AnonymBruker Skrevet 8. juli 2016 #21 Skrevet 8. juli 2016 Jeg synes ikke alkohol hører hjemme i en barnebursdag. Men, jeg har bodd noen år i Spania og der var det helt vanlig at foreldrene til barna som var med på bursdagsfeiringen var med i bursadagene. Og da var det alltid dekket et eget bord til foreldrene der det var tapas, vin og øl. Ingen ble fulle, men der hører god mat og god drikke sammen. Forskjellen er kanskje måten vi nordmenn og spanjoler ser på alkohol. Nordmenn har rett og slett et litt harry forhold til alkohol. Anonymkode: 0ac35...429 5
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2016 #22 Skrevet 8. juli 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Ok, hva med 17 mai, julaften eller nyttårsaften da? Anonymkode: 3e635...a72 Eller bursdagselskap til foreldrene. Er det noen gang det er ok å ha alkol? Anonymkode: 3e635...a72
FayFerner Skrevet 8. juli 2016 #23 Skrevet 8. juli 2016 Alkohol i et barneselskap er ikke greit i det hele tatt. Det gir feil signaler. Da er det barnet som står i sentrum, ikke de voksnes behov for på død og liv skal ha den ølen. Jeg er nok ganske strisk ang. dette, fordi jeg har vokst opp med en mor som drakk for mye, vi barna merket det på henne med èn gang, selv etter to glass vin, det var noe rart med atferden, og det gjorde oss utrygge og engstelige. Når det er sagt så er jeg heller ikke noen tilhenger av fanatisme. I settinger der det er naturlig, som et grillparty om sommeren, så synes jeg det er helt greit at voksne også kan kose seg og ta seg et glass vin. 6
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2016 #24 Skrevet 8. juli 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Tenkt på at ikke alle er istand til å takke nei? Jeg vokste opp med en pappa som ikke greide det, og han greide ikke stoppe heller. Jeg hadde ganske mange bekymringer som barn, og jeg er i hvert fall veldig glad for at jeg ikke vokste opp i en tid da det var vanlig å servere øl i barnebursdager, eller arrangere ost- og vinkveld i foreldregruppa på barneskolen. Anonymkode: 10252...1b0 Jeg er så heldig at jeg har en stor familie,søsken,venner med barn, jeg har aldri opplevd at noen er blitt brisen eller mer NÅR ungene er tilstede, de fleste klarer å styre seg. og min omkrets er det alle. Og vi snakker om ett par øl i ett selskap,ikke sitte hjemme en lørdag å helle i seg. Og hvis det hadde vært en som din fra i vår omgangskrets så hadde ingen invitert han, med eller ute alkohol. På noe som helst. Med eller uten barna, Anonymkode: 3e635...a72 4
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2016 #25 Skrevet 8. juli 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, hva med 17 mai, julaften eller nyttårsaften da? Anonymkode: 3e635...a72 Det er ikke i samme grad barnas feiring. Et bursdagsselskap for en fireåringen er for fireåringen. Andre høytidsdager mener jeg personlig at folk får bestemme selv, men les denne en gang til: 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenkt på at ikke alle er istand til å takke nei? Jeg vokste opp med en pappa som ikke greide det, og han greide ikke stoppe heller. Jeg hadde ganske mange bekymringer som barn, og jeg er i hvert fall veldig glad for at jeg ikke vokste opp i en tid da det var vanlig å servere øl i barnebursdager, eller arrangere ost- og vinkveld i foreldregruppa på barneskolen. Anonymkode: 10252...1b0 Det beste er jo at ansvarlige voksne kan nyte alkohol når det passer dem og de har lyst, fordi det ikke er skadelig for noen. Men om det står mellom en voksens person behov for å kose seg med en øl, og opplevelsen til et barn, så gir jeg faktisk beng i om den voksne må klare seg uten en øl eller et glass vin akkurat da. Det er rundt regnet 90 000 barn som lever med foreldre som har et komplisert forhold til alkohol. Og det er slett ikke alltid det synes utenpå. Her sier jeg ikke at alle skal feire jul uten rødvin til ribba, og droppe champagnen på 17. mai, fordi andre sliter. Men jeg synes det er betenkelig hvis flere soner, som barnebursdager og foreldresammenkomster, skal bli "normale drikkesoner". Litt solidaritet kan jeg koste på meg, liksom. Foreldre kan jo også drikke i sammenhenger der barna ikke er til stede? Anonymkode: 85ee1...e9e 9
