Gjest Linneah2013 Skrevet 11. juli 2016 #121 Skrevet 11. juli 2016 Den 7/8/2016 at 9.35, ara skrev: Jeg var i barnebursdag her en dag hos nabojenta som fylte 4 år. Hadde med mine egne barn på 4 og 2,5 og det var mange flere barn og foreldre der. Da vi skulle spise ble det altså servert øl til de voksne. Jeg takket nei for jeg synes absolutt ikke alkohol hører hjemme i et sånt lag. Det var fedrene som drakk øl. De drakk et par halvlitere hver, noen bare èn. Mannen var ikke med på bursdagen og da jeg kom hjem og fortalte om alkoholserveringen var det i følge han hysteri fra min side. Han mener at Norge er så forbanna trangsynt ang alkohol og at det absolutt ikke er noe problem å servere det i en barnebursdag. Jeg forstår at man har forskjellige syn på dette, og det respekterer jeg. Så lenge det ikke er fyll, så er det sikkert ikke så farlig..men for meg er det prinsipper. Og jeg har aldri vokst opp med mye alkohol i hjemmet så det har også sikkert litt å si for mitt syn på dette. Men av ren nysgjerrighet lurer jeg på hva dere synes! Har aldri hørt om noen som har alkohol i barnebursdag, og bør være helt utelukket. Enig med deg.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2016 #122 Skrevet 11. juli 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg så mer "fyll" når jeg var liten jeg og Og det er en del historier som er så drøye at jeg faktisk ikke tror på det, men her på KG har man ikke lov til å si man tviler på historier, Jeg vært på mange turer/cuper med håndballen OG fotballlen OG andre orginasjoner med mine barn, og selvsagt sett på kamper her jeg bor, og jeg har aldri opplevd at foreldre har blitt drittings slik som det har blitt forklart i denne tråden, har ikke engang opplevd at de har blitt særlig beruset engang. De har ikke drukket så mye at de blir fullesyke dagen etterpå. og vi alle vet hvordan det erl itt opp årene. Det eneste jeg har opplevd var en gang på danskebåten, hvor mor var veldig full, det synes jeg ikke noe om, men jeg er 35 år og har mye erfaringer og når jeg har kun oplevd det 1 gang av 100 andre treff,så sier det seg selv at det er ikke vanlig,og det er flere av oss i tråden som sier, og ett par som har ekstreme eksempler, hvem er som har den mest unike omgangskrets når normen er at slike ting skjer ytterst sjelden.. Og det har blitt nevnt før de som vil drikke,de drikker, jeg regner med at på de turene kjøpte de alkoholen selv? Anonymkode: 3e635...a72 Og dette er erfaringer jeg har som barn OG voksen med mine barn. Anonymkode: 3e635...a72 1
Carrot Skrevet 11. juli 2016 #123 Skrevet 11. juli 2016 22 minutter siden, Petra75 skrev: Og jeg husker da jeg var barn hvor morsomt jeg syns det var når mine foreldre tok et glass vin eller en akevitt. De ble mer løsslupne, humøret steg og de lo mer, og ble litt mer glade i hverandre. De var ikke fulle, men litt løsere i snippen. Jeg følte det ikke som ubehagelig i det hele tatt - jeg følte heller at stemningen ble mye bedre. For min del var det bare positivt, da mine foreldre i hverdagen var mer kjølige og lite fysiske, og jeg syns det var godt med bekreftelsen på at de fortsatt var glade i hverandre. Så fint at du ikke er et løvetannbarn! Så fint at du har koselige minner fra foreldre som aldri ble noe annet enn fine Det er helt supert, men hva med alle de som ikke har det slik? Hva med de ungene som reagerer ulikt deg? Hvorfor er alkohol en så viktig del av en voksnes liv at barnas dager må inneholde alkohol? 4
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2016 #124 Skrevet 11. juli 2016 Et øyeblikk siden, Carrot skrev: må inneholde alkohol? GADD!!!!!!!!! Hva med å lese tråden, hvor står det at det MÅ og i ALLE sitasjoner MÅ SKAL det være alkohol, hvor?? Hvis meg det, eller så er poenget borte å diskutere i denne diskusjonen, ta dere drar det ALTFOR langt. Og overser innleggene som ikke passer til denne svart hvitt holdningen deres, jeg, den bruker oag andre har ikke sagt det, faktisk det snarest motsatte og det overser dere lett, I am out, for dette blir for teit. Anonymkode: 3e635...a72 2
