Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

mannen min hadde nok sikkert syns det var greit. Jeg syns ikke det bør være alkohol i barnebursdag. Det er barnets dag og barnet drikker ikke alkohol. Var i en dåp der det ble servert alkohol. Syns ikke noe om det heller. Er det grillfest eller noe lignende er det helt greit å ta seg ett par-tre når det er barn til stede. Jeg kan ikke fordra folk som blir beruset i nærheten av barn!!! 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Petra75 skrev:

Men nå er det ikke alle som sidestiller det å drikke en øl som "å drikke". Det er faktisk veldig mange av oss som drikker øl/vin for smakens skyld, ikke virkningen. Og nå man skal kose seg liker man å drikke noe man syns er godt.

Kan ikke alle bare drikke vann, liksom? Hvorfor MÅ man ha cola når man skal kose seg?

Sier ikke at det ikke er greit å ta seg en øl fordi det er godt? Men må man ta denne i barneselskapet? Det er lov å drikke brus, selv om man kanskje synes øl smaker et halvt hakk bedre. 

Jeg har vokst opp i et hjem for "et par øl" var daglig. Uansett setting. Det var øl fra klokka 17 og utover kvelden, til middag, dessert, TV, film etc. Om jeg plutselig trengte noe hjelp, var det alltid uaktuelt, for ølen var inntatt. Skulle jeg ha hjelp med bil etc, måtte jeg si fra 3-4 dager i forveien, og mase helt til jeg ikke trengte hjelp mer. Om jeg i barnebursdager hadde sett øl, hadde jeg trodd dette var mer normalt. Jeg visste i hvert fall bedre.

Selv de vanligste, flinkeste og fineste familier kan slite med alkohol. Hvor grensa går, er faktisk opp til barna. At voksne vil nyte alkohol, det er nå greit, men det bør ikke være nødvendig i ALLE settinger. (Og begynner man i selskapet til en 4-åring, så er det snart alle settinger)

Anonymkode: ba3c1...b5b

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Forøvrig, er det i en grillfest, eller forsåvidt og nyttårsaften, hvor noen enheter alkohol er svært naturlig, er det også greit rundt barn, så lenge ingen blir mer enn brisne. Det synes jeg og, men man må faktisk trekke grensen et sted, mener nå jeg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, FayFerner skrev:

Ja, fikk med meg at det var snakk om et par øl, og nei, jeg har ikke nevnt ett eneste sted at voksne blir dritings av å ta seg et glass vin. Poenget er vell å spørre seg selv hvor viktig den ølen er? Det er en barnebursdag. Brus er naturlig i en ren barnebursdag. Det er viktig å ha et bevisst forhold til hvor grensene går når det gjelder barn og alkoholservering. Hvis ikke man har en bevissgjøring ang dette, så tror jeg at noen da stadig vil tøye grensene og finne nye legitime alkosoner.

Og utifra hva som sto i hi, var ikke dette en ren barnebursdagsfeiring som du skriver, men en bursdagsfeiring med flere foreldre tilstede, og uansett om det hadde vært kun 3 voksne ser jeg ikke det som noe farlig om de velger å ta en øl.

Er som Petra skriver, tide på å skille mellom det å drikke og ta en øl for smakens skyld,

Anonymkode: 3e635...a72

• Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Og utifra hva som sto i hi, var ikke dette en ren barnebursdagsfeiring som du skriver, men en bursdagsfeiring med flere foreldre tilstede, og uansett om det hadde vært kun 3 voksne ser jeg ikke det som noe farlig om de velger å ta en øl.

Er som Petra skriver, tide på å skille mellom det å drikke og ta en øl for smakens skyld,

Jeg gjentar: jeg er opptatt av bevisstgjøring. Tøyer vi stadig grensene? Fordi vi jo kun nyter og ikke drikker. Hvor går grensene for hvilke settinger det er greit og ikke. Da spør jeg deg: er det ok å ta seg en pils til frokosten sammen med barna en lørdag morgen, fordi du tar den for å nyte, for smakens skyld, og ikke for å drikke?? Ja, jeg setter det på spissen, men fint om du har noen tanker rundt dette ifht.  

Og forresten: de fleste voksne som drikker vil vel si at de tar den pilsen for smakens skyld??

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sier ikke at det ikke er greit å ta seg en øl fordi det er godt? Men må man ta denne i barneselskapet? Det er lov å drikke brus, selv om man kanskje synes øl smaker et halvt hakk bedre. 

Jeg har vokst opp i et hjem for "et par øl" var daglig. Uansett setting. Det var øl fra klokka 17 og utover kvelden, til middag, dessert, TV, film etc. Om jeg plutselig trengte noe hjelp, var det alltid uaktuelt, for ølen var inntatt. Skulle jeg ha hjelp med bil etc, måtte jeg si fra 3-4 dager i forveien, og mase helt til jeg ikke trengte hjelp mer. Om jeg i barnebursdager hadde sett øl, hadde jeg trodd dette var mer normalt. Jeg visste i hvert fall bedre.

Selv de vanligste, flinkeste og fineste familier kan slite med alkohol. Hvor grensa går, er faktisk opp til barna. At voksne vil nyte alkohol, det er nå greit, men det bør ikke være nødvendig i ALLE settinger. (Og begynner man i selskapet til en 4-åring, så er det snart alle settinger)

Og jeg har ikke sagt at det er ulovlig med brus. Jeg sier at øl er ikke livsfarlig selv om det inneholder 4,5% alkohol.

Det er trist å høre at du har dårlige erfaringer med alkohol. Men nå gjelder jo ikke dette folk flest. Folk flest klarer fint å holde seg til en øl for kos. Det jeg er imot er at man bare fokuserer på hvor fælt det er med alkohol, og hvor grusomt det er for barn hvis de voksne drikker. Dette fører igjen til at barna i hvert fall blir usikre hvis de ser at en forelder tar en øl til maten. De er jo opplært til at det er kjempeskummelt!

Alkohol har vært en naturlig del for mennesker siden de begynte å drikke mjød og gjæret hoppemelk for 10 000 år siden. Sånn omtrent. Jeg mener man godt kan lære barn at alkohol også kan være noe sosialt og positivt, men at det beste er å begrense bruken til koselige og sosiale tilstelninger. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, FayFerner skrev:

Jeg gjentar: jeg er opptatt av bevisstgjøring. Tøyer vi stadig grensene? Fordi vi jo kun nyter og ikke drikker. Hvor går grensene for hvilke settinger det er greit og ikke. Da spør jeg deg: er det ok å ta seg en pils til frokosten sammen med barna en lørdag morgen, fordi du tar den for å nyte, for smakens skyld, og ikke for å drikke?? Ja, jeg setter det på spissen, men fint om du har noen tanker rundt dette ifht.  

Og forresten: de fleste voksne som drikker vil vel si at de tar den pilsen for smakens skyld??

Jeg personlig ville nok ikke tatt ett glass vin eller en øl til frokost, men det er fordi jeg ikke liker smaken av alkohol og heller ikke brus for den gangs skyld så tidlig på dagen, men ja jeg ser ikke noe problem med det,så lenge det er for smaken skyld, og man ikke tar fen øl her og der over hele dagen for "smakens" skyld.

Man må skille mellom alkoholisme og det å ta en øl eller to for smakens skyld.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men selv om man nyter noe og det smaker godt, MÅ man ha det i en barnebursdag da?

Jeg liker helt ærlig sushi og mangosorbet mye bedre enn pølser og langpannekake, men i en barnebursdag klarer jeg meg utmerket uten sushien (og ølen). Det at man liker noe behøver jo ikke bety at det automatisk hører hjemme i alle sammenhenger? Særlig ikke hvis min sushispising kunne være til sjenanse for noen, være seg barn eller voksne?

Anonymkode: 85ee1...e9e

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, Petra75 skrev:

Og jeg har ikke sagt at det er ulovlig med brus. Jeg sier at øl er ikke livsfarlig selv om det inneholder 4,5% alkohol.

Det er trist å høre at du har dårlige erfaringer med alkohol. Men nå gjelder jo ikke dette folk flest. Folk flest klarer fint å holde seg til en øl for kos. Det jeg er imot er at man bare fokuserer på hvor fælt det er med alkohol, og hvor grusomt det er for barn hvis de voksne drikker. Dette fører igjen til at barna i hvert fall blir usikre hvis de ser at en forelder tar en øl til maten. De er jo opplært til at det er kjempeskummelt!

Alkohol har vært en naturlig del for mennesker siden de begynte å drikke mjød og gjæret hoppemelk for 10 000 år siden. Sånn omtrent. Jeg mener man godt kan lære barn at alkohol også kan være noe sosialt og positivt, men at det beste er å begrense bruken til koselige og sosiale tilstelninger.

Tenk igjennom hva som faktist står i innleggene og hva som er din tolkning. Ingen her sier at et glass øl eller et glass vin sammen med barn er KRISE, eller at alle som tar alkohol foran barna er potensielle alkoholikere. Nei, vi har ikke sagt at det er livsfarlig heller. Men vær klar over at vi voksne må være bevisste. Selv om vi drikker for smakens skyld, så har alkohol en litt annen virkning enn cola. Jeg tar meg et glass vin foran barna mine jeg også, hvis vi f. eks griller en kveld og har besøk. Men jeg har tydelige grenser for når jeg gjør det og hvilke arenaer det ikke er naturlig. Jeg er verken bedre eller verre enn alle andre, jeg vil bare at vi skal være bevisste.

• Liker 7
Skrevet

Vi får i oss mer enn nok alkohol i alle mulige sammenhenger, så akkurat i en barnebursdag kan vi fint klare oss uten alkohol.

• Liker 8
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men selv om man nyter noe og det smaker godt, MÅ man ha det i en barnebursdag da?

Jeg liker helt ærlig sushi og mangosorbet mye bedre enn pølser og langpannekake, men i en barnebursdag klarer jeg meg utmerket uten sushien (og ølen). Det at man liker noe behøver jo ikke bety at det automatisk hører hjemme i alle sammenhenger? Særlig ikke hvis min sushispising kunne være til sjenanse for noen, være seg barn eller voksne?

Signerer denne glatt!

Hvor viktig ER den alkoholen i en barnebursdag, hvorfor MÅ man på død og liv ha en pils? Og hvis det på død og liv var for smakens skyld og ikke virkningen, som mange her hevder, hvorfor da ikke heller bare ta en munkholm??

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går for alkoholfritt uansett anledning! Jeg lærer mine barn at vi kan ha det supergøy uten alkohol innabords. Ja, jeg har ungdommer i hus. De savner ikke alkohol på fest for å ha det morsomt. Dette går fortsatt ann i 2016! Heldigvis👍🏻😊

Anonymkode: a7bc3...f49

• Liker 4
Gjest New Girl
Skrevet

Skjønner ikke helt argumentet "barnet skal være i fokus" jeg. Hvordan er barnet IKKE i fokuset selv om noen voksne drikker øl?

Og hvorfor snakker man om at man MÅ ha alkohol eller at det er NØDVENDIG med alkohol? Selv om man serverer øl så er det ikke slik at man MÅ ha det, man hat bare lyst på. Man MÅ vel ikke ha kake heller, men man serverer det fordi det er godt.

Hadde ikke selv servert alkohol hvis jeg hadde invitert mange barn til barneselskap, men hadde sikkert gjort det om det var bare et familieselskap eller grilling f.eks.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, FayFerner skrev:

Signerer denne glatt!

Hvor viktig ER den alkoholen i en barnebursdag, hvorfor MÅ man på død og liv ha en pils? Og hvis det på død og liv var for smakens skyld og ikke virkningen, som mange her hevder, hvorfor da ikke heller bare ta en munkholm??

Og her gidder jeg ikke mer, for dere drar det så langt, det er alt eller ingenting.

Ingen som har sagt at de MÅ ha den ølen, og sorry alkohol fritt smaker ikke like godt, akkurat som jeg synes cola light ikke er like godt som pepsi max.

Et øyeblikk siden, New Girl skrev:

Skjønner ikke helt argumentet "barnet skal være i fokus" jeg. Hvordan er barnet IKKE i fokuset selv om noen voksne drikker øl?

Og hvorfor snakker man om at man MÅ ha alkohol eller at det er NØDVENDIG med alkohol? Selv om man serverer øl så er det ikke slik at man MÅ ha det, man hat bare lyst på. Man MÅ vel ikke ha kake heller, men man serverer det fordi det er godt.

Helt enig, New Girl!

Du klarte å skrive bedre enn meg :)

• Liker 2
Skrevet (endret)

Altså selv om jeg ikke ser noe galt i å servere alkohol i en en barnebursdag betyr det ikke at jeg må ha det heller. Jeg forventer det ikke, men ser ikke at det er et problem.

Edit Skriveleif

Endret av VinterSnø
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det som er litt fiffig i denne tråden, er at de fleste som har negative erfaringer med alkohol, synes det er unødvendig å innføre dette i barnebursdager. De som ikke har negative erfaringer med alkohol, ser ikke problemet. De fleste klarer å begrense seg (de fleste? Minner om tallet 90 000 barn som lever med foreldre med alkoholproblemer. Det er ikke alle med problemer som ligger i rennesteinen og kravler), det er jo bare for smaken, vi bare nyter. Greit nok det, men det er altså ikke slik det oppleves for de barna som har vært i den posisjonen.

Det i seg selv er i mine øyne et godt argument for å kjøre en restriktiv linje (i barnebursdager og slikt, folkens! Ikke i alle andre sammenhenger, der folk skal få drikke så mye eller lite de bare vil uten at noen har noe de skulle ha sagt). Jeg synes det er viktigere å ta hensyn til de barna som dette kan gå utover, enn å få den ene pilsen, selv om jeg liker den aldri så godt.

• Liker 8
Skrevet
1 time siden, Try2 skrev:

Get a life

Hva var det et svar på?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen problemer med alkohol, men jeg har problemer med hvor viktig alkohol har blitt i alle sammenhenger.

For ikke så lenge siden hørte jeg om noen som reiste hjem midt under en bryllupsmiddag da det gikk opp for dem at bryllupet var alkoholfritt.
Det var etter deres mening noe av det frekkeste de hadde vært utsatt for, og derfor reiste de i protest!

Og jeg har opplevd flere tilsvarende hendelser i barnedåp, konfirmasjoner, bursdager osv, der alkohol (eller rettere sagt mangel på alkohol) har skapt konflikter.

Personlig synes jeg ikke det er så merkelig å takke ja til en øl når man får det tilbudt, men jeg synes det er merkelig å tilby alkohol i en slik setting.  For meg er det et signal om at grensene for når det er naturlig å servere alkohol begynner å bli temmelig utvisket.

Anonymkode: 4a362...3da

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen problemer med alkohol, men jeg har problemer med hvor viktig naturlig alkohol har blitt i alle sammenhenger.

For ikke så lenge siden hørte jeg om noen som reiste hjem midt under en bryllupsmiddag da det gikk opp for dem at bryllupet var alkoholfritt.
Det var etter deres mening noe av det frekkeste de hadde vært utsatt for, og derfor reiste de i protest!

Og jeg har opplevd flere tilsvarende hendelser i barnedåp, konfirmasjoner, bursdager osv, der alkohol (eller rettere sagt mangel på alkohol) har skapt konflikter.

Personlig synes jeg ikke det er så merkelig å takke ja til en øl når man får det tilbudt, men jeg synes det er merkelig å tilby alkohol i en slik setting.  For meg er det et signal om at grensene for når det er naturlig å servere alkohol begynner å bli temmelig utvisket.

Byttet ut et ord.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Veldig enig 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...