AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #101 Skrevet 10. juli 2016 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja nemlig vi får dra det så langt vi kan, det er jo helt vanlig at i barnebursdager ender som den fylle kulla. Og at man servere haugvis av alkokol. På 17 mai hadde vi 2 flasker hvitt vin delt på 7 voksne, den ene flasken ble ikke åpnet engang, da vi var 2 voksne som kjørte og 1 spmdrakk ikke vin, så det ble en flaske vin til rekene på 4 personer, alså litt overkant av 1 glass hver. Anonymkode: 3e635...a72 At dere drikker så rolig har jeg stor respekt for, det er jo den måten alkohol er ment å nytes :-) . Jeg kommer fra et bymiljø hvor alle har høy utdannelse,og i det miljøet drikkes det langt mer enn det, så det har nok farget mitt syn på alkohol i negativ retning. Nå sier jeg selvsagt ikke at alle som bor i byen og har høyere utdanning pimper alkohol, for andre med samme bakgrunn kan det være helt motsatt. Anonymkode: a264d...bee
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #102 Skrevet 10. juli 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: At dere drikker så rolig har jeg stor respekt for, det er jo den måten alkohol er ment å nytes :-) . Jeg kommer fra et bymiljø hvor alle har høy utdannelse,og i det miljøet drikkes det langt mer enn det, så det har nok farget mitt syn på alkohol i negativ retning. Nå sier jeg selvsagt ikke at alle som bor i byen og har høyere utdanning pimper alkohol, for andre med samme bakgrunn kan det være helt motsatt. Anonymkode: a264d...bee Jeg er ifra Oslo, det er forskjellige utdannelse nivå på oss alle, og på 17 mai er vi med ungene, og da drikker vi ikke. Men vi kan ta en-to øl eller glass vin i selskap for smakens skyld. Men hvis barna har barnevakt en natt og vi spiser middag eller fester, hender det jo at vi drikker mer, forda behøver vi ikke å tenke på at ungene ikke skal se oss beruset, det er jeg helt enig at man skal unngå, selvom jeg ikke tror det er stor krise om ungene ser foreldre en eller to ganger brisen (alså ikke drittings). Anonymkode: 3e635...a72
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #103 Skrevet 10. juli 2016 Den 8. juli 2016 at 10.18, AnonymBruker skrev: Tenkt på at ikke alle er istand til å takke nei? Jeg vokste opp med en pappa som ikke greide det, og han greide ikke stoppe heller. Jeg hadde ganske mange bekymringer som barn, og jeg er i hvert fall veldig glad for at jeg ikke vokste opp i en tid da det var vanlig å servere øl i barnebursdager, eller arrangere ost- og vinkveld i foreldregruppa på barneskolen. Anonymkode: 10252...1b0 Men det er jo ikke andres feil. Man kan ikke la vær å tilby til alle fordi "tenk om" noen har et alkoholproblem. Jeg ser ikke problemet, folk flest kan takke nei om de ikke vil ha, folk som har alkoholproblemer vil nok greie å få i seg alkohol uavhengig av om de blir tilbudt eller ikke.... Anonymkode: 513a4...0cb 4
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #104 Skrevet 10. juli 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det er jo ikke andres feil. Man kan ikke la vær å tilby til alle fordi "tenk om" noen har et alkoholproblem. Jeg ser ikke problemet, folk flest kan takke nei om de ikke vil ha, folk som har alkoholproblemer vil nok greie å få i seg alkohol uavhengig av om de blir tilbudt eller ikke.... Anonymkode: 513a4...0cb Enig, hadde tenkt å skrive det selv. Anonymkode: 3e635...a72 2
Amys Skrevet 10. juli 2016 #105 Skrevet 10. juli 2016 I et selskap hvor man kjenner gjestene så godt at man vet om noen drikker mer enn de burde ser jeg ærlig talt ikke problemet. Når jeg inviterer til middag hjemme pleier vi stort sett å ha vin/øl til maten, sammen med f eks brus, vann og juice. Barna her i huset får hverken drikke vin, kaffe eller brus med søtstoffer, men det stopper meg ikke fra å servere det i barnebursdager hvis gjestene vil ha. Hvis det skulle være et barn til stede med et problematisk forhold til alkohol må det da bare være bra å se at voksne folk klarer å styre seg selv og at det ikke trenger å bli fyllefest selv om det serveres alkohol? 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #106 Skrevet 10. juli 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ikke bare de med et alkoholproblem som drikker seg stupfull når de er på fest eller på byen. Akkurat den måten å drikke på skulle jeg ønske forsvant, den er utrolig harry, men samtidig veldig skadelig. Så lenge den måten å drikke på er så omfattende i Norge, så blir jeg skeptisk når alkohol blir tatt frem i norske hjem når barn er tilstede. Ofte vil det være 1 voksen som ikke klarer å begrense seg,og dette vil være skremmende for de barn som er tilstede. I tillegg er det disse 3-liters kartongene med vin, meget lite smart, for ofte lurer man seg selv med vilje, mange vil egentlig ikke vite hvor mye de drikker for da måtte de gjort noe med drikkingen sin. Da er det lettere å holde på 3-liters kartongen og ikke stikke hull på livsløgnen om at de bare drikker et glass eller 2, tror det dessverre er mange kvinner med barn som super litt i hemmelighet,og hvis noen stiller spm ved deres alkoholforuk har de svaret inne, Jeg drikker bare et glass eller to. Anonymkode: a264d...bee De aller fleste voksne mennesker drikker seg ikke stupfulle foran barn. Jeg er selv avholds og har alltid vært det og jeg har aldri vært vitne til den problemstillingen du presenterer her. Alle sosiale tilstelninger jeg har vært på som det er barn og alcohol har det aldri vært noen som har tatt mer enn ett glass eller to så jeg ser ikke problemet. Hva slags omgangskrets har du egentlig? Anonymkode: ea526...c32 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #107 Skrevet 10. juli 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ikke bare de med et alkoholproblem som drikker seg stupfull når de er på fest eller på byen. Akkurat den måten å drikke på skulle jeg ønske forsvant, den er utrolig harry, men samtidig veldig skadelig. Så lenge den måten å drikke på er så omfattende i Norge, så blir jeg skeptisk når alkohol blir tatt frem i norske hjem når barn er tilstede. Ofte vil det være 1 voksen som ikke klarer å begrense seg,og dette vil være skremmende for de barn som er tilstede. I tillegg er det disse 3-liters kartongene med vin, meget lite smart, for ofte lurer man seg selv med vilje, mange vil egentlig ikke vite hvor mye de drikker for da måtte de gjort noe med drikkingen sin. Da er det lettere å holde på 3-liters kartongen og ikke stikke hull på livsløgnen om at de bare drikker et glass eller 2, tror det dessverre er mange kvinner med barn som super litt i hemmelighet,og hvis noen stiller spm ved deres alkoholforuk har de svaret inne, Jeg drikker bare et glass eller to. Anonymkode: a264d...bee I Skandinavia generelt er ganske mye mer vanlig med flatfyll blandt ungdommer enn andre steder. Og likevel er det her man er mest nøye med disse reglene om når og hvor det passer seg å drikke en øl eller et glass vin. Hadde flere barn vokst opp med foreldre som kunne vise de hvordan et normalt forhold til alkohol så ut, hadde det kanskje ikke blitt sånn. Jeg hadde ikke servert alkohol i en barnebursdag, fordi jeg er ikke vannet til alkohol i en slik setting og personlig har jeg ikke behov for alkohol til maten, annet enn en øl til grillmaten eller julemiddagen (men like greit en alkoholfri en). Har ikke noe problem med de som servere det eller tar imot. Er det derimot sånn at noen MÅ ha det, ja da tenker jeg også at de har et problem. Anonymkode: 4b6dc...cd6 2
Tanuki Skrevet 10. juli 2016 #108 Skrevet 10. juli 2016 Hysterisk, det går da fint an å drikke alkohol selvom det er en barnebursdag. Har selv vokst opp med at alkohol nytes til maten, enten det er barnebursdag eller jul, har aldri tenkt på det som unormalt og har aldri sett noen i familien bli brisene eller fulle. 4
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #109 Skrevet 10. juli 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Men det er jo ikke andres feil. Man kan ikke la vær å tilby til alle fordi "tenk om" noen har et alkoholproblem. Jeg ser ikke problemet, folk flest kan takke nei om de ikke vil ha, folk som har alkoholproblemer vil nok greie å få i seg alkohol uavhengig av om de blir tilbudt eller ikke.... Anonymkode: 513a4...0cb Jo, det kan jeg fint i en barnebursdag. Jeg tar selvsagt ikke hensyn til alle ukjente barn når jeg har grillkveld for familien eller inviterer venner på middag, fordi jeg vet at det går helt fint for de av oss som er involvert. Men hvis man inviterer grupper av barn med foreldre, som man kjenner kun via barnehage/nabolag/skole, så synes jeg ikke det er rare hensynet å ta. I følge tallene har ca 2 av barna i hver skoleklasse dårlig erfaring med voksnes bruk av rusmidler, og hvis jeg kan unngå en vond situasjon for det barnet (eller unngår å overrumple en voksen med et problematisk forhold til alkohol) så koster det meg null, niks, nada. Ja til alkohol i en hel rekke voksensettinger, nei i barnebursdager, på barneidrettsarrangemeter, skolesammenkomster osv. Jeg skjønner helt ærlig ikke at det skal være noe stort offer? Er det virkelig det? Dessuten er mange av svarene preget av en litt utdatert holdning til "alkoholikere". Det finnes genuine alkoholikere som heller vodka på cornflakesen sin, og det er ingen stor gruppe. Derimot er det en ganske stor masse som har et problematisk drikkemønster, noe som kan gjøre like stor skade i en familiesetting. Dette er ofte langt mer usynlig, og ikke noe folk averterer med et digert skilt på magen. Derfor er det greit at ikke alkohol er en naturlig del av absolutt all sosial interaksjon, både for voksne og barn. Anonymkode: 85ee1...e9e 4
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #110 Skrevet 10. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: på barneidrettsarrangemeter, skolesammenkomster osv. Anonymkode: 85ee1...e9e Det har aldri vært lov, og da mener jeg lov til å drikke på og under offiendlige steder og eventer. Aldri. Det kan ikke sammenlignes med private selskap som har blitt nevnt tidligere tråden. Det er ikke det samme. Anonymkode: 3e635...a72 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2016 #111 Skrevet 11. juli 2016 14 timer siden, ViljaH skrev: Jeg synes også Norge er litt tilknappet på alkohol, selv om jeg selv ikke serverer øl i barnebursdag. Jeg gjorde det i dåpen til barna, og min mor syntes det var spesielt. Øl sto på bordet som alternativ ved siden av brus. Det var ikke ubegrensede mengder tilgjengelig. Noen av gjestene drakk et glass eller en halvliter til middagen. Ingen ble synlig beruset. Hvis en alkoholiker hadde stått på gjestelista, hadde jeg lett kuttet øl. Men gjestene var folk som fint kan drikke 1 halvliter fordi øl smaker godt til mat. Jeg synes det er pussig at i Norge SKAL det liksom være enten 0 eller brisen/snydens. Midten finnes ikke. 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja nemlig vi får dra det så langt vi kan, det er jo helt vanlig at i barnebursdager ender som den fylle kulla. Og at man servere haugvis av alkokol. På 17 mai hadde vi 2 flasker hvitt vin delt på 7 voksne, den ene flasken ble ikke åpnet engang, da vi var 2 voksne som kjørte og 1 spmdrakk ikke vin, så det ble en flaske vin til rekene på 4 personer, alså litt overkant av 1 glass hver. Anonymkode: 3e635...a72 Men greier dere ikke å forstå at bekymringene ikke gjelder dere? 4 timer siden, AnonymBruker skrev: De aller fleste voksne mennesker drikker seg ikke stupfulle foran barn. Jeg er selv avholds og har alltid vært det og jeg har aldri vært vitne til den problemstillingen du presenterer her. Alle sosiale tilstelninger jeg har vært på som det er barn og alcohol har det aldri vært noen som har tatt mer enn ett glass eller to så jeg ser ikke problemet. Hva slags omgangskrets har du egentlig? Anonymkode: ea526...c32 Jeg har sett en del voksne mennesker drikke seg stupfulle foran barn. Jeg vil tro at noen av de menneskene jeg har sett som har gjort dette helt klart ville vært folk du kunne sett før deg i din omgangskrets. Noe av det verste jeg har sett var hvordan enkelte helte innpå i et romjulsselskap vi var i. Klokka 12 (på dagen, ja), med barn. Vanlige folk, de fleste med høyere utdanning. En dame ble så møkkfull at hun måtte geleides hjem. Hun var rektor på en skole i Oslo. Mannen hennes var dritflau, men jeg hadde enda mer vondt av 8-åringen deres. Siste gangen vi deltok i romjulsselskap der, ja. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det har aldri vært lov, og da mener jeg lov til å drikke på og under offiendlige steder og eventer. Aldri. Det kan ikke sammenlignes med private selskap som har blitt nevnt tidligere tråden. Det er ikke det samme. Anonymkode: 3e635...a72 Vi har vært med barnet vårt på fotballcup i Danmark. En del foreldre drakk til maten på kveldene, og en av fedrene var en kveld så full at han sto og tisset på teltet til noen av ungene. Heldigvis ingen i min omgangskrets, men av og til er man jo i den situasjonen at man ikke kan velge. Ellers har jeg opplevd å bli invitert på ost- og vinkveld i foreldregruppa for klassen til en av ungene. For at foreldrene skulle bli bedre kjent.. I foreldregruppa for klassen til en annen av ungene ble det invitert til mammakveld på puben. Det ble presisert at det var viktig å møte til en viss tid, så vi skulle tenke happy hour. Neida, ikke alle oppfører seg dårlig, og de fleste drikker med måte. Er det famile/folk man kjenner godt, og man 100% sikkert vet at det er ok å servere en øl eller et glass vin selv om det er barn med, så bevares. Men la nå noen soner være alkoholfrie. Som dem som er primært for barna, og der hvor man ikke kjenner alle godt nok til å vite helt, helt sikkert at det er ok. Jeg kjenner f.eks noen som har et fosterbarn som får totalt angst av alkohollukt. Fosterforeldrene drikker ikke, og barnet har det jo bra nå, men h*n har en del dårlige erfaringer. Og barn trenger ikke være i en såpass ekstrem situasjon heller, for å reagere. Er man i tvil, så velger man alkoholfritt. Man MÅ ikke ha alkohol hvis man ikke er alkoholiker. Anonymkode: 10252...1b0 4
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2016 #112 Skrevet 11. juli 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det har aldri vært lov, og da mener jeg lov til å drikke på og under offiendlige steder og eventer. Aldri. Det kan ikke sammenlignes med private selskap som har blitt nevnt tidligere tråden. Det er ikke det samme. Anonymkode: 3e635...a72 Ab ...1b0 beskrev det veldig bra i innlegget sitt, og jeg vil føye til at det blir stadig mer vanlig med foreldrefester og mamma/pappakveld på pub, der vi før møttes i barnesentrerte sammenhenger. Kan jo også nevne idrettslaget her ikke ønsker at foreldre skal være med på turer så fort barna er store nok til å reise alene. Hvorfor det, tror du? Jeg har selv vært på tre fotballturer som ble ganske ødelagt av voksnes alkoholbruk. Den ene gangen var materialforvalteren mer eller mindre dritings i fire dager, slik at vi andre måtte ta oss av sønnen hans. Den andre gangen ble det full krangel mellom et foreldrepar etter en "hyggelig grillings" som fortsatte ut i de små timer. De fleste barna var i seng (selv om mange var oppe uforsvarlig sent, siden foreldrene var opptatt med praten og "kosen" sin heldigvis, men vi andre ble vitne til den oppvasken med masse private detaljer.) Og den siste gangen var det ingen scener, men to-tre fedre som gjennomgående hadde en grunnpromille på snøvlestadiet gjennom hele turen. Heldigvis holdt de seg litt for seg selv. Jeg har også vært på korpstur til Amsterdam der sjåføren forsvant en dag og ble funnet igjen i Red Light district, full som en dupp. Så kan man hoppe i forsvar og si at jeg gjør ikke sånt, og det gjør ingen andre jeg kjenner heller!! Men dette er ikke folk uten kontroll på livene sine eller fremstår som permanent uskikkede foreldre. De har gode jobber, kjører barna sine på treninger og stiller opp. Og drikker av og til for mye, dessverre av og til også i feil setting. Folk som ikke evner å begrense seg er overalt. Og selv "normale" folk kan bomme på inntaket, siden alkohol av natur sløver sansene og gjør at man tar dårligere valg (som for eksempel å ikke korke vinflaska når du burde) Og her er poenget: de skal ikke mer til enn en eller to, så blir stemningen på slike arrangmeneter ganske preget av det, selv om de fleste heldigvis begrenser seg. Nei, jeg synes fremdeles ikke at det er noe stort offer å holde barnerelaterte ting fri for alkohol der man kan. Vi trenger ikke flere soner der enkeltpersoners dårlige valg kan gå ut over andre. Så tar jeg meg heller en pils på verandaen når besøket er gått og ungene er i seng! Anonymkode: 85ee1...e9e 4
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2016 #113 Skrevet 11. juli 2016 * Feil setningsoppbygging. Det skulle være : De fleste barna var heldigvis i seng (selv om mange var oppe uforsvarlig sent, siden foreldrene var opptatt med praten og "kosen" sin, men vi andre ble vitne til den oppvasken med masse private detaljer.) Anonymkode: 85ee1...e9e
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2016 #114 Skrevet 11. juli 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: De aller fleste voksne mennesker drikker seg ikke stupfulle foran barn. Jeg er selv avholds og har alltid vært det og jeg har aldri vært vitne til den problemstillingen du presenterer her. Alle sosiale tilstelninger jeg har vært på som det er barn og alcohol har det aldri vært noen som har tatt mer enn ett glass eller to så jeg ser ikke problemet. Hva slags omgangskrets har du egentlig? Anonymkode: ea526...c32 Nå var innlegget jeg skrev mer generelle tanker om hvordan noen mennesker her til lands bruker alkohol, altså flatfyll. Samtidig har jeg vært vitne til flatfyll også med barn til stede,dette har vært personer med høyskoleutd og gode jobber,men de har rett og slett ikke klart å korke flasken på tross av at barn har vært tilstede. Anonymkode: a264d...bee
ViljaH Skrevet 11. juli 2016 #115 Skrevet 11. juli 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ab ...1b0 beskrev det veldig bra i innlegget sitt, og jeg vil føye til at det blir stadig mer vanlig med foreldrefester og mamma/pappakveld på pub, der vi før møttes i barnesentrerte sammenhenger. Kan jo også nevne idrettslaget her ikke ønsker at foreldre skal være med på turer så fort barna er store nok til å reise alene. Hvorfor det, tror du? Jeg har selv vært på tre fotballturer som ble ganske ødelagt av voksnes alkoholbruk. Den ene gangen var materialforvalteren mer eller mindre dritings i fire dager, slik at vi andre måtte ta oss av sønnen hans. Den andre gangen ble det full krangel mellom et foreldrepar etter en "hyggelig grillings" som fortsatte ut i de små timer. De fleste barna var i seng (selv om mange var oppe uforsvarlig sent, siden foreldrene var opptatt med praten og "kosen" sin heldigvis, men vi andre ble vitne til den oppvasken med masse private detaljer.) Og den siste gangen var det ingen scener, men to-tre fedre som gjennomgående hadde en grunnpromille på snøvlestadiet gjennom hele turen. Heldigvis holdt de seg litt for seg selv. Jeg har også vært på korpstur til Amsterdam der sjåføren forsvant en dag og ble funnet igjen i Red Light district, full som en dupp. Så kan man hoppe i forsvar og si at jeg gjør ikke sånt, og det gjør ingen andre jeg kjenner heller!! Men dette er ikke folk uten kontroll på livene sine eller fremstår som permanent uskikkede foreldre. De har gode jobber, kjører barna sine på treninger og stiller opp. Og drikker av og til for mye, dessverre av og til også i feil setting. Folk som ikke evner å begrense seg er overalt. Og selv "normale" folk kan bomme på inntaket, siden alkohol av natur sløver sansene og gjør at man tar dårligere valg (som for eksempel å ikke korke vinflaska når du burde) Og her er poenget: de skal ikke mer til enn en eller to, så blir stemningen på slike arrangmeneter ganske preget av det, selv om de fleste heldigvis begrenser seg. Nei, jeg synes fremdeles ikke at det er noe stort offer å holde barnerelaterte ting fri for alkohol der man kan. Vi trenger ikke flere soner der enkeltpersoners dårlige valg kan gå ut over andre. Så tar jeg meg heller en pils på verandaen når besøket er gått og ungene er i seng! Anonymkode: 85ee1...e9e Jeg er helt enig i at i disse settingene kan foreldre la være å drikke, jeg ville gjort det. Hvorfor var det ingen som ba materialforvalteten til helvete ta seg sammen og slutte å drikke? Hadde jeg vært turleder, så hadde jeg sendt hjem slike. Så, jeg er enig i grunntanken at barn skal ikke oppleve alkoholpåvirkede voksne, hverken i høytidsselskaper eller arrangementer for barn. Så får man vurdere sitt publikum om man kan sette frem et par bokser øl til gjestene. Jeg selv liker godt å drikke meg brisen (ikke full) men barn har aldri opplevd det. Ikke på 17.-mai, sydentur, ferie osv. Kun hvis jeg er ute med venner eller jobb og har barnevakt. 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2016 #116 Skrevet 11. juli 2016 Jeg tenker også at litt av poenget her, er hva man er med på å normalisere.Det har f.eks blitt mer og mer vanlig med champagnefrokost på 17. mai. Med barn. Sikkert helt ok for dem som kun tar ett glass, men trenden brer om seg, og blir noe flere og flere ønsker å henge seg på. Også dem som ikke burde det. Vanligvis ville de kanskje ha skjerpet seg akkurat denne dagen, siden de skal følge barna til 17. mai-arrangementet i sentrum, og se dem gå i tog. Men nå har de jo en unnskyldning for å drikke til frokost, siden det har blitt så normalt med champagnefrokost, og naboen gjør det! Men så er det bare sånn at noen drikker mer enn de burde. Noen greier ikke å se ei halvfull flaske. Å si at man ikke kan ta hensyn til (unormale?) folk som ikke greier å begrense seg, eller at det er helt ok fordi vi tar bare et glass til maten, vi har kontroll, det er ansvarfraskrivelse. Alle har et ansvar, og det kalles samfunnsansvar. Når man vet hvor mange barn som lider under foreldrenes alkoholbruk, så burde det ikke være så innmari vanskelig å ta det ansvaret, eller? Det er ikke snakk om å sette korken på flaska for godt, liksom, bare la den stå i enkelte sammenhenger, hvor barn deltar og skal være i fokus? Anonymkode: 10252...1b0 4
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2016 #117 Skrevet 11. juli 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker også at litt av poenget her, er hva man er med på å normalisere.Det har f.eks blitt mer og mer vanlig med champagnefrokost på 17. mai. Med barn. Sikkert helt ok for dem som kun tar ett glass, men trenden brer om seg, og blir noe flere og flere ønsker å henge seg på. Også dem som ikke burde det. Vanligvis ville de kanskje ha skjerpet seg akkurat denne dagen, siden de skal følge barna til 17. mai-arrangementet i sentrum, og se dem gå i tog. Men nå har de jo en unnskyldning for å drikke til frokost, siden det har blitt så normalt med champagnefrokost, og naboen gjør det! Men så er det bare sånn at noen drikker mer enn de burde. Noen greier ikke å se ei halvfull flaske. Å si at man ikke kan ta hensyn til (unormale?) folk som ikke greier å begrense seg, eller at det er helt ok fordi vi tar bare et glass til maten, vi har kontroll, det er ansvarfraskrivelse. Alle har et ansvar, og det kalles samfunnsansvar. Når man vet hvor mange barn som lider under foreldrenes alkoholbruk, så burde det ikke være så innmari vanskelig å ta det ansvaret, eller? Det er ikke snakk om å sette korken på flaska for godt, liksom, bare la den stå i enkelte sammenhenger, hvor barn deltar og skal være i fokus? Anonymkode: 10252...1b0 THIS! Anonymkode: e0beb...b42 1
Carrot Skrevet 11. juli 2016 #118 Skrevet 11. juli 2016 Som barn husker jeg aller best usikkerheten når de vosken ble "Litt annerledes" - lenge før de ble "stupfull" som dere skriver. Når latteren var litt for høy, når smilet var litt ekkelt, når stemmen var litt sløret - når man visste at nå er vi på vei, nå er ting i emning.. Usikkerheten - blir det "bare slik" eller blir det "verre" Jeg har bevisst valgt bort denne påkjenningen for egne barn, vært veldig obs på at alkohol kan nytes, men man stanser FØR man blir "litt brisen" - før man blir påvirket. Det går fint å ha vin til maten midt i uken om man ikke skal noe etterpå, eller på lørdag kveld ta en øl til pizzaen elelr tacoen osv om man ikke skal "ut å kjøre", samtidig som jeg har vist dem at det finnes alkoholfrie alternativer. Men akkurt i dåp, fødselsdag, konfirmasjon osv ser jeg rett og slett ikke behovet? Hvorfor er det viktig på slike dager å dra inn alkohol? Det er EN dag av 365 - kan man ikke "nyte" en av de andre dagene liksom? Hvorfor må akkurat denne dagen inneholde alkohol? For meg handler det ikke om å være hverken prippen (Selv om noen syns det, og det er HELT OK for meg at de ser meg som prektig altså, det kan jeg fint leve med) ei heller handler det om å normalisere forholdet til alkohol, det handler om det enkle poenget for min del at det er etpar ting man ikke gjør. Man drikker ikke og kjører og man blander ikke barn og alkohol - slike dager er barnas dager, jeg klarer bare ikke se en eneste god grunn til at denne ene dagen må inneholde alkohol. Men jeg kan sikkert komme på mange for hvorfor den ikke bør det, selv om den viktigste handler om respekt for at barna skal være i fokus på sine dager på alle måter, også når det gjelder valg av mat og drikke. 3
Petra75 Skrevet 11. juli 2016 #119 Skrevet 11. juli 2016 Og jeg husker da jeg var barn hvor morsomt jeg syns det var når mine foreldre tok et glass vin eller en akevitt. De ble mer løsslupne, humøret steg og de lo mer, og ble litt mer glade i hverandre. De var ikke fulle, men litt løsere i snippen. Jeg følte det ikke som ubehagelig i det hele tatt - jeg følte heller at stemningen ble mye bedre. For min del var det bare positivt, da mine foreldre i hverdagen var mer kjølige og lite fysiske, og jeg syns det var godt med bekreftelsen på at de fortsatt var glade i hverandre. 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2016 #120 Skrevet 11. juli 2016 2 minutter siden, Petra75 skrev: Og jeg husker da jeg var barn hvor morsomt jeg syns det var når mine foreldre tok et glass vin eller en akevitt. De ble mer løsslupne, humøret steg og de lo mer, og ble litt mer glade i hverandre. De var ikke fulle, men litt løsere i snippen. Jeg følte det ikke som ubehagelig i det hele tatt - jeg følte heller at stemningen ble mye bedre. For min del var det bare positivt, da mine foreldre i hverdagen var mer kjølige og lite fysiske, og jeg syns det var godt med bekreftelsen på at de fortsatt var glade i hverandre. Ja, jeg så mer "fyll" når jeg var liten jeg og Og det er en del historier som er så drøye at jeg faktisk ikke tror på det, men her på KG har man ikke lov til å si man tviler på historier, Jeg vært på mange turer/cuper med håndballen OG fotballlen OG andre orginasjoner med mine barn, og selvsagt sett på kamper her jeg bor, og jeg har aldri opplevd at foreldre har blitt drittings slik som det har blitt forklart i denne tråden, har ikke engang opplevd at de har blitt særlig beruset engang. De har ikke drukket så mye at de blir fullesyke dagen etterpå. og vi alle vet hvordan det erl itt opp årene. Det eneste jeg har opplevd var en gang på danskebåten, hvor mor var veldig full, det synes jeg ikke noe om, men jeg er 35 år og har mye erfaringer og når jeg har kun oplevd det 1 gang av 100 andre treff,så sier det seg selv at det er ikke vanlig,og det er flere av oss i tråden som sier, og ett par som har ekstreme eksempler, hvem er som har den mest unike omgangskrets når normen er at slike ting skjer ytterst sjelden.. Og det har blitt nevnt før de som vil drikke,de drikker, jeg regner med at på de turene kjøpte de alkoholen selv? Anonymkode: 3e635...a72 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå