Snurrepurre Skrevet 13. august 2019 #8041 Skrevet 13. august 2019 21 minutter siden, Malum skrev: Dette er jo spekulasjoner på høyt nivå. Hvordan de kommer til å velge å innrette seg vet vi nada om! Den dagen flyfrua eventuelt forteller på bloggen sin at det er så digg å sove lenge fordi au pairen tar seg av morgenstellet, og at nå har hun endelig fått masse alenetid med piloten fordi au pairen både leverer og henter i barnehagen, samt passer på kveldstid så de kan gå på fest og kino og restaurant, først da kan du mene hva noe om valgene som tas. Mja. Nå må jo au pairen faktisk passe barnet ila dagen, da dette er en del av jobben. Så dét vet vi. Det er jo det hun er ansatt for å gjøre. Ikke for å rydde/lage mat og handle. 12
MaleficentAurora Skrevet 13. august 2019 #8042 Skrevet 13. august 2019 10 minutter siden, Snurrepurre skrev: Mja. Nå må jo au pairen faktisk passe barnet ila dagen, da dette er en del av jobben. Så dét vet vi. Det er jo det hun er ansatt for å gjøre. Ikke for å rydde/lage mat og handle. Enkelte må bare pirke og pirke til dem selv mener at det er "spekulasjoner" . Når det meste av det som blir nevnt her står faktisk skrevet i bloggen til fruen. 6
Lidis88 Skrevet 13. august 2019 #8043 Skrevet 13. august 2019 Jeg syns det er litt mange her inne som bruker det at de har strevd med å få barn som argument for at de ikke har "lov" å klage over småbarnslivet. Jeg mener egentlig at det er litt betent å klage over småbarnslivet så offentlig, av hensyn til barnet. Men når det er sagt: skal de som har strevd med å få barn ha mindre "rett" til å klage når de har det strevsomt? Det kan være veldig strevsomt for alle å få barn, det forsvinner ikke fordi man har strevd på forhånd! Greit nok at man kanskje har litt mer perspektiv pga det, men lite søvn er veldig slitsomt, perspektiv eller ikke. Generelt mener jeg det begynner å bli mange slemme kommentarer her nå! Folk spekulerer og spekulerer. Feks sammenligningen med Anja Johansen: hun har flere ganger skrevet at hun har barn som sover mye og er veldig "enkle". Julianne skriver at barnet sover utrolig lite på dagtid og våkner 3-4 ganger på natta. Jeg hadde vært dødssliten hvis det var meg! En ting er at man tåler noe en periode, men 14 mnd med dårlig og lite søvn er slitsomt for de fleste! Det hjelper ikke å ha mye dødtid hvis man har sovet så lite at man ikke har energi.. Når det gjelder spekulasjoner om at de nesten ikke skal være med barnet sitt: det trenger IKKE stemme! De bestemmer selv hvor mye de vil "bruke" au pairen. Når man har noen i huset kan man feks ta seg en tur ut mens barnet sover, og så får man like mye kvalitetstid sammen. Og selv om barnet skulle være litt mindre med foreldrene kan jo barnet få mye mer opplagte foreldre som feks kan sove ut av og til. Jeg ville aldri hatt au pair selv og sier ikke at jeg er "enig" med valget deres. Jeg bare syntes det var på tide å bremse litt på spekulasjonene og de slemme mammapoliti-kommentarene her. 14
Malum Skrevet 13. august 2019 #8044 Skrevet 13. august 2019 (endret) 54 minutter siden, Uglesjel skrev: Enkelte må bare pirke og pirke til dem selv mener at det er "spekulasjoner" . Når det meste av det som blir nevnt her står faktisk skrevet i bloggen til fruen. Da synes jeg du skal linke til akkurat hvor i bloggen frua skriver at hun ikke skal stå opp med barnet sitt om morgenen, at han skal ha full barnehagedag, for så å bli passet av og på av au pairen frem til leggetid - sånn at det er ikke så mye mer igjen enn maks en time eller to med mor eller far. Jeg finner det i hvert fall ikke noe sted. Jeg er selv overhodet ingen tilhenger av au pair-ordningen, tvert imot, men det er irrelevant i denne sammenhengen. Spekulasjoner og slarv hører bare ikke hjemme i en saklig debatt. I det siste når jeg har lest her, og i diverse andre tråder om bloggere og kjente personer, har jeg oftere og oftere helt seriøst lurt på om enkelte bevisst går inn for å fordumme debatten for å ødelegge den. Intet ville glede bloggerne mer! Endret 13. august 2019 av Malum 14
Amber Skrevet 13. august 2019 #8045 Skrevet 13. august 2019 Mange av dere er både dømmende og spekulanter, på sin plass å rapportere. 4
Cissacissa Skrevet 13. august 2019 #8046 Skrevet 13. august 2019 Det jeg leser vedr au pair-ordningen utfra UDI sine hjemmesider så er arbeidsoppgavene hjelp med barn, samt lett husarbeid (ikke snømåking, gressklipping, etc). Uten at jeg vet noe om det, så antar jeg da at pilotfrue slutter med andre tjenester som klesvaskkng og husvasking, da au pairen kan hjelpe til med dette isteden (typisk oppgaver som kan defineres som lett husarbeid). Det er mange som spør hva denne au pairen skal gjøre. Er dere altså bekymret for at hun får for lite å gjøre, og dermed vil kjede seg? Jeg synes diskusjonen og argumentene blir litt selvmotsigende. På den ene siden kritiseres pilotfrue for å «hente en fattig kvinne fra Filippinene» og det blir argumentert at au pairer jobber mye mer enn de timene de har lov til. På den andre siden kritiseres det for at au pairen ikke får nok å gjøre. Jeg klør meg litt i hodet i forundring. 6
Gjest Gazpacho Skrevet 13. august 2019 #8047 Skrevet 13. august 2019 33 minutter siden, Cissacissa skrev: Det jeg leser vedr au pair-ordningen utfra UDI sine hjemmesider så er arbeidsoppgavene hjelp med barn, samt lett husarbeid (ikke snømåking, gressklipping, etc). Uten at jeg vet noe om det, så antar jeg da at pilotfrue slutter med andre tjenester som klesvaskkng og husvasking, da au pairen kan hjelpe til med dette isteden (typisk oppgaver som kan defineres som lett husarbeid). Det er mange som spør hva denne au pairen skal gjøre. Er dere altså bekymret for at hun får for lite å gjøre, og dermed vil kjede seg? Jeg synes diskusjonen og argumentene blir litt selvmotsigende. På den ene siden kritiseres pilotfrue for å «hente en fattig kvinne fra Filippinene» og det blir argumentert at au pairer jobber mye mer enn de timene de har lov til. På den andre siden kritiseres det for at au pairen ikke får nok å gjøre. Jeg klør meg litt i hodet i forundring. Jeg har ikke sett en eneste en her inne som tror at au pairen får for lite å gjøre? Greia er vel at folk lurer på hva Julianne skal gjøre, med vaskehjelp, klesvaskehjelp, full barnehageplass og au pair.
Gjest Annypanny Skrevet 13. august 2019 #8048 Skrevet 13. august 2019 13 timer siden, J.. skrev: Morgenstell og levere i barnehage,så kan jo mor sove til langt på dag om hun ønsker. Spørs om ikke au pairen skal ta seg av gutten når han våkner om nettene også. Pilotfrua har jo klagd på nattesøvnen en del ganger. Og med alle festivalene osv de ønsker å dra på så har de nå skaffet barnevakt på fulltid... Jeg håper bare de tar seg godt av denne au pairen, og at det er godt gjennomtenkt. Plutselig har hun et "familiemedlem" til som hun sier. Har hun tenkt på det? At denne personen vil være der sammen med de? Håper hun ikke plutselig innser at de ikke er alene lenger, og forkaster ordningen så den stakkars jenta må returnere igjen nesten med en gang. Jeg forstår at enkelte av dere mener paret må få gjøre det som de mener er best for seg, og det er greit det. Men dere må også forstå at folk reagerer av en grunn. Fruen er i praksis hjemmeværende. Hun har 1 barn, ikke 3 eller 4, hun har 1! Og barnet skal nå på fulltid i barnehagen mens fruen går hjemme. Med vaskehjelp, et firma som vasker skittentøyet, og nå også med au pair. Det er jo ikke rart at folk reagerer... Til sammenligning har jeg 4 barn i hus. Mannen min har ca 180 reisedøgn i året. Jeg har fulltidsjobb. Jeg lever i beste velgående, og har det bra, uten vaskehjelp eller au pair.
J.. Skrevet 13. august 2019 #8049 Skrevet 13. august 2019 3 minutter siden, Annypanny skrev: Spørs om ikke au pairen skal ta seg av gutten når han våkner om nettene også. Pilotfrua har jo klagd på nattesøvnen en del ganger. Og med alle festivalene osv de ønsker å dra på så har de nå skaffet barnevakt på fulltid... Jeg håper bare de tar seg godt av denne au pairen, og at det er godt gjennomtenkt. Plutselig har hun et "familiemedlem" til som hun sier. Har hun tenkt på det? At denne personen vil være der sammen med de? Håper hun ikke plutselig innser at de ikke er alene lenger, og forkaster ordningen så den stakkars jenta må returnere igjen nesten med en gang. Jeg forstår at enkelte av dere mener paret må få gjøre det som de mener er best for seg, og det er greit det. Men dere må også forstå at folk reagerer av en grunn. Fruen er i praksis hjemmeværende. Hun har 1 barn, ikke 3 eller 4, hun har 1! Og barnet skal nå på fulltid i barnehagen mens fruen går hjemme. Med vaskehjelp, et firma som vasker skittentøyet, og nå også med au pair. Det er jo ikke rart at folk reagerer... Til sammenligning har jeg 4 barn i hus. Mannen min har ca 180 reisedøgn i året. Jeg har fulltidsjobb. Jeg lever i beste velgående, og har det bra, uten vaskehjelp eller au pair. Dette tenker jeg også.. 6
Gjest Gazpacho Skrevet 13. august 2019 #8050 Skrevet 13. august 2019 (endret) 9 minutter siden, Annypanny skrev: Spørs om ikke au pairen skal ta seg av gutten når han våkner om nettene også. Pilotfrua har jo klagd på nattesøvnen en del ganger. Og med alle festivalene osv de ønsker å dra på så har de nå skaffet barnevakt på fulltid... Jeg håper bare de tar seg godt av denne au pairen, og at det er godt gjennomtenkt. Plutselig har hun et "familiemedlem" til som hun sier. Har hun tenkt på det? At denne personen vil være der sammen med de? Håper hun ikke plutselig innser at de ikke er alene lenger, og forkaster ordningen så den stakkars jenta må returnere igjen nesten med en gang. Jeg forstår at enkelte av dere mener paret må få gjøre det som de mener er best for seg, og det er greit det. Men dere må også forstå at folk reagerer av en grunn. Fruen er i praksis hjemmeværende. Hun har 1 barn, ikke 3 eller 4, hun har 1! Og barnet skal nå på fulltid i barnehagen mens fruen går hjemme. Med vaskehjelp, et firma som vasker skittentøyet, og nå også med au pair. Det er jo ikke rart at folk reagerer... Til sammenligning har jeg 4 barn i hus. Mannen min har ca 180 reisedøgn i året. Jeg har fulltidsjobb. Jeg lever i beste velgående, og har det bra, uten vaskehjelp eller au pair. Men altså; da ER du faktisk utrolig effektiv og har en ståpåvilje helt utenom det vanlige. Hvordan man får fulgt opp 4 barn med daglige lekser og fritidsaktiviteter, foreldremøter og dugnader, vennegrupper og cup'er i helgene samtidig som man har fulltidsjobb, et hus og store kleshauger som skal vaskes OG en ektemann som er bortreist halve året - da hadde jeg seriøst daua etter en måned 😂 Endret 13. august 2019 av Gazpacho
J.. Skrevet 13. august 2019 #8051 Skrevet 13. august 2019 4 minutter siden, Gazpacho skrev: Men altså; da ER du faktisk utrolig effektiv og har en ståpåvilje helt utenom det vanlige. Hvordan man får fulgt opp 4 barn med daglige lekser og fritidsaktiviteter, foreldremøter og dugnader, vennegrupper og cup'er i helgene samtidig som man har fulltidsjobb, et hus og store kleshauger som skal vaskes OG en ektemann som er bortreist halve året - da hadde jeg seriøst daua etter en måned 😂 Men sånn er jo hverdagen til veldig mange der ute,inkludert meg selv. Men sånn er det jo bare,når man velger å få barn,selv med en bortreist mann,og fast ansatt i 100% stilling,nettopp som frua selv. *tullejobb,men.. 14
Gjest nicecar Skrevet 13. august 2019 #8052 Skrevet 13. august 2019 11 minutter siden, Annypanny skrev: Spørs om ikke au pairen skal ta seg av gutten når han våkner om nettene også. Pilotfrua har jo klagd på nattesøvnen en del ganger. Og med alle festivalene osv de ønsker å dra på så har de nå skaffet barnevakt på fulltid... Jeg håper bare de tar seg godt av denne au pairen, og at det er godt gjennomtenkt. Plutselig har hun et "familiemedlem" til som hun sier. Har hun tenkt på det? At denne personen vil være der sammen med de? Håper hun ikke plutselig innser at de ikke er alene lenger, og forkaster ordningen så den stakkars jenta må returnere igjen nesten med en gang. Jeg forstår at enkelte av dere mener paret må få gjøre det som de mener er best for seg, og det er greit det. Men dere må også forstå at folk reagerer av en grunn. Fruen er i praksis hjemmeværende. Hun har 1 barn, ikke 3 eller 4, hun har 1! Og barnet skal nå på fulltid i barnehagen mens fruen går hjemme. Med vaskehjelp, et firma som vasker skittentøyet, og nå også med au pair. Det er jo ikke rart at folk reagerer... Til sammenligning har jeg 4 barn i hus. Mannen min har ca 180 reisedøgn i året. Jeg har fulltidsjobb. Jeg lever i beste velgående, og har det bra, uten vaskehjelp eller au pair. Hvis det er slik at au pairen blir den som må opp med babyen når han står opp flere ganger i løpet av natten, så synes jeg veldig synd på henne. Au pairen kommer til å bli utslitt og da kan de ikke forvente at hun skal ta seg av ungen på dagtid og, i tillegg til det de kaller «lettere husarbeid». For håpe for au pairen sin skyld at hun ikke blir en tjenestepike istedenfor dette «familiemedlemmet» de liksom skal inkludere. Rollene kam fort mikses av ei som har prinsessenykker så til de grader.
Gjest nicecar Skrevet 13. august 2019 #8053 Skrevet 13. august 2019 8 minutter siden, Gazpacho skrev: Men altså; da ER du faktisk utrolig effektiv og har en ståpåvilje helt utenom det vanlige. Hvordan man får fulgt opp 4 barn med lekser og fritidsaktiviteter, foreldremøter og dugnader, vennegrupper og cuper samtidig som man har fulltidsjobb, et hus og store kleshauger som skal vaskes og en mann som er borte halve året - da hadde jeg seriøst daua etter en måned 😂 Jeg tror det handler mer om å ta seg sammen når man får barn, uansett hvor tøft det er. Jeg er alene med ett barn som også står opp flere ganger om natta, sover lite om dagen, i tillegg til at jeg har fulltidsstudier og full jobb. Alt ordner seg hvis man virkelig vil få det til.
Gjest Gazpacho Skrevet 13. august 2019 #8054 Skrevet 13. august 2019 1 minutt siden, J.. skrev: Men sånn er jo hverdagen til veldig mange der ute,inkludert meg selv. Men sånn er det jo bare,når man velger å få barn,selv med en bortreist mann,og fast ansatt i 100% stilling,nettopp som frua selv. *tullejobb,men.. Ja så lenge man får fulgt opp barna ordentlig i fht lekser, aktiviteter og evt spesielle behov så... Jeg har selv en jente med dysleksi og det krever veldig mye ekstra tid, oppfølging og tålmodighet av oss som foreldre for at hun skal kunne følge normalt pensumforløp sammen med vennene sine. Med bortreist mann og enda 1-2 barn så hadde vi garantert måttet ha eget forløp for henne på skolen. (Vi har også ei til som er veldig aktiv og flink i idrett og som må kjøres mye hit og dit pga konkurranser). Så for oss var det veldig viktig med vaskehjelp og deltid for å kunne følge opp barna våre uten at de ble lidende og måtte begrense seg selv, rett og slett. Men skjønner jo selvfølgelig at ikke alle har muligheten til slike løsninger som vaskehjelp og deltidsjobb.
J.. Skrevet 13. august 2019 #8055 Skrevet 13. august 2019 1 minutt siden, Gazpacho skrev: Ja så lenge man får fulgt opp barna ordentlig i fht lekser, aktiviteter og evt spesielle behov så... Jeg har selv en jente med dysleksi og det krever veldig mye ekstra tid, oppfølging og tålmodighet av oss som foreldre for at hun skal kunne følge normalt pensumforløp sammen med vennene sine. Med bortreist mann og enda 1-2 barn så hadde vi garantert måttet ha eget forløp for henne på skolen. (Vi har også ei til som er veldig aktiv og flink i idrett og som må kjøres mye hit og dit pga konkurranser). Så for oss var det veldig viktig med vaskehjelp og deltid for å kunne følge opp barna våre uten at de ble lidende og måtte begrense seg selv, rett og slett. Men skjønner jo selvfølgelig at ikke alle har muligheten til slike løsninger som vaskehjelp og deltidsjobb. Men Frua trenger da ingen av hjelpen av samme grunner som feks deg. Og jeg selv skulle heller lagt penger i en vaskehjelp,om det var nødvendig,enn au pair. (Ikke er det videre dyrt heller,så det er også "luksus" mange har råd til,om de ønsker). 9
Sol Rampelyset Skrevet 13. august 2019 #8056 Skrevet 13. august 2019 Tråden er ryddet for personangrep og krenkende innlegg. Sol, admin. 1
Lidis88 Skrevet 13. august 2019 #8057 Skrevet 13. august 2019 Altså folk er forskjellige og tar forskjellige valg! Vi har "bare" et "enkelt" barn, som sover 13 timer sammenhengende på natta og 2 timer på dagen. Hun har begynt i barnehage, er rolig og god på å leke for seg selv. Vi skulle fint FÅTT TIL å vaske huset vårt selv og "tatt oss sammen" som noen skriver, men vi føler at med to fulle jobber, trening, venner, kvalitetstid med barnet vårt, klesvask, prosjekter med hus og hage og faktisk LITT behov for å slappe av litt og prate litt sammen når barnet vårt har lagt seg, så har vi ingen betenkeligheter med å ha vaskehjelp. Vi er veldig heldige som har muligheten, og jeg orker ikke føle meg "dårligere" enn de som har fire barn og mann med reisejobb/er alenemor osv osv som vasker sitt eget hus! 7
Amber Skrevet 13. august 2019 #8058 Skrevet 13. august 2019 33 minutter siden, nicecar skrev: Jeg tror det handler mer om å ta seg sammen når man får barn, uansett hvor tøft det er. Jeg er alene med ett barn som også står opp flere ganger om natta, sover lite om dagen, i tillegg til at jeg har fulltidsstudier og full jobb. Alt ordner seg hvis man virkelig vil få det til. Hvis man har mulighet til å få hjelp så hvorfor ikke? Hvorfor dømmer dere andre mødre så lett? De tar sine valg, går der ikke an å respektere det? Synes det bare er forferdelig å lese mye av det som skrives her inne.. mammapolitiet på sitt værste..🙁 9
Lizbeth Skrevet 13. august 2019 #8059 Skrevet 13. august 2019 12 minutter siden, Lidis88 skrev: Altså folk er forskjellige og tar forskjellige valg! Vi har "bare" et "enkelt" barn, som sover 13 timer sammenhengende på natta og 2 timer på dagen. Hun har begynt i barnehage, er rolig og god på å leke for seg selv. Vi skulle fint FÅTT TIL å vaske huset vårt selv og "tatt oss sammen" som noen skriver, men vi føler at med to fulle jobber, trening, venner, kvalitetstid med barnet vårt, klesvask, prosjekter med hus og hage og faktisk LITT behov for å slappe av litt og prate litt sammen når barnet vårt har lagt seg, så har vi ingen betenkeligheter med å ha vaskehjelp. Vi er veldig heldige som har muligheten, og jeg orker ikke føle meg "dårligere" enn de som har fire barn og mann med reisejobb/er alenemor osv osv som vasker sitt eget hus! Vaskehjelp er gull verdt! Vurderer det selv igjen (hadde tidligere, strålende fornøyd!) fra høsten av, til tross for at jeg jobber 70-80% hjemmefra og bare borte noen få timer i uken. Jeg begriper ikke at det skal være en diskusjon en gang. Au pair er det helt fair å diskutere på et generelt grunnlag, men de kommentarene som går på synsing og ikke minst nedlatende kommentarer er rett og slett usmakelig og langt ifra greit. 12
smalls Skrevet 13. august 2019 #8060 Skrevet 13. august 2019 57 minutter siden, J.. skrev: Men sånn er jo hverdagen til veldig mange der ute,inkludert meg selv. Men sånn er det jo bare,når man velger å få barn,selv med en bortreist mann,og fast ansatt i 100% stilling,nettopp som frua selv. *tullejobb,men.. Mamma jobbet 100% og var alene med 3 barn store deler av året siden pappa hadde reisejobb, men det var tungt, men hun måtte bare. Hadde ikke så mye valg. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå