Gå til innhold

Jeg boikotter - pga bloggere. Gjør du?


Veslefrikk

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, Honey Dew skrev:

Klarer bare ikke å se at dette er så galt

Det er en egen tråd om bloggerbarna. Der blir det gjort grundig rede for hvorfor mange synes det er problematisk. Anbefaler å lese den for å få innblikk i de forskjellige aspektene av akkurat den debatten.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe, jeg er nok enig med mannen din :P

Jeg leser ikke så mange blogger lengre siden jeg synes det er helt uinteressant (likte det veldig godt da jeg var yngre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Honey Dew skrev:

Beklager, men jeg klarer fremdeles ikke å se hva som er så galt med dette

Tenker du at det er helt uproblematisk at enkelte barn får "frarøvet":

  • Retten til privatliv?

  • Rett til å skape en egen digital identitet?

(Slik det står beskrevet i http://masterbloggen.no/blog/2013/06/24/barn-personvern-og-sosiale-medier/ ). 

Tilføyelse: Her blir forresten "bloggerbarna" grundig diskutert på KG:  http://forum.kvinneguiden.no/topic/1013596-bloggerbarna/

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egen digital identitet kan de skaffe seg når de blir gamle nok til å være på fb og andre forum. Jeg ser det fremdeles ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Honey Dew skrev:

Egen digital identitet kan de skaffe seg når de blir gamle nok til å være på fb og andre forum. Jeg ser det fremdeles ikke

Det er nettopp det som blir beskrevet som vanskelig i lenken over. Leste du den?

Siterer fra http://masterbloggen.no/blog/2013/06/24/barn-personvern-og-sosiale-medier/

" Å skape sin egen digitale identitet betyr at man selv bestemmer hvilken informasjon som er tilgjengelig for andre. Når foreldre deler store mengder informasjon om barnet, fratar de barnet denne muligheten til å bestemme. Den dagen barnet er gammelt nok til selv å bruke sosiale medier, finnes han eller hun allerede på internett. Det er ikke sikkert at dette er den «samme personen» som barnet ville ønsket å fremstå som. Dette vil, etter mitt syn, utgjøre krenkelser av barnets rett til privatliv. ". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Asti skrev:

Det er nettopp det som blir beskrevet som vanskelig i lenken over. Leste du den?

Siterer fra http://masterbloggen.no/blog/2013/06/24/barn-personvern-og-sosiale-medier/

" Å skape sin egen digitale identitet betyr at man selv bestemmer hvilken informasjon som er tilgjengelig for andre. Når foreldre deler store mengder informasjon om barnet, fratar de barnet denne muligheten til å bestemme. Den dagen barnet er gammelt nok til selv å bruke sosiale medier, finnes han eller hun allerede på internett. Det er ikke sikkert at dette er den «samme personen» som barnet ville ønsket å fremstå som. Dette vil, etter mitt syn, utgjøre krenkelser av barnets rett til privatliv. ". 

Det er greit, men jeg ser det allikevel ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klipper fra mitt eget innlegg på tråden om Camilla Øvestad/Villa Paprika.

Jeg tror den KG-relaterte trafikken til bloggerne er stor. Dels alle de som er aktive i debattene og klikker seg inn, men vel så mye på stille lesere som klikker seg inn for å se galskapen i sin helhet. Jo mer de snakkes om, jo flere får det med seg og jo flere klikk får de. Klikk = penger, forenklet sagt.

Jeg oppfordrer alle til en boikott av blogg-Norge fra 1.-7. oktober, både i trådene om de her, og med klikk inn til de. Da kan vi se hvordan det påvirker statistikken. Gjør det et signifikant utslag, så bør noen og enhver gå i seg selv og se om de vil være med på å støtte galskapen ved å klikke seg inn eller skrive i trådene om de. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet Mail til Stabburet og spurt om hvordan de ivaretar rettighetene til ungene som brukes i bloggreklame. Jeg har foreløpig ikke fått noe svar. Og så synes jeg at fotballfrue og mtm med sine respektive 50- og 70 000 daglige leser er en smule viktigere enn  pappabloggeren med sine 8000.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for omtale av barn, brukerdebatt, avsporinger og svar til dette.

Kragebein, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

På bakgrunn av bloggernes eksponering av et sammensurium av dagboknotater, kroppsfokus og bruk av barn i sine SoMe kanaler ønsker jeg at vi tar sterk avstand fra produkter og (produsenten bak) som de fremmer. Sammen er vi sterke og har forbrukermakt. 

Noen av produktene jeg kommer på sånn i full fart:

Coffee Zero (slanke kaffe, AB) 

Batiste tørrshampo (Komikerfrue og CBE) 

Get Inspired og andre treningstøymerker (Sofie Elise og CBE  

Elle 

Betakaroten 

My muse (undertøyet som Linni reklamerer for i en salig overeksponering av mindreårig) 

Vortemiddel (AB) 

Hjelp meg gjerne å komme på flere! 

 

Endret av Viking-girl
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å trekke frem denne tråden jeg opprettet for et par år siden. Den er like aktuell nå, om ikke mer, som den var da og jeg oppfordrer igjen forbrukerne til å ta bevisste valg om hvor de velger å legge igjen pengene sine. Og til å boikotte bloggere og bedrifter som misbruker barn i reklameinnlegg og som driver med skjult reklame 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest førstedamen

Det ville aldri falt meg inn å prøve noe en offentlig person reklamerer for i some eller media. Sier seg vel selv at det enten er lureri, eller faktisk direkte skadelige produkter. 

Og om man ser bort fra bloggere er det fortsatt hundrevis av produkter og butikker jeg styrer unna. 

Jeg støtter f eks ikke: 

Mac Donalds, burger king, H&M, Cubus, Lindex. 

Kjøper ikke disse produktene på butikk: 

Barnemat på glass, barnegrøt i pose, avokado, sminke som er testet på dyr, parfyme (da dette er noe alle kjendiser skal ha eget merke av) Det finnes irriterende mye parfymer der ute. Og sikkert en haug andre produkter jeg ikke kommer på i farta. 

Prøver også å unngå å kjøpe ting i plastikk. Ettersom den første produserte plastbiten fortsatt eksisterer iform av microplast. 

Nå handler ikke min tekst om bloggere da, så beklager den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helt enig med deg over: man må være BEVISST på hvor man legger igjen pengene sine! 

Vil minne om: bedrifter som driver med dyretesting, ferie til land som driver med barnearbeid, kvinneundertrykkelse og steining av homofile....

osv.

Må innrømme jeg syntes den «boikottingen» av produkter bloggere reklamerer for er helt idiotisk. Skal dere først boikotte noe, så ta noe med litt substans.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ving

Farris 

Get in spired

Nelly

Tv2 pga bloggerene 

Disse cruiseskipene de reiser på

Cirkle K

Festfabrikken

Lindex (Sørland)

Fotoknudsen (mistet meg som kunde da)

Isen de frontet

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg boikotter mye, både bedrifter/merker som støtter bloggere, enkelte land, samt det du nevner @Nuttery. Man kan ha flere tanker i hodet, faktisk. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...