Gå til innhold

The Crown


Marimba

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er midt i episode 7 av sesong 2 nå. Jeg liker serien, men likte sesong 1 bedre. Nå er det litt for mye internt familie-/ ekteskapsdrama og litt lite politisk historie for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så ferdig hele sesongen i helgen. Enig i det over at sesong 1 var sterkere men likte den godt. Jeg hadde ikke noe inntrykk av Matt Smith annet enn å se han på postere for Doctor Who men begynner å få opp øynene for han som skuespiller. Likte veldig godt den siste scenen i den siste episoden og dynamikken mellom Matt Smith og Claire Foy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig i at det var mer futt i sesong 1, men sesong 2 var best i mine øyne. De spiller svært godt og det var flere episoder hvor tårene trillet. Spesielt når vi fikk vite historien til Philip. Herregud..

Anonymkode: 839a0...7ae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har sett episode 8 om Kennedy?

Når Mrs. Kennedy på slutten av filmen gir unnskyldning til Dronningen. Er alt bare oppspinn da? Prøver hun bare å glatte over ting ved å lyve og smiske? Tenker f.eks når hun fremstiller det som om hun var sammen med en sjalu og temperamentsfull mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/12/2017 at 5:37 PM, Ullvott said:

Jeg er midt i episode 7 av sesong 2 nå. Jeg liker serien, men likte sesong 1 bedre. Nå er det litt for mye internt familie-/ ekteskapsdrama og litt lite politisk historie for meg. 

Det er kanskje problemet med serier som kombinerer familiedrama og politisk historie. Ikke alle som liker begge deler og da er det jo ikke så lett å finne en balansegang som alle liker. 

 

Endret av Kosekatten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kosekatten skrev:

Noen som har sett episode 8 om Kennedy?

Når Mrs. Kennedy på slutten av filmen gir unnskyldning til Dronningen. Er alt bare oppspinn da? Prøver hun bare å glatte over ting ved å lyve og smiske? Tenker f.eks når hun fremstiller det som om hun var sammen med en sjalu og temperamentsfull mann.

I følge en artikkel i Aftenposten har serieforfatteren tatt seg en del historiske friheter, og det er ikke sannsynlig at dette har skjedd. Jackie Kennedy skal visst ha sagt enkelte ufordelaktige ting om besøket sitt på Buckingham Palace, men det er ingen ting som tyder på at dronningen fikk vite noe om det, og i alle fall ikke slik det ble framstilt i serien, etter hva de sier i avisen. Dermed er det heller ikke sannsynlig at hun skal ha bedt om unnskyldning slik som i serien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 13/12/2017 at 1:14 PM, AnonymBruker said:

Jeg er enig i at det var mer futt i sesong 1, men sesong 2 var best i mine øyne. De spiller svært godt og det var flere episoder hvor tårene trillet. Spesielt når vi fikk vite historien til Philip. Herregud..

Anonymkode: 839a0...7ae

Ja, og  stakkars Charles. :hjerte:

 

Anonymkode: 8ed05...43d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enkelte spisoder i sesong 2 som egentlig er ganske drøye hvor jeg ikke ser for meg noe annet enn at serieskaperne må ha sitt på det tørre. Her tenker jeg spesielt på episoden om Charles og meningene til The Duke of Windsor. 

Når det er sagt er det nesten selvfølgelig at de må ta seg noen kunstneriske friheter om hva som faktisk ble sagt når det ikke er noen tjenere eller andre i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, padawan skrev:

Det er enkelte spisoder i sesong 2 som egentlig er ganske drøye hvor jeg ikke ser for meg noe annet enn at serieskaperne må ha sitt på det tørre. Her tenker jeg spesielt på episoden om Charles og meningene til The Duke of Windsor. 

Når det er sagt er det nesten selvfølgelig at de må ta seg noen kunstneriske friheter om hva som faktisk ble sagt når det ikke er noen tjenere eller andre i nærheten.

At faren insisterte på den skolen har Charles selv fortalt i flere intervju. Han har vært veldig åpen om dette, så han er nok en av de kildene brukt mest til de episodene om skolen i Skottland. 

Anonymkode: 512b2...d73

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

At faren insisterte på den skolen har Charles selv fortalt i flere intervju. Han har vært veldig åpen om dette, så han er nok en av de kildene brukt mest til de episodene om skolen i Skottland. 

Anonymkode: 512b2...d73

Jeg tviler ikke på at det var faren som bestemte at Charles skulle gå der eller at det var jævlige forhold på skolen. Det jeg prøvde å poengtere var at serieskaperne må / bør ha ryggdekning for en del ting som beskrives i serien men samtidig så har de tatt seg litt friheter når det beskrives hva som sies på tomannshånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, Ullvott said:

I følge en artikkel i Aftenposten har serieforfatteren tatt seg en del historiske friheter, og det er ikke sannsynlig at dette har skjedd. Jackie Kennedy skal visst ha sagt enkelte ufordelaktige ting om besøket sitt på Buckingham Palace, men det er ingen ting som tyder på at dronningen fikk vite noe om det, og i alle fall ikke slik det ble framstilt i serien, etter hva de sier i avisen. Dermed er det heller ikke sannsynlig at hun skal ha bedt om unnskyldning slik som i serien. 

Tusen takk for svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, padawan skrev:

Det er enkelte spisoder i sesong 2 som egentlig er ganske drøye hvor jeg ikke ser for meg noe annet enn at serieskaperne må ha sitt på det tørre. Her tenker jeg spesielt på episoden om Charles og meningene til The Duke of Windsor. 

Når det er sagt er det nesten selvfølgelig at de må ta seg noen kunstneriske friheter om hva som faktisk ble sagt når det ikke er noen tjenere eller andre i nærheten.

At Duke of Windsor var nazisympatisør er bekreftet. Han var i alle fall, før masseslakten av jødene. Det er også sant at han hadde kontakt med Hitler og besøkte konsentrasjonsleirene. Wallis (kona) har blitt beskylt for å være tysk spion. 

Britiske medier faktasjekker hver episode av The Crown. Hittil er det få historier i serien som ikke er sanne. I historien om Philips søster, så var ikke barnet født i virkeligheten, selv om de sier det i serien.

I sesong 1 blir sekretæren til Churchill påkjørt og drept. Hun har aldri eksistert i virkeligheten.

Jackie Kennedy var langt mer frekk og spydig mot det britiske kongehuset enn det serien har lagt frem, og det er ingen som har klart å bekrefte at Jackie beklaget seg ovenfor Elizabeth. Ikke sist jeg sjekket. 

Anonymkode: 839a0...7ae

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det britiske kongehuset har tatt avstand fra serien, men det er jo delvis på grunn av at den ikke er produsert og godkjent av dem selv. 

I sesong 3 vil de hoppe frem til 70-tallet og ta for seg Charles-Camilla-dramaet. Dermed vil flere av skuespillerne bli byttet ut. Claire Foy (Elizabeth) har selv sagt at hun er ferdig i rollen som Queen Elizabeth. Det blir vanskelig for meg. Jeg kan ikke se for meg noen andre.

Anonymkode: 839a0...7ae

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...