Pipaluk Skrevet 27. mai 2020 #901 Skrevet 27. mai 2020 (endret) På 14.5.2020 den 17.40, AnonymBruker skrev: Hvordankan de vite at de som er med ikke vil være med i programmet? Nok en gang gjør media påstander og konkluderer med noe, uten å ha forhørt seg med noen av de som blir intervjuet. Hva mener dem? Ikke snakk over hodet på dem. Anonymkode: 88837...015 Hvis jeg var innlagt på en institusjon som kognitivt oppegående, så kunne jeg selv sammen med NRK tatt en vurdering på om jeg skulle filmes. Jeg hadde fått tips og råd jeg kunne forholde meg til. Jeg hadde fått vite om mine rettigheter, og at jeg kunne trekke meg. Jeg hadde også fått tilgang til klippene og vurdere hva jeg ikke ville ha med. Mye må forkastes for at fem dager skal få plass i episoden. Om jeg ble fremstilt litt uheldig og ikke alt jeg ville si kom helt fram, så kunne jeg tatt debatten videre, stilt opp på intervjuer eller lagt det ut på min Facebook-profil. Jeg måtte belage meg på hatmeldinger fra nett-troll og diverse meldinger innboksen av både positiv og negativ art. De demente har ingen muligheter til å gjøre alle vurderinger som følger med å stille opp på dette. De er helt i NRK og pårørendes varetekt. Det stiller veldig store krav om å fremstille dem på mest mulig verdig måte. Jeg ser ikke at stell og dusjerutiner skal være en del av showet. Bør de i det hele tatt være med på konseptet? Endret 27. mai 2020 av Pipaluk 10
Pipaluk Skrevet 27. mai 2020 #902 Skrevet 27. mai 2020 Villa enerhaugen er forøvrig et privat sykehjem som ikke er billig i drift. Det er ikke lett å få plass der. Det er en grunn til at de fleste unge demente havner på ordinære sykehjem/aldershjem. Jeg synes de burde nevnt det i programmet. 6
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2020 #903 Skrevet 4. juni 2020 Håpar dei byter Helene ut med Thomas Seltzer. Personleg synest eg han er ein mykje betre intervjuar som visar meir omsyn til dei han intervjuer. Klarer ikkje heilt å setja fingeren på det, men eg oppfattar Helene som litt "falsk" og for opptatt av at ting heile tida skal vera så forbaska interessant samstundes som ho også tek på seg ei slags forsørgar-rolle for dei ho intervjuer. Eg synest ikkje det verkar som ho kjem særleg tett innpå folk fordi haldninga hennar er litt "ovanfrå-og-ned". Anonymkode: 9bb4e...441 33
Pipaluk Skrevet 4. juni 2020 #904 Skrevet 4. juni 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Håpar dei byter Helene ut med Thomas Seltzer. Personleg synest eg han er ein mykje betre intervjuar som visar meir omsyn til dei han intervjuer. Klarer ikkje heilt å setja fingeren på det, men eg oppfattar Helene som litt "falsk" og for opptatt av at ting heile tida skal vera så forbaska interessant samstundes som ho også tek på seg ei slags forsørgar-rolle for dei ho intervjuer. Eg synest ikkje det verkar som ho kjem særleg tett innpå folk fordi haldninga hennar er litt "ovanfrå-og-ned". Anonymkode: 9bb4e...441 Ja det hadde sikkert ikke vært dumt å gjøre et bytte nå. 5
Gjest Alkoholist Skrevet 5. juni 2020 #905 Skrevet 5. juni 2020 På 4.6.2020 den 13.08, AnonymBruker skrev: Håpar dei byter Helene ut med Thomas Seltzer. Personleg synest eg han er ein mykje betre intervjuar som visar meir omsyn til dei han intervjuer. Klarer ikkje heilt å setja fingeren på det, men eg oppfattar Helene som litt "falsk" og for opptatt av at ting heile tida skal vera så forbaska interessant samstundes som ho også tek på seg ei slags forsørgar-rolle for dei ho intervjuer. Eg synest ikkje det verkar som ho kjem særleg tett innpå folk fordi haldninga hennar er litt "ovanfrå-og-ned". Anonymkode: 9bb4e...441 Thomas Seltzer er en bra programleder, og lager bra dokumentarer. Men han har sitt eget program. Hvorfor skulle NRK kuttet ut trygdekontoret for å ha han i et annet program de har gjort suksess med?
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #906 Skrevet 6. juni 2020 På 7.5.2020 den 14.53, Pipaluk skrev: Ville dere stilt opp som pasienter i noen av disse programmene? Jeg var på nfi med datteren min og kunne godt ha stilt opp ja. Anonymkode: b1f96...3d5
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #907 Skrevet 8. juni 2020 Noen som vet hvordan det har gått med de som var med på episoden fra Elevator/overgangsboligen? Anonymkode: 6e78e...e83
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #908 Skrevet 24. juni 2020 https://fagbladet.no/nyheter/programeleder-helene-sandvig-opplever-helsepersonell-som-formynderiske-6.91.712662.5e8b7ef915 Anonymkode: 51d51...630
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2020 #909 Skrevet 2. juli 2020 På 24.6.2020 den 10.58, AnonymBruker skrev: https://fagbladet.no/nyheter/programeleder-helene-sandvig-opplever-helsepersonell-som-formynderiske-6.91.712662.5e8b7ef915 Anonymkode: 51d51...630 Og takk og lov for at de er det! Selv om de (demente) er samtykkekompetent når de er med på filmingen, så er de ikke nødvendigvis like klare i hodet når produksjonen nærmer seg og de får mulighet til å trekke seg. Å skulle vurdere hvilke scener som skal være med og ikke, og hvordan det påvirker det endelige resultatet er kognitivt krevende. jeg leser at Helene er igang med en ny dokumentarserie. Vet dere hva det hangler om? Anonymkode: b3193...9dc 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2020 #910 Skrevet 14. juli 2020 Opplever at Helene er ganske påtrengende og lite sensitiv. Anonymkode: 51d51...630 7
Zenhouse Skrevet 20. juli 2020 #911 Skrevet 20. juli 2020 På 11.5.2020 den 9.53, AnonymBruker skrev: Det er jeg enig i, hun er et nydelig menneske. elsker serien men det ble feil å filme det gamle mennesket som ble vasket og ikke ville det. Da er det ok å gå ut, synes jeg. trenger ikke putte det på tv i tillegg. Dette kan de klippe ut med hensyn til familien. Anonymkode: aed09...839 Var det episoden med «unge» demente? La ikke merke til det, har de klippet det bort?
Gjest Humbro Skrevet 21. juli 2020 #912 Skrevet 21. juli 2020 (endret) Har ikke lest alle sidene med svar her, men mener at «Helene sjekker inn» er et viktig program. Hun stiller spørsmål ved ting som vi helsearbeidere kanskje tar som en selvfølge, og reagerer på ting som ikke-helsearbeidere ofte reagerer på. Som for eksempel at det lukter urin, eller at hun syns det ser fælt ut når en person ynker og offer seg under stell. Det er ting som pårørende kanskje reagerer sterkt på, men som vi helsearbeidere trekker på skuldrene av. Hun stiller spørsmål/er undrende til ting mange ikke tør å si høyt, både til ansatte og beboere/brukere/klienter. Takket være programmet ble livet til en av jentene radikalt endret, da Helene stusset over diagnosen jenta hadde fått. Hipp hurra for folk som Helene som TØR! Til sist mener jeg vi trenger program som dette. Program som gir et innblikk i hvordan disse litt lukkede verdene er. Endret 21. juli 2020 av Humbro
Silva Pluvialis Skrevet 22. juli 2020 #913 Skrevet 22. juli 2020 På 21.7.2020 den 16.35, Humbro skrev: Har ikke lest alle sidene med svar her, men mener at «Helene sjekker inn» er et viktig program. Hun stiller spørsmål ved ting som vi helsearbeidere kanskje tar som en selvfølge, og reagerer på ting som ikke-helsearbeidere ofte reagerer på. Som for eksempel at det lukter urin, eller at hun syns det ser fælt ut når en person ynker og offer seg under stell. Det er ting som pårørende kanskje reagerer sterkt på, men som vi helsearbeidere trekker på skuldrene av. Hun stiller spørsmål/er undrende til ting mange ikke tør å si høyt, både til ansatte og beboere/brukere/klienter. Takket være programmet ble livet til en av jentene radikalt endret, da Helene stusset over diagnosen jenta hadde fått. Hipp hurra for folk som Helene som TØR! Til sist mener jeg vi trenger program som dette. Program som gir et innblikk i hvordan disse litt lukkede verdene er. I hvilken episode stusset Helene over en diagnose?
Gjest Humbro Skrevet 22. juli 2020 #914 Skrevet 22. juli 2020 (endret) 2 timer siden, Uatskillelig skrev: I hvilken episode stusset Helene over en diagnose? Det kom fram i ettertid. Det var en jente i episoden om de ungdommene som hadde kommet skeivt ut og som fikk arbeidstrening osv. Vedkommende jente var vel knapt med i episoden, men Helene hadde reagert på hvordan jenta snakket for seg/framstod, i forhold til den diagnosen hun hadde. Mener diagnosen var lettere psykisk utviklingshemmet, om jeg ikke husker helt feil. Jenta ble utredet på nytt, og diagnosen frafalt. Endret 22. juli 2020 av Humbro
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #915 Skrevet 23. juli 2020 På 21.7.2020 den 16.35, Humbro skrev: Har ikke lest alle sidene med svar her, men mener at «Helene sjekker inn» er et viktig program. Hun stiller spørsmål ved ting som vi helsearbeidere kanskje tar som en selvfølge, og reagerer på ting som ikke-helsearbeidere ofte reagerer på. Som for eksempel at det lukter urin, eller at hun syns det ser fælt ut når en person ynker og offer seg under stell. Det er ting som pårørende kanskje reagerer sterkt på, men som vi helsearbeidere trekker på skuldrene av. Hun stiller spørsmål/er undrende til ting mange ikke tør å si høyt, både til ansatte og beboere/brukere/klienter. Takket være programmet ble livet til en av jentene radikalt endret, da Helene stusset over diagnosen jenta hadde fått. Hipp hurra for folk som Helene som TØR! Til sist mener jeg vi trenger program som dette. Program som gir et innblikk i hvordan disse litt lukkede verdene er. Nå var det ikke pga Helene at hun skulle utredes på nytt da, det var allerede planlagt lenge før Helene «sjekket inn». Anonymkode: e8da3...819 7
Gjest Humbro Skrevet 23. juli 2020 #916 Skrevet 23. juli 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå var det ikke pga Helene at hun skulle utredes på nytt da, det var allerede planlagt lenge før Helene «sjekket inn». Anonymkode: e8da3...819 Da vet du mer enn meg. Jeg leste en artikkel det jenta stod fram med historien sin, men da har jeg sikkert misforstått🤷♀️ Uansett mener jeg programmet er viktig og rett.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2020 #917 Skrevet 23. juli 2020 På 21.7.2020 den 16.35, Humbro skrev: Har ikke lest alle sidene med svar her, men mener at «Helene sjekker inn» er et viktig program. Hun stiller spørsmål ved ting som vi helsearbeidere kanskje tar som en selvfølge, og reagerer på ting som ikke-helsearbeidere ofte reagerer på. Som for eksempel at det lukter urin, eller at hun syns det ser fælt ut når en person ynker og offer seg under stell. Det er ting som pårørende kanskje reagerer sterkt på, men som vi helsearbeidere trekker på skuldrene av. Hun stiller spørsmål/er undrende til ting mange ikke tør å si høyt, både til ansatte og beboere/brukere/klienter. Takket være programmet ble livet til en av jentene radikalt endret, da Helene stusset over diagnosen jenta hadde fått. Hipp hurra for folk som Helene som TØR! Til sist mener jeg vi trenger program som dette. Program som gir et innblikk i hvordan disse litt lukkede verdene er. Verden er lukket for å skjerme pasientene. Anonymkode: 51d51...630 2
Gjest Humbro Skrevet 24. juli 2020 #918 Skrevet 24. juli 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Verden er lukket for å skjerme pasientene. Anonymkode: 51d51...630 Desto viktigere å ufarliggjøre det, slik jeg mener programmet gjør.
Pipaluk Skrevet 3. september 2020 #920 Skrevet 3. september 2020 Noen ønsker for fremtidige programmer? Hvis det er flere institusjoner som er verdt å besøke, som ikke handler om det samme som før. Det jeg hadde syntes var interessant var: Modum Bad depresjonsavdeling og Villa Sana, der utbrente helsepersonell får behandling ( de vil garantert ikke stille opp der) Gaustad sykehus. Og institusjoner som jobber med de som har OCD 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå