Gå til innhold

Bonusmenneskene

Fremhevede innlegg

Skrevet

Herregud.. Reagerer du på bestemor også? Ikke alle sammen har en god bestemor heller

Anonymkode: 49ea8...c53

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var et ærlig spørsmål. Høres ut som du ikke er klar for bonus/steforeldrerollen, siden du er mer opptatt av å ikke bli kalt noe du ikke liker å bli kalt. Hev deg over småsaker!

Anonymkode: a9c92...14d

Jeg får gode skussmål av alle, jeg. Men jeg kommer aldri til å omtale meg som bonusmamma eller barnet som bonusbarn.

Anonymkode: 70cbf...5fb

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud.. Reagerer du på bestemor også? Ikke alle sammen har en god bestemor heller

Nei, men jeg synes bonusbestemor er like dumt som alle andre bonusbegrep.

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, men jeg synes bonusbestemor er like dumt som alle andre bonusbegrep.

Hæ? Så det er liksom bare ordet "bonus" som er problemet? Er det seriøst noe å henge seg oppi? Bestemor er et positivt ladet ord, men alle har ikke en god og snill bestemor av den grunn. Skal derfor bestemor begrepet forandres? Er det ikke krampeaktig? Skal alle gode bestemødre få dette etter seg og kalles noe litt støggere? 

Tror egentlig at du prøver å mislike bonusmor-ordet, det kommer rett og slett på viljestyrke - det lukter virkelig dårlige intensjoner og egoisme når du kan mislike ordet bonusmor

• Liker 4
Skrevet

En fyr på jobben har nettopp fått et nytt seriøst forhold og kaldte henne for kommende "bonusmamma", så begynte vi å diskutere ordet. Alle var enig i at "stemor" høres så kaldt ut og at "bonusmor" var varmere. 

Det stinker rett og slett skadefryd og sjalusi av dem som kan mene at de nye kjærestene ikke kan ha et varmere kallenavn enn "stemor". Ingen tvil!

Anonymkode: e02d9...672

• Liker 7
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får gode skussmål av alle, jeg. Men jeg kommer aldri til å omtale meg som bonusmamma eller barnet som bonusbarn.

Du opprettet en tråd for å diskutere hvor teit et ord er. Det er ikke å heve seg over småting.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En fyr på jobben har nettopp fått et nytt seriøst forhold og kaldte henne for kommende "bonusmamma", så begynte vi å diskutere ordet. Alle var enig i at "stemor" høres så kaldt ut og at "bonusmor" var varmere. 

Det stinker rett og slett skadefryd og sjalusi av dem som kan mene at de nye kjærestene ikke kan ha et varmere kallenavn enn "stemor". Ingen tvil!

Helt enig. Stemor (jeg lærte nå at det kan oppstå ved skilsmisser også) høres bare kaldt ut.

• Liker 1
Gjest Psychonaut
Skrevet

En bonuskjæreste hadde kanskje ikke vært så dumt, når jeg tenker meg om.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig. Stemor (jeg lærte nå at det kan oppstå ved skilsmisser også) høres bare kaldt ut.

Jeg er en såkalt stemor, for meg er det et ganske nøkternt begrep. Det sier noe om familiekonstellasjonen. Det sier ingenting om relasjonen vår. Stemødre finnes på hele skalaen fra å være mer involvert og kjærlig enn både far og mor er, til å være regelrette fiender overfor barnet.

Heller enn å fjerne betegnelsen er det vel på tide å nyansere den til å passe med en mer  kompleks virkelighet enn Askepotteventyrets stemorsfigur.

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, Biloba skrev:

Jeg trives godt med mitt stebarn og ser på barnet som en bonus, men jeg synes også at bonusbegrepet er veldig feil på generelt grunnlag. Ste-begrepet bruker jeg også bare her og til perifere personer som ikke kjenner vår familiesituasjon.

Det ser helt idiotisk ut når folk kaller seg eller sitt stebarn for bonus, og så er fortsettelsen en oppramsing av alt som er galt med barnet, eksen, partneren og all frustrasjonen som syder og koker.

Selv om vi har et positivt forhold, er jeg sikker på at det også har negative sider for barnet at jeg er der. Det skaper forandringer i hjemmet og forholdet til far på både godt og vondt, og det er helt sikkert tider hvor stebarnet savner tiden hvor de var far og barn alene i deres hjem. 

Det spørs jo helt på deres relasjon. Jeg har verdens beste stemor, og kaller henne det for dette bonus ordet var ikke laget på den tiden jeg vokste opp. Men etter at stemor flyttet inn har jeg aldri savnet å bare være meg og pappa. Alt ble så mye bedre når stemor kom inn i bilde og vi hadde det kjempe bra fra starten av. Endelig litt orden i pappas hjem, gode hjemmelagde middager og noen andre enn mamma jeg kunne snakke med om litt pinlige jente ting. 

Alle barn er forskjellige ja, men igjen, ikke dra alle under en kam.

Anonymkode: aafc7...bae

• Liker 3
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Så det er liksom bare ordet "bonus" som er problemet? Er det seriøst noe å henge seg oppi? Bestemor er et positivt ladet ord, men alle har ikke en god og snill bestemor av den grunn. Skal derfor bestemor begrepet forandres? Er det ikke krampeaktig? Skal alle gode bestemødre få dette etter seg og kalles noe litt støggere? 

Tror egentlig at du prøver å mislike bonusmor-ordet, det kommer rett og slett på viljestyrke - det lukter virkelig dårlige intensjoner og egoisme når du kan mislike ordet bonusmor

Barna har allerede en mor og en far. Bestemor er mor til mor eller far. Null problem å kalle mormor eller farmor for bestemor, det er jo det de er.

Jeg er samboeren til pappa, eventuelt "Mette".

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er selv stemor og vil ikke omtales som noens bonusmamma. Dette handler ikke om sjalusi for min del. Det handler om at jeg misliker begrepet.

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barna har allerede en mor og en far. Bestemor er mor til mor eller far. Null problem å kalle mormor eller farmor for bestemor, det er jo det de er.

Jeg er samboeren til pappa, eventuelt "Mette".

Da hadde nok du fått klump i halsen hvis du hadde vært på besøk hos oss. Her blir jeg kalt for mamma mitt navn, etter stebarnets søsken kom, vårt feller barn kaller meg jo naturlig nok for mamma og da syns stebarnet også at det var på sin plass at jeg skulle være litt hans mamma også. Jeg syns jo det er utrolig koselig og ville aldri nektet han å kalle meg det han syns passet best. Han er så pass stor nå at det velger han helt selv uten å måtte få kjeft fra alle omsorgspersonene. Mor syns heldigvis det er helt greit for dere som lurte på det, vi har sittet sammen alle tre og hatt en god samtale rundt disse begrepene. 

• Liker 4
Skrevet

Ja! Det virker som et så krampaktig forsøk på å gjøre alt positivt og la-di-da hele tiden. 

Anonymkode: ea14a...836

• Liker 7
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bitter, nei. Jeg er bare ikke interessert i å omtale meg selv som en bonusmamma.

Det må jo ligge noen sterke følelser bak når du føler trang til å kaldkvele de som kom på begrepet.
Løsningen er jo enkel: du lar være å bruke betegnelsen "bonus" og så velger andre selv hva de føler for. Problem løst.

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, Ardwinna skrev:

Det må jo ligge noen sterke følelser bak når du føler trang til å kaldkvele de som kom på begrepet.
Løsningen er jo enkel: du lar være å bruke betegnelsen "bonus" og så velger andre selv hva de føler for. Problem løst.

Problemet er at uttrykket sprer om seg som kreft. Jeg lar være, men så har så altfor mange begynt med dette bonustullet.

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da hadde nok du fått klump i halsen hvis du hadde vært på besøk hos oss. Her blir jeg kalt for mamma mitt navn, etter stebarnets søsken kom, vårt feller barn kaller meg jo naturlig nok for mamma og da syns stebarnet også at det var på sin plass at jeg skulle være litt hans mamma også. Jeg syns jo det er utrolig koselig og ville aldri nektet han å kalle meg det han syns passet best. Han er så pass stor nå at det velger han helt selv uten å måtte få kjeft fra alle omsorgspersonene. Mor syns heldigvis det er helt greit for dere som lurte på det, vi har sittet sammen alle tre og hatt en god samtale rundt disse begrepene. 

Flott for dere, men de sier ikke bonusmamma til deg, gjør de vel? Det er begrepet bonusmamma jeg misliker.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at uttrykket sprer om seg som kreft. Jeg lar være, men så har så altfor mange begynt med dette bonustullet.

Hva så om det sprer seg? Jeg skjønner ikke hvorfor det er så ille, med mindre du plages med at andre insisterer på å kalle deg bonusmor mot din vilje.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kaller verken barnet for stedatter eller meg for stemor, men synes faktisk det hadde vært bedre om fremmede kalte barnet for stedatteren min i stedet for bonusbarnet eller bonusdatteren. Da kunne jeg om så korrigert dem og sagt at jeg liker å kalle henne for bonusdatter.

Mye bedre at vi selv får velge hvilken "tittel" vi skal ha. Er faktisk ganske tøft å ha mange utfordringer med samboer/mannen sitt barn for så attpå til skulle bli pressa inn i en kategori som skal høres superpositiv ut. Da foretrekker jeg faktisk stemor, selv om jeg ikke liker det ordet heller.

Ser for meg at jeg ville syntes det var lettere å f.eks få veiledning fra familievernkontoret om situasjon knyttet til "stebarn" enn "bonusbarn". Handler litt om assosiasjonene jeg får til ordet "bonus" og alle forventningene og utilstrekkeligheten jeg kjenner på.

Anonymkode: 4c7bb...d86

• Liker 5
Skrevet
25 minutter siden, Ardwinna skrev:

Hva så om det sprer seg? Jeg skjønner ikke hvorfor det er så ille, med mindre du plages med at andre insisterer på å kalle deg bonusmor mot din vilje.

Jeg er så absolutt ikke den eneste som misliker å omtales som bonusmor.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så absolutt ikke den eneste som misliker å omtales som bonusmor.

Nei det har jeg fått med meg. Jeg skjønner likevel ikke problemet.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...