Petra75 Skrevet 8. juli 2016 #26 Skrevet 8. juli 2016 Barnebursdag eller barneselskap? Er det en barnebursdag - altså et barns bursdag med både voksne og barn til stede, ser jeg ikke noe problem med at de voksne får en øl. Er det et barneselskap, altså et selskap for barn, med kun noen voksne barnevakter til stede hadde jeg syntes det var greit å bare servere brus. Men jeg er av dem som syns dette alkoholhysteriet tar fullstendig overhånd, og det kommer til å føre til at barn får angst bare de ser en ølflaske, fordi de hele tiden, i alle kanaler, blir foret med at alkohol er fyfy uansett. Så generelt sett syns jeg godt man kan være mer avslappet. 11
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2016 #27 Skrevet 8. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke i samme grad barnas feiring. Et bursdagsselskap for en fireåringen er for fireåringen. Andre høytidsdager mener jeg personlig at folk får bestemme selv, men les denne en gang til: Anonymkode: 85ee1...e9e Jeg vet ikke hvordan det er i din omgangkrets,men i min er julaften og 17 mai barnas dag, og hovedfokuset er på barna, på lik linje som en bursdag feiring. Anonymkode: 3e635...a72 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2016 #28 Skrevet 8. juli 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er så heldig at jeg har en stor familie,søsken,venner med barn, jeg har aldri opplevd at noen er blitt brisen eller mer NÅR ungene er tilstede, de fleste klarer å styre seg. og min omkrets er det alle. Og vi snakker om ett par øl i ett selskap,ikke sitte hjemme en lørdag å helle i seg. Og hvis det hadde vært en som din fra i vår omgangskrets så hadde ingen invitert han, med eller ute alkohol. På noe som helst. Med eller uten barna, Anonymkode: 3e635...a72 Vel, nå var det ikke så mange som visste om min fars alkoholproblemer. Ikke engang alle i nær familie visste om det. Så innmari hyggelig det ville vært for oss som familie å aldri bli invitert noe sted, da, pga faren min. Hadde det ikke vært bedre å begrense alkoholserveringen til mer naturlige settinger, sånn at det var trygt for alle? Jeg snakker ikke om grillkvelder, 30-årslag, bryllup eller nyttårsaften. Jeg snakker om settinger hvor alkohol ikke egentlig er en naturlig ting å servere. For meg er ikke barnebursdag en helt åpenbart naturlig anledning for å servere alkohol, altså. Det er godt både for voksne, og dessverre for altfor mange barn, å ha noen frisoner. Anonymkode: 10252...1b0 8
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2016 #30 Skrevet 8. juli 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Vel, nå var det ikke så mange som visste om min fars alkoholproblemer. Ikke engang alle i nær familie visste om det. Så innmari hyggelig det ville vært for oss som familie å aldri bli invitert noe sted, da, pga faren min. Hadde det ikke vært bedre å begrense alkoholserveringen til mer naturlige settinger, sånn at det var trygt for alle? Jeg snakker ikke om grillkvelder, 30-årslag, bryllup eller nyttårsaften. Jeg snakker om settinger hvor alkohol ikke egentlig er en naturlig ting å servere. For meg er ikke barnebursdag en helt åpenbart naturlig anledning for å servere alkohol, altså. Det er godt både for voksne, og dessverre for altfor mange barn, å ha noen frisoner. Anonymkode: 10252...1b0 Din familie hadde vært hjertelig velkommen uten deres far. Men hvis ingen visste om din fars alkohol problemmer,ikke engang din nærmeste familie-kan du ikke forvente at det skal bli tatt hensyn til. Anonymkode: 3e635...a72 5
FayFerner Skrevet 8. juli 2016 #31 Skrevet 8. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke i samme grad barnas feiring. Et bursdagsselskap for en fireåringen er for fireåringen. Andre høytidsdager mener jeg personlig at folk får bestemme selv, men les denne en gang til: Det beste er jo at ansvarlige voksne kan nyte alkohol når det passer dem og de har lyst, fordi det ikke er skadelig for noen. Men om det står mellom en voksens person behov for å kose seg med en øl, og opplevelsen til et barn, så gir jeg faktisk beng i om den voksne må klare seg uten en øl eller et glass vin akkurat da. Det er rundt regnet 90 000 barn som lever med foreldre som har et komplisert forhold til alkohol. Og det er slett ikke alltid det synes utenpå. Her sier jeg ikke at alle skal feire jul uten rødvin til ribba, og droppe champagnen på 17. mai, fordi andre sliter. Men jeg synes det er betenkelig hvis flere soner, som barnebursdager og foreldresammenkomster, skal bli "normale drikkesoner". Litt solidaritet kan jeg koste på meg, liksom. Foreldre kan jo også drikke i sammenhenger der barna ikke er til stede? Anonymkode: 85ee1...e9e Synes du sier veldig mye klokt her! Og det med å utvide flere og flere drikkesoner med barn til stede, å strekke grensene, er nettopp det som skjer hvis ikke man har et avklart forhold til barn og alkohol. Det som var unormalt for to år siden, er plutselig blitt det normale osv osv. Vi voksne må ha et bevisst forhold til når det er greit og ikke, og deretter holde oss til det. Jeg mener som deg at såpass av solidaritet for våre barn kan vi koste på oss. 8
Mari Y Skrevet 8. juli 2016 #32 Skrevet 8. juli 2016 Barnet skal være i fokus, så jeg synes personlig at man egentlig ikke trenger det, nei. 3
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2016 #33 Skrevet 8. juli 2016 7 minutter siden, FayFerner skrev: Synes du sier veldig mye klokt her! Og det med å utvide flere og flere drikkesoner med barn til stede, å strekke grensene, er nettopp det som skjer hvis ikke man har et avklart forhold til barn og alkohol. Det som var unormalt for to år siden, er plutselig blitt det normale osv osv. Vi voksne må ha et bevisst forhold til når det er greit og ikke, og deretter holde oss til det. Jeg mener som deg at såpass av solidaritet for våre barn kan vi koste på oss. Dere får det til høres ut som det blir handlet inn haugvis av alkohol og alle blir dritings. Det var snakk 1 øl toppen 2 i hi. Anonymkode: 3e635...a72 3
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2016 #34 Skrevet 8. juli 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Din familie hadde vært hjertelig velkommen uten deres far. Men hvis ingen visste om din fars alkohol problemmer,ikke engang din nærmeste familie-kan du ikke forvente at det skal bli tatt hensyn til. Anonymkode: 3e635...a72 Nei, selvsagt ikke, men poenget er jo at det hadde kanskje vært ok om det ikke på død og liv skulle bli servert alkohol i hver jævla sammenheng? Er det så fælt med brus og kaffe?? Anonymkode: 10252...1b0 8
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2016 #35 Skrevet 8. juli 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Nei, selvsagt ikke, men poenget er jo at det hadde kanskje vært ok om det ikke på død og liv skulle bli servert alkohol i hver jævla sammenheng? Er det så fælt med brus og kaffe?? Anonymkode: 10252...1b0 Hva er det så fælt med ta ETT glass vin? De fleste voksne med barn, drikker ikke for å drikke slik din far,men fordi man liker smaken. Det er ikke farlig for barna å se at voskne drikker. Så lenge man klarer å begrense seg og ikke bli beruset. Og igjen jeg kjenner ingen som ikke klarer det. Anonymkode: 3e635...a72
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2016 #36 Skrevet 8. juli 2016 Jeg er også vant til, fra utlandet (sentral-europa) at voksne som kommer i barnebursdager får seg et glass vin/øl, og har en egen sosial greie mens barna leker ved siden av. Jeg har virkelig aldri opplevd noe negativt i en slik bursdag. Men kanskje det er noe med fester generelt, i utlandet er de flinkere til å ha "generelle fester" med folk i alle aldre, mens her i landet er det strenge skiller mellom barnebursdag eller voksenbursdag? I utlandet blir barn med på bryllupsfester og danser med de voksne til langt på natt, og det serveres vin, og i Norge går barn tidlig hjem etter middagen, for det ikke passer seg å være på voksenfest. Jeg ville heller ikke servert alkohol i en typisk barnehagebursdag med 10 barnehagebarn og 3 voksne som passer på. Men en barnebursdag der venner av familien med barn er invitert, skulle jeg gjerne ha hatt et glass vin til de voksne - hvis jeg hadde turt, uten å være redd for å bli baksnakket i årevis etterpå... Anonymkode: eb7ee...a46 7
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2016 #37 Skrevet 8. juli 2016 MÅ man alltid drikke da? Det er det jeg lurer på. Alle som støtter alkohol i barnebursdag her, fremstiller alkoholen som så naturlig, nesten som en menneskerett, at det er et stort offer å ta hensyn og stå over alkoholen for barnas skyld. Det virker jo som om alkoholen er selve hyggen. Hva med å klare å være litt hyggelige uten en øl i henda? Anonymkode: ba3c1...b5b 10
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2016 #38 Skrevet 8. juli 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er det så fælt med ta ETT glass vin? De fleste voksne med barn, drikker ikke for å drikke slik din far,men fordi man liker smaken. Det er ikke farlig for barna å se at voskne drikker. Så lenge man klarer å begrense seg og ikke bli beruset. Og igjen jeg kjenner ingen som ikke klarer det. Anonymkode: 3e635...a72 Men da er jo saken grei, da. I din omgangskrets og i din familie og hos dine naboer, og i din datters barnehageavdeling og din sønns skoleklasse. Jeg foretrekker som sagt å ikke utvide antallet alkoholserveringer utenom voksensfæren, fordi jeg ikke ønsker at mine barn vokser opp til at alkohol er en naturlig del av enhver form for feiring. Jeg ønsker at de skal bli vant til at man kan ha det hyggelig uten alkohol også. Og med, i begrensede former, når det passer seg sånn. Ikke minst ser jeg på det som en solidaritetshandling, i forhold til at det er bra naivt å tro at så lenge ingen bekjente drikker seg dritings i barneselskapet, så har de sikkert kontroll. Tro du meg, det vet du ikke. Og derfor setter jeg tommel opp for drikking på nyttårsaften, festival, guttekveld på pub, kjærestedate med kona, hagefest, 30-årslag og masse andre anledninger- men tommel ned på barnebursdag fra klokka 15 til 17 på en lørdag, på juletrefesten til ungene, eller som en del av foreldremøte eller barselgruppe. Vi har nok andre arenaer å drikke på. JEG synes ikke dette er hysterisk en plass. At andre er uenige er helt greit. Anonymkode: 85ee1...e9e 8
Petra75 Skrevet 8. juli 2016 #39 Skrevet 8. juli 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: MÅ man alltid drikke da? Det er det jeg lurer på. Alle som støtter alkohol i barnebursdag her, fremstiller alkoholen som så naturlig, nesten som en menneskerett, at det er et stort offer å ta hensyn og stå over alkoholen for barnas skyld. Det virker jo som om alkoholen er selve hyggen. Hva med å klare å være litt hyggelige uten en øl i henda? Anonymkode: ba3c1...b5b Men nå er det ikke alle som sidestiller det å drikke en øl som "å drikke". Det er faktisk veldig mange av oss som drikker øl/vin for smakens skyld, ikke virkningen. Og nå man skal kose seg liker man å drikke noe man syns er godt. Kan ikke alle bare drikke vann, liksom? Hvorfor MÅ man ha cola når man skal kose seg? 6
FayFerner Skrevet 8. juli 2016 #40 Skrevet 8. juli 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere får det til høres ut som det blir handlet inn haugvis av alkohol og alle blir dritings. Det var snakk 1 øl toppen 2 i hi. Anonymkode: 3e635...a72 Ja, fikk med meg at det var snakk om et par øl, og nei, jeg har ikke nevnt ett eneste sted at voksne blir dritings av å ta seg et glass vin. Poenget er vell å spørre seg selv hvor viktig den ølen er? Det er en barnebursdag. Brus er naturlig i en ren barnebursdag. Det er viktig å ha et bevisst forhold til hvor grensene går når det gjelder barn og alkoholservering. Hvis ikke man har en bevissgjøring ang dette, så tror jeg at noen da stadig vil tøye grensene og finne nye legitime alkosoner. 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå