Gå til innhold

Fungerer egentlig forhold i mellom "utenlandske" og "etnisk norske" eller er det hele en stor bløff i det "utenlandske samfunnet"?


fuglekvitter__

Anbefalte innlegg

Jeg var sammen med en fra Iran. Jeg var på besøk hos familien hans hele tiden, de behandlet meg utrolig bra. Jeg fikk gjøre nøyaktig hva jeg ville, jeg festet en del, både med og uten han. Og nå er han gift med en norsk kvinne, og har barn med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, fuglekvinnen__ skrev:

Ja? Nordmenn har ikke ære?

Umm... jo? nei?

Jeg lurte på hva du mente med det i uthevet tekst i sitatet; "den generelle asiatiske kulturen".

Hva i alle dager er dette for noe, og hvor reiser du for å oppleve den?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, den "generelle asiatiske kulturen". Det er forresten ingenting som heter "asiatere", trådstarter. Det er asiater. En asiat, flere asiater. Hvis man først skal generalisere over drøyt 60 % av jordens befolkning bør man vel i hvert fall vite hva de kalles.

Anonymkode: 307e5...fff

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, PetterPanne skrev:

Tror de utallige ingeniørene, advokatene, legene fra utenlandske familier vil slå av en prat med deg. 

Dessuten er det noe som heter integerering, og at verdier endrer seg innad i en familie over tid. En familie jeg kjenner kom til Norge på begynnelsen av 80 tallet med en koffert og 50 dollar. Idag har de reist jorden rundt, har to biler, et hus som er nedbetalt, snakker god norsk, skriver ok norsk, og har norske venner. Barna deres har tatt både mastergrader og bachelorgrader, og den ene datteren er gift med en nordmann.

Si meg, er det virkelig så svart/hvitt som du skal ha det til?

Ja, i min verden så. Jeg har forsøkt å være åpen i mot disse kulturene. Når de fleste jeg kjenner til ikke ønsker å være her, drar til Brazil og Dubai, og hjemlandene sine i stedet for å være her samt at jeg selv ikke kan være meg selv i min norske kultur så oppleves det sånn. Mange av de jeg var venner med da jeg var enda yngre enn nå har flyttet i fra Norge, savner hjemlandet og har kun etnisk norske som bekjente. Når det angår kjærester og venner er de venner med folk i fra samme land som dem, og sjeldent med nordmenn.
Flere av de presiserer at de ønsker å være gift med noen i fra sitt eget land, og det må de jo få lov til men da vil man helst ikke bli kalt rasist hver dag på grunn av det. Det er ikke til å stikke under en stol at de helst vil gifte seg og å skape et liv videre med sine "egne landsmenn". Jeg forstår det, for sånn tenker jeg også til tider.

Det er to tilfeller i denne diskusjonen i 2016 da noen er "lykkelig gift" med en Iraner eller en Pakistaner (eller en latin-amerikaner). Sånn rent bortsett i fra det så er det ikke mange norske menn eller kvinner som er gift og i forhold med dem på land sikt. En del norske kvinner har barn med en del av dem, men de ser faktisk ikke snurten av barnefaren og sånt da jeg ser at en del av de benekter kjennskapet til barna og sånt. I verste fall tar de barna sine med tilbake til hjemlandet sitt.

I bresjen for dette har man Abid Raja og Tajik som stemmer for flere arrangerte ekteskap - de som leder ann til flere av dem for dem har det jo så innmari fint må skjønne. Og det er greit og veldig flott det også, men da må man selv få bestemme selv om man er rasist eller ikke i det minste.

Det er ikke norskkunnskapene det går på - det er det at de i deres kultur lukker igjen for andre etnisiteter, stenger av og åpner ikke opp for det ytre, for den norske kulturen (kun på komishow og sånt eller via en liten tale som Abid Raja holder). Det er en meget lukket "gruppe" om man kan kalle det det. Hva måtte den dattern igjennom får å få giftet seg med den nordmannen? I såfall tipper jeg han må ha den beste utdannelsen og en koffert med jævlig mye penger i. ;)

Endret av fuglekvinnen__
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, applestories skrev:

Umm... jo? nei?

Jeg lurte på hva du mente med det i uthevet tekst i sitatet; "den generelle asiatiske kulturen".

Hva i alle dager er dette for noe, og hvor reiser du for å oppleve den?

Jeg uthevet noe i ditt sitat og deretter i mitt sitat. Så med det uthevede svaret så svarte jeg på ditt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stadig flere tilårskomne damer som gifter seg med tunisiske guttunger som kunne vært sønnen deres. 

Anonymkode: 288bd...6cb

Har du en link som kan bekrefte dette? Kan ikke huske å ha hørt at det skal være særlig utbredt.

Anonymkode: 568d3...e89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, momo skrev:

Jeg var sammen med en fra Iran. Jeg var på besøk hos familien hans hele tiden, de behandlet meg utrolig bra. Jeg fikk gjøre nøyaktig hva jeg ville, jeg festet en del, både med og uten han. Og nå er han gift med en norsk kvinne, og har barn med henne.

Okey. De representerer ikke flertallet. Men så hyggelig for dem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha, den "generelle asiatiske kulturen". Det er forresten ingenting som heter "asiatere", trådstarter. Det er asiater. En asiat, flere asiater. Hvis man først skal generalisere over drøyt 60 % av jordens befolkning bør man vel i hvert fall vite hva de kalles.

Anonymkode: 307e5...fff

Okey. La meg omformulere det. "Disse nasjonalitetene". Definèr dere som dere vil for tiden - slik det passer dere selv i disse dager. ;)

Endret av fuglekvinnen__
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun vært sammen med folk av utenlandsk opprinnelse som har vært lenge bosatt i Norge.
Skal sies at de var tyske og nederlandske da. Ekstremt intelligente, snille og humoristiske gutter. Var ikke noen forskjell på dem og nordmenn bortsett fra at de ikke hadde mentaliteten av å ha vokst opp i "verdens rikeste land". De var litt mer beskjedne kanskje.

Var det du egentlig mente å si muslimer i stedet for utlendinger? Fordi jeg er enig i det... noen er sikkert greie da.
 

Endret av blæddi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuglejvinnen:

Nei - det er ikke typisk nå for tiden, men det minner visst nok litt om Groruddalen i gamle dager.
Selv har jeg sett fine ting om Groruddalen, samt ikke fullt så fint ting om Groruddalen. Som jeg nevnte var det en dokumentar om Groruddalen (da om selve Grorud bydel spesielt). De trengte ekstra mye hjelp og støtte i en periode for å forbedre bydelen - og den ble visst enda bedre enn hva den er. Nye parkområder, treff og tiltak (syklubber, svømming, oppgradering av kjøpesenteret og kreative ting for folk som sang, dans og hiphop/rap), og i følge noen så er visst mange rappere derfra. De trives visst i området og bor der på grunn av rap og hip hop-karrieren de ønsker å ha, eller som de allerede har fått.

Det er en del kriminalitet - hvis du hører på noen av rap-bandene så rapper noen av dem relativt høyt ut om kriminaliteten i Groruddalen. Her er to av Groruddalens mest kjente hip-hoppere:

 

I følge disse, som i følge noen i denne diskusjonen sikkert ikke representerer HELE GRORUD så forklarer dem litt om Groruddalen eller lignende drabantbyer.

Nå bestemmer ikke de over hele dalen, men at hiphop og rap har blitt stort der er vel ikke noe å blånekte for? Med andre ord: folk lar barna sine vokse opp også, ja. :roll: 

Jeg er ingen Groruddalen ekspert, og ytrer meg kun ut i fra at jeg vet at dem visst nok kan være ganske god på Grorud-hiphop. Er ikke Stovner og Grorud noe av det samme (litt likt?), eller tar jeg helt feil?

 

 

Anonymkode: f0692...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, fuglekvinnen__ skrev:

Okey. De representerer ikke flertallet. Men så hyggelig for dem. :)

Ble jo kjent med flere fra Iran, da vi var sammen. Og alle der har blitt gift med nordmenn, og alle har blitt tatt godt imot av familiene. Gikk også i klasse med noen pakistanere, og de er og gift med norsk og dansk. Mitt inntrykk, er vel at jo lenger de har bodd i Norge, jo mer integrert er de, og de aksepterer mer at barna lever sine liv, så lenge de er lykkelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer på om dere i denne diskusjonen er kjent med disse kjente hiphoperne i fra Grorud? Er dem kjente i Groruddalen og i hele Oslo eller hvordan er det med det? Dem rapper selv om at dem er fra drabantbyer og Groruddalen nemlig.

 

Anonymkode: f0692...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, momo skrev:

Ble jo kjent med flere fra Iran, da vi var sammen. Og alle der har blitt gift med nordmenn, og alle har blitt tatt godt imot av familiene. Gikk også i klasse med noen pakistanere, og de er og gift med norsk og dansk. Mitt inntrykk, er vel at jo lenger de har bodd i Norge, jo mer integrert er de, og de aksepterer mer at barna lever sine liv, så lenge de er lykkelige.

Okey. Men det er jo bra for dem - selv skal jeg den dagen jeg skal gifte meg og ha barn (som ikke er enda) være i et vestlig forhold. Trolig med en norsk, svensk eller dansk en hvis du forstår poenget mitt, men jeg er overhode ikke rasist. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, fuglekvinnen__ skrev:

Okey. De representerer ikke flertallet. Men så hyggelig for dem. :)

JO, iranere er faktisk et folkeslag som er utrolig gjestfrie og veldig snakkesalige. Du har vel møtt noen helt jævlige iranere som nærmer seg å ha en IS-tankegang, men jeg som er halvt persisk, og derfor kjenner MANGE iranere, og som har vært på besøk i Iran kan si at de er de mest gjestfrie og gavmilde menneskene. Iranere jobber hardt for pengene sine og de færreste gifter seg med ei jente for å snylte av henne. Noen kan vel ha jævlige meninger om jenter og spesielt drikkekulturen i Norge, men hvis man ser bort fra de idiotene, så kan man fortsatt merke på dette folkeslaget at de engang har vært et ganske vestlig land før det muslimske regimet startet revolusjon der.

Anonymkode: b5f99...b78

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, fuglekvinnen__ skrev:

Okey. De representerer ikke flertallet. Men så hyggelig for dem. :)

Flertallet av hva? Alle iranere i Norge? Alle Iranere i Europa? Alle Iranere i vesten? Alle Iranere på hele jordkloden? Og DU er en pålitelig kilde til hva som er flertallet og hvordan deres personlighet er?

Hvordan er det å generalisere så mye at verden blir så komisk forenklet? Er det ikke slitsomt å hele tiden finne ut at generaliseringene dine ikke stemmer? Og måtte forsvarte de trangsynte meningene dine?

Anonymkode: ad7bb...006

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

JO, iranere er faktisk et folkeslag som er utrolig gjestfrie og veldig snakkesalige. Du har vel møtt noen helt jævlige iranere som nærmer seg å ha en IS-tankegang, men jeg som er halvt persisk, og derfor kjenner MANGE iranere, og som har vært på besøk i Iran kan si at de er de mest gjestfrie og gavmilde menneskene. Iranere jobber hardt for pengene sine og de færreste gifter seg med ei jente for å snylte av henne. Noen kan vel ha jævlige meninger om jenter og spesielt drikkekulturen i Norge, men hvis man ser bort fra de idiotene, så kan man fortsatt merke på dette folkeslaget at de engang har vært et ganske vestlig land før det muslimske regimet startet revolusjon der.

Anonymkode: b5f99...b78

Nå er det du som generaliserer. Mener du virkelig at de har noe spesielt ved seg som ikke pakistanere og tyrkere har f.eks?
Tyrkia, Pakistan, Iran - det blir det samme som svenske, norske og danske.
Skal jeg liksom si: "Jo svensker er så gjestfrie altså, og dansker lar kjærestene sine få treffe foreldrene hver helg". Hallo i luken. :sprettoy:

Ja, jeg har truffet en med en såkalt "IS-tankegang", men jeg har truffet en i fra Danmark med det også. Dem er sikkert bestevenner. :sprettoy::sprettoy::sprettoy::sarkasme:

Hvor integrert er mennesker hvis de må senke deg så lavt som til IS sin "tankegang" (IS sin tankegang - de har jo ikke en tankegang en gang) for å få frem et poeng om hvor integrerte dere er? Hva med å gjøre hele fyren viggo-venneløs til å begynne med? Ser du Abid Raja eller Tajik ta tak i det? Nope. De klarer det ikke - mangel på fremmedord, viten om norsk kultur samt masse mer er såpass langt etter så de er til tider mer "inn i IS" enn utenfor slik jeg ser det. Kjære vene hvor langt og lenge skal man gidde å diskutere IS. Kall en spade for en spade. Du drikker du også, du har sex du også. Drikkekulturen vår er faktisk ikke sånn du fremstiller den. Dere kan ikke skylde på IS for det der.
Når det gjelder de i fra Iran  - mye mulig dem ikke drikker så mye, men de har i seg mye annet som gjør at de føler seg i et relativt "godt humør".  ;)

De var mer vestlige før visst nok i følge deg - de er ikke vestlige nå lenger. Det er vesten som er vestlige.

Jeg vil påstå at nordmenn har en sterk moral, vi er et ærlig folkeslag, og det jeg har opplevd av pakistanere, iranere, tyrkere (gud vet hva). De har ikke den moralen vi nordmenn har, de har ikke den tankegangen vi har eller de verdiene vi har. Det koster de ingenting å stå å ljuge noen midt opp i fleisen. Det kan hende det er en del av kulturen, et meget dårlig miljø eller at de ikke har annet valgt, men det er slik jeg har opplevd det.

Det er jo ganske synd at de etter så mange genrasjoner ikke har lært bedre - man skulle tro det, men de har ikke det. De vil ha det sånn, dem er sånn.

 

Om 2-3 generasjoner så er dem KANSKJE mer integrerte, etc, vesten er ikke så ille, dem slutter å ljuge osv - eller så skjer det stikk motsatte. Ingen av dem bor her lenger - alle har forsvunnet.

Endret av fuglekvinnen__
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et øyeblikk siden, fuglekvinnen__ skrev:

Nå er det du som generaliserer. Mener du virkelig at de har noe spesielt ved seg som ikke pakistanere og tyrkere har f.eks? :klaske:
Tyrkia, Pakistan, Iran - det blir det samme som svenske, norske og danske.
Skal jeg liksom si: "Jo svensker er så gjestfrie altså, og dansker lar kjærestene sine få treffe foreldrene hver helg". Hallo i luken. :sprettoy:

Ja, jeg har truffet en med en såkalt "IS-tankegang", men jeg har truffet en i fra Danmark med det også. Dem er sikkert bestevenner. :sprettoy::sprettoy::sprettoy:

Bare så du vet det så jobber svensker hardt for pengene sine, de er drittlei de med IS-tankegang. Hvor integrert er du hvis du må senke deg så lavt som til IS sin "tankegang" (IS sin tankegang - de har jo ikke en tankegang en gang) for å få frem et poeng om hvor integrerte dere er? Hva med å gjøre hele fyren viggo-venneløs til å begynne med? Ser du Abid Raja eller Tajik ta tak i det? Nope. De klarer det ikke - mangel på fremmedord, viten om norsk kultur samt masse mer er såpass langt etter så de er til tider mer "inn i IS" enn utenfor slik jeg ser det. Kjære vene hvor langt og lenge skal man gidde å diskutere IS. Kall en spade for en spade. Du drikker du også, du har sex du også. Drikkekulturen vår er faktisk ikke sånn du fremstiller den.

De var bestlige - de er ikke vestlige nå lenger. Det er vesten som er vestlige.

Hva er det du snakker om? Pakistan har en helt annen kultur enn Iran og Tyrkia forsåvidt, og disse landene har ingen slik tilknytning som det Norge, Danmark og Sverige har. Du startet tråden med utenlandske kjærester som snyltet av damene sine i Norge og den norske stat, og nå eskalerte det til IS. Jeg nevnte IS fordi du nevnte muslimer tidligere, og det mest ekstreme jeg kom på innen det feltet er IS. Altså, ja, det finnes mannfolk der ute fra midtøsten som ønsker å snylte på nordmenn og ja, mange har gått i den fella, men ikke kom hit og si at det er kun noen få iranere som er "gode".

 

14 minutter siden, fuglekvinnen__ skrev:

Okey. Men det er jo bra for dem - selv skal jeg den dagen jeg skal gifte meg og ha barn (som ikke er enda) være i et vestlig forhold. Trolig med en norsk, svensk eller dansk en hvis du forstår poenget mitt, men jeg er overhode ikke rasist. :ler:

Da lurer jeg på hvorfor du lagde denne tråden i det hele tatt? Med din stilling til denne hele situasjonen så kommer du aldri til å forstå noe av det folk skriver her om å være i et forhold med noen fra et annet land enn de du regner som dine egne. Så egentlig har alle kastet bort tiden sin på å svare deg :) 

Anonymkode: b5f99...b78

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

. Så egentlig har alle kastet bort tiden sin på å svare deg-

Anonymkode: b5f99...b78

Enig.

Anonymkode: f0692...05d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flertallet av hva? Alle iranere i Norge? Alle Iranere i Europa? Alle Iranere i vesten? Alle Iranere på hele jordkloden? Og DU er en pålitelig kilde til hva som er flertallet og hvordan deres personlighet er?

Hvordan er det å generalisere så mye at verden blir så komisk forenklet? Er det ikke slitsomt å hele tiden finne ut at generaliseringene dine ikke stemmer? Og måtte forsvarte de trangsynte meningene dine?

Anonymkode: ad7bb...006

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du er så opphengt i Iranere. Jeg diskuterer den østlige kulturen som har ekstremt mange likhetstrekk og fellestrekk i østen. Pakistan, Iran, Irak, Tyrkia, osv.
Nei, ikke alle Iranere på hele denne jordkloden - like lite som det er alle tyrkerne på hele denne jordkloden. Poenget mitt er at dere har utrolig mange likshetstrekk i deres kultur, som stenger av og ikke åpner opp for den vestlige kulturen. Dere vil ikke integrere dere mer enn hva dere må. Tyrker eller Iraner. Det går for det samme (som i  svenske/norske). Å drikke alkohol er f.eks ikke ensbetydig med å være vestlig. Er det å røyke heroin ensbetydig med det å være i fra Iran? Nei, ikke sant ikke? Eller?

Det er du som påstår at ut i fra hva enn du måtte mene om vestlige mennesker at vi drikker så fælt og at dere fordømmer det også. Ikke jeg, så du er like trangsynt som meg i allefall. Det er du som generaliserer de i fra Iran. Ikke jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, fuglekvinnen__ skrev:

Det er du som påstår at ut i fra hva enn du måtte mene om vestlige mennesker at vi drikker så fælt

????????????

Anonymkode: f0692...05d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...