Petra75 Skrevet 11. juli 2016 #125 Skrevet 11. juli 2016 3 minutter siden, Carrot skrev: Så fint at du ikke er et løvetannbarn! Så fint at du har koselige minner fra foreldre som aldri ble noe annet enn fine Det er helt supert, men hva med alle de som ikke har det slik? Hva med de ungene som reagerer ulikt deg? Hvorfor er alkohol en så viktig del av en voksnes liv at barnas dager må inneholde alkohol? Ja, hva med dem? I de tilfellene må da foreldrene selv ta ansvar. I HI står det ingenting om at barna følte seg utrygge eller reagerte på noe som helst. Som jeg har nevnt tidligere - det er ikke det at man MÅ ha alkohol. Mange tenker ikke en gang over at øl inneholder alkohol, de tar en øl til maten fordi de syns det er det som smaker best. 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2016 #126 Skrevet 11. juli 2016 Et øyeblikk siden, Petra75 skrev: Ja, hva med dem? I de tilfellene må da foreldrene selv ta ansvar. I HI står det ingenting om at barna følte seg utrygge eller reagerte på noe som helst. Som jeg har nevnt tidligere - det er ikke det at man MÅ ha alkohol. Mange tenker ikke en gang over at øl inneholder alkohol, de tar en øl til maten fordi de syns det er det som smaker best. Du har vel fått med deg i denne tråden at enten er du avholds eller en dritings alkoholiker, er ingen mellom ting. Anonymkode: 3e635...a72 5
Sirah Skrevet 11. juli 2016 #127 Skrevet 11. juli 2016 I utgangspunktet syntes jeg at alkohol i en barnebursdag høres fryktelig sært ut. Men om det er snakk om en eller to halvlitere så er det nå enda en ting... Jeg hadde nok reagert selv TS, men så lenge det er så beskjedent hadde jeg bare latt det gå.
Carrot Skrevet 11. juli 2016 #128 Skrevet 11. juli 2016 Hvis voksne ser på øl som brus, vann eller kaffi liksom understreker det liksom litt av poenget.. Øl er ikke en softdrink, den er regulert av alkohol lovgivningen vi har - og tråden handler om alkohol i barnebursdag (eller andre settinger med barn) Da er det helt legitimt å spørre hvorfor de som er for mener det er behov for alkohol de få dagene det er snakk om? Det blir liksom veldig lite diskusjon om man ikke stiller spørsmål for å skjønne de som mener noe annet enn en selv.. - og du Anonymkode: 3e635...a72 - seriøst? DET var det du fikk ut av alt jeg har skrevet? Hva med å ta ditt eget råd og gå gjennom tråden? 3
Petra75 Skrevet 11. juli 2016 #129 Skrevet 11. juli 2016 2 minutter siden, Carrot skrev: Hvis voksne ser på øl som brus, vann eller kaffi liksom understreker det liksom litt av poenget.. Øl er ikke en softdrink, den er regulert av alkohol lovgivningen vi har - og tråden handler om alkohol i barnebursdag (eller andre settinger med barn) Da er det helt legitimt å spørre hvorfor de som er for mener det er behov for alkohol de få dagene det er snakk om? Det blir liksom veldig lite diskusjon om man ikke stiller spørsmål for å skjønne de som mener noe annet enn en selv.. - og du Anonymkode: 3e635...a72 - seriøst? DET var det du fikk ut av alt jeg har skrevet? Hva med å ta ditt eget råd og gå gjennom tråden? Men hvis man reagerer på en øl på samme måten som et glass brus eller kaffe - HVA er da egentlig problemet? 2
Carrot Skrevet 11. juli 2016 #130 Skrevet 11. juli 2016 (endret) 6 minutter siden, Petra75 skrev: Men hvis man reagerer på en øl på samme måten som et glass brus eller kaffe - HVA er da egentlig problemet? men man GJØR jo ikke det pga alkohol i øl. Alkohol påvirker ALLE selv om man "føler seg edru" det er et ufravikelig faktum. Problemet? Tja, alkohol loven? Øl er ikke softdrink - for mange er det et problem. Det er aldersgrense på kjøp av øl, kaffi kan alle kjøpe.. Man kan servere brus til barn, ikke øl - så, hva er argumentene for? Endret 11. juli 2016 av Carrot 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2016 #131 Skrevet 11. juli 2016 Et øyeblikk siden, Carrot skrev: Hvis voksne ser på øl som brus, vann eller kaffi liksom understreker det liksom litt av poenget.. Øl er ikke en softdrink, den er regulert av alkohol lovgivningen vi har - og tråden handler om alkohol i barnebursdag (eller andre settinger med barn) Da er det helt legitimt å spørre hvorfor de som er for mener det er behov for alkohol de få dagene det er snakk om? Det blir liksom veldig lite diskusjon om man ikke stiller spørsmål for å skjønne de som mener noe annet enn en selv.. - og du Anonymkode: 3e635...a72 - seriøst? DET var det du fikk ut av alt jeg har skrevet? Hva med å ta ditt eget råd og gå gjennom tråden? Jeg står for det jeg skriver, du skriver må ha alkohol hele tiden, jeg har vært med på diskusjonen fra begynnelsen, du har en veldig svart hvitt holdningen og ikke klarer å se forskjelllen mellom 1 øl og 10 øl, det er ingen her som sagt at det er ok å drikke seg full når man er med/forann ungene, de fleste har skrevet at det synes de ikke noe om. Og det har blitt skrevet at man har ikke behov for alkohol hele tiden. Men det er vesentlig forskjell mellom det å drikke og ta en øl for smakens skyld, og du drar det så langt og overser innlegg som ikke viser til det svart hvite holdningen din, om at vi mener at vi MÅ SKAL drikke alkohol i store mengder I ABSOULUTTE ALLE sitausjoner. Anonymkode: 3e635...a72 2
Carrot Skrevet 11. juli 2016 #132 Skrevet 11. juli 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Jeg står for det jeg skriver, du skriver må ha alkohol hele tiden, jeg har vært med på diskusjonen fra begynnelsen, du har en veldig svart hvitt holdningen og ikke klarer å se forskjelllen mellom 1 øl og 10 øl, det er ingen her som sagt at det er ok å drikke seg full når man er med/forann ungene, de fleste har skrevet at det synes de ikke noe om. Og det har blitt skrevet at man har ikke behov for alkohol hele tiden. Men det er vesentlig forskjell mellom det å drikke og ta en øl for smakens skyld, og du drar det så langt og overser innlegg som ikke viser til det svart hvite holdningen din, om at vi mener at vi MÅ SKAL drikke alkohol i store mengder I ABSOULUTTE ALLE sitausjoner. Anonymkode: 3e635...a72 nei jeg spør - jeg "skriver" ikke.. Jeg spør om hvorfor noen mener det er slik, stiller spørsmål om det er så viktig? Du ser forskjellen eller? Jeg skrev også at min mening er en annen - du gikk glipp av det kanskje? At jeg fint nyter alkohol sammen med barn, men at jeg skjønner prinsippet osv? Tror du må lese deg opp før du angriper noen for meninger og spørsmål, bli flinkere å diskutere - ikke mene. 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2016 #133 Skrevet 11. juli 2016 Et øyeblikk siden, Carrot skrev: nei jeg spør - jeg "skriver" ikke.. Jeg spør om hvorfor noen mener det er slik, stiller spørsmål om det er så viktig? Du ser forskjellen eller? Jeg skrev også at min mening er en annen - du gikk glipp av det kanskje? At jeg fint nyter alkohol sammen med barn, men at jeg skjønner prinsippet osv? Tror du må lese deg opp før du angriper noen for meninger og spørsmål, bli flinkere å diskutere - ikke mene. Jeg blir ikke så provosert av disse person angrepene dine her, at jeg kommer til å diskutere mer, dette for teit. Jeg gidder ikke mer. Anonymkode: 3e635...a72 2
Petra75 Skrevet 11. juli 2016 #134 Skrevet 11. juli 2016 15 minutter siden, Carrot skrev: men man GJØR jo ikke det pga alkohol i øl. Alkohol påvirker ALLE selv om man "føler seg edru" det er et ufravikelig faktum. Problemet? Tja, alkohol loven? Øl er ikke softdrink - for mange er det et problem. Det er aldersgrense på kjøp av øl, kaffi kan alle kjøpe.. Man kan servere brus til barn, ikke øl - så, hva er argumentene for? Nei. Jeg blir ikke påvirket av ett glass øl. Virkelig ikke. Jeg skjønner heller ikke hvorfor du drar inn alkohollovgivningen. Det er aldersgrense på øl, ja, men det er da ingen som sier at man skal gi det til barna? Jeg argumenterer for at jeg tror det er uheldig å ha et såpass hysterisk forhold til alkoholholdige drikker som folk utviser i denne tråden. Jeg tror det er med på å gjøre barn enda mer usikre. Man ser jo selv her i tråden at folk trekker fram overstadig beruselse, og at det virker som om det er det eneste resultatet av at man gir de voksne et ølglass mens ungene leker. Hvis ungene får med seg denne tankegangen, er det jo ikke rart om de blir redde og usikre. Jeg syns det beste er å vise ungene at det er fullt mulig å ha et helt normalt forhold til alkohol, og at alkohol i seg selv ikke er farlig. Hvis noen i selskapet ikke klarer å begrense seg, får de andre voksne ta ansvar for det og fjerne personen. For meg personlig er det ikke nødvendig med dette ølglasset i bursdagsselskap, men jeg ser heller ikke problemet med det. 4
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2016 #135 Skrevet 11. juli 2016 Problemet er jo at dere kun evner å se dette fra deres personlige ståsted, og tenke ut ifra egne erfaringer. Har ikke dere opplevd det, så er det ikke noe problem. Dere synes også å vite hva andre måtte sitte med av tanker og følelser inni seg. En presterer å skrive at det i følge det ts skrev ikke var noen barn som reagerte i dette konkrete selskapet. Vel, det er det ikke sikkert ts vet engang, for om så hadde vært, er det ikke sikkert hun hadde merket det. Jeg var et barn som opplevde en god del sånt, og jeg sa aldri noe, ellers hadde vel omgivelsene forhåpentligvis tatt tak i det. Dessuten er det jo ikke bare dette ene barneselskapet det handler om, dette må jo diskuteres generelt. Det gikk sikkert kjempefint i det barneselskapet ts var i, men det er jo ikke poenget. Normaliseringen av alkoholbruk i settinger med barn kan være veldig uheldig, fordi det finnes foreldre som ikke greier å sette barnas behov foran egne, og jeg fatter ikke engang at det er noe å diskutere. @Petra75 kjempefint at dine foreldre sitt alkoholbruk var positivt for deg, men det er ikke deg og dine erfaringer som bør ligge til grunn for debatten, for vi har alle ulike erfaringer. Det er riktig og viktig å ta hensyn til dem som har negative erfaringer, selv om dine er gode. Dine foreldre ble morsomme og kjærlige, faren min holdt på å slå i hjel moren min i fylla. Det som begynte med en øl eller dram som ble servert på besøkj hos gode venner endte oftest opp som et enda verre rotbløyte ut over dagen enn det som var vanlig, fordi han, fordi han virkelig prøvde, hadde sin "dagsrasjon". Anonymkode: 10252...1b0 1
Petra75 Skrevet 11. juli 2016 #136 Skrevet 11. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Problemet er jo at dere kun evner å se dette fra deres personlige ståsted, og tenke ut ifra egne erfaringer. Har ikke dere opplevd det, så er det ikke noe problem. Dere synes også å vite hva andre måtte sitte med av tanker og følelser inni seg. En presterer å skrive at det i følge det ts skrev ikke var noen barn som reagerte i dette konkrete selskapet. Vel, det er det ikke sikkert ts vet engang, for om så hadde vært, er det ikke sikkert hun hadde merket det. Jeg var et barn som opplevde en god del sånt, og jeg sa aldri noe, ellers hadde vel omgivelsene forhåpentligvis tatt tak i det. Dessuten er det jo ikke bare dette ene barneselskapet det handler om, dette må jo diskuteres generelt. Det gikk sikkert kjempefint i det barneselskapet ts var i, men det er jo ikke poenget. Normaliseringen av alkoholbruk i settinger med barn kan være veldig uheldig, fordi det finnes foreldre som ikke greier å sette barnas behov foran egne, og jeg fatter ikke engang at det er noe å diskutere. @Petra75 kjempefint at dine foreldre sitt alkoholbruk var positivt for deg, men det er ikke deg og dine erfaringer som bør ligge til grunn for debatten, for vi har alle ulike erfaringer. Det er riktig og viktig å ta hensyn til dem som har negative erfaringer, selv om dine er gode. Dine foreldre ble morsomme og kjærlige, faren min holdt på å slå i hjel moren min i fylla. Det som begynte med en øl eller dram som ble servert på besøkj hos gode venner endte oftest opp som et enda verre rotbløyte ut over dagen enn det som var vanlig, fordi han, fordi han virkelig prøvde, hadde sin "dagsrasjon". Anonymkode: 10252...1b0 For det første - hvorfor er mine erfaringer mindre viktige enn andres? Har ikke jeg rett til å komme med mine erfaringer på lik linje med deg? For det andre - jeg er oppriktig lei meg for at du opplevde det du gjorde. Men som andre har vært inne på før meg - folk med alkoholproblemer får tak i alkohol uansett. Det er ikke fylla vi snakker om her. Hvis man skal ha dette som føringer for resten av samfunnet, så er det ingen som kan nyte et glass øl eller vin, da, siden det alltid kan være en fare for at noen i nærheten blir trigget av dette. 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2016 #137 Skrevet 11. juli 2016 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg står for det jeg skriver, du skriver må ha alkohol hele tiden, jeg har vært med på diskusjonen fra begynnelsen, du har en veldig svart hvitt holdningen og ikke klarer å se forskjelllen mellom 1 øl og 10 øl, det er ingen her som sagt at det er ok å drikke seg full når man er med/forann ungene, de fleste har skrevet at det synes de ikke noe om. Og det har blitt skrevet at man har ikke behov for alkohol hele tiden. Men det er vesentlig forskjell mellom det å drikke og ta en øl for smakens skyld, og du drar det så langt og overser innlegg som ikke viser til det svart hvite holdningen din, om at vi mener at vi MÅ SKAL drikke alkohol i store mengder I ABSOULUTTE ALLE sitausjoner. Anonymkode: 3e635...a72 Selvsagt er alle her enige i at det ikke er ok å drikke seg full foran barn. Men så er det noen som ikke forstår hvilken skade det gjør, og det er ungene til disse folkene vi må være med å ta ansvar for, ved å være trygge voksne, og handle fornuftig, ved f.eks ta avstand til alkoholbruk på barns arena. Jeg drikker aldri selv, men jeg har ingen verdens ting imot at andre gjør det, også om det er barn tilstede, og om det er med måte. Vi serverer gjerne et glass alkohol til maten selv om ungene er tilstede, selvfølgelig. Er det snakk om dåp, konfirmasjon, barnebursdag, osv, så gjør vi det ikke, fordi det for oss bare går et helt klart og naturlig skille for oss der. Anonymkode: 10252...1b0 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2016 #138 Skrevet 11. juli 2016 16 minutter siden, Petra75 skrev: Nei. Jeg blir ikke påvirket av ett glass øl. Virkelig ikke. Jeg skjønner heller ikke hvorfor du drar inn alkohollovgivningen. Det er aldersgrense på øl, ja, men det er da ingen som sier at man skal gi det til barna? Jeg argumenterer for at jeg tror det er uheldig å ha et såpass hysterisk forhold til alkoholholdige drikker som folk utviser i denne tråden. Jeg tror det er med på å gjøre barn enda mer usikre. Man ser jo selv her i tråden at folk trekker fram overstadig beruselse, og at det virker som om det er det eneste resultatet av at man gir de voksne et ølglass mens ungene leker. Hvis ungene får med seg denne tankegangen, er det jo ikke rart om de blir redde og usikre. Jeg syns det beste er å vise ungene at det er fullt mulig å ha et helt normalt forhold til alkohol, og at alkohol i seg selv ikke er farlig. Hvis noen i selskapet ikke klarer å begrense seg, får de andre voksne ta ansvar for det og fjerne personen. For meg personlig er det ikke nødvendig med dette ølglasset i bursdagsselskap, men jeg ser heller ikke problemet med det. Enig, og det er min mening å, jeg skjønner ikke hvorfor ord som MÅ/SKAL/NØDVENDIG skal dras inn i denne diskusjonen, hadde det vært noen som hadde sagt det,så ok-det har blitt sagt tvert motsatte. Anonymkode: 3e635...a72 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2016 #139 Skrevet 11. juli 2016 5 minutter siden, Petra75 skrev: For det første - hvorfor er mine erfaringer mindre viktige enn andres? Har ikke jeg rett til å komme med mine erfaringer på lik linje med deg? For det andre - jeg er oppriktig lei meg for at du opplevde det du gjorde. Men som andre har vært inne på før meg - folk med alkoholproblemer får tak i alkohol uansett. Det er ikke fylla vi snakker om her. Hvis man skal ha dette som føringer for resten av samfunnet, så er det ingen som kan nyte et glass øl eller vin, da, siden det alltid kan være en fare for at noen i nærheten blir trigget av dette. Guuud, jeg blir så frustrert over at jeg føler at jeg ikke greier å få frem budkskapet. Jeg er ingen hysterisk alkomotstander, altså. Dine erfaringer i denne debatten kan ikke tillegges vekt, fordi det er barn som er skadelidende av foreldrenes alkoholbruk som er tema. Du var ikke skadelidende. Når man tar hensyn, så gjør man jo det fordi det er noen som trenger å tas hensyn til, ikke sant? Kanskje bare én blant ti. Men den ene er nok, selv om alle de andre ikke trenger det. Ja, folk får tak i alkohol uansett, selvfølgelig, men noen mennesker har et komplisert forhold til alkohol. For en med et alkoholproblem er det ikke noe særlig bra å få servert alkohol i en hvilken som helst setting, og i hvert fall ikke der vedkommende har barna sine med seg. Ikke fordi vedkommende vil bli full eller utidig av det ene glasset eller to som serveres der, men fordi barn med dårlige erfaringer vil påvirkes av det. Det holder med lukten. Lyden av flasker som klirrer. Det knyter seg i barnet, og plutselig er det ikke en morsom barnebursdag lenger, men en farlig situasjon, hvor man må være på vakt, og kanskje også kjenner på engstelsen rundt at dette er starten på noe som ikke pleier å ende så bra. Også er det dette med normaliseringen av alkohol i settinger som tidligere har vært unntatt, fordi vi adopterer drikke vaner fra andre steder. Denne normaliseringen er risikabel for familier som har et komplisert forhold til alkohol. Om det serveres et par øl til grillpølsene i Lise sin bursdag (og det går jo helt fint, for ingen i foreldrenes krets har et komplisert forhold til alkohol, og alle barna som er tilstede har dårlige erfaringer), og foreldrene til Ole bestemmer seg for å gjøre det samme. For det er jo digg til grillmat, da, de fleste er jo enige i det. Og sånn fortsetter det, og det sprer seg etter hvert til enda flere, og før eller siden vil det være et problem for noen. Jeg er bare så sterkt engasjert i skjebnen til barn som lider under de voksnes alkoholbruk, og jeg tenker at det å servere alkohol i f.eks en barnebursdag, det er egentlig ganske unødvendig. Ingen ville ha stusset på brus, liksom. Jeg sier på ingen måte at noen av dere har diskutert her engasjerer dere så sterkt fordi dere på død og liv MÅ ha den ølen til maten i barnebursdagen, overhodet ikke. Men det koster så innmari lite å la være, når det finnes tusen andre, og mer passende anledninger for det, hvor man ikke trenger å tenke på hvordan det muligens kan påvirke andre. Anonymkode: 10252...1b0 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2016 #140 Skrevet 11. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Også er det dette med normaliseringen av alkohol i settinger som tidligere har vært unntatt, fordi vi adopterer drikke vaner fra andre steder. Denne normaliseringen er risikabel for familier som har et komplisert forhold til alkohol. Om det serveres et par øl til grillpølsene i Lise sin bursdag (og det går jo helt fint, for ingen i foreldrenes krets har et komplisert forhold til alkohol, og alle barna som er tilstede har dårlige erfaringer), og foreldrene til Ole bestemmer seg for å gjøre det samme. For det er jo digg til grillmat, da, de fleste er jo enige i det. Og sånn fortsetter det, og det sprer seg etter hvert til enda flere, og før eller siden vil det være et problem for noen. Anonymkode: 10252...1b0 Her skulle det selvsagt stå INGEN, berklager! Anonymkode: 10252...1b0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå