Gå til innhold

''Helene sjekker inn'' på NRK1

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som forelder hadde jeg ikke satt et så sykt barn til verden. Det får være opp til hver enkelt, men jeg klarer ikke å tro at disse barna har det bra (nok). Liker ellers programmet veldig godt, og synes Helene er veldig naturlig og lite påtatt i rollen sin. 

Anonymkode: f7474...8ee

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som forelder hadde jeg ikke satt et så sykt barn til verden. Det får være opp til hver enkelt, men jeg klarer ikke å tro at disse barna har det bra (nok). Liker ellers programmet veldig godt, og synes Helene er veldig naturlig og lite påtatt i rollen sin. 

Anonymkode: f7474...8ee

Du vet at du kan få et friskt barn også kan det barnet få hjernimmebetennelse og bli multifunksjonshemmet? Eller ungen din kan falle på sykkelen og få en såkalt hjerneskade. Eller du kan få et tilsynelatende friskt barn som det så viser seg at har en genmutasjon.

Barna er her og da er det familie og de som jobber med barna sin oppgave å gjøre sitt for at de får et verdig og innholdsrikt liv. De kan ikke gjøre alt det samme som deg, men de kan være glad i noen, de kan finne trygghet hos noen, de kan elske mat, musikk, dyr, lys osv, de kan finne glede i bittesmå situasjoner. Man må finne det de setter pris på og gi dem mest mulig av det. 

Anonymkode: f3993...401

• Liker 14
Skrevet

En annen ting er at dette er ikke nødvendigvis ting man kan se på ultralyd. Nipt tester og what not gir en utrolig falsk trygghet, om man er livredd for å få funksjonshemmede barn. Jobber selv med utviklingshemmede og tenker det er mye jeg er mer redd for å håndtere enn Downs syndrom, hjertefeil eller ryggmargsbrokk. 

• Liker 9
Skrevet
På 7.11.2017 den 5.41, bluevelvet skrev:

Med ti års erfaring fra psykiatri føler jeg at det definitivt er dem som aldri blir friske :( Om det var mulighet for å bli frisk om psykiatrien i Norge/verden var bedre vet jeg ikke. Synes generelt tilbudet er ganske dårlig.

Ja, men nå er det jo feil hjelp mange får. Man tar ikke tak i sitt eget liv, bare blir svingdørspasient. Pilleboksen, samtaler, overlatt til seg selv.

Anonymkode: e848e...e89

• Liker 1
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet (endret)
På 10.12.2018 den 9.24, AnonymBruker skrev:

Du vet at du kan få et friskt barn også kan det barnet få hjernimmebetennelse og bli multifunksjonshemmet? Eller ungen din kan falle på sykkelen og få en såkalt hjerneskade. Eller du kan få et tilsynelatende friskt barn som det så viser seg at har en genmutasjon.

Barna er her og da er det familie og de som jobber med barna sin oppgave å gjøre sitt for at de får et verdig og innholdsrikt liv. De kan ikke gjøre alt det samme som deg, men de kan være glad i noen, de kan finne trygghet hos noen, de kan elske mat, musikk, dyr, lys osv, de kan finne glede i bittesmå situasjoner. Man må finne det de setter pris på og gi dem mest mulig av det. 

Enig! 

Endret av Kjærlighetsbarn98
Skrevet

Jeg synes hun er kjempeflink. Skjønner ikke hvorfor så mange synes hun er nedlatende. Hun er der for å vise hvordan livet er på innsiden av disse ulike institusjonene. Jeg har lært mye av programmet.

Anonymkode: d06c8...131

• Liker 21
Skrevet

Hvilke er deres favoritt episoder? Tenkte å se litt, men har ikke tid til å se alt.

Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet
Akkurat nå, Nevod skrev:

Hvilke er deres favoritt episoder? Tenkte å se litt, men har ikke tid til å se alt.

angstbehandling på Modum bad  

Skrevet
På 5.12.2018 den 23.57, AnonymBruker skrev:

Jobber på lignende sted, vi får ingen opplæring om hvilke medisiner som er hva. Men veldig nøye med hva som skal gis når, og sykepleiere legger ut medisiner for alle. Skjønner ikke hvorfor det er så ille, er andre ting som er mye viktigere.

Anonymkode: 329b9...954

det er jo akkurat det, du skjønner det ikke. 

Anonymkode: fd868...60f

• Liker 5
Skrevet
39 minutter siden, Nevod skrev:

Likte de fra sykehjem, akuttpsykiatrisk avdeling og nyfødt intensiv

Anonymkode: 981fb...a1a

• Liker 5
Skrevet

Jeg lurer på hvor mange av disse barna som var født syke.

En ting er å føde ett barn som er friskt og som deretter blir alvorlig syk/utsatt for ulykker. En annen ting er å føde ett barn du "vet" er sykt. Autisme ser du vel ikke på Ultralyd men noen av de andre diagnosene kan man vel se? Beklager om dette er dumme spørsmål, men jeg jobber ikke innen helsevesenet😊

All heder og ære til de som igjennomfører svangerskap og føder barn de vet er syke. Jeg hadde ikke gjort det. Jeg synes ikke det er ett verdig liv å være konstant pleietrengende. Spesielt gutten som satt på kjøkkengulvet og var sulten stakk i meg. Jeg syntes ikke det så ut som han hadde ett godt liv. Også gutten som ble lei seg når foreldrene dro gav meg tårer i øynene. 

De hadde det nok så bra som de kunne ha det, men jeg synes ikke det så ut som ett godt liv. Samme hvor kaldt og grusomt det er å si det har jo de fleste av disse barna ett liv uten en fremtid. Jeg føler denne episoden kom godt med i den abortdebatten som jar vært aktuell nylig. 

Anonymkode: f6531...c78

• Liker 15
Skrevet

Jeg har ikke TV, kun nett. Og jeg har rast igjennom alle episodene på en uke. Jeg synes Helene gjør en fantastisk jobb! Hun stiller spørsmål som alle lurer på, og hun er sympatisk og forsiktig. Terningkast 10!

Anonymkode: e8fa5...fc7

• Liker 11
Skrevet
På 6.12.2018 den 10.53, Drizzt skrev:

Jeg satt også med blandende følelser etter programmet. Enig i at samtalen med Alis foreldre kunne vært annerledes og at hun prøvde å være hyggelig, men feilet med sine antydninger at han ikke har et godt liv. Enig også angående den medlidende ansiktsuttrykket. Hun kunne vært mye mer nøytral i fremgangsmåten samtidig som hun kunne vist respekt og omtanke. Hvis man sammenligner Louis Theroux og hans program om autisme for eksempel eller programmet om personer med hjerneskade, så ser man at han er mye mer nøytral. Jeg liker hans måte å gjøre det på mye bedre enn Helenes.

En person med autisme er en autist. Autist er et eget ord i ordboka som betyr nettopp det - en person med autisme. Det er ingenting nedlatende eller negativt i ordet ''autist''. Det er et helt vanlig ord og det ble brukt korrekt av assistenten i programmet.

Ja, jeg er enig i det du skriver. Dette programmet kunne vært helt annerledes hadde hun bare droppet de lite gjennomtenkte spørsmålene og kommentarene og denne ''stakkars deg'' blikket.

Jo, en person med autisme er en autist. Ikke alle diagnoser har eget ord som erstatter ''en person med X'', men autisme har. Det er ikke feil å bruke autist når man omtaler personer med autisme. Og jo, veldig ofte definerer en diagnose personen - der hvor diagnosen er såpass omfattende og påvirker det kognitive, funksjonen og oppførselen i så stor grad, at man ikke kan skille mellom diagnosen og personen, fordi det ikke finnes en versjon av personen som ikke er påvirket av diagnosen. De som har den så kalte barneautismen eller la oss si er på den siden av spekteret hvor autismen rammer hardt, for dem er diagnosen autisme en uatskillelig del av hvem de er.

Nei, det er ikke det samme. ADHD er en diagnose. Tilsvarende ville været ADHDist, men dette ordet finnes ikke. Man trenger ikke slutte å kalle autister for autister. Det er ikke et fornærmende ord.

Skal en være helt korekt så heter det ikke å ha autisme lenger, etter det nye diagnose systemet til WHO så heter det autismespekterforstyrelse, autisme henger igjen etter det amerikanske systemet som ble brukt før, i dette spektersystemet så har du 4 undergrupper :

Barneautisme,

Atypisk autisme som gjerne er den sekken psykisk utviklingshemmede havner i,

Asbergers,

Så har du den fjerde gruppen jeg ikke kommer på navnet på, men her havner de som ikke passer inn i de tre andre 

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, Apis skrev:

Skal en være helt korekt så heter det ikke å ha autisme lenger, etter det nye diagnose systemet til WHO så heter det autismespekterforstyrelse, autisme henger igjen etter det amerikanske systemet som ble brukt før, i dette spektersystemet så har du 4 undergrupper :

Barneautisme,

Asbergers,

Så har du den fjerde gruppen jeg ikke kommer på navnet på, men her havner de som ikke passer inn i de tre andre 

Dette stemmer, men blir vel lenge til dette er innført som dagligdagstale. 

Anonymkode: 40fe3...468

• Liker 1
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på hvor mange av disse barna som var født syke.

En ting er å føde ett barn som er friskt og som deretter blir alvorlig syk/utsatt for ulykker. En annen ting er å føde ett barn du "vet" er sykt. Autisme ser du vel ikke på Ultralyd men noen av de andre diagnosene kan man vel se? Beklager om dette er dumme spørsmål, men jeg jobber ikke innen helsevesenet😊

All heder og ære til de som igjennomfører svangerskap og føder barn de vet er syke. Jeg hadde ikke gjort det. Jeg synes ikke det er ett verdig liv å være konstant pleietrengende. Spesielt gutten som satt på kjøkkengulvet og var sulten stakk i meg. Jeg syntes ikke det så ut som han hadde ett godt liv. Også gutten som ble lei seg når foreldrene dro gav meg tårer i øynene. 

De hadde det nok så bra som de kunne ha det, men jeg synes ikke det så ut som ett godt liv. Samme hvor kaldt og grusomt det er å si det har jo de fleste av disse barna ett liv uten en fremtid. Jeg føler denne episoden kom godt med i den abortdebatten som jar vært aktuell nylig. 

Anonymkode: f6531...c78

Det er nå klart at man kan føde syke barn uten at man vet at det er sykt. Barn kan også ha medfødte sykdommer som ikke viser seg før etter flere leveår. Et friskt liv er aldri en garanti, selv ikke for deg. For alt det du vet kan det hende du får ALS, Parkinson eller MS. 

Epilepsi er blant annet ikke noe man diagnostiserer på ultralyd. Omfanget av epilepsi er dessuten vanskelig å vurdere uten klinikken. Det hjelper lite å diskutere abort om et liv som allerede eksisterer. 

Anonymkode: d9ee6...da8

• Liker 4
Skrevet (endret)
1 time siden, Apis skrev:

Barneautisme,

Asbergers,

ASD, ja - autismespekterforstyrelse. Men det er enklere å si autisme i hverdagen, særlig hvis man ikke vil eller trenger å spesifisere hva slags autisme det er. Den siste som du ikke kommer på navnet på er uspesifisert gjennomgripende utviklingsforstyrrelse og er for de som ikke oppfyller nok kriterier for å falle under en av de andre gruppene (PDD-NOS).

Endret av Drizzt
  • Liker 2
Gjest Dævendøtte
Skrevet

Av alle episodene så var det programmet med spiseforstyrrelser om gjorde mest inntrykk.

I alle de andre episodene så jeg at alle hadde en form for smil, galgenhumor, selvironi osv, mens disse unge menneskene var helt tomme i øyne og sjel.

Fikk så vondt av disse unge menneskene. Angstbehandlingen var også vond å se på, men der klarte de å le og smile innimellom. 

Skrevet (endret)
4 timer siden, Dævendøtte skrev:

Av alle episodene så var det programmet med spiseforstyrrelser om gjorde mest inntrykk.

I alle de andre episodene så jeg at alle hadde en form for smil, galgenhumor, selvironi osv, mens disse unge menneskene var helt tomme i øyne og sjel.

Fikk så vondt av disse unge menneskene. Angstbehandlingen var også vond å se på, men der klarte de å le og smile innimellom. 

Kveldens episode er på hospice, den ligger nå på nrk nett-tv, denne epidoden viser kreftens brutale sannhet og forfall 

Anbefales

Endret av Gladgutten79
  • Liker 4
Skrevet

Dagens episode var virkelig sterk...

Anonymkode: 33d91...f71

• Liker 6
Gjest Dævendøtte
Skrevet (endret)
8 minutter siden, Gladgutten79 skrev:

Kveldens episode er på hospice, den ligger nå på nrk nett-tv, denne epidoden viser kreftens brutale sannhet og forfall 

Anbefales

Kommer den på nett med en gang? Har ikke TV i huset, så jeg har sett alle episodene på en uke, oppdaget serien for litt siden :)

Endret av Dævendøtte

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...