Gå til innhold

Bonusmenneskene

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Barna har allerede en mor og en far. Bestemor er mor til mor eller far. Null problem å kalle mormor eller farmor for bestemor, det er jo det de er.

Anonymkode: 70cbf...5fb

Barna har en mor og en far ja. Kan du forklare hva du mener med å påpeke det? Virker det som at det var noen som tenkte at barna ikke har en mamma og pappa? Forstår ikke helt bemerkningen eller argumentet.

Både ordet stemor og bonusmor og bestemor inneholder ordet mor og far.

Bestemor og bestefar er foreldrene til mamma og pappa, bonusmor og bonuspappa er kjæresten/kona/mannen til mamma eller pappa.

Anonymkode: 49ea8...c53

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barna har en mor og en far ja. Kan du forklare hva du mener med å påpeke det? Virker det som at det var noen som tenkte at barna ikke har en mamma og pappa? Forstår ikke helt bemerkningen eller argumentet.

Både ordet stemor og bonusmor og bestemor inneholder ordet mor og far.

Bestemor og bestefar er foreldrene til mamma og pappa, bonusmor og bonuspappa er kjæresten/kona/mannen til mamma eller pappa.

Bonusmor er et positivt ladet begrep. Ikke alle er komfortable med å bruke slike begreper. Noen foretrekker mer nøytrale ord.

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bonusmor er et positivt ladet begrep. Ikke alle er komfortable med å bruke slike begreper. Noen foretrekker mer nøytrale ord.

Mest kvinner som reagerer på dette ordet. 

Hvorfor skal det være mer nøytralt? Helt ærlig. Hva er det som gjør det mer positivt?

• Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ps. De som foretrekker noe annet må jo gjerne få bruke det, det er ingen som tvinger dem til å bruke et ord de ikke vil bruke.

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ps. De som foretrekker noe annet må jo gjerne få bruke det, det er ingen som tvinger dem til å bruke et ord de ikke vil bruke.

Problemet er at bruken av ordet sprer om seg slik at man selv ikke kan bestemme hva man blir omtalt som. Noen vil presse en til å bruke begrepet bonusmor i stedet for andre ting. Det er slitsomt.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at bruken av ordet sprer om seg slik at man selv ikke kan bestemme hva man blir omtalt som. Noen vil presse en til å bruke begrepet bonusmor i stedet for andre ting. Det er slitsomt.

Nei, nå synes jeg at det skal begynne å komme noen gode argumenter frem i lyset her snart. Hva med å begynne å bløi litt mer pragmatisk? Du får selv bestemme hva du skal kalle deg selv, hva andre gjør kan du ikke bestemme.

• Liker 2
Skrevet

Noen ganger er nok ikke ungene en bonus, men mer et problem man må håndtere ilag med mora/mødrene deres.

Skrevet

Kan ikke folk få bruke det begrepet de ønsker? Du står fritt til å omtale deg selv som stemor, men hvis venner/bekjente sier bonusmamma, so what?! Du må ikke bruke det begrepet bare for at andre gjør det.

Anonymkode: 1bf18...8f1

• Liker 2
Skrevet

Vi må stadig (dessverre) korrigere folk, når de sier "er det du som er stemoren/stefaren til...?"

Må alltid korrigere folk og sier "Nei, XX er YYs parter/kjæreste/samboer".

Anonymkode: 88707...2a5

• Liker 3
Skrevet (endret)
21 timer siden, MyIian skrev:

Så alt du ikke forstår er feil? Ok.

Jeg sier ingen steder at det nødvendigvis er feil, bare at jeg ikke skjønner hva problemet er.
Er TS plaget med at folk trer bonusmamma-navnet ned over ørene på henne og påtvinger henne å kalle seg det? Hvis ja, kan jeg skjønne problemet. Hvis nei skjønner jeg ikke hvorfor det er så plagsomt for henne.

Endret av Ardwinna
  • Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Ardwinna skrev:

Det er vel omtrent like merkelig som at det skal være så feil å ville ha disse navnene, eller synes de er helt greie.

Nei, for det jeg pekte på var det voldsomme sinnet den ene gruppen har mot den andre. Merkelige greier.

• Liker 1
Skrevet

jeg syns ikke det er et bonus at kjæresten min har barn fra før. de barna er langt fra noe bonus fra min side med tanke på at jeg heller ksulle ønske han ikke hadde barn fordi da hadde ting vært mye mer ukomplisert. 

Anonymkode: f0d8d...dae

• Liker 3
Skrevet

Bonusmamma og bonusbarn er ord jeg kun har sett folk bruke her inne, har aldri hørt venninner bruke ordet "bonus" før.

• Liker 4
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da får vi også være uenige. Jeg forventer ikke at voksne mennesker angriper andres omsorgsevne og hevder de ikke kan ta vare på barn bare fordi de ikke vil kalles stemor eller bonusmor.

Bonusmor er noe som er et mer positivt begrep som mennesker velger fordi man vil være en bonus, ikke noe "ste". At du ikke klarer å tenke at noen som skal være en positiv relasjon til barnet ditt ikke kan kalles for en bonus, er bare teit. Bonusforeldre legger mye innsats og gjør stort sett en god jobb.

Det finnes mange dårlige mennesker. Finnes mange dårlige mammaer og pappaer også... Det forandrer ikke at man fortjener å kalles mamma eller pappa.

• Liker 6
Gjest Mandalas
Skrevet

Her bruker vi "ste". Stemor og stefar eller stemamma og stepappa. Ikke ofte det blir brukt, men det hender at barna bruker det. Og jeg bruker det hvis jeg skal forklare hvem jeg er til noen. Hvis jeg feks skal avtale lekebesøk for et av stebarna, så sier jeg at jeg er stemor til xx hvis jeg ikke kjenner foreldrene fra før. Å si at jeg er "kjæresten til pappaen til xx" blir både mer tungvint og en veldig nedgradering av min rolle. Jeg er en aktiv deltaker i stebarnas liv, ikke bare en kjæreste til pappaen deres. 

Skrevet

Eg forstår ikkje problemet. Bonusmamma er eit kurant begrep, og mange likar det . Så får dei som ikkje likar det, velge andre ord/namn.

Det er litt som bestemor/besta/farmor/mormor. For nokre er det berre det eine som fungerer, for andre er det heilt utenkelig å bruke det samme begrepet. Har ein bekjent som absolutt vil heite Besta. For meg er det utgammalt, eg hadde ALDRI ønska å bli kalt Besta;)

• Liker 3
Skrevet

Så du synes at de gjør en såpass dårlig jobb altså? De bør være så nøytrale som mulig, helst kalles "askepott"? Holdninga di ts, minner meg om holdninga til den egosentriske og onde stemora i askepott. 

På lik linje med at det finnes dårlige bonuser, finnes det dårlige mammaer. Skal vi bare begynne å kalle oss med fornavn på grunn av dette, alle sammen? Så slipper man dette dramaet... Ikke mamma - men Mette. Ikke bonusmor/stemor - men Mette. Ikke pappa - men Ola. Ikke bonuspappa/stefar - men Ola. Ikke bestemor og bestefar - men Ronny og Solveig

Anonymkode: 5e229...6ca

• Liker 3
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du synes at de gjør en såpass dårlig jobb altså? De bør være så nøytrale som mulig, helst kalles "askepott"? Holdninga di ts, minner meg om holdninga til den egosentriske og onde stemora i askepott. 

På lik linje med at det finnes dårlige bonuser, finnes det dårlige mammaer. Skal vi bare begynne å kalle oss med fornavn på grunn av dette, alle sammen? Så slipper man dette dramaet... Ikke mamma - men Mette. Ikke bonusmor/stemor - men Mette. Ikke pappa - men Ola. Ikke bonuspappa/stefar - men Ola. Ikke bestemor og bestefar - men Ronny og Solveig

Anonymkode: 5e229...6ca

Du sidestiller i ditt innlegg "bonusene" med de ekte, originale som det kun finnes en av: foreldrene: mor og far. Det blir jo feil. 

Mor og far er mor og far. Ingen over, ingen ved siden. 

Eventuele sexelskerinner/elskere/kjærester/særboere er og blir "Per og Kari". 

• Liker 1
Skrevet

Ser ikke problemet. Den gifte mannen jeg holder på med kaller meg bonuskjæreste. Mye mer smakfullt enn elskerinne synes jeg.

:fnise:

Anonymkode: d96c1...6dd

• Liker 4
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du sidestiller i ditt innlegg "bonusene" med de ekte, originale som det kun finnes en av: foreldrene: mor og far. Det blir jo feil. 

Mor og far er mor og far. Ingen over, ingen ved siden. 

Eventuele sexelskerinner/elskere/kjærester/særboere er og blir "Per og Kari". 

Mhmmmm

Anonymkode: e02d9...672

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...