfatterens navn ble nevnt andre steder enn her på kg).

Og ikke til forkleinelse for Anonym2467, men det sier seg selv at avstanden mellom det å synge i kor og å være plateartist er LITT lengre fra hverandre enn det å kalle seg selv forfatter og ha gitt ut ei bok... Nei, vent...

Endret av drikkerbrushverdag
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil egentlig ikke lese bloggbøker, men tror jeg vil gi denne boken en sjanse :) Hun skriver hvert fall ikke om kjærliighetssorg og sånn.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, drikkerbrushverdag skrev:
 

For å klargjøre begrepet: Anna Rasmussen brukte ghostwriter. En ghostwriter er en som skriver som om den var en annen, uten å få navnet sitt på boka (altså usynlig, derav "ghost"). Det er ikke tilfellet her. Boka har to forfattere. 

Og eksempelet ditt holder ikke mål. Boka er antatt av et forlag. Det at den ikke finnes i bokhandelen betyr ikke at den ikke finnes. Hun skryter ikke på seg noe, hun skriver at hun er forfatter fordi hun er medforfatter av ei bok. Hun forteller til noen som formidler det videre på papir, antakelig ganske tett opp mot det som blir sagt. Det er gjort ærlig og redelig, i motsetning til AR (tror jeg... Jeg leste aldri boka, men jeg tror ikke skyggeforfatterens navn ble nevnt andre steder enn her på kg).

Og ikke til forkleinelse for Anonym2467, men det sier seg selv at avstanden mellom det å synge i kor og å være plateartist er LITT lengre fra hverandre enn det å kalle seg selv forfatter og ha gitt ut ei bok... Nei, vent...

Jeg har aldri sagt at hun skryter på seg noe som ikke stemmer, hvor leser du det? Jeg har sagt nå x antall ganger at JEG syntes det var kleint fordi hun slapp nyheten om boken for under en uke siden men har allerede tildelt seg tittelen «forfatter» i bioen. Jeg har allerede sagt at selvfølgelig skal hun få kalle seg forfatter og hun er jo det, men JEG synes det er kleint at hun allerede skriver det i bioen sin. Jeg synes også det er kleint med PH deltakere som skriver TV personlighet i bioen FØR de i det hele tatt har vært på TV. Så enkelt er det faktisk, det er MIN mening, move on people... 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært noe fan av dama (liker ikke blloggere som provoserer med vilje) men likte henne på GMN, synes hun snakket bra for seg. Tror nok vi vil forstå mer etter å ha lest boka...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jegskulleønskeat

Så flott at hun skal gi ut bok.

Er det ikke hun som har skrevet boka? 

Endret av Jegskulleønskeat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte ser kanskje sine eigne begrensningar og lar ein forfattar fortella historien sin. Eg er sikker på at Isabell les gjennom og går god for innhaldet. Det er ikkje uvanleg at biografiar vert skrivne på den måten. Eg syns heller det står meir respekt av ein sånn metode enn å bruka ghostwriter. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
42 minutter siden, decker skrev:
 

Enkelte ser kanskje sine eigne begrensningar og lar ein forfattar fortella historien sin. Eg er sikker på at Isabell les gjennom og går god for innhaldet. Det er ikkje uvanleg at biografiar vert skrivne på den måten. Eg syns heller det står meir respekt av ein sånn metode enn å bruka ghostwriter. 

Hvorfor står det mer respekt i å la andre fortelle historien sin? Det er hennes historie, ingen andres. Synes det er rart å lese en selvbiografi om det ikke er personen som har skrevet den; evt at personen har sittet ved siden av og sagt akkurat hvilke ord som skal brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig rart at hun kaller seg "forfatter" i bioen sin på Instagram, når hun ikke har skrevet den selv. Da er man ingen forfatter. Eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jegskulleønskeat skrev:
 

Hvorfor står det mer respekt i å la andre fortelle historien sin? Det er hennes historie, ingen andres. Synes det er rart å lese en selvbiografi om det ikke er personen som har skrevet den; evt at personen har sittet ved siden av og sagt akkurat hvilke ord som skal brukes.

Eg seier ikkje det står meir respekt av å la andre fortella historien sin generelt, men iht til å ha ghostwriter. Då presenter ein boka som om den er skriven sjølv, mens det eigentleg er ein annan som har skrive det meste av boka. Anna R er vel ei av dei som har brukt den metoden. Uansett så er det vel opp til kvar enkelt korleis dei vil fortella historia si, sjølv om du har dine planar om korleis du skal skriva boka di betyr det ikkje at det er den einaste rette vegen. 

Endret av decker
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
7 minutter siden, decker skrev:
 

Eg seier ikkje det står meir respekt av å la andre fortella historien sin generelt, men iht til å ha ghostwriter. Då presenter ein boka som om den er skriven sjølv, mens det eigentleg er ein annan som har skrive det meste av boka. Anna R er vel ei av dei som har brukt den metoden. Uansett så er det vel opp til kvar enkelt korleis dei vil fortella historia si, sjølv om du har dine planar om korleis du skal skriva boka di betyr det ikkje at det er den einaste rette vegen. 

Selvfølgelig er det ikke den eneste rette veien,men jeg personlig synes det er merkelig å la andre skrive ens bøker. Kan man kalles forfatter da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Jegskulleønskeat skrev:
 

Hvorfor står det mer respekt i å la andre fortelle historien sin? Det er hennes historie, ingen andres. Synes det er rart å lese en selvbiografi om det ikke er personen som har skrevet den; evt at personen har sittet ved siden av og sagt akkurat hvilke ord som skal brukes.

Ikke sikkert at personen er så flink til å skrive

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
59 minutter siden, Honey Dew skrev:
 

Ikke sikkert at personen er så flink til å skrive

Nei, det kan godt være det, men hvis det er andre som forteller hennes historie, så er den ikke hennes. Det blir andres versjon av hennes liv, ikke hennes perspektiv, tanker og innerste følelser som det hadde blitt om ordene kom fra hjertet hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Jegskulleønskeat skrev:
 

Nei, det kan godt være det, men hvis det er andre som forteller hennes historie, så er den ikke hennes. Det blir andres versjon av hennes liv, ikke hennes perspektiv, tanker og innerste følelser som det hadde blitt om ordene kom fra hjertet hennes.

Korleis kan du vita det? Eg er sikker på at ho antakeleg har skrive ned alt sjølv, så bearbeidar hovedforfattaren slik at det vert lesevennleg. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, decker skrev:
 

Korleis kan du vita det? Eg er sikker på at ho antakeleg har skrive ned alt sjølv, så bearbeidar hovedforfattaren slik at det vert lesevennleg. 

Nettopp!!👏🏻

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 16.10.2018 den 10.07, decker skrev:
 

Korleis kan du vita det? Eg er sikker på at ho antakeleg har skrive ned alt sjølv, så bearbeidar hovedforfattaren slik at det vert lesevennleg. 

Det kan hende.

Hun var så mye finere med lite sminke i forbindelse med boken enn med full krigsmaling som hun er tilbake til. Hun er jo naturlig søt i seg selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Så i boka hennes på bokhandelen i dag og fikk et veldig godt inntrykk. Godt skrevet og interessant fortelling. Ser ikke problemet i at hun bruker en metode mange andre har brukt før for å få fram historien hennes på best mulig måte.

 

(Ble bare et inntrykk, kunne ikke stå og lese i timevis på bokhandelen)